Bekijk originele versie : Turkije zal EU sterk veranderen
LEIDEN - De toetreding van Turkije zal de Europese Unie sterk veranderen. En wie Turkije toelaat, zal ook de Oekraïne en Wit-Rusland moeten aanvaarden. Deze landen zijn immers Europeser dan Turkije.
Oud-Europees commissaris Bolkestein verwacht dat de EU over twintig jaar zal bestaan uit veertig lidstaten. Op de oude voet doorgaan met landbouwbeleid en regionaal beleid zou leiden tot een implosie. Hij zei dat maandag in Leiden tijdens de opening van het academisch jaar. Bolkestein wordt hoogleraar aan de plaatselijke universiteit en aan de Technische Universiteit Delft.
Volgens Bolkestein vergt een verdere uitbreiding van de EU herijking. Als dat niet gebeurt, leidt dat onvermijdelijk tot instabiliteit. Bij besluiten over nieuwe toetreders zal in kaart moeten worden gebracht of er binnen Europa voldoende draagvlak bestaat om de toegenomen instabiliteit op te vangen.
Wat Turkije betreft zei Bolkestein dat er in dat land nog veel moet veranderen. "Op het moment van toetreding zal het een totaal andere identiteit moeten hebben", aldus de vroegere VVD-leider, wiens partij vorige week het het fractielid Wilders verloor. Die had zich in strijd met de partijlijn nadrukkelijk tegen een toekomstig lidmaatschap van Turkije uitgesproken.
Bolkestein meent dat de EU als een multi-etnische constructie zwakker is dan een homogene grote mogendheid. "De VS is een natie. Amerika heeft macht, Europa heeft invloed." In navolging van de Amerikaans Islamkenner Bernard Lewis noemde Bolkestein demografie de moeder van de politiek. "De autochtone Europese bevolking vergrijst en neemt af, maar de Amerikaanse bevolking groeit. De VS blijft jong en dynamisch. De huidige trend wettigt maar één conclusie: De VS blijft de enige supermogendheid. China wordt een economische reus. Europa islamiseert."
'Brussel' moet volgens Bolkestein niet alles zelf willen doen, maar zich concentreren op het bieden van meerwaarde. Het moet zich concentreren op kerntaken waarvan de vele volkeren het nut zien en waardoor zij zich niet in hun vrijheid bedreigd voelen. Geen Brusselse Planwirtschaft, maar toekomstgericht beleid waar burgers iets aan hebben. Als voorbeeld noemde hij Schengen. Als het 'Schengenstelsel' over enkele jaren ook voor de nieuwe lidstaten geldt, kunnen burgers weer vrijelijk van Ljubljana naar Praag reizen zoals honderd jaar geleden, aldus Bolkestein.
Samengevat: Nederland wil geen Turkije in de EU! :D
HoneyBee
06-09-2004, 14:32
Wat ik me afvraag is eigenlijk het volgende:
Kunnen turken dan gewoon zonder visum Europa in- en uit gaan?
said_denhaag
06-09-2004, 14:48
ik heb liefer niet dat turkije lid word ,anders maken marokkanen geen kans meer om deze klote land over te nemen :)
Kaaskopius
06-09-2004, 14:49
Origineel gepost door said_denhaag
ik heb liefer niet dat turkije lid word ,anders maken marokkanen geen kans meer om deze klote land over te nemen :)
ach gut wat schattig hij is radicaal....
said_denhaag
06-09-2004, 14:57
Origineel gepost door LaReconquista
Als ik Said hoor moet ik altijd denken aan dat mopje van die muis en de olifant die samen over de brug lopen, waarbij de muis dan opmerkt "Wat stampen we hard he ?"
