Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Verdriet overheerst op eerste dag van begrafenissen

Pista
05-09-2004, 23:27

Verdriet overheerst op eerste dag van begrafenissen BESLAN/MOSKOU - Op de dag dat bewoners van Beslan in Noord-Ossetië hun eerste kinderen begroeven, overheerste het verdriet bij nabestaanden en andere Russen. In het provinciestadje was zondag het geluid van huilende moeders te horen. " Beslan is zo'n klein plaatsje. Wat hebben we gedaan om dit te verdienen" , vroeg een vrouw zich hardop af nadat ze de begrafenis van een elfjarig meisje had bijgewoond. Foto: EPA De straten van het ruim 33.000 zielen tellende stadje boden zondag een trieste aanblik. Rouwende families lieten geheel volgens lokale tradities voordeuren en ramen open waardoor het geweeklaag op straat te horen was. Deksels van grafkisten stonden buiten te wachten terwijl families binnen zich voorbereiden op een tocht naar een van de begraafplaatsen van de stad. De helft van de slachtoffers bestond uit kinderen, de andere helft uit ouders, leerkrachten en familieleden die zich op 1 september in het schoolgebouw hadden verzameld om de opening van het schooljaar feestelijk in te luiden. Het werkelijke aantal doden ligt mogelijk zelfs rond vierhonderd, blijkt uit tellingen. Vrijwilligers hadden zondag 150 nieuwe graven klaar en hebben plaatsen waar nieuwe kuilen moeten komen met touw en paaltjes gemarkeerd. Ongeveer zestig vrijwilligers hebben zich opgeworpen om de laatste rustplaats te delven voor de gijzelaars die vrijdag de dood vonden. Andere mensen in Beslan hebben nog geen tijd om te rouwen. Wanhopige mensen zoeken nog altijd naar een teken van leven van hun kinderen of andere familieleden. Volgens het Russische persbureau Interfax worden nog zeker 191 personen vermist. Ouders speuren handgeschreven lijsten af op zoek naar hun kroost, bezoeken ziekenhuizen en mortuaria. "Mijn zoon wordt vermist. Hij is nog te jong om te zeggen wie hij is. Ik weet gewoon niet op welke lijst hij onder welke naam zal verschijnen" , verklaarde een man tegen de zender NTV. Zijn kind is drie jaar oud. Artsen in een lokaal ziekenhuis plaatsen op de lijst van patiënten foto's van kinderen die te jong of getraumatiseerd zijn om hun namen te geven. De volle omvang van het drama wordt voor anderen nu pas duidelijk. Na dagen gezocht te hebben naar haar nicht en diens oudste zoon vindt Rimma Butueva ze. "We gaven tot het laatst toe de hoop niet op. Maar toen we haar lichaam zagen begrepen we dat we haar oudste zoon niet levend zouden vinden. Het ergste was hem te herkennen aan zijn kleren." President Poetin heeft twee dagen van nationale rouw afgekondigd, te beginnen op maandag. Vlaggen zullen dan halfstok hangen en op televisie zal geen licht amusement gebracht worden. Orthodoxe kerken hielden diensten die in het teken stonden van de rampzalig afgelopen gijzelingsactie in Beslan. Moskovieten stonden zondag in de rij om bloed te geven voor de slachtoffers die nog in ziekenhuizen liggen. Het Russische Rode Kruis heeft de internationale gemeenschap dringend verzocht om hulp voor de honderden gewonde overlevenden van het gijzelingsdrama in Beslan. De twee grote ziekenhuizen die Noord-Ossetië rijk is, zijn niet berekend op het enorme aantal gewonden dat behandeling behoeft, aldus de hulporganisatie. Volgens het Rode Kruis hebben de slecht uitgeruste hospitalen dringend behoefte aan met name verdovings- en beademingsapparatuur. Er liggen naar schatting vierhonderd mensen in ziekenhuizen, van wie velen er ernstig aan toe zijn. De eerste internationale hulpvluchten arriveerden zondag in Vladikavkaz, de hoofdstad van Noord-Ossetië. Landen hebben zelfs aangeboden de school die vrijdag volledig werd verwoest te herbouwen. Het instituut zal echter volgens de regionale regering niet herbouwd worden. Op de plaats des onheils komt een gedenksteen terwijl elders een nieuwe school zal verrijzen.

selima_1984
05-09-2004, 23:44
Het is erg zeilig voor die kinderen en voor hun ouders. Maar ja de wereld is gek geworden. Wat daar in rusland is gebeurd gebeurd iedere dag in palistina!!!!!!!!!!!

