Bekijk originele versie : Geplaatst is een pleeggezin......
Samara77
05-09-2004, 19:44
Hallo
Ik wilde vragen wie er in een pleeggezin is geplaatst, en of diegene ook zijn/haar ervaringen kan vertellen; hoe dat allemaal ging, en wat je ervan vond enzo, want een kennis van me is namelijk van plan om een pleegkind in huis te nemen, maar ze weet niet zeker of ze er wel goed aan zal doen. Ze weet alleen dat er veel vraag is naar allochtone pleeggezinnen, maar weet alleen niet zo goed waar ze aan begint......
Dus alle ervaringen, verhalen en vooroordelen zijn welkom!
Samara77
05-09-2004, 20:03
Salaam, en bedankt mereyem,
Ik vraag me dan af hoe dat met de vakanties in Marokko enzo dan zal gaan, gaan die kinderen dan gewoon mee, en hoe reageren de andere mensen daarop? Kon je buurvrouw zelf geen kinderen krijgen of was er een andere reden daarvoor? En willen de andere familie-leden van dat pleegkind later ook dat kind weer terug? En hoe reageren ze daarop?
En waarom wil je kinderen adopteren (heb gehoord dat adopteren trouwens haram is, maar pleegkinderen nemen niet), en wat vindt je familie daarvan?
Ja, ik weet het, heel veel vragen, maar ben wel benieuwd, want misschien is het toch nog geen slecht idee.
Samara77
05-09-2004, 21:30
Okee, bedankt mereyem voor de informatie, alleen rest mij nog 1 vraag over de adoptie; men zegt dus dat adoptie haram is omdat het adoptie-kind volgens de Islam de achternaam van de biologische ouders moet dragen, en volgens de Nl'se wet moet het kind de achternaam van de adoptie-ouders aannemen. En als ik je tekst goed heb begrepen is dat dus niet het geval?
goede_vriendin
05-09-2004, 23:23
Ik vind het goed dat je kennis een pleegkind neemt. Er is inderdaad een groot tekort aan Islamitische pleeggezinnen waardoor kinderen vaak in een Nederlands gezin terecht komen. Op zich moeten wij blij zijn dat er in ieder geval nog Nederlandse gezinnen zijn die 'onze' kinderen willen opnemen maar vanzelfsprekend is het voor een kind prettiger om ergens geplaatst te worden waar ze dezelfde normen en waarden als 'thuis' hanteren.
Als je een pleegkind in huis neemt is er heel veel ondersteuning vanuit Pleegzorg. Een kind zal eerst een 'wenperiode' hebben om te kijken of er zowel vanuit het kind als de pleegouders geen problemen zijn. Er is een pleegzorgwerker bij wie de pleegouders met alle vragen terecht kunnen en die zal tevens de ontwikkeling van het kind goed in de gaten houden. Er kan na verloop van tijd altijd gekozen worden voor een definitieve plaatsing van het kind in het gezin. Dit gebeurt meestal alleen als er sprake is van een onmogelijke terugkeer van het kind bij de biologische ouders (bijv door overlijden of ernstige drugsverslaving, ernstige psychische problemen enz. Hoop dat je wat aan deze info hebt:)!
Samara77
06-09-2004, 21:58
Origineel gepost door goede_vriendin
Ik vind het goed dat je kennis een pleegkind neemt. Er is inderdaad een groot tekort aan Islamitische pleeggezinnen waardoor kinderen vaak in een Nederlands gezin terecht komen. Op zich moeten wij blij zijn dat er in ieder geval nog Nederlandse gezinnen zijn die 'onze' kinderen willen opnemen maar vanzelfsprekend is het voor een kind prettiger om ergens geplaatst te worden waar ze dezelfde normen en waarden als 'thuis' hanteren.
