Bekijk originele versie : Om de woorden van de Profeet
Nou, ik heb al een tijd geleden een topic geplaatst: "De Euro-islam komt eraan". Hoon en spot waren mijn deel. Maar het wordt een beweging die niet meer tegen te houden is, de Koran moet eraan ...
Nee, maar het is wel tijd voor een andere uitleg en voor het schrappen van sommige mensvijandige passages, voor vijandig voor niet-moslims en daar zijn er ook nog veel van. Ook al denken sommige moslims daar nogal specifiek over.
Lees dit stukje maar eens, dan zullen jullie het zien, en lezen.
Scottie.
Om de woorden van de Profeet
ER ZIJN dagen, als in de naam van Allah tegelijkertijd twaalf Nepalezen worden vermoord, zestien Israëliërs worden opgeblazen en negen Russen bij de metro de dood in worden gejaagd, dat zelfs de meest ruimhartige toeschouwer zich afvraagt of er niet iets mis is met het islamitisch geloof.
Dit is wat het leger van Ansar al-Soenna te melden had, nadat het in Irak één Nepalees de keel had doorgesneden en elf anderen had doodgeschoten: "Terwille van het kwellen van de vijanden van God de Verhevene zijn wij overgegaan tot de uitvoering van Gods vonnis tegen twaalf Nepalezen, die uit hun land zijn gekomen terwijl ze de hulp inriepen van hun god Boeddha, om oorlog te voeren tegen de moslims, tot dienst van de o den en de christenen, de kleinkinderen van apen en zwijnen."
Het leidt al gauw tot de verzuchting dat deze lieden nog in de Middeleeuwen verkeren en tot het cliché dat de moslims hoognodig de vruchten van de Verlichting moeten gaan plukken, hetgeen best waar zal zijn, maar ook een zekere zelf genoegzaamheid verraadt: alsof het verlichte Westen in de 20e eeuw niet verantwoordelijk was voor twee totalitaire systemen (nazisme en communisme) die tot ongekende massamoorden leidden.
Desalniettemin: er is inderdaad iets mis met de islam, of met degenen die de islam gebruiken als praktische handleiding voor bloedvergieten. Volgens sommigen is er een groot verschil tussen die twee: de islam zelf, als geloof, zou vredelievend zijn. De terroristen die zich bedienen van islamitische retoriek om hun geweld te rechtvaardigen, zijn dan dwaallichten, geen echte moslims.
De Canadese Irshad Manji, schrijfster van The Trouble with Islam, a Muslim 's Callfor Reform in HerFaith, vindt deze redenering te gemakkelijk. Volgens haar bevat de koran onbetwistbaar problematische teksten, waar iemand als Osama bin Laden gretig gebruik van maakt. Wil de islam gered worden van zijn duistere kanten, dan moeten de volgelingen van de Profeet het aandurven afstand te nemen van sommige van zijn woorden, aldus Isrhad Manji. "Gematigde moslims moeten, net als gematigde christenen en joden, niet bang zijn om te zich af te vragen wat het betekent dat hun heilige schrift niet perfect is."
Nu is de islam wel overal in grote beroering, maar het is de vraag of de geloofshervorming waar Manji naar verlangt enige kans maakt. Volgens Max Rodenbeck, een in Caïro gevestigde auteur, kent de islam in tijden van crisis twee tegengestelde neigingen.
De eerste is die van de terugkeer tot de letterlijke tekst, de puurheid van de oorspronkelijke bedoeling van de Profeet. De andere is die van de herinterpretatie van de tekst, in een poging daardoor juist de (veronderstelde) essentie van het geloof te bereiken. Noem het orthodox versus liberaal.
De roep om puurheid vindt, niet verwonderlijk in een door-en-doorcorrupte Arabische wereld, bij de islamitische massa de meeste weerklank. 65 procent van de Pakistanen en 55 procent van de Jor-daniërs heeft volgens een enquête van het Pew Research Center bewondering voor Osama bin Laden.