Pista
05-09-2004, 23:48
Origineel gepost door selima_1984 Het is erg zeilig voor die kinderen en voor hun ouders. Maar ja de wereld is gek geworden. Wat daar in rusland is gebeurd gebeurd iedere dag in palistina!!!!!!!!!!! Ach nee, dat had ik nou niet verwacht. Elke dag worden in Palestina duizend mensen gegijzeld en een paar honderd kinderen doelbewust vermoord. :rolleyes: Zo, dat hebben we alweer gehad. Opgelucht selima? Over de hoofden van zoveel onschuldige slachtoffers liggen l.ullen alsof het dagelijkse kost is, walgelijk en onmenselijk. 'Moeders moesten kiezen welk kind ze meenamen' Zalina knuffelt haar zoontje Alan (2), die tegen haar buik ligt te slapen. Alan is het kind dat Zalina uit de school in het Russische Noord-Ossetië wist te redden; haar zesjarige dochtertje moest ze achterlaten. Een tiental moeders werd door de gijzelaars voor die onmenselijke keuze geplaatst, zo meldde de Los Angeles Times. BESLAN - De jonge moeder mocht donderdag het toen nog zwaar belegerde schoolgebouw verlaten, samen met enkele andere vrouwen. De gijzelnemers lieten 26 vrouwen en kinderen gaan. De moeders mochten maar één kind meenemen. Een geschokte Zalina hierover: ,,Hoe kon ik kiezen? Mensen zeggen dat ze blij zijn dat Alan en ik naar buiten konden, maar hoe kan ik gelukkig zijn als mijn dochtertje nog binnen is?'' Volgens Zalina (27) maakten de gijzelnemers zichzelf bekend als Tsjetsjeniërs en zeiden ze hun gijzelaars alleen te willen laten gaan als de Russische troepen uit Tsjetsjenië zouden vertrekken. Zalina verklaarde dat er in het pand zeker duizend volwassenen en kinderen aanwezig waren, en niet 354, zoals de Russische autoriteiten hadden aangenomen. Woensdag bracht Zalina haar dochter naar school. Toen ze de aanvallers de school zag binnenrennen, verstopte ze zich met haar dochter en zoon in een klaslokaal, maar al snel werden ze ontdekt en met alle andere gijzelaars naar de gymzaal gebracht. ,,Iedereen moest zitten en toen begonnen ze overal boobytraps te plaatsen.'' Volgens Zalina hadden de terroristen veel geweren en explosieven bij zich. Aanvankelijk mocht iedereen uit de kraan drinken, maar toen de terroristen in de gaten kregen dat er geen hoge functionarissen kwamen onderhandelen, werd dat verboden. De vele baby's werden gevoed met een beetje melkpoeder. Om frisse lucht te krijgen, werden de ruiten van de gymzaal ingegooid. Opgeblazen Vlak na de inval werden volgens Zalina twintig mannen uit de gymzaal weggeleid. Een dag later kwamen er tien terug. De volwassen gijzelaars namen aan dat de mannen waren gedood. Twee vrouwelijke gijzelnemers hebben zich vermoedelijk opgeblazen. Hun daad werd tegenover de gijzelaars geprezen door de mannelijke terroristen. Volgens Zalina waren de terroristen zeer nerveus, renden ze rond en bedreigden ze de gijzelaars. Enkele moeders kregen toestemming hun baby in een koelere ruimte met water te voeden. Deze groep mocht donderdag vertrekken, maar al snel bleek dat ze elk maar één van hun kinderen mochten meenemen. Zalina had Alan en Alana bij zich en probeerde Alana aan haar schoonzusje te geven, die net zou doen alsof zij de moeder van het meisje was. De terroristen doorzagen dat echter en sleepten Alana weg. ,,Eentje zei dat ik moest kiezen of moest blijven en dat ze ons dan allemaal zouden doodschieten.'' ANP

