Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Haram of halal?of toch maar makrouh?

Pagina's : [1] 2

Toufik19
19-12-2002, 17:05

In samenwerking met Mustapha_AA besloot ik om een topic te openen over halal,haram,en makrouh. Halal is hetgeen toegelaten is en waarop niets tegen is. Haram is ten strengste verboden. Makroeh is geen van de 2,maar is af te raden.De strafmaat voor makrouh is lichter dan haram Al-makroeh(het afkeurenswaardige) Dat wat door de Wet-Gever wordt afgekeurd,maar niet in sterke mate.Het makroeh is niet zo erg als het haram en de straf voor makroeh-daden is lichter dan voor haram-daden,behalve wanneer het onmatig is en op een manier gedaan wordt die het individu naar het harame leidt. (YUSUF QARDAWI) PUNT 1 : IS ROKEN HARAM OF TOCH MAAR MAKROEH? De meeste geleerden zijn het erover eens dat het haram is,aangezien tabak een schadelijke invloed heeