Bekijk originele versie : Zelfkritiek in Midden-Oosten door beelden uit Beslan
Zelfkritiek in Midden-Oosten door beelden uit Beslan
De beelden van dode, gewonde en getraumatiseerde schoolkinderen na de bloedige ontknoping van het gijzelingsdrama in een school in het Zuid-Russische Beslan hebben zaterdag onder moslims in het Midden-Oosten een golf van zelfkritiek losgemaakt en nieuwe bezorgdheid gewekt over een internationale terugslag tegen de islam en zijn aanhangers.
Arabische leiders, moslimgeestelijken en gewone ouders veroordeelden de terreuractie. Sommigen waarschuwden dat zulke acties het aanzien van de islam meer schaden dan al zijn vijanden kunnen hopen. Zelfs enkele aanhangers van de radicale islam veroordeelden de actie, hoewel zeker één beweerde dat er joden achter zaten.
"Heilige strijders" uit het Midden-Oosten steunen al lange tijd hun geloofsgenoten in Tsjetsjenië. Russische functionarissen zeggen dat onder de bezetters van de school in Beslan negen of tien Arabieren waren. Veiligheidsfunctionarissen in het Midden-Oosten kunnen nog niet zeggen welke nationaliteiten de dode Arabische terroristen hadden, maar een vooraanstaande Arabische journalist schreef dat moslims het pijnlijke feit onder ogen moeten zien dat moslims de voornaamste plegers van terrorisme zijn.
"Onze terroristische zonen zijn een eindproduct van onze gecorrumpeerde cultuur", schreef Abdulrahman al-Rashed, algemeen directeur van de televisiezender Al-Arabiya in zijn dagelijkse column in de krant Asharq Al-Awsat, onder de kop "De Pijnlijke Waarheid: Alle Wereldterroristen zijn Moslims!"
Al-Rashed somde een waslijst aan recente terreuraanslagen in Rusland, Irak, Sudan, Saudi-Arabië en Jemen op, gepleegd door extremistische islamitische groepen die zich veelal laten inspireren door de ideologie van Osama bin Laden. Volgens hem kunnen moslims het beeld dat van hen is ontstaan alleen zuiveren als "wij de schandalige feiten toegeven", in plaats van ze te veroordelen of rechtvaardigen. "Het beeld is vernederend, pijnlijk en schrijnend voor ons allemaal."
Ahmed Bahgat, een Egyptische islamist, schreef in Al-Ahram dat de beelden uit Rusland "moslims tonen als monsters die zich voeden met het bloed van kinderen en de pijn van hun gezinnen". Alle vijanden van de islam bij elkaar hadden het beeld niet zo kunnen beschadigen "als de zonen van de islam hebben gedaan met hun stommiteit, misrekeningen en onbegrip van de aard van dit tijdperk", aldus Bahgat.
Andere islamisten waren voorzichtiger in hun kritiek. Mohammed Mahdi Akef, leider van de in Egypte verboden Moslimbroederschap, zei dat de gijzeling in de school niet paste in het concept van jihad of heilige oorlog, maar waakte ervoor om de actie een terreurdaad te noemen. "Wat gebeurd is, is geen jihad omdat onze islam ons verplicht de zielen van mensen te respecteren. Echte jihad moet zich richten op bezetters van ons land, zoals het Palestijnse en het Iraakse verzet."
Ali Abdullah, een ultraconservatieve salafiet uit Bahrein, noemde de gijzeling "on-islamitisch" en gaf een nieuwe draai aan een oude samenzweringstheorie: "Ik twijfel er niet aan dat dit het werk is van de Israëliërs, die het beeld van moslims willen bezoedelen en samenwerken met de Russen die hun eigen agenda hebben tegen de moslims in Tsjetsjenië."
Copyright, Novum / Associated Press
Neen hoor, het zullen wel joden geweest zijn.
Gebrek aan zelfkritiek is een heikel punt, gelukkig beginnen moslims dit te begrijpen , ttz, een deel ervan.
De rest blijft maar steeds naar de misdaden van hun buren verwijzen om hun eigen misdaden te vergoelijken.
Origineel gepost door achmad
inderdaad, vast joden :D
wijzen naar de buren word de moslim geleerd van de ver vooruitstrevende westerling :p
Ok, ik vroeg je nergens om na te denken op een volwassen wijze ...een moslim waardig.
Laat maar zitten, als er iemand is die mij nooit zal kunnen overtuigen om de islam te vervoegen ben jij het wel.
Als moslim ben je gebuisd.
Groeten
Pista
:loser:
Eindelijk een volwassen discussie, praat jij nu in jezelf..over jezelf?
Groeten
Pista
waarom nou weer arabier? :confused:
Beslan: teller op 322 doden, Arabieren onder de gijzelnemers
In totaal 322 personen, waaronder 155 kinderen, hebben de dood gevonden bij de ontknoping van de gijzeling in Beslan. Dat heeft de vice-procureur van Rusland, Serguei Fridinski, zaterdag ter plaatse aangekondigd.
