Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Eindelijk iemand die het begrijpt

Pagina's : [1] 2 3

matahari
03-09-2004, 13:22

(bron: Spits) door Oene Kummer 'De Arabische cultuur - die, via de islam, ook verbreid is naar niet-Arabische samenlevingen - loopt in veel opzichten achter bij het westen.' De openingszin van De maagdenkooi ziet er stilistisch misschien niet al te fraai uit, maar Ayaan Hirsi Ali (1969) maakt wel meteen een punt, op een manier die wijlen Pim Fortuyn haar niet meer kan nadoen. In deze bundeling van essays en lezingen uit 2003 en 2004 veegt de in Somalië geboren VVD-politica op effectieve maar ongenuanceerde wijze de vloer aan met de Arabische cultuur, waarvan ze de minpunten uitgebreid belicht. 'De Arabische cultuur - die, via de islam, ook verbreid is naar niet-Arabische samenlevingen - loopt in veel opzichten achter bij het westen.' De openingszin van De maagdenkooi ziet er stilistisch misschien niet al te fraai uit, maar Ayaan Hirsi Ali (1969) maakt wel meteen een punt, op een manier die wijlen Pim Fortuyn haar niet meer kan nadoen. In deze bundeling van essays en lezingen uit 2003 en 2004 veegt de in Somalië geboren VVD-politica op effectieve maar ongenuanceerde wijze de vloer aan met de Arabische cultuur, waarvan ze de minpunten uitgebreid belicht. De veronderstelling dat in Hirsi Ali's boeiende maar pamflettistische relaas ook de goede kanten van de Arabische cultuur aan bod zullen komen - die immers zoals ze zelf zegt wel in veel, maar niet in alle opzichten bij het westen achterloopt - wordt helaas niet waargemaakt. De schrijfster lijkt vooral geïnteresseerd in polarisatie en minder in een dialoog. Hoewel Hirsi Ali het niet prettig vindt om op basis van haar levensloop te worden geanalyseerd, lijkt de basis van haar fanatieke opstelling toch in het verleden te liggen. In 1992 werd de op dat moment in Kenia woonachtige Ayaan door haar vader uitgehuwelijkt aan een in Canada woonachtige clangenoot. Op doorreis naar Duitsland vluchtte ze naar Nederland waar ze terechtkwam in het opvangcentrum voor asielzoekers in Zeewolde. Omdat ze Engels sprak, kon ze als tolk aan de slag, een beroep dat ze na een studie politieke wetenschap verruilde voor een baan bij de Wiardi Beckman Stichting, na haar overstap van de PvdA naar de VVD gevolgd door een loopbaan in de landelijke politiek. Het beeld dat uit De maagdenkooi naar voren komt is dat van een sterke, trotse vrouw, die door de beslissing van haar vader tot op het bot werd gekrenkt en daar een heilig vuur aan overhield om het leed te bestrijden dat moslimvrouwen niet alleen in de Arabische wereld maar ook hier wordt aangedaan. Vooral het hoofdstuk dat ze wijdt aan genitale verminking bij jonge moslimvrouwen zorgt voor koude rillingen. En met haar persoonlijke geschiedenis in het achterhoofd is het moeilijk om gearrangeerde huwelijken als iets anders te zien dan 'geïmporteerde liefdeloosheid' en 'gelegaliseerde verkachting.' Hirsi Ali stoort zich aan westere cultuurrelativisten die onder het mom van verdraagzaamheid van geen kritiek op de islam willen horen. Ze ergert zich aan de jonge Amsterdamse moslima's die ervoor kozen om in een niqaab naar school te gaan. ('Er spreekt in ieder geval geen mededogen uit met hun onderdrukte moslimzusters in andere landen. In die zin heeft het bijna iets wreeds.') En vrouwen die geen moeite hebben om volgens de islamitische wetten te leven, lijden volgens haar aan een variant van het Stockholm-syndroom, waarbij gijzelaars zich na verloop van tijd met hun gijzelnemers gaan identificeren. Dat kan allemaal zo zijn, maar daar kun je tegenover stellen dat respect voor andere culturen een fundamenteel onderdeel van de westerse beschaving vormt, dat tieners wel eens vaker tuk zijn op een relletje zonder zich om het leed in de wereld te bekommeren en dat er wel degelijk ook gelukkige moslimfamilies zijn. Misschien is Hirsi Ali's probleem wel dat ze de neiging heeft om de zegeningen van de westerse wereld te overschatten. In een interview met de Canadees-Oegandese schrijfster Irshad Manji zegt de geïnterviewde op een gegeven moment: 'Alles wat je doet hier in het vrije westen, is je eigen keuze.' Dat klinkt mooi, maar is er iemand in het vrije westen die dit werkelijk gelooft? Als essayiste is Ayaan Hirsi Ali bovendien te beperkt. Ze prikkelt en provoceert, maar laat vooral zien dat ze de neiging heeft om in zwart-wittermen te denken: het westen goed, de Arabische wereld slecht. Je hoeft geen fanatieke moslim te zijn om daar vraagtekens bij te zetten. Op die manier maakt Hirsi Ali haar op zich lezenswaardige betoog eerder zwakker dan sterker.

