Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : schulden IBgroep + rente + haram = hoe

Pagina's : [1] 2 3

laatste_lente
30-10-2010, 21:53

Hoi jongens en meisjes, Ik heb een paar duzend euro aan schulden bij de ib-groep. ik ben gestopt met school en binnenkort moet ik beginnen met terug betalen. Alleen kan ik natuurlijk niet alles in een keer terugbetalen. ik moet rente betalen over deze schulden en rente betalen en ontvangen is zwaar haram. hoe moet ik in deze situatie handelen, kan iemand mij informeren adviseren ??? zijn er ook leden hier waarvan hun rest schulden zijn kwijtgescholden na jaren? ( natuurlijk als je maandelijks netjes t afgesproken bedrag hebt afgelost ) is dat mogelijk.???? jongens en meisjes help meeee

Nerd.
30-10-2010, 22:42
Gewoon betalen

nadoriiaa
30-10-2010, 22:56
Ik ook pff Komt alleen maar door die stomme hogeschool rotterdam tvoee Ik moet 2200 euro schuld betalen, kan nooit in een keer. Dus ja, tis gwn niet anders. het rentebedrag noteren en het geld vernietigen.

Shahrazad_aiii
30-10-2010, 22:58
meissie toch, volgens mij was dit niet je eerste nieuwe opleiding, want je was langer bezig wil je schulden hebben gemaakt. Anders had ik gezegd, was dan in september gestopt dan hoefde je namelijk de rest van het jaar niet terug te betalen. Maar ff terug naar jouw vraag; er staat niets anders op dan de rente erbij te betalen. Tjah dat is echt moeilijk maar we leven in NL, we kunnen niet anders

laatste_lente
30-10-2010, 23:03

Ik ook pff Komt alleen maar door die stomme hogeschool rotterdam tvoee Ik moet 2200 euro schuld betalen, kan nooit in een keer. Dus ja, tis gwn niet anders. het rentebedrag noteren en het geld vernietigen. Konden we maar ruilen van schulden :P Ik moet 5000 euro terugbetalen:moe:

laatste_lente
30-10-2010, 23:06
meissie toch, volgens mij was dit niet je eerste nieuwe opleiding, want je was langer bezig wil je schulden hebben gemaakt. Anders had ik gezegd, was dan in september gestopt dan hoefde je namelijk de rest van het jaar niet terug te betalen. Maar ff terug naar jouw vraag; er staat niets anders op dan de rente erbij te betalen. Tjah dat is echt moeilijk maar we leven in NL, we kunnen niet anders Ik heb HBO niet afgemaakt, had destijds ook geen gebruik gemaakt van februari regeling, hep aantal jaren zitten wankelen op hbo en eindelijk gestopt met zware bagage schulden :D

Oujdia_Breda
30-10-2010, 23:14
Wacht niet tot het moment dat je verplicht bent om de schuld af te lossen, maar begin er direct/zsm mee. Op die manier laat je het rentebedrag dat je moet betalen niet onnodig verder oplopen.

Experience
30-10-2010, 23:16
Kom je niet aanmerking voor kwijtschelding?

laatste_lente
30-10-2010, 23:30
Kom je niet aanmerking voor kwijtschelding? de aflosfase is nog niet begonnen, maar hoe kan ik in aanmerking komen voor kwijtschelding? ik heb wel een aantal voorwaarden gelezen, maar ze zijn allemaal te extreem en daar voldoe ik niet aan.. bijv. als je stopt met je studie ivm overlijden dierbare of zo worden je schulden kwijtgescholden.

Experience
30-10-2010, 23:36
Ik heb laatst een topic gelezen waarbij je schuld kan worden kwijtgescholden wanneer je maar heel weinig verdiend. Of het zo is; weet ik niet maar niet geschoten is altijd mis.

laatste_lente
30-10-2010, 23:54
Ik heb laatst een topic gelezen waarbij je schuld kan worden kwijtgescholden wanneer je maar heel weinig verdiend. Of het zo is; weet ik niet maar niet geschoten is altijd mis. Hmm, dat is wel een goeie! ik ben al paar maanden werkloos en overweeg om bijstand aan te vragen, hoge inkomsten zal ik zeker niet hebbe denk ik.