Die balans kan nog "een weinig" oplopen, voegde hij daar aan toe. "De verificaties zijn nog steeds bezig. We hebben 322 doden geteld, waaronder 155 kinderen", verklaarde hij aan de pers.
Rusland zal "resoluut en zonder compromissen" de strijd tegen het internationale terrorisme verderzetten, zo verklaart het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken in een mededeling. "Rusland zal bij de eersten staan die absolute prioriteit geven aan de verdediging van de rechten en vrijheden van de Mens, van het recht op leven", aldus het ministerie na de gijzelingsactie.
Bij de operatie in Beslan zijn meer dan tien leden van Russische speciale eenheden om het leven gekomen. Volgens een bron bij het ministerie van binnenlandse zaken van Noord-Ossetië zijn 18 anderen opgenomen in ziekenhuizen in de hoofdstad Vladikavkaz. Volgens de crisiscel werden 27 commandoleden gedood - onder hen tien personen afkomstig uit Arabische landen - en werden drie anderen gearresteerd.
appie666
05-09-2004, 10:28
Christelijke en ongelovige Russische soldaten hebben in Tsjetjenie vrouwen verkracht, kinderen vermoord, mannen vermoord, en huizen verwoest, heb wij enige zelfkritiek horen uiten door de Christenen en ongelovigen in Nederland?
Moraliste
05-09-2004, 10:35
Origineel gepost door appie666
Christelijke en ongelovige Russische soldaten hebben in Tsjetjenie vrouwen verkracht, kinderen vermoord, mannen vermoord, en huizen verwoest, heb wij enige zelfkritiek horen uiten door de Christenen en ongelovigen in Nederland?
Als er hypocrisie rondom de rol van Rusland ( of andere grootmachten) speelt. Andere groepen zich niet aan zelfreflectie onderwerpen. Betekent het in ieder geval niet dat moslims niet naar hun eigen uiterst gedreven 'geloofs'genoten kunnen kijken met afkeur. Voor de moslims zelf, omdat de islam hun uitgangspunt nooit geweest is bloedvergieten om het bloedvergieten. Er bestaat slechts zelfverdediging met haar voorwaarden en eisen.
appie666
05-09-2004, 10:55
Origineel gepost door Moraliste
Als er hypocrisie rondom de rol van Rusland ( of andere grootmachten) speelt. Andere groepen zich niet aan zelfreflectie onderwerpen. Betekent het in ieder geval niet dat moslims niet naar hun eigen uiterst gedreven 'geloofs'genoten kunnen kijken met afkeur. Voor de moslims zelf, omdat de islam hun uitgangspunt nooit geweest is bloedvergieten om het bloedvergieten. Er bestaat slechts zelfverdediging met haar voorwaarden en eisen.
Dat neemt inderdaad niet van weg......Heb je mij niet horen beweren
Vond de starter van deze topic alleen hypocriet, aangezien hij alleen de daden afkeurt van mensen die zich moslim noemen
Heb hem nimmer een afkeur uit horen spreken over de daden van Joden, Christenen, Atheisten.
ps: Pista wie in een glazen huis woont moet niet met stenen gooien, ik vind je een hypocriet :zwaai:
Origineel gepost door appie666
Dat neemt inderdaad niet van weg......
Vond de starter van deze topic alleen hypocriet, aangezien hij alleen de daden afkeurt van mensen die zich moslim noemen
Heb hem nimmer een afkeur uit horen spreken over de daden van Joden, Christenen, Atheisten.
ps: Pista wie in een glazen huis woont moet niet met stenen gooien, ik vind je een hypocriet :zwaai:
Goede raad appie, zoek dan maar eens aandachtig het forum door.
En deze topic gaat over zelfkritiek in het MO naar aanleiding van de walgelijke gebeurtenissen in Beslan.
Jij begon over de Russen, ok, op jou steeds weerkerende vraag om de andere partij ook aan te klagen alhoewel dat niets te maken had met de topic, alwaar ik je de raad gaf zelf een topic te starten over bvb de Russen, ben je niet ingegaan.
Steeds maar zeuren dat ik éénzijdig ben.
Is het een verplichting appie om meteen de hele wereld erbij te sleuren als het over 1 onderwerp gaat?
Maar goed, nogmaals voor jou op aanvraag.
Ik keur alle onrechtvaardige daden af, maakt niet uit wie ze pleegt.
Ja..hooligans zijn slecht, ja Sharon is een ........., ja Amerikanen die Irakezen folteren zijn slecht..enz..enz..
Maar de wereld is niet zwart-wit.
Er zijn ontzettende veel nuances in het wereldgebeuren.
Maar laat het ons nu eens één keer on-topic houden.
Zonder af te wijken naar Palestina, Irak en de slechte Amerikanen of die rotte Russen, om maar te zwijgen over de zionisten. :rolleyes:
Groeten
Pista.