FAITHLESS
03-09-2004, 15:31
Een echte eye-opener z'n stuk. Vraag me af of dit begrepen zal worden door de autochtone medelander .Die heeft nu een beeld van AHA van een soort van vrijheidsstrijdster. :kwaad:

Rebel_1963
03-09-2004, 15:36
Origineel gepost door matahari [BAls essayiste is Ayaan Hirsi Ali bovendien te beperkt. Ze prikkelt en provoceert, maar laat vooral zien dat ze de neiging heeft om in zwart-wittermen te denken: het westen goed, de Arabische wereld slecht. Je hoeft geen fanatieke moslim te zijn om daar vraagtekens bij te zetten. Op die manier maakt Hirsi Ali haar op zich lezenswaardige betoog eerder zwakker dan sterker. [/B] Goedzo!

amused
03-09-2004, 15:55
Origineel gepost door FAITHLESS128 Een echte eye-opener z'n stuk. Vraag me af of dit begrepen zal worden door de autochtone medelander .Die heeft nu een beeld van AHA van een soort van vrijheidsstrijdster. :kwaad: Ik vond het een genuanceerd stuk. En nuance is inderdaad niet de sterkste kant van AHA, maar zeker ook niet van haar tegenstanders. De schrijver van dit stuk beaamt dat AHA wel degelijk een (inhoudelijk) punt heeft, maar dat de manier waarop ze dat doet, eenzijdig is en daardoor haar doel voorbij schiet. Echter, de kritieken die ik hoor blinken eveneens uit in eenzijdigheid, variërend van het ontkennen van een probleem door Marmouch tot ordinaire scheldpartijen op dit forum. Zelden zijn de kritieken inhoudelijk, en als ze al inhoudelijk zijn komen ze niet verder dan een geforceerd aanbrengen van een scheiding tussen religie en de Arabische cultuur. En dat terwijl het juist de onontkoombare verweving van die twee is waar AHA op doelt. Vraag me af of dit begrepen zal worden door de islamitische Nederlander...

RitaMaria
03-09-2004, 16:03

Origineel gepost door matahari (bron: Spits) door Oene Kummer In een interview met de Canadees-Oegandese schrijfster Irshad Manji zegt de geïnterviewde op een gegeven moment: 'Alles wat je doet hier in het vrije westen, is je eigen keuze.' Dat klinkt mooi, maar is er iemand in het vrije westen die dit werkelijk gelooft? Sinds wanneer is Irshad Manji een Canadees- oegandese?? :moe:

FAITHLESS
03-09-2004, 16:07
Origineel gepost door amused Ik vond het een genuanceerd stuk. En nuance is inderdaad niet de sterkste kant van AHA, maar zeker ook niet van haar tegenstanders. De schrijver van dit stuk beaamt dat AHA wel degelijk een (inhoudelijk) punt heeft, maar dat de manier waarop ze dat doet, eenzijdig is en daardoor haar doel voorbij schiet. Echter, de kritieken die ik hoor blinken eveneens uit in eenzijdigheid, variërend van het ontkennen van een probleem door Marmouch tot ordinaire scheldpartijen op dit forum. Zelden zijn de kritieken inhoudelijk, en als ze al inhoudelijk zijn komen ze niet verder dan een geforceerd aanbrengen van een scheiding tussen religie en de Arabische cultuur. En dat terwijl het juist de onontkoombare verweving van die twee is waar AHA op doelt. Vraag me af of dit begrepen zal worden door de islamitische Nederlander... Ben blij dat ik geen Nederlander ben , want weer wordt er gewezen naar de inhoudloze kritieken van forum leden. Alsof de Nederlanders blinken van inhoudelijke inbreng. een scheiding tussen religie en de Arabische cultuur. En dat terwijl het juist de onontkoombare verweving van die twee is waar AHA op doelt. Dit is de grootste fout die een westerling kan maken .Er is helemaal geen verweving tussen die twee. Islam heeft totaal niets te maken met een cultuur , waardan ook op de wereld.

