Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Frans verbod op hoofddoek van kracht

Pagina's : [1] 2

RitaMaria
02-09-2004, 17:06

http://www.planet.nl/upload_mm/4/2/e/1867059725_1999997927_241100_337x253_hoofddoekjes. jpg Gepubliceerd op donderdag 02 september 2004 Donderdag is in Frankrijk het verbod op hoofddoekjes en andere religieuze symbolen op openbare scholen in werking getreden. De scholen, vooral die met veel Arabische leerlingen, zijn alert op ongeregeldheden. Er zijn teams van bemiddelaars die kunnen ingrijpen bij eventuele incidenten. Tot dusver leven de leerlingen het verbod na en hebben zich geen incidenten voorgedaan . Schoolbesturen hebben te verstaan gekregen dat ze leerlingen met hoofddoekjes niet naar huis moeten sturen, maar ze middels een dialoog proberen op andere gedachten te brengen. Twee meisjes in Straatsburg die weigerden hun hoofddoek af te doen werden wel toegelaten in het schoolgebouw, maar mochten niet de les in. Een kleine vijftig mensen gingen eveneens in Straatsburg de straat op om te betogen tegen de wet en duidelijk te maken dat hun protest niets te maken heeft met de eis van de gijzelaars van de twee Franse journalisten in Irak. De gijzeling heeft over het algemeen de openbare protesten in Frankrijk tegen de wet die het dragen van religieuze symbolen op scholen verbiedt doen verstommen. De gijzelaars dreigen de verslaggevers te doden als de wet niet wordt ingetrokken. Maar de eis lijkt in Frankrijk juist een tegengesteld effect te hebben en veel moslimleiders benadrukten de afgelopen dagen hun begrip voor de rechtsstaat en de wet. Journalisten leven nog Intussen bericht de krant Le Figaro dat de twee Franse journalisten nog in leven zijn. Een van de journalisten werkt voor het dagblad. De gijzelaars waren in elk geval woensdagavond nog in leven. Dat heeft de hoofdredacteur Le Figaro donderdag meegedeeld. De hoofdredactie had woensdagavond een ontmoeting met de Franse premier Raffarin. Uit het gesprek bleek dat er ‘indirect contact’ was met de gijzelnemers die de journalisten vasthouden. Jean de Belot, die aan het hoofd staat van Le Figaro, zei daaruit ‘voorzichtige hoop te putten’. De gijzelnemers hadden eerder gedreigd de journalisten te doden als Frankrijk het verbod op het dragen van hoofddoekjes op scholen niet intrekt. Donderdag is een groep Franse islamitische hoogwaardigheidsbekleders in Bagdad aangekomen. Die willen onder meer praten met Iraakse soennitische religieuze leiders over de ontvoering van de twee journalisten. Een woordvoerder liet weten ‘er alles aan te willen doen om de twee vrij te krijgen’. Eerder hadden de Franse moslims in de Jordaanse hoofdstad Amman een ontmoeting met de Franse minister van Buitenlandse Zaken Barnier. Die was in Jordanië om leiders in het Midden-Oosten te mobiliseren voor de zaak. © 2004 Neos.nl / Planet Internet En ..zou zo'n verbod op religieuze symbolen op openbare scholen in Nederland ook een goed idee zijn..?

