Bekijk originele versie : Mij treft geen blaam
elhachioui
02-09-2004, 21:47
Het viel mij op dat er maar weinig mensen het hier hebben over onderwerpen als drugs en alcohol. Ik heb vele broeders de goot in zien gaan, ik zelf ook bijna. Ik wil daar aandacht aan schenken, bij deze dus een citaat die op mij slaat. Maar ik ben er vrij zeker van dat ik niet de enigste ben.
"Okay, ik leek dan wel machteloos tegenover alcohol misschien. Of: ik moest gewoon drinken om overeind te blijven. Medicijn, dat was het. Elk ander ziek mens gaat naar de dokter (dure grap, op kosten van de gemeenschap) en krijgt pillen en drankjes. Ik? Ik haal het zelf, uit mijn eigen portemonnaie, mijn eigen drankje. Jullie noemen alcoholisme toch een ziekte? Nou kap dan maar met zeuren.
Dat ik steeds zieker zal worden? Dat zie je bij elke chronische kwaal. Erger, erger, meer pillen, meer drankjes. Daar val ik dus ook onder. Gewoon onderhoudsmedicijn, niks aan de hand. Bij anderen vind je daar niets vreemds aan; bewaar al die preken voor jezelf. Ik slik braaf mijn drankje, elke dag opnieuw. Ik ben niet verslaafd. Hoe kom je d'r bij? Ik heb gewoon die dagelijkse dosis nodig om in leven te blijven. Juist, net als de suikerzieke en de hartpatiënt. Niets bijzonders! Zo kan ik mijn werk tenminste doen, mensen ontmoeten, slapen, telefoneren, brieven schrijven, de boel bijhouden, naar de glasbak en de slijter.
Minderen, stoppen? Natuurlijk kan dat op z'n tijd. Kwestie van wennen voor het lijf. Moet je niet zomaar doen. Met één fles blijf ik ook wel op de been. Beter misschien zelfs.... nou ja? Later wellicht alleen in de weekends of over een maandje louter nog bier; geen whisky meer.... Geef mij even wat tijd. Geef me een kans; heb eens vertrouwen! Ik zei je toch: ik ben niet verslaafd. Jij misschien, aan je eeuwige praatjes en je zogenaamde wijsheid. Doe me een lol zeg.
Ik ben ziek, zeg je zelf. Af en toe een drankje. Tegen de hoofdpijn, de zenuwen, de vlekken voor mijn ogen, de slapeloosheid en de nachtmerries. Af en toe een steuntje in de rug als het moeilijk is; een slaapmutsje, een slokje voor het ontbijt. Laat dat eten maar zitten; ik heb er geen zin in. Voel me opgeblazen; heb last van mijn darmen. En stuur alsjeblieft die hulp weg, want ik kan mijn eigen boontjes wel doppen. Ik voel me niet lekker, maar dat gaat wel over. Eén teug en ik ben die bibbers weer kwijt, het koude zweet, al die wazigheid. Eén slok en alles is weer onder controle. Geloof dat nou maar.
Zei ik niet: kap eens met zeuren?! Je maakt mijn leven tot een hel. Jij jaagt me naar de fles! Wat? Je jaagt me nog mijn graf in. Is dat wat je wilt met je eeuwige adviezen? Waarom donder je niet op en laat je mij niet alleen met mijn zieke lijf. Rust is wat ik nodig heb. Gewoon rust! Nee? Kappen? Toe maar, ik drink me wel dood, als je dat zo graag ziet gebeuren, maar mijn schuld is het niet. Mij treft geen blaam! Het is allemaal genetisch. Ik weet het ook niet meer. Mijn dagen zijn één en al zwartheid; ik weet het echt niet meer.... niet meer.... niet meer...."
Klonk de echo nog na vanaf de bodem van de put. Hard, keihard was ze de afgrond ingestort. Machteloos lag ze/hij daar; stuurloos naar de rand gedreven. In volslagen eenzaamheid, vervuild en ellendig door de duisternis opgeslokt. Dat was dan het laatste glas. Ze/hij hoefde het eerste niet meer te pakken. Eindelijk had ze/hij het door. De fles was leeg, haar/zijn ziel gebroken, 't laatste zuchtje adem voorgoed ontsnapt. Volledige overgave, maar tegen welke prijs.