RitaMaria
03-09-2004, 16:08
Als dat mens toch wat te zeiken heeft over de westerse cultuur versus de arabische cultuur, dan is het logischer om eerst bij haar eigen somalische cultuur te beginnen...

FAITHLESS
03-09-2004, 16:11
Origineel gepost door RitaMaria Als dat mens toch wat te zeiken heeft over de westerse cultuur versus de arabische cultuur, dan is het logischer om eerst bij haar eigen somalische cultuur te beginnen... Precies !! Alleen zij betrekt de Islam er bij. Dat is iets waar de meeste forumleden zich kwaad over kunnen maken.

RitaMaria
03-09-2004, 16:12
Origineel gepost door FAITHLESS128 Ben blij dat ik geen Nederlander ben , want weer wordt er gewezen naar de inhoudloze kritieken van forum leden. Alsof de Nederlanders blinken van inhoudelijke inbreng. een scheiding tussen religie en de Arabische cultuur. En dat terwijl het juist de onontkoombare verweving van die twee is waar AHA op doelt. Dit is de grootste fout die een westerling kan maken .Er is helemaal geen verweving tussen die twee. Islam heeft totaal niets te maken met een cultuur , waardan ook op de wereld. Ja..hoe mensen hun geloof (in dit geval de Islam) beleiden is cultuurafhankelijk. In de praktijk heeft cultuur meestal de overhand.

Rebel_1963
03-09-2004, 16:13
Origineel gepost door amused Ik vond het een genuanceerd stuk. En nuance is inderdaad niet de sterkste kant van AHA, maar zeker ook niet van haar tegenstanders. De schrijver van dit stuk beaamt dat AHA wel degelijk een (inhoudelijk) punt heeft, maar dat de manier waarop ze dat doet, eenzijdig is en daardoor haar doel voorbij schiet. Echter, de kritieken die ik hoor blinken eveneens uit in eenzijdigheid, variërend van het ontkennen van een probleem door Marmouch tot ordinaire scheldpartijen op dit forum. Zelden zijn de kritieken inhoudelijk, en als ze al inhoudelijk zijn komen ze niet verder dan een geforceerd aanbrengen van een scheiding tussen religie en de Arabische cultuur. En dat terwijl het juist de onontkoombare verweving van die twee is waar AHA op doelt. Vraag me af of dit begrepen zal worden door de islamitische Nederlander... Ik begrijp wel hoor. Het is de provocatie die haar de das omdoet. En ik als islamitische nederlandse kan dat heel goed begrijpen, het is niet zomaar iets. De religie heeft altijd 'hand in hand' gelopen met de cultuur. Om taboes te doorbreken, in de Islam is sexualiteit heel normaal en bespreekbaar, althans dat zou het moeten zijn. De cultuur houdt het tegen omdat er nog steeds gene is tussen ouder en kind om er over te praten. Nederlanders hebben een praat-cultuur, dat hebben allochtonen over het algemeen niet. AHA had het op een heel andere manier moeten oppakken. Het is niet altijd slim om jezelf als voorbeeld te gebruiken, want het kan ook tegen je gebruikt worden.