Cicatrice
02-09-2004, 17:12
Origineel gepost door RitaMaria http://www.planet.nl/upload_mm/4/2/e/1867059725_1999997927_241100_337x253_hoofddoekjes. jpg Gepubliceerd op donderdag 02 september 2004 Donderdag is in Frankrijk het verbod op hoofddoekjes en andere religieuze symbolen op openbare scholen in werking getreden. De scholen, vooral die met veel Arabische leerlingen, zijn alert op ongeregeldheden. Er zijn teams van bemiddelaars die kunnen ingrijpen bij eventuele incidenten. Tot dusver leven de leerlingen het verbod na en hebben zich geen incidenten voorgedaan . Schoolbesturen hebben te verstaan gekregen dat ze leerlingen met hoofddoekjes niet naar huis moeten sturen, maar ze middels een dialoog proberen op andere gedachten te brengen. Twee meisjes in Straatsburg die weigerden hun hoofddoek af te doen werden wel toegelaten in het schoolgebouw, maar mochten niet de les in. Een kleine vijftig mensen gingen eveneens in Straatsburg de straat op om te betogen tegen de wet en duidelijk te maken dat hun protest niets te maken heeft met de eis van de gijzelaars van de twee Franse journalisten in Irak. De gijzeling heeft over het algemeen de openbare protesten in Frankrijk tegen de wet die het dragen van religieuze symbolen op scholen verbiedt doen verstommen. De gijzelaars dreigen de verslaggevers te doden als de wet niet wordt ingetrokken. Maar de eis lijkt in Frankrijk juist een tegengesteld effect te hebben en veel moslimleiders benadrukten de afgelopen dagen hun begrip voor de rechtsstaat en de wet. Journalisten leven nog Intussen bericht de krant Le Figaro dat de twee Franse journalisten nog in leven zijn. Een van de journalisten werkt voor het dagblad. De gijzelaars waren in elk geval woensdagavond nog in leven. Dat heeft de hoofdredacteur Le Figaro donderdag meegedeeld. De hoofdredactie had woensdagavond een ontmoeting met de Franse premier Raffarin. Uit het gesprek bleek dat er ‘indirect contact’ was met de gijzelnemers die de journalisten vasthouden. Jean de Belot, die aan het hoofd staat van Le Figaro, zei daaruit ‘voorzichtige hoop te putten’. De gijzelnemers hadden eerder gedreigd de journalisten te doden als Frankrijk het verbod op het dragen van hoofddoekjes op scholen niet intrekt. Donderdag is een groep Franse islamitische hoogwaardigheidsbekleders in Bagdad aangekomen. Die willen onder meer praten met Iraakse soennitische religieuze leiders over de ontvoering van de twee journalisten. Een woordvoerder liet weten ‘er alles aan te willen doen om de twee vrij te krijgen’. Eerder hadden de Franse moslims in de Jordaanse hoofdstad Amman een ontmoeting met de Franse minister van Buitenlandse Zaken Barnier. Die was in Jordanië om leiders in het Midden-Oosten te mobiliseren voor de zaak. © 2004 Neos.nl / Planet Internet En ..zou zo'n verbod op religieuze symbolen op openbare scholen in Nederland ook een goed idee zijn..? op openbare scholen wel, niet op verzuilde scholen. Want als mensen dan zoveel waarde hechtte aan hun religie kunnen ze nog altijd de kinderen naar een islamitische, katholieke, nederlands hervormde, protestantse school sturen.

FAITHLESS
02-09-2004, 17:13
Ik zie totaal het nut er niet van om zo iets te verbieden . Zo'n hoofddoek wordt met de dag een modetrend , dat mag je als overheid niet verbieden. En ik zie het verband ook niet met het intergratie vraagstuk. Je schijnt met een hoofddoek minder snel te intergreren,.....BULSHIT. Zo iets heet gewoon Islamofobie. Dat moeten ze genezen .

RitaMaria
02-09-2004, 17:19
Origineel gepost door FAITHLESS128 Ik zie totaal het nut er niet van om zo iets te verbieden . Zo'n hoofddoek wordt met de dag een modetrend , dat mag je als overheid niet verbieden. En ik zie het verband ook niet met het intergratie vraagstuk. Je schijnt met een hoofddoek minder snel te intergreren,.....BULSHIT. Zo iets heet gewoon Islamofobie. Dat moeten ze genezen . Nee..het is niet alleen het verbod op hoofddoekjes .. maar álle religieuze symbolen..maar ben je het er niet mee eens dat een openbare school vrij moet zijn van alle uitingen..

Sephiroth
02-09-2004, 17:21

Het is hun goed recht.