Pista uitzonderingen daar gelaten, je zal weinig moslims horen die dit een goede daad vinden. dit is gewoon afschuwelijk
Verder blijf ik er achter staan dat men de Russen moet bestrijden alleen niet op deze manier
Ik ben er ook voor om Amerika en bondgenoten te "terroriseren" zoals jullie dat noemen, en je hoeft niet te beweren dat daar geen reden toe is
Pista, je hoeft niet te verwachten dat veel Moslims in ene Pro-westers worden na deze daad ! dat is wel wat je hoopt natuurlijk
Hoogervorst
05-09-2004, 11:51
Vroeger werd het woord moslim helemaal niet genoemd in het conflict van Tsjetjenie. Ik vind het zorgwekkend dat bij allerlei onafhanelijkheidsconlicten nu het geloof zo naar voren wordt gehaald (door de media, door de mensen zelf, etc).
ElAlamein
05-09-2004, 12:56
Nou ja, in ieder geval beginnen na jaren van stilzwijgen de moslims blijkbaar beetje voor beetje te beseffen, dat hun geloof wordt gegijzeld door misdadigers, en ongelooflijke beesten!
Maar we weten dat het altijd lang duurt, voor de zwijgende meerderheid zich gaat roeren!
Tot die tijd kunnen demagogen hun gang gaan!
Bedankt, pista voor deze topic, ik vroeg me al af, hoe in het MO is gereageerd op deze allesovertreffende schanddaad!
Dit geeft toch weer wat hoop!
ElAlamein
05-09-2004, 13:00
En even voor een aantal anderen.
In het Westen hoor je nooit beweren, dat " de christenen worden aangevallen door de moslims, en dat de Christenen dus Irak moesten invallen, of dit moesten doen, of dat!"
Maar aan de moslimzijde wordt ALTIJD gerept over
moslims worden onderdrukt( waar?), en " kruisvaarders"
en " dappere moslimmuhadjien verdedigen de Islam tegen aanvallen " bla bla retoriek!
Origineel gepost door roebla
Pista uitzonderingen daar gelaten, je zal weinig moslims horen die dit een goede daad vinden. dit is gewoon afschuwelijk
Verder blijf ik er achter staan dat men de Russen moet bestrijden alleen niet op deze manier
Ik ben er ook voor om Amerika en bondgenoten te "terroriseren" zoals jullie dat noemen, en je hoeft niet te beweren dat daar geen reden toe is
Pista, je hoeft niet te verwachten dat veel Moslims in ene Pro-westers worden na deze daad ! dat is wel wat je hoopt natuurlijk
Velen verwijzen naar aanleidng van deze verschrikkelijke actie wel naar Rusland als was het de fout van Rusland dat dit uitschot kinderen gijzelde, vermoordde en gebruikte als levend schild.
Maar terrorisme waarbij telkens weer onschuldigen het slachtoffer van zijn is iets wat ten allen tijde moet bestreden worden.
En ja, hoor, als moslim wonende in dit verfoeliijke westen ben jij een voorstander om Amerika en zijn bondgenoten, en dat zijn er aardig wat te terroriseren.
We zijn gewaarschuwd voor moslims van jouw kaliber...terreur is zoals gezegd de daad van lafaards.
En ik begrijp dat moslims niet pro-westres worden na deze verschrikkelijke actie, maar waarom blijf je dan wel tussen die westerlingen wonen?
Financiële belangen, de stabiliteit in de westerse wereld, al wordt die dan geschokt door overwegend terroristische aanslagen door extremistische moslims, tot in Casablanca toe.
Nou nou Roebla. Mensen die voor terrorisme zijn of terrorisme toejuichen of hopen dat er terroristische aanslagen gebeuren zouden direkt uit het land moeten gezet worden en gedropt worden in Irak.
Daar zit men op zulke mensen te wachten.
Met vriendelijke groeten
Pista
Moraliste
05-09-2004, 13:49
Origineel gepost door ElAlamein
Nou ja, in ieder geval beginnen na jaren van stilzwijgen de moslims blijkbaar beetje voor beetje te beseffen, dat hun geloof wordt gegijzeld door misdadigers, en ongelooflijke beesten!
Maar we weten dat het altijd lang duurt, voor de zwijgende meerderheid zich gaat roeren!
Tot die tijd kunnen demagogen hun gang gaan!
Bedankt, pista voor deze topic, ik vroeg me al af, hoe in het MO is gereageerd op deze allesovertreffende schanddaad!
Dit geeft toch weer wat hoop!
Nou nog af van die superioriteitswaan van bepaalde figuren om te beseffen dat democratie dreigt gedenigreerd te worden tot abugraibtoestanden, het in stand houden van neokolonialistische
empiria, en we kunnen iets doen aan de onrecht die de wereld in greep houdt!
Rechtvaardigheid voor alles. Zodat er geen monsters worden gecreeerd.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.