Drifter
31-10-2010, 00:34
Hoi jongens en meisjes, Ik heb een paar duzend euro aan schulden bij de ib-groep. ik ben gestopt met school en binnenkort moet ik beginnen met terug betalen. Alleen kan ik natuurlijk niet alles in een keer terugbetalen. ik moet rente betalen over deze schulden en rente betalen en ontvangen is zwaar haram. hoe moet ik in deze situatie handelen, kan iemand mij informeren adviseren ??? zijn er ook leden hier waarvan hun rest schulden zijn kwijtgescholden na jaren? ( natuurlijk als je maandelijks netjes t afgesproken bedrag hebt afgelost ) is dat mogelijk.???? jongens en meisjes help meeee :moe: Alsof je niet wist dat er rente betaald moest worden over de schuld. Moest je maar geen stufi aanvragen... Mohim, ze kijken naar je inkomen en bepalen dan het bedrag dat je per maand moet aflossen. Hoe lager het inkomen hoe lager het bedrag, duh :) Waarschijnlijk zal je een paar tientjes per maand moeten betalen.

Drifter
31-10-2010, 00:37
Ik ook pff Komt alleen maar door die stomme hogeschool rotterdam tvoee Ik moet 2200 euro schuld betalen, kan nooit in een keer. Dus ja, tis gwn niet anders. het rentebedrag noteren en het geld vernietigen. 2200 maar :maf: Ken gasten met nog een 0 achter dat bedrag. 2200 is zo afgelost als je gaat werken. Je kan hetzelfde bedrag aan rente bijvoorbeeld schenken aan een goed doel, wie weet worden je zonden dan vergeven. Allahoe a3lam.

SebtaHilwa
31-10-2010, 00:48
Hoi jongens en meisjes, Ik heb een paar duzend euro aan schulden bij de ib-groep. ik ben gestopt met school en binnenkort moet ik beginnen met terug betalen. Alleen kan ik natuurlijk niet alles in een keer terugbetalen. ik moet rente betalen over deze schulden en rente betalen en ontvangen is zwaar haram. hoe moet ik in deze situatie handelen, kan iemand mij informeren adviseren ??? zijn er ook leden hier waarvan hun rest schulden zijn kwijtgescholden na jaren? ( natuurlijk als je maandelijks netjes t afgesproken bedrag hebt afgelost ) is dat mogelijk.???? jongens en meisjes help meeee via de website van DUO (vroegere IBG) kun je een berekening maken , draagkrachtmeting. zie link: http://www.ib-groep.nl/particulieren/studieschuld/maandbedrag_verlagen.asp http://www.ib-groep.nl/particulieren/klantenservice/wet_en_regelgeving/uitvoeringsbeleid/debiteuren_met_minimuminkomen.asp De enige schulden die in nl bijna nooit worden kwijt gescholden is de IBG en de Bealstingdienst. daar zijn aparte regels voor. Het is wel zo dat je 15 jaar lang mag doen over terugbetalen, En na die 15 jaar wordt het als goed is onder bepaalde omstandigheden kwijtgescholden. Pas wel op dat je je netjes aan de afbetaling houdt want indien je er niet aan houdt vervalt de hele regeling en wordt het totale overgedragen aan een deurwaarder en dan ben je verder van huis. maar zo ver hoeft het niet allemaal te lopen , gewoon goed informatie opvragen en actief iets eraan doen. succes.

ILI_Amazigh
31-10-2010, 01:26

Die schuld blijft voorlopig hoe dan ook staan en die rente blijf je ook gewoon houden dus helaas. Wat je wel zou kunnen doen is alsnog binnen 10 jaar een diploma behalen, maar zorgen dat je niet meer dan 4 jaar hebt geleend van IB-groep. In dat geval krijg je die 4 jaar als een gift. Maar dat afbetalen zul je helaas wel moeten doen aangezien je er een lange looptijd voor krijgt en de rente is echt zo laag dat ze dat ook niet gaan kwijtschelden.

Pagina's : [1] 2 3