Haar/hem trof geen blaam. Ze/hij had 't nooit aan zien komen. Niemand had haar/hem gewaarschuwd of geholpen. Haar/zijn ziekte werd haar/hem fataal; ze/hij was blijven steken in de fase van ontkenning en zomaar dood neergevallen. In de keuken of de kelder, de winkel, het park, de metro, de goot of het riool, de bodemloze put. Uiteindelijk ontnuchterd.
Ik weet niet precies waarom ik nu deze tekst heb geplaatst, maar ik hoop gewoon dat de fouten die ik heb gemaakt bespaard blijven voor de jongelui onder ons. Ik weet zeker dat een paar mensen deze tekst lezen en zichzelf zullen zien.
Heel goed dat je dit aankaart. Drank en drugs begint zo vaak met stoer doen.
Ach, niet zo moeilijk doen, 't is er maar eentje, gewoon eens proberen. Ach joh, niet zo zeuren.
Maar hoeveel (vaak jonge) mensenlevens heeft het kapotgemaakt? En ook die mensen zeiden eerst het bovenstaande.
Drank en drugs kan een tijdelijke vlucht uit de problemen lijken. Het is een permanente vlucht naar de problemen.
Elhachioui, m'n complimenten voor dit stukje en voor dat je eruit bent gekomen.
elhachioui
03-09-2004, 13:54
Ik dank jullie voor de reacties.
Veel mensen moeten vaak eerst voelen wat de kwalijke gevolgen zijn van een verslaving, tegen de tijd dat ze er eindelijk achter komen is er alweer een half mensenleven verwoest. Dit is natuurlijk een dood zonde, daarom zouden eigenlijk meer mensen moeten vertellen over hun gebruik danwel misbruik van geestverruimende middelen.
Het simpelweg verbieden van deze middelen helpt niet.
Hier kan Andre Hazes nog een puntje aan zuigen.. ;)
Rebel_1963
03-09-2004, 15:59
Het viel mij op dat er maar weinig mensen het hier hebben over onderwerpen als drugs en alcohol. Ik heb vele broeders de goot in zien gaan, ik zelf ook bijna. Ik wil daar aandacht aan schenken, bij deze dus een citaat die op mij slaat. Maar ik ben er vrij zeker van dat ik niet de enigste ben.
In die paar dagen dat ik hier kom, is dat mij ook opgevallen. Ik ben geen topic-schrijver, anders had ik wel een poging gewaagd. Mijn dank!
Ik ben niet verslaafd. Hoe kom je d'r bij? Ik heb gewoon die dagelijkse dosis nodig om in leven te blijven. Juist, net als de suikerzieke en de hartpatiënt. Niets bijzonders! Zo kan ik mijn werk tenminste doen, mensen ontmoeten, slapen, telefoneren, brieven schrijven, de boel bijhouden, naar de glasbak en de slijter.
Het feit dat je het dagelijks nodig hebt is al een symptoom van verslaving. Wat veel mensen ook denken is dat hoeveelheid ook een rol speelt. Een glas wijn elke dag is beter dan een fles wijn elke dag. Of een jointje per dag of 5 euro op een dag oproken. Daar zit nog wel verschil in.
Minderen, stoppen? Natuurlijk kan dat op z'n tijd. Kwestie van wennen voor het lijf. Moet je niet zomaar doen. Met één fles blijf ik ook wel op de been. Beter misschien zelfs.... nou ja? Later wellicht alleen in de weekends of over een maandje louter nog bier; geen whisky meer.... Geef mij even wat tijd. Geef me een kans; heb eens vertrouwen! Ik zei je toch: ik ben niet verslaafd. Jij misschien, aan je eeuwige praatjes en je zogenaamde wijsheid. Doe me een lol zeg.
Vertrouwen, als je zover bent dan heb je al menig vertrouwen geschaadt.
Ik ben ziek, zeg je zelf.
'Tuurlijk ben je ziek, je gebruikt omdat je ergens pijn hebt. Dankzij die verdoving kun jij de dag doorkomen.
Tegen de hoofdpijn, de zenuwen, de vlekken voor mijn ogen, de slapeloosheid en de nachtmerries. Af en toe een steuntje in de rug als het moeilijk is; een slaapmutsje, een slokje voor het ontbijt. [/qutoe]
Op den duur helpt het allemaal niet, de verslaving zal dit alles niet tegen gaan, het wordt juist erger.
[quote]
Het is allemaal genetisch. Ik weet het ook niet meer. Mijn dagen zijn één en al zwartheid; ik weet het echt niet meer.... niet meer.... niet meer...."