matahari
05-09-2004, 23:56
Pis ta onze eigen...........(oeps)anders krijg ik een ban:hihi: Ooo wat voelt hij/zij/het/een(weet het niet meer bij jou) zich flink en stoer door allemaal berichten van het Net te plukken om hier de moslims te laten voelen hoe slecht ze wel niet zijn.............sommige mensen hebben echt geen leven. Is mischien weer tijd om een oud-prikker te mailen met dezelfde trekjes:hihi:

Pearl
06-09-2004, 00:13

Origineel gepost door matahari Pis ta onze eigen...........(oeps)anders krijg ik een ban:hihi: Ooo wat voelt hij/zij/het/een(weet het niet meer bij jou) zich flink en stoer door allemaal berichten van het Net te plukken om hier de moslims te laten voelen hoe slecht ze wel niet zijn.............sommige mensen hebben echt geen leven. Is mischien weer tijd om een oud-prikker te mailen met dezelfde trekjes:hihi: om hier de moslims te laten voelen hoe slecht ze wel niet zijn… Ik wil niet voor Pista spreken, maar… ik geloof niet dat deze topic geopend is om Moslims te laten voelen hoe slecht ze wel niet zijn. Sommige zich Moslim noemende mensen zijn getuige hun daden slecht! Als je daar nog niet achter bent gekomen! Daar hoeven goede Moslims zich toch niet op aangesproken te voelen?

matahari
06-09-2004, 00:17
Origineel gepost door Pearl om hier de moslims te laten voelen hoe slecht ze wel niet zijn… Ik wil niet voor Pista spreken, maar… ik geloof niet dat deze topic geopend is om Moslims te laten voelen hoe slecht ze wel niet zijn. Sommige zich Moslim noemende mensen zijn getuige hun daden slecht! Als je daar nog niet achter bent gekomen! Daar hoeven goede Moslims zich toch niet op aangesproken te voelen? Vertel mij niet wie Pis ta is......zoals ik al eerder zei kennen Pis ta en ik elkaar al heel lang. Onze eigen kin.........(oeps) heeft een hele lange geschiedenis op Marokkaanse site's waar hij alleen maar dit soort berichten post.

luis_in_de_pels
06-09-2004, 07:37
Origineel gepost door selima_1984 Het is erg zeilig voor die kinderen en voor hun ouders. Maar ja de wereld is gek geworden. Wat daar in rusland is gebeurd gebeurd iedere dag in palistina!!!!!!!!!!! Wanneer is Israël voor de laatste keer bewust een Palestijnse school binnengevallen om de kinderen en hun ouders te gijzelen en in de rug neer te schieten als ze vluchten?

Pista
06-09-2004, 07:55
Origineel gepost door matahari Pis ta onze eigen...........(oeps)anders krijg ik een ban:hihi: Ooo wat voelt hij/zij/het/een(weet het niet meer bij jou) zich flink en stoer door allemaal berichten van het Net te plukken om hier de moslims te laten voelen hoe slecht ze wel niet zijn.............sommige mensen hebben echt geen leven. Is mischien weer tijd om een oud-prikker te mailen met dezelfde trekjes:hihi: Die berichten geplukt van het net vallen onder het begrip actualiteiten. Heb je jezelf al afgevraagd waar de a van MJA voor staat? En ik heb een reuze leven. Groeten Pista.

sweety21
06-09-2004, 08:21
ik word echt ziek van sommige mensen . we hebben het hier over wat er in rusland is gebeurt. en dan moeten we het meteen weer over palestina gaan hebben en israel. dit heeft hier nu even helemaal niks mee te maken!