Het pleidooi voor een vrijere interpretatie van de koran is vooralsnog een elitaire afwijking, waaraan vooral moslim-geleerden in het Westen zich overgeven. Toen professor Nasr Aboe Zaid in Egypte begon te filosoferen over het verschil tussen Allah en diens door mensen opgetekend woord, werd hij door de religieuze autoriteiten beschuldigd van afvalligheid en verdreven van de universiteit in Caïro. Hij leeft en doceert sindsdien in Leiden.
Te vrezen valt dat hij meer waardering vindt onder de kleinkinderen van apen en zwijnen dan onder zijn eigen geloofsgenoten. En dat het moorden in de naam van de Verhevene nog lang niet voorbij is.
STEVO AKKERMAN/VK
dagoe,
Uhmmm weet je ma wel wat je zegt, afstand nemen van de koran. De Joodse Wereld/Media schildert de moslims zwart en daar gelooft iedereen in. Precies het geval bij de gijzeling in Ossetié. De Moedjahidien gijzelden de de volwassenen de kinderen waren voor het grootste gedeelte al vrijgelaten. Het was geen school, het was in een instelling met allerlei weet ik veel wat voor praktijken. In ieder geval de Russen vallen binnen en schieten alles overhoop wat er in de weg staat, precies het geval bij dat theater. Maar de media dekt de niet-moslims. en de moslims worden zwart geschilderd. Word wakker a stelletje schapen allemaal. Allah is groot en met zijn hulp zullen wij uiteindelijk overwinnen.
ciew!
Wa basjiri As sabiriena Al Ladiena asabathoem moesieba fakaloe inna Li Lallahi wa inna ilaihi radji3oen.
Paprika heeft gisteren 2 vandaag gezien...
SalmanKhan
07-09-2004, 13:26
nee paprika spreekt niets anders dan de waarhied.
Nou, geen van beide. Paprika heeft misschien naar Nova gekeken, maar er niets van begrepen en Paprika kan dus geen waarheid spreken. Die kent Poetin niet eens.
Een ding is wel waar, en daar zijn Russische betrokken artsen het over eens, Rusland kan absoluut geen ramp of aanslag voorkomen of een hulpactie of bevrijdingsactie organiseren. Dat krijg je als een land tientallen jaren lang is uitgemergeld door een totalitair geloof. In hun geval het "geloof" in het communisme.
Verder hoeven de Joods/Christelijke gedomineeerde media niets toe te voegen het negatieve beeld dat de islam krijgt. Daar doen sommige moslims zelf al genoeg aan.
Ook bij Paprika weer die reli rimram: nu zullen ze weer iets overwinnen. Wat? God mag het weten. Misschien zichzelf. En eens een nieuwe Koran schrijven. Kijk naar onze Bijbel, weer helemaal up to date. Althans in Nederland.
Scottie, waar.
Akarzyan
07-09-2004, 14:56
snottie, je spreekt jezelf keer op keer tegen!!
zo kom je niet erg geloofwaardiger over, niet?
Nou, ik spreek mezelf tegen? Waar dan? Nee, sommige moslims zijn vleesgeworden tegensprekers: met een bijbel hun geweld en moordpartijen op onschuldige kinderen goedpraten.
Dat is niet alleen jezelf als een gelovige tegenspreken, dat is complete waanzin.
Zo, nou jij weer, Akarzyan.
Scottie, eenduidig.
Nou, vreemd, de hele dag die Profeet maar citeren, die Man krijgt gewoon geen rust, maar als er een leerzaam stukje staat, dan reageert niemand.
Vreemd.
Scottie.
mister_ano
28-09-2004, 18:48
Nou, vreemd, de hele dag die Profeet maar citeren, die Man krijgt gewoon geen rust, maar als er een leerzaam stukje staat, dan reageert niemand.