Het zou best kunnen dat er sprake is van aanleg, zelf het ik daar ook weleens aan gedacht en het als 'kapstokje' te gebruiken wanneer het me uit kwam. Ouders gok-verslaafd, de rest in de familie ook en een paar drugsverslaafd.
In volslagen eenzaamheid, vervuild en ellendig door de duisternis opgeslokt.
Mag ik vragen of jij inmiddels hulp hebt gezocht? Die eenzaamheid maakt je dood van binnen. Toen ik op dit punt stond heb ik tegen mezelf gezegd: Doe er iets aan, voor je daadwerkelijk dood gaat. Ik ben naar een verslavingskliniek gegaan en ben intern in therapie gegaan. Eerst 3 weken detox en 9 maanden intensieve therapie.
Dat was dan het laatste glas. Ze/hij hoefde het eerste niet meer te pakken. Eindelijk had ze/hij het door. De fles was leeg, haar/zijn ziel gebroken, 't laatste zuchtje adem voorgoed ontsnapt. Volledige overgave, maar tegen welke prijs.
Haar/hem trof geen blaam. Ze/hij had 't nooit aan zien komen. Niemand had haar/hem gewaarschuwd of geholpen. Haar/zijn ziekte werd haar/hem fataal; ze/hij was blijven steken in de fase van ontkenning en zomaar dood neergevallen. In de keuken of de kelder, de winkel, het park, de metro, de goot of het riool, de bodemloze put. Uiteindelijk ontnuchterd.
Het idee dat ik zo gevonden kon worden, heeft mijn ogen geopend.
Ik weet niet precies waarom ik nu deze tekst heb geplaatst, maar ik hoop gewoon dat de fouten die ik heb gemaakt bespaard blijven voor de jongelui onder ons. Ik weet zeker dat een paar mensen deze tekst lezen en zichzelf zullen zien.
Dat heb je goed gezien.
Wow elke dag XTC,
Toen ik nog klein was ;) Heb ik het ook 1 of 2 keer gedaan, en het viel me altijd op dat ik me volgende dag zo zwaar kl0te voelde. Dat overtuigde me ervan dat het echt slechte zooi is.
Vandaar dat het bij die 1 of 2 keer is gebleven- gelukkig. Ik kan me echt niet voorstellen hoe het is om dat elke dag te doen maar dat het heel slecht is weet ik zeker.
Ik ben blij dat je ervan af bent Corry. We willen nog langer je posts kunnen lezen hier. :)
batata112
04-09-2004, 01:17
als je niks hebt om voor te leven en gelooft in een zwart gat na je dood dan is je leven verrot. het grijpen naar drank en drugs is een logisch gevolg. men zoekt naar een uitweg en naar iets hoogs iets om naar uit te kijken maar worden wakker met een kater en depressies waardoor hun leven er nog slechter uit gaat zien
ik dank Allah Taala dat hij mij deze dinn heeft geschonken
elhachioui
09-09-2004, 21:34
Ik ben het niet helemaal met je eens batata,
Ik vraag me af hoe jij aan deze conclussies komt, want dat is wel erg kort door de bocht. Het menselijke lichaam zit niet zo simpel in mekaar. Ik weet nog heel goed hoe ik begon met gebruik van verschillende middelen, dat had totaal niets te maken dat ik niets voor te leven had. Het had alles te maken met die tijd en die plek en die omstandigheden. Wat als ik die eerste keer daar niet was? Wat als ik nog bij mijn ouders woonde, wat als mijn ouders nooit waren gescheiden?
Vaak vraag ik me af hoe kan het dat ik toendertijd ben doorgegaan en mijn andere vrienden niet. Achteraf heb ik daar een theorie voor. En ook dit heeft weer niet te maken met niets voor te leven. Ik heb ooit eens een boek gelezen waarin het ging over "De beul in je en de bijl boven je"
Tuurlijk een hoop narigheid roep je over jezelf af, dat is de beul in je. Maar jer hebt bijna altijd te maken met omstandigheden die jij niet onder controle hebt, dat is de bijl boven je. De beul in je die weet je maar de bijl boven daar heb je totaal geen controle over.
Hoe dan ook denk erover na.
elhachioui
09-09-2004, 21:48
Sorry nog wat vergeten,
Corry, prachtig verhaal. In de zin van dat het tragische ervan af druipt.
Je spreekt in de verleden tijd, dus ik neem aan dat het nu goed gaat of althans beter. Maar wat heb je gedaan om dat nare gevoel kwijt te raken???