RitaMaria
03-09-2004, 16:28
Origineel gepost door FAITHLESS128 Precies !! Alleen zij betrekt de Islam er bij. Dat is iets waar de meeste forumleden zich kwaad over kunnen maken. Ja..moslims in Nederland willen bestempelen als zijnde slachtoffers. Wanneer er een oplossing moet komen voor problemen waar moslims in dit land mee te kampen hebben (en die zijn er ook) dan moet er intern binnen 'de' moslimgemeenschap voor een oplossing gezorgt worden. Provocaties zorgen er voor dat mensen zich steeds meer in hun eigen 'gehucht' gaan terugtrekken, en dit is niet waar we naar toe moeten.

amused
03-09-2004, 17:04
Origineel gepost door FAITHLESS128 Ben blij dat ik geen Nederlander ben , want weer wordt er gewezen naar de inhoudloze kritieken van forum leden. Alsof de Nederlanders blinken van inhoudelijke inbreng. een scheiding tussen religie en de Arabische cultuur. En dat terwijl het juist de onontkoombare verweving van die twee is waar AHA op doelt. Dit is de grootste fout die een westerling kan maken .Er is helemaal geen verweving tussen die twee. Islam heeft totaal niets te maken met een cultuur , waardan ook op de wereld. Misschien zou het zo moeten zijn, maar helaas is de praktijk anders. In de Arabische wereld hebben veel vrouwen een achtergestelde positie - een cultureel gegeven. Niet zelden wordt deze achtergestelde positie (geen onderwijs, rechtsongelijkheid, etc) door de machthebbers daar verdedigd op basis van de Islam. Dát is de verweving die ik bedoel. Let wel: dit is geen kritiek op de Islam, maar op de cultuur die de Islam misbruikt om culturele misstanden goed te praten. En als ik Moslim zou zijn is dat iets wat mij meer zou raken dan de woorden van iemand die deze boodschap op een wellicht te provocatieve wijze onder de aandacht brengt.

FAITHLESS
03-09-2004, 17:23
Origineel gepost door amused Misschien zou het zo moeten zijn, maar helaas is de praktijk anders. In de Arabische wereld hebben veel vrouwen een achtergestelde positie - een cultureel gegeven. Niet zelden wordt deze achtergestelde positie (geen onderwijs, rechtsongelijkheid, etc) door de machthebbers daar verdedigd op basis van de Islam. Dát is de verweving die ik bedoel. Let wel: dit is geen kritiek op de Islam, maar op de cultuur die de Islam misbruikt om culturele misstanden goed te praten. En als ik Moslim zou zijn is dat iets wat mij meer zou raken dan de woorden van iemand die deze boodschap op een wellicht te provocatieve wijze onder de aandacht brengt. En toch wordt de Islam in het westen gezien als een soort van barbaarse religie. Terwijl ze beter weten , want veel verschilt er niet met de mondiale religie's.De Islam is het eerste geloof die de rechten van de vrouw introduceerde. Dat hoor ik niemand zeggen in Nederland .

FAITHLESS
03-09-2004, 17:29
Origineel gepost door RitaMaria Ja..moslims in Nederland willen bestempelen als zijnde slachtoffers. Wanneer er een oplossing moet komen voor problemen waar moslims in dit land mee te kampen hebben (en die zijn er ook) dan moet er intern binnen 'de' moslimgemeenschap voor een oplossing gezorgt worden. Provocaties zorgen er voor dat mensen zich steeds meer in hun eigen 'gehucht' gaan terugtrekken, en dit is niet waar we naar toe moeten. Ben ik niet mee eens . De problemen die de Moslims hebben , heeft iedereen in Nederland , maakt niet uit welke geloof je aanhangt.Algemene problemen hoort een overheid op te lossen . Er zijn maar weinig mensen die zich iets van een organisatie aan zullen trekken . Dus 'intern 'zal denk ik niet de oplossing zijn .

RitaMaria
03-09-2004, 17:44

Origineel gepost door FAITHLESS128 Ben ik niet mee eens . De problemen die de Moslims hebben , heeft iedereen in Nederland , maakt niet uit welke geloof je aanhangt.Algemene problemen hoort een overheid op te lossen . Er zijn maar weinig mensen die zich iets van een organisatie aan zullen trekken . Dus 'intern 'zal denk ik niet de oplossing zijn . Maw je bent het met Hirshi eens..moslims zijn slachtoffers, kunnen hun problemen niet aan, zelf niet met een 'eigen' oplossing komen..let op: ik heb het niet over 'algemene problemen' maar problemen die voorkomen binnen 'de' islamitische gemeenschap in Nederland.. Zoals het tegenwoordig gaat is dat 'men' het vaak het over moslims heeft in plaats mèt 'de' moslims..

Pagina's : [1] 2 3