FAITHLESS
02-09-2004, 17:26
Origineel gepost door RitaMaria Nee..het is niet alleen het verbod op hoofddoekjes .. maar álle religieuze symbolen..maar ben je het er niet mee eens dat een openbare school vrij moet zijn van alle uitingen.. In een democratie moet alles kunnen , met inachtneming van de grondwet . Die staat boven alle partijen . Ik heb vroeger op school gezeten met tientallen nationaliteiten. Iedereen had zijn/haar religie en uitingen , de Moslima = hoofddoek , de Jood = davidster, de katholiek=een kruis . Ik zie het probleem gewoon niet . Komt het misschien door 11 sept of door Pim F. Want voor die tijd was er niets aan de hand . Ik weet het niet en zoe het graag willen weten .

Cicatrice
02-09-2004, 17:31
Origineel gepost door FAITHLESS128 In een democratie moet alles kunnen , met inachtneming van de grondwet . Die staat boven alle partijen . Ik heb vroeger op school gezeten met tientallen nationaliteiten. Iedereen had zijn/haar religie en uitingen , de Moslima = hoofddoek , de Jood = davidster, de katholiek=een kruis . Ik zie het probleem gewoon niet . Komt het misschien door 11 sept of door Pim F. Want voor die tijd was er niets aan de hand . Ik weet het niet en zoe het graag willen weten . kan het alleen begrijpen dat het bij gym niet gewenst is om in een burq'a te wandelen om maar te spreken over praktijklessen in scheikunde met die leuke vlammetjes. maar daar zijn dingen op te vinden en besides, ik ben er niet op tegen voor openbare basisscholen zo een soort regel maar ik zou er wel heeeel erg verbaast van staan aangezien nederland nooit zown strenge scheiding van kerk en staat heeft gehad zoals de republiek frankrijk. Past niet in de traditie, is niet logisch.

Perez
02-09-2004, 17:33
Origineel gepost door RitaMaria En ..zou zo'n verbod op religieuze symbolen op openbare scholen in Nederland ook een goed idee zijn..? [/B] Nee, alsjeblieft niet. Wat maakt dat doekje nu uit. Daar heeft toch niemand last van? 'k Heb net zo'n mooi kettinkje gekregen met een ichtusteken (visje). Ik erger me eerder aan vetribbels die tussen de te lage broeksband en een kort truitje uitblubberen. Zullen we dat verbieden?

Sephiroth
02-09-2004, 17:37
Er staat nergens in de Qu'ran dat de hijab verplicht zou zijn, en al helemaal niet wat voor soort hijab dat dan zou moeten zijn: Er staat dat vrouwen hun bekoorlijkheden ( borsten e.d. ) dienen te bedekken, en meer staat er niet. Voor een hoofddoekgebod moet je in de hadith zijn: Zàt ahadith die deze vorm van machtsmisbruik propageren, maar daarom horen de hadith dan ook thuis op de sunnitische sprookjesboekenplank: Is gewoon een vorm van afgoderij en meer niet... Niet dat het verder boeit wat er allemaal in de Qu'ran staat: Dit is de westerse beschaving, dit is Nederland, en men past zich maar aan... Het voornoemd 'massaal protest' wordt aangestuurd vanuit het door de islam overgenomen Franse plaatsje Trappes en de dames in kwestie worden van top tot teen gecontroleerd door de fundamentalistische heren gheytennueqers ter plekke... De hoofddoeken aanverwante, in feite discriminerende, kledingsstukken zijn vóór alles één ding: De vlag van de islam, en anders niet...

Cicatrice
02-09-2004, 17:44
Origineel gepost door Gladjanuz Er staat nergens in de Qu'ran dat de hijab verplicht zou zijn, en al helemaal niet wat voor soort hijab dat dan zou moeten zijn: Er staat dat vrouwen hun bekoorlijkheden ( borsten e.d. ) dienen te bedekken, en meer staat er niet. Voor een kopvodgebod moet je in de hadith zijn: Zàt ahadith die deze vorm van machtsmisbruik propageren, maar daarom horen de hadith dan ook thuis op de sunnitische sprookjesboekenplank: Is gewoon een vorm van afgoderij en meer niet... Niet dat het verder boeit wat er allemaal in de Qu'ran staat: Dit is de westerse beschaving, dit is Nederland, en men past zich maar aan... Het voornoemd 'massaal protest' wordt aangestuurd vanuit het door de islam overgenomen Franse plaatsje Trappes en de dames in kwestie worden van top tot teen gecontroleerd door de fundamentalistische heren gheytennueqers ter plekke... Het kopvod en aanverwante, in feite discriminerende, kledingsstukken zijn vóór alles één ding: De vlag van de islam, en anders niet... alsof alles wat er in de qu'ran staat 'oosters' is, dat hele idee dat de islam een oosters iets is voor oosterse mensen met donkere haren...wat is dat voor 'oeh krokodil onder me bed ENG' -instelling. :confused:

