Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Tsjetsjenie

Yougourthen
07-09-2004, 00:10

Oorlog in Tsjetsjenië… Het is stil in de Nederlandse berichtgeving als het gaat om Tsjetsjenië. Slechts wanneer Tsjetsjeense rebellen aanslagen plegen in Russische steden verschijnen er berichten in de media. Deze week werd bij uitzondering bekend dat tijdens gevechten met rebellen in Tsjetsjenië zes Russische militairen zijn gedood. Het nieuws haalde de kolommen omdat de gesneuvelde militairen van Tsjetsjeense komaf waren. Moskou probeert zoveel mogelijk Tsjetsjenen van binnen en buiten de opstandige deelrepubliek te rekruteren voor de strijd tegen de rebellen. De legerleiding hoopt zo te bereiken dat zo weinig mogelijk etnisch Russische militairen omkomen. Dit beleid is een van de vele cynische aspecten van de vuile oorlog in de Kaukasus: laat de Tsjetsjenen elkaar maar afmaken, dan gaat er niets verloren. De zeer racistische publieke opinie in Rusland ziet niet graag Russische jongens sterven. En omdat dit wel dagelijks het geval is, raken de burgers steeds feller gekant tegen de militaire interventie. Dit is een tendens die president Poetin slecht uitkomt. Het is overduidelijk dat vrijwel dagelijks de mensenrechten in Tsjetsjenië worden geschonden. Het overgrote deel van de gemelde schendingen komt voor rekening van Russische troepen. Vooral de combinatie van een uiterst ongedisciplineerd, corrupt leger en straffeloosheid blijkt fataal te zijn. De soldaten zijn gedemoraliseerd en als gevolg van machteloosheid, frustratie, corruptie, lichamelijke en geestelijke uitputting en veelvuldige dronkenschap is er een vorm van ontmenselijking ontstaan. In deze setting maken ze zich schuldig aan ernstige wreedheden jegens de burgerbevolking, zoals verkrachting van vrouwen, het zonder reden neerknuppelen van mannen en het gevangen houden van mensen in oude olietanks of in gaten in de grond. Ook de Tsjetsjeense rebellen maken zich schuldig aan ontvoeringen, martelingen, moorden en bomaanslagen, zoals die onlangs werden gepleegd in Moskou. De Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) heeft onlangs de slechte mensenrechtensituatie in Tsjetsjenië aan de orde gesteld. Rijkelijk laat als je bedenkt dat er al meer dan tien jaar gruwelijkheden plaatsvinden. Bovendien moet maar worden afgewacht of de actie van de OVSE enig effect zal hebben. Deze organisatie heeft, behalve zijn publicitaire wapens, geen macht om Rusland of de rebellen te dwingen hun optreden te veranderen. Echte maatregelen die effect zullen hebben, moeten door de Verenigde Staten of de Europese Unie worden genomen. Maar zowel de VS als EU denken niet aan sancties jegens Moskou. …en belangen De VS steunen Poetin in wat hij noemt zijn strijd tegen het islamitisch terrorisme en fundamentalisme in Tsjetsjenië. En inderdaad zijn er aanwijzingen dat het gebied een toevluchtsoord zal worden van moslimterroristen, als het volledig onafhankelijk zal worden. De bekering van groepen Tsjetsjenen tot het fundamentalisme is een uiterst jonge ontwikkeling. Traditioneel moest de bevolking weinig hebben van religieus fundamentalisme. Het is niet onlogisch te veronderstellen dat de vermeende banden tussen Tsjetsjeense groeperingen en verschillende terroristische netwerken eerder het gevolg zijn van de Russische politiek jegens het gebiedsdeel, dan de oorzaak ervan. Poetin wijst maar al te graag op zijn rol als bestrijder van terrorisme. De aanslagen die door Tsjetsjenen zijn gepleegd in Moskou, leveren hem de ‘morele munitie’ om zijn strijd in de Kaukasus keihard voort te zetten. Europa wil ‘de politieke dialoog open houden’. Dat is een diplomatieke formulering van het standpunt dat Brussel zich niet te veel zal bemoeien met de manier waarop Rusland zijn zaakjes regelt in Tsjetsjenië. Bij het tot stand komen van het Europese standpunt spelen oliebelangen een belangrijke rol. Europese oliemaatschappijen als Shell, BP en TotalFinaElf hebben behoefte aan zekerheid over de miljardeninvesteringen die ze hebben gedaan in Rusland. Er zijn garanties nodig voor de bescherming van pijplijnen en goede arbitrageregelingen voor zakelijke geschillen. Zoiets kan alleen worden geregeld als er niet teveel ruzie is tussen Europa en Rusland, straks na de uitbreiding van de EU, het directe buurland. Het is opmerkelijk hoe Brussel en uiteindelijk de lidstaten die samen de EU vormen meten met twee maten. Er werd in het verleden uiteindelijk niet geaarzeld om maatregelen te nemen tegen het optreden van Servië in Kosovo en mensenrechtenschendingen in andere ‘makkelijke’ landen. De moreel getinte argumentatie geldt blijkbaar niet voor buurlanden die te machtig zijn of voor landen die te ‘gevaarlijk’ zijn om troepen naar toe te sturen, zoals Congo. Nederland doet volop mee aan deze gewetenloze politiek van berekening van belangen. Hierover zou de Kamer discussie moeten gaan met het kabinet: waarom wel naar Irak en geen intensief Nederlands initiatief voor Afrika? Bron: Friesch Dagblad 24/07/04

Pista
07-09-2004, 07:13
Origineel gepost door achmad vuile oorlog :rolleyes: Elke oorlog is vuil.

redouan19
07-09-2004, 07:40
Erg goed stuk!

SalmanKhan
07-09-2004, 08:39
weet je wat ik me afvraag: waarom zijn de voormalige republieken zoals wit-rusland, letland, litouwen, estland, armenie, georgie, uzbekistan, turkmenistan, kazakstan, en de anderen die ik nu niet op kan komen onafhankelijk geworden!!! WAAROM MAG TSJETSJENIE DAN OOK NIET ONAFHANKELIJK WORDEN? KAN IEMAND MIJ MISSCHIEN DIT UITLEGGEN?

AboeAbdullah
07-09-2004, 09:59

Origineel gepost door SalmanKhan weet je wat ik me afvraag: waarom zijn de voormalige republieken zoals wit-rusland, letland, litouwen, estland, armenie, georgie, uzbekistan, turkmenistan, kazakstan, en de anderen die ik nu niet op kan komen onafhankelijk geworden!!! WAAROM MAG TSJETSJENIE DAN OOK NIET ONAFHANKELIJK WORDEN? KAN IEMAND MIJ MISSCHIEN DIT UITLEGGEN? www.geocities.com/chechnya_online De site is erg traag omdat hij is gelink aan www.amina.com een site die tegenwoordig niet meer online is. Maar je kunt veel leren op deze site over Tsjetsjenie.

Omar17
07-09-2004, 22:58
Weet je wat het is.....het is allemaal erg wat daar gebeurd is in dat plaatsje met die school....maar wat het is en waar vele niet aan denken is dat de Russen dit ook bij de Tsjettsjenen doen het is oog om oog er zijn meer dan 40000 kinderen vermmoord en vrouwen verkracht...als je die verhalen allemaal hoort dan ga je helemaal anders denken...maar kinderen als doelwit is niet goed...zij weten niet wat er gaande is

arabchrstn
08-09-2004, 08:57
Waarschijnlijk omdat onafhankelijkheid, waarschijnlijk net zo min vrede betekent als Russische overheersing. Er heerst een stammencultuur. Is men nu slachtoffer van de Russen, straks zal men slachtoffer zijn van rivaliserende bendeleiders. Tsjetsjenië heeft voor korte tijd een grote mate van onafhankelijkheid gekend. Net voordat Poetin aan de macht kwam. Toen vocht men in plaats van de Russen, elkaar de tent uit. Tsjetsjenië zal altijd oorlogsgebied zijn, of er nu Russen zijn of niet...