Origineel gepost door elhachioui
Ik ben het niet helemaal met je eens batata,
Ik vraag me af hoe jij aan deze conclussies komt, want dat is wel erg kort door de bocht. Het menselijke lichaam zit niet zo simpel in mekaar. Ik weet nog heel goed hoe ik begon met gebruik van verschillende middelen, dat had totaal niets te maken dat ik niets voor te leven had. Het had alles te maken met die tijd en die plek en die omstandigheden. Wat als ik die eerste keer daar niet was? Wat als ik nog bij mijn ouders woonde, wat als mijn ouders nooit waren gescheiden?
Vaak vraag ik me af hoe kan het dat ik toendertijd ben doorgegaan en mijn andere vrienden niet. Achteraf heb ik daar een theorie voor. En ook dit heeft weer niet te maken met niets voor te leven. Ik heb ooit eens een boek gelezen waarin het ging over "De beul in je en de bijl boven je"
Tuurlijk een hoop narigheid roep je over jezelf af, dat is de beul in je. Maar jer hebt bijna altijd te maken met omstandigheden die jij niet onder controle hebt, dat is de bijl boven je. De beul in je die weet je maar de bijl boven daar heb je totaal geen controle over.
Als= law, is geen vraag die je kan stellen. Als moslimzijnde geloof je in het lot. Dit was je lot, waar je eigelijk zelf over beslist. Al het goede komt van God, al het slechte wordt door de mens veroorzaakt.
Ervaar het als een test, je weet nooit waar het goede inzit.
Moge mooie tijden je overrompelen.
Gegroet,
Origineel gepost door homingdevice
Het klinkt nu wel of alcolhol zo verschrikkelijk is.
Er zijn duizenden mensen die het nuttigen en enkele die er verslaafd aan raken.
Net als internet, daarom is het internet nog niet verdervelijk. Ik heb nu een tijdje niets te doen dat zit ik wat vaker op het net.
Ik drink regelmatig, soms weken niet.
Als je een tijdje niets te doen hebt, kun je niet gaan kakken? en dan je eigen stront ruiken vervolgens observeren en eens nagaan of handen wassen normaal is na een bezoekje richting wc?
Hollanders als jij zouden dit moeten doen, als je toch niets te doen hebt, want hier zit je ook niets te doen, buiten stront aan iedereen kenbaar te maken.
Gegroet,
elhachioui
09-09-2004, 22:45
Volgens ons geloof is alcohol wel erg, maar dat is niet eens alles. Hoeveel mensen zeggen nu nog( na 1o jaar te drinken dat alcohol niet erg is) maar wel elke keer even naar ziekenhuis moeten omdat ze problemen hebben met de nieren/lever of wat dan ook(trouwens we praten over alcohol maar het kan net zo goed gaan over een andere verslaving, het middel kan van alles zijn) Vorige week is de vader van een vriend overleden aan de gevolgen van langdurig alcohol misbruik. Misschien noem jij het, het nuttigen van "alleen maar alcohol' niet erg en misschien geldt dat voor jouw en meer mensen maar voor mij niet.
Als= law, is geen vraag die je kan stellen. Als moslimzijnde geloof je in het lot. Dit was je lot, waar je eigelijk zelf over beslist. Al het goede komt van God, al het slechte wordt door de mens veroorzaakt.
Ik probeer mij dit dagelijks wijs te maken en ik wil dit zo graag geloven, maar iets houdt dit tegen. Het zou zo makkelijk zijn om gewoon te geloven en te geloven dat juist mijn geloof mij erboven zal helpen. Als ik weet dat mijn geloof mijn redding is waarom doe ik dat dan ook niet, je bent toch dom dat je niet je redding vastgrijpt.
Of is dit ook zo een vraag wat je niet kan stellen. En wat weet jij van het lot, geen lot beslis je zelf over.
Praetorian
09-09-2004, 22:55
Maar je hebt bijna altijd te maken met omstandigheden die jij niet onder controle hebt, dat is de bijl boven je. De beul in je die weet je maar de bijl boven daar heb je totaal geen controle over.
Dit begrijp ik niet helemaal.....omdat je de omstandigheden niet onder controle hebt, dan grijp je maar naar de fles? Of begrijp ik je nu verkeerd...?
Je zet toch zelf die fles aan je mond?
Je slaat zelf een richting in je leven in......je wordt die richting niet ingeslagen....