Maar voordat de Marokkaanse muisjes hier op tafel kunnen dansen moet wel eerst de kat van huis zijn.... de meeste katten zijn al van huis ,nu jij en de rest nog ,dan is het zo ver ,
Cicatrice
06-09-2004, 14:57
turkije mag er best bij, zolang ze de competatieve drang om numero uno te zijn in de wereld qua schending van de mensenrechten eens op zij zetten.... :D
Kaaskopius
06-09-2004, 15:01
de meeste katten zijn al van huis ,nu jij en de rest nog ,dan is het zo ver ,
Ben toch enigzins benieuwd naar je plan van aanpak, of is dat top secret :giechel: Hoe wou jij Nederland precies overnemen? Als jullie het proberen wie denk je dan dat komt helpen? Lekker onder de paraplu van vadertje Amerika voel ik me best veilig. Ik zou zeggen begin lekker hebben we dat weer gehad. Oh en als je over 'islamitische meerderheid' begint , bekijk de lijst van gesneuvelden in Irak, je hebt ongeveer 20 moslims nodig per westerling, fok nog even lekker door zou ik zeggen :zwaai:
said_denhaag
06-09-2004, 15:04
Origineel gepost door Kaaskopius
Ben toch enigzins benieuwd naar je plan van aanpak, of is dat top secret :giechel: Hoe wou jij Nederland precies overnemen? Als jullie het proberen wie denk je dan dat komt helpen? Lekker onder de paraplu van vadertje Amerika voel ik me best veilig. Ik zou zeggen begin lekker hebben we dat weer gehad. Oh en als je over 'islamitische meerderheid' begint , bekijk de lijst van gesneuvelden in Irak, je hebt ongeveer 20 moslims nodig per westerling, fok nog even lekker door zou ik zeggen :zwaai: fok even door daar zijn wij hard mee bezeg ,en met behulp van blondjes lukt dat aardig ,en trouwens mijn buurman heet kees ,zal ik hem aan jou voor stellen ?
Kaaskopius
06-09-2004, 15:06
fok even door daar zijn wij hard mee bezeg ,en met behulp van blondjes lukt dat aardig ,en trouwens mijn buurman heet kees ,zal ik hem aan jou voor stellen ?
Ach dat ene blondje, geen nederlander die haar nog aanraakt dus die was toch al verloren. Doe kees de groeten, mijn buurman heet overigens ook kees, complot?
said_denhaag
06-09-2004, 15:10
Ach dat ene blondje, geen nederlander die haar nog aanraakt dus die was toch al verloren. Doe kees de groeten, mijn buurman heet overigens ook kees, complot? nou binnen kort heb je twee kezen ,dan ben ik ook van de laatste kees af ,
said_denhaag
06-09-2004, 15:12
Nee hoor die ratio ligt wel wat hoger 1 tegen 100 en dan doen ze nog niet eens hun best.
Verder ben ik vooral benieuwd wat mensen als Said van plan zijn met een land waar alle mensen zoals ik uit vertrokken zijn.
By the way Said, ik ben al weg ik kan namenlijk in elk land ter wereld zonder problemen terecht en wordt met open armen ontvangen.... ik ben echt blij voor jou ,als ik maar van je af ben ,en trouwens belgie komt na nederland ,misschien wel eerder dan nederland ,
Kaaskopius
06-09-2004, 15:14
nou binnen kort heb je twee kezen ,dan ben ik ook van de laatste kees af ,
Hmmmm mijn betrekking is denk ik iets te prijzig voor iemand uit die buurten, wel jammer voor kees ja, zul je hem niet te veel pijn doen?
Speelkwartier is voorbij...en nu weer on-topic.. :rolleyes:
said_denhaag
06-09-2004, 15:22
Hmmmm mijn betrekking is denk ik iets te prijzig voor iemand uit die buurten, wel jammer voor kees ja, zul je hem niet te veel pijn doen? nee hoor ,ik sla gewoon zijn tanden kapot ,en vervolgens koop ik voor hem en enkel kaartje ,naar jou toe ,nou ben ik lief of ben ik lief ?
said_denhaag
06-09-2004, 15:24
Dat maakt mij niet uit Said, ik zit zo in Amerika.
Maar nu heb je nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag, wat te doen met dit land als je het overgenomen hebt.
Misschien wel leuk met de aankomende prinsjesdag in het achterhoofd dat jij even de alternatieve troonrede opstelt.
Het koffertje met daarin het economische plaatje mag je nog even achterwege laten. ik heb nu ook niks dus over wat economie beteft daar maak ik me niet druk om
prinsjesdag word afgeschaaft
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.