FAITHLESS
02-09-2004, 17:46
Origineel gepost door Cicatrice alsof alles wat er in de qu'ran staat 'oosters' is, dat hele idee dat de islam een oosters iets is voor oosterse mensen met donkere haren...wat is dat voor 'oeh krokodil onder me bed ENG' -instelling. :confused: Krokodil onder me bed ENG-instelling ? :confused: Waar kan je die uitdrukkingen leren ? :D

luis_in_de_pels
02-09-2004, 17:55
waar maken we ons druk om. Wij hebben, net als die Irakese terroristen die die twee Franse journalisten van hun vrijheid beroofd hebben, helemaal niets te zeggen over de binnenlandse Franse politiek. Frankrijk is een republiek met een heel andere geschiedenis dan Nederland. En in de franse democratie is de scheiding van Kerk en staat nog strikter geregeld. Als je dan alleen maar staatsscholen hebt moet je niet vreemd opkijken als die scheiding ook dáár wordt doorgevoerd. Maar nogmaals, het is niet aan ons om te oordelen over de binnenlandse politiek van Frankrijk. En voor wat Nederland betreft. Hier hebben de eerste en tweede klamer al lang besloten dat er geen verbod komt op het dragen van religieuze symbolen (dus ook niet op hoofddoekjes) op scholen. Die discussie is hier al lang en breed over en ik heb wel vrede met de uitkomst.

Cicatrice
02-09-2004, 17:58
Origineel gepost door FAITHLESS128 Krokodil onder me bed ENG-instelling ? :confused: Waar kan je die uitdrukkingen leren ? :D ja klinkt best wel vaag als ik het teruglees....achtjah de hersenkronkels van een genie he:wijs: hehehe maar geef toe: het spreekt tot de verbeelding en je wist meteen wat ik bedoelde toch???? :confused:

luis_in_de_pels
02-09-2004, 17:58
Overigens heeft de gijzelingsactie van die terroristen in Irak wel een heel averechts effect gehad. In plaats van dat er een verwijdering kwam tussen Franse moslims en Franse niet moslims zijn deze de laatste dagen juist bij elkaar gekomen en hebben ze samen gedemonstreert tegen de gijzelingsactie. En in plaats van dat moslimmeisjes en vrouwen vandaag uit protest allemaal wél met een hoofddoekje naar school gingen hebben vrijwel alle moslimmeiden vandaag uit protest tegen de gijzelingsactie hun hoofddoek thuis gelaten.

FAITHLESS
02-09-2004, 18:04

Origineel gepost door luis_in_de_pels Overigens heeft de gijzelingsactie van die terroristen in Irak wel een heel averechts effect gehad. In plaats van dat er een verwijdering kwam tussen Franse moslims en Franse niet moslims zijn deze de laatste dagen juist bij elkaar gekomen en hebben ze samen gedemonstreert tegen de gijzelingsactie. En in plaats van dat moslimmeisjes en vrouwen vandaag uit protest allemaal wél met een hoofddoekje naar school gingen hebben vrijwel alle moslimmeiden vandaag uit protest tegen de gijzelingsactie hun hoofddoek thuis gelaten. Zou het de kracht van de Islam of de mens zijn ? Ik hoop dat de journalisten het kunnen navertellen , mocht het zo zijn , dan voorspel ik dat die beste mannen achter die hoofddoekjes staan.

Pagina's : [1] 2