ElAlamein
10-09-2004, 10:17
Ik probeer mij dit dagelijks wijs te maken en ik wil dit zo graag geloven, maar iets houdt dit tegen. Het zou zo makkelijk zijn om gewoon te geloven en te geloven dat juist mijn geloof mij erboven zal helpen. Als ik weet dat mijn geloof mijn redding is waarom doe ik dat dan ook niet, je bent toch dom dat je niet je redding vastgrijpt.
Of is dit ook zo een vraag wat je niet kan stellen. En wat weet jij van het lot, geen lot beslis je zelf over.
El Ha, even over de funktie van het lot!
er zijn 2 soorten lot.( minstens)
een kind van 2 jaar wordt doodgereden.( of ziek, en dood)
Had het kind een keuzemogelijkheid? nee.
Er zijn ook beslissingen die iemand doet, die niet, of juist heel, gunstig uitwerken, de persoon leert ervan. Is dit lot, of is het zo, dat de persoon die een beslissing doet iets moet leren.
In die catagorie valt jouw " fout" . vind ik.
Er zijn ook zaken, zoals iemand die zijn vliegtuig mist, superkwaad is, en dan krijgt te horen dat het betreffende vliegtuig is neergestort( in Rusland laatst waren 6 passagiers zo dronken, dat hun de toegang werd geweigerd op het vliegtuig, dat even later door een bom in de lucht werd vernietigd).
Wanneer je schijnbaar geen invloed hebt op de gebeurtenissen, zegt de mens " het was je lot ", en wanneer je wel een beslissende stem hebt gehad, dan zegt men, afhankelijk of het gunstig uitwerkte of niet, dat die persoon slim was, of juist dom.
Ik constateer dus, dat "het lot" min of meer samenhangt met of mensen een oorzaak kunnen aanwijzen of niet.
En dus meer een kwestie van onwetendheid is.
In het leven zijn valkuilen, die zeer aantrekkelijk zijn.
De verlangen naar veel geld, of kicks, en avontuur zijn heel menselijk.
Zonder die uitdagingen zouden veel mensen NOOIT in aktie zijn gekomen, en veel dingen zouden nooit ontdekt zijn.
Jij hebt nu persoonlijk zo'n valkuil meegemaakt, en je bent er weer uitgeklommen, met wiens hulp dan ook. Je hebt nu gezien, hoe zwak je kunt zijn, en dat is soms een grote overwinning, en inzicht: er zijn ook mensen, die altijd maar zeggen, dat overkomt mij niet, daar ben ik veel te slim voor( hoogmoed!).
Door deze zaak, ben jij ongetwijfeld rijper geworden, en geestelijk gegroeid, en heb je inzicht verworven in je eigen leven.
Beschaamd op deze periode terugkijken, is wel niet de slimste manier. Groter bekeken was dit proces een onderdeel in jouw persoonlijk Yihaad, en daar ben je met vlag en wimpel voor geslaagd.
De kunst om negatieve ervaringen om te vormen in positieve leermomenten, is niet erg bekend.
De meeste mensen blijven je zo'n foutje verwijten!
Alleen je Schepper niet, hij is vergevend en barmhartig!
En meestal is het zo, dat we eerst moeten doen, om later vast te stellen, dat iets toch zijn slechte kanten heeft.
De uitvinding van de verbrandingsmotor was een zegen voor de mensheid, want daardoor hoeven mensen geen zwaar werk meer te doen.
Maar het blijkt dat er ook op den duur een nadeel aan zit!
Luchtvervuiling, namelijk, dat je van te voren nooit zou hebben ingeschat!
Als al het goede van God komt, hoe kan het dan, dat er luchtvervuiling aan vast zit?
Nee, God geeft ons mogelijkheden, die we moeten onderzoeken, en als er nadelige zaken aan vast zitten, komen die wel bovendrijven, en God heeft vertrouwen in ons, dat we die negatieve gevolgen weten te elimineren.
Zoals Marokko.nl af en toe wegvalt, maar dan toch weer terugkomt, nadat de problemen zijn overwonnen.
ElAlamein
10-09-2004, 10:25
Al het goede komt van God, al het slechte wordt door de mens veroorzaakt.
Ik probeer mij dit dagelijks wijs te maken en ik wil dit zo graag geloven, maar iets houdt dit tegen.
deze stelling is dus niet zo: ziektes, zoals besmettelijke ziekten vroeger, die hele bevolkingen decimeerden komen noch van God, of worden door de mens veroorzaakt.
Wij moeten gewoon leren, in de verrassingstocht die het leven is, en hooguit is God daarin een mogelijkheid om positief te blijven!
Want als je positieve element kwijtraakt, dan is alles zwart, somber en ellendig!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.