Bazba
08-09-2004, 09:18
Origineel gepost door arabchrstn Waarschijnlijk omdat onafhankelijkheid, waarschijnlijk net zo min vrede betekent als Russische overheersing. Er heerst een stammencultuur. Is men nu slachtoffer van de Russen, straks zal men slachtoffer zijn van rivaliserende bendeleiders. Tsjetsjenië heeft voor korte tijd een grote mate van onafhankelijkheid gekend. Net voordat Poetin aan de macht kwam. Toen vocht men in plaats van de Russen, elkaar de tent uit. Tsjetsjenië zal altijd oorlogsgebied zijn, of er nu Russen zijn of niet... Dan zijn ze in ieder geval slachtoffer van uit eigen onkunde en niet van een externe onderdrukker. Ik vind dat iedere staat en volk aanspraak mag maken op zelfstandigheid en onafhankelijkheid.

arabchrstn
08-09-2004, 11:26
Dat is makkelijk gezegd, maar moeilijk uitgevoerd. Want hoe ver ga je? Want Tsjetsjenië bestaat ook weer uit verschillende stammen en volkeren. Ik begrijp dat volgens jou die allemaal een eigen staat moeten krijgen? Waarom ben je dan voor een onafhankelijk Tsjetsjenië en niet voor het opdelen van het Tsjetsjeense grondgebied in allerlei volkjes? 'Staat' en 'volk' zijn vaak nogal subjectieve benamingen.

Bazba
09-09-2004, 11:23
Origineel gepost door arabchrstn Dat is makkelijk gezegd, maar moeilijk uitgevoerd. Want hoe ver ga je? Want Tsjetsjenië bestaat ook weer uit verschillende stammen en volkeren. Ik begrijp dat volgens jou die allemaal een eigen staat moeten krijgen? Waarom ben je dan voor een onafhankelijk Tsjetsjenië en niet voor het opdelen van het Tsjetsjeense grondgebied in allerlei volkjes? 'Staat' en 'volk' zijn vaak nogal subjectieve benamingen. Dan begrijp je dat verkeerd. Ik zeg dat ze aanspraak mogen maken, niet dat iemand iets moet gaan opdelen volgens welke scheidslijn dan ook. Als een groep mensen vindt dat zij bij elkaar horen en met goede redenen aanspraak kunnen maken op een stuk land (dus niet anderen gaan verdrijven of zo), dan vind ik dat ze het recht hebben op een eigen staat. Daarbij komt natuurlijk wel dat ze voldoende in staat moeten zijn zichzelf te bedruipen (economische, sociaal, politiek) en een fatsoenlijke plek in de wereld in te nemen (meedoen in internationale verbanden en niet je buren lastigvallen).

ElAlamein
09-09-2004, 12:44
Origineel gepost door Bazba Dan begrijp je dat verkeerd. Ik zeg dat ze aanspraak mogen maken, niet dat iemand iets moet gaan opdelen volgens welke scheidslijn dan ook. Als een groep mensen vindt dat zij bij elkaar horen en met goede redenen aanspraak kunnen maken op een stuk land (dus niet anderen gaan verdrijven of zo), dan vind ik dat ze het recht hebben op een eigen staat. Daarbij komt natuurlijk wel dat ze voldoende in staat moeten zijn zichzelf te bedruipen (economische, sociaal, politiek) en een fatsoenlijke plek in de wereld in te nemen (meedoen in internationale verbanden en niet je buren lastigvallen). Toch schijnen moslims hier anders over te denken, als een groep joden een eigen klein onafhankelijk staatje wil uitroepen! De huidige problemen liggen niet op konto van Israel, maar op die van de Arabische wereld, die net als de Russen oorlog na oorlog ontketenden tegen het kleine landje, dat snik snik onafhankelijk wilde worden. En net als de Russen, blijven zij ook heden,maar tegen een onafhankelijke Israelische staat! ( terwijl de meeste palestijnen er anders over denken) Moslims draaien gewoon met hun mening, zoals het hun uitkomt. Zijn er probleempjes ergens, dan is meestal het Westen de oorzaak van "de onderdrukking", en zijn terroristiese akties gerechtvaardigd! Vooral als de slachtoffers toevallig moslims zijn, en soms helemaal niet in hun recht staan. Zijn echter de onderdrukkers moslims, en het onderdrukte gebiedje niet moslims, of soms zelfs WEL moslims,dan hebben de onderdrukkende moslims altijd het volste recht, om de niet/wel moslims hun onafhankelijkheid te ontzeggen. Vinden ze! ( Soedan, Westelijke sahara, Atjeh, Oost Timor, Maleisie, Kasjmir)