Vreemd.
Scottie.
Scottie waarom ben je zoveel bezig met de islam?Ik heb veel topics van je gezien en meestal is het hieraan gekoppeld.
Waarom als ik vragen mag?Ik wil geen(valse) conclusies trekken,daarom vraag ik het op de man af.
Scottie hoe zou volgens jouw visie de wereld eruitzien als de islam niet bestond?
Zou de wereld een stuk vrediger zijn? Zou er minder onrecht zijn?Minder slechtheid?
Ik hoor het graag van je
utrechtsterr
28-09-2004, 21:10
Scottie waarom ben je zoveel bezig met de islam?Ik heb veel topics van je gezien en meestal is het hieraan gekoppeld.
Waarom als ik vragen mag?Ik wil geen(valse) conclusies trekken,daarom vraag ik het op de man af.
Scottie hoe zou volgens jouw visie de wereld eruitzien als de islam niet bestond?
Zou de wereld een stuk vrediger zijn? Zou er minder onrecht zijn?Minder slechtheid?
Ik hoor het graag van je
Wil zijn antwoord hier ook weleens op weten. :rolleyes:
misstomatisch
28-09-2004, 21:14
Het deed me goed, me te ontrekken aan de berichten over het toenemende blinde geweld van sommige moslims, verdwaald als zij lijken te zijn in hun uitleg van die mooie Koran. Mooie Koran? Nou, de kaft dan misschien, maar niet wat er in zou kunnen staan
Hé snottie, :nerd:
Kan ik hieruit opnemen dat je geen flauw idee hebt waar je het over hebt.
Misschien word het eens tijd om de dingen inhoudelijk te gaan bekijken?!?!?
Als het lukt tenminste :maf:
FAITHLESS
28-09-2004, 21:18
Ik hoor het graag van je
Scottie vroeg mij in een andere topic waarom ik niet inhoudelijk reageerde op zijn topic en verweet mij hoogmoed . Zie mijn comentaar hierop.
Waar om ik niet reageer ? Wat denk je zelf ? Jij verwijt mij hoogmoed , terwijl dat meer op jou slaat . Jij bent het die denkt dat jij superieur bent aan de Moslims , jij verwijt ze dat de Islam slecht bezig is in Europa . En keer op keer sommeer je de Moslims om te kiezen voor Europa door de Islam drastisch te veranderen ten gunste van jou soort mensen ( xenofoben ).
Jij beweerd ook dat ik de werkelijkheid niet aan kan , maar Scottie toch !!! . Ik leef in de werkelijkheid , jij daar entegen probeerd de werkelijkheid te veranderen door de Moslims .( zie boven ) Scottie , wie kon de werkelijkheid nou niet aan ? Scottie of ik ? Jij Scottie , jij bent het die alles omdraaid .
Ik raad je aan Scottie om bij je zelf te rade gaan waar je mee bezig bent hier . Denk goed na wat de redenen zijn en probeer dat op te schrijven en maak er een topic van , heel misschien als je je zelf goed formuleerd en duidelijk zegt wat je dwars zit , krijg je antwoord op je vragen en problemen . Scottie , als je zo doorgaat op deze weg , zal dat je ondergang worden . Daar bedoel ik mee dat je zo geobsedeerd bent door de Moslims dat je een keer door zal draaien . En daar wil ik je voor behoeden Scottie . Want ik denk dat je best wel slim bent en daar kun je beter op een andere manier gebruik van maken dan je nu doet , door constant de Moslims hier van alles te verwijten .
Dus Scottie , wie doet hier aan hoogmoed ? Jij of ik ?
FAITHLESS zegt : Gebruik je stem op een andere manier Scottie !!
Nou, ik reageer maar moet even tijd hebben om mijn reactie te schrijven.
Scottie.
moslim4ever
29-09-2004, 13:09
Wat geloof jij scottie of ben je ongelovig?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.