Als je een pleegkind in huis neemt is er heel veel ondersteuning vanuit Pleegzorg. Een kind zal eerst een 'wenperiode' hebben om te kijken of er zowel vanuit het kind als de pleegouders geen problemen zijn. Er is een pleegzorgwerker bij wie de pleegouders met alle vragen terecht kunnen en die zal tevens de ontwikkeling van het kind goed in de gaten houden. Er kan na verloop van tijd altijd gekozen worden voor een definitieve plaatsing van het kind in het gezin. Dit gebeurt meestal alleen als er sprake is van een onmogelijke terugkeer van het kind bij de biologische ouders (bijv door overlijden of ernstige drugsverslaving, ernstige psychische problemen enz. Hoop dat je wat aan deze info hebt:)!
Bedankt voor de info :)
zilvertje
07-09-2004, 10:07
Origineel gepost door Samara77
Okee, bedankt mereyem voor de informatie, alleen rest mij nog 1 vraag over de adoptie; men zegt dus dat adoptie haram is omdat het adoptie-kind volgens de Islam de achternaam van de biologische ouders moet dragen, en volgens de Nl'se wet moet het kind de achternaam van de adoptie-ouders aannemen. En als ik je tekst goed heb begrepen is dat dus niet het geval?
Adoptie is zeer zeker haram! Het klopt niet wat Meryem hierboven zegt. Weet dat Zaid later zijn eigen naam heeft gebruikt. Hiervoor was een reden. De profeet is later getrouwd met de ex-vrouw van Zaid. Sinsdien is adoptie verboden.
Ik ken ook iemand die twee pleegkinderen heeft. Zij hebben elk hun eigen achternamen en zij moesten weten dat het niet hun echte ouders zijn. Dan heb je het dus over pleegkinderen en niet over adoptiekinderen.
Ik zou zeggen vraag het voor de zekerheid aan de Cyberimam, die kan je meer en duidelijker informatie geven in plaats dat je het hier vraagt!
:confused:
Samara77
07-09-2004, 21:33
Origineel gepost door zilvertje
Adoptie is zeer zeker haram! Het klopt niet wat Meryem hierboven zegt. Weet dat Zaid later zijn eigen naam heeft gebruikt. Hiervoor was een reden. De profeet is later getrouwd met de ex-vrouw van Zaid. Sinsdien is adoptie verboden.
Ik ken ook iemand die twee pleegkinderen heeft. Zij hebben elk hun eigen achternamen en zij moesten weten dat het niet hun echte ouders zijn. Dan heb je het dus over pleegkinderen en niet over adoptiekinderen.
Ik zou zeggen vraag het voor de zekerheid aan de Cyberimam, die kan je meer en duidelijker informatie geven in plaats dat je het hier vraagt!
Ja, dit is dus ook wat ik ervan weet, en vroeg me daarom af hoe mereyem aan de tekst komt die volgens mij het tegenovergestelde verteld.
Maar goed, ik was zoiezo niet van plan om te adopteren of weten of het haram is, maar wilde gewoon ervaringen en verhalen horen van mensen die pleegzorg van dichtbij hebben meegemaakt.
larrissa
07-09-2004, 21:49
Origineel gepost door zilvertje
Kom met daliel dan dat het haram is en niet alleen maar zeggen dat het zeker haram is. Meryem komt tenminste met bewijzen. Denk logisch na, zou het haram kunnen zijn enkel om een achternaam? Wat is dan beter, je ziet een islamitisch (wees)kind opgroeien in en niet islamitisch gezin, dus hij wordt ook niet moslim, gezien de opvoeding je geloof bepaalt in eerste instantie, omdat hij anders een ander achternaam zou krijgen. Of je neemt het kind op in een islamitisch gezin en hij wordt moslim inschallah. Over de achternaam kan je altijd wat regelen en volgens mij krijg je altijd de naam van je vader.
Fallujah
08-09-2004, 00:51
ik ben in marokko opgegroeid in pleeggezin, bij de overheid dan
Ik heb 4 jaar dienstplicht uitgezeten in militaire basis in Qnitra
Erger bestaat niet.......
Mysticalia
08-09-2004, 09:07
:schok: echt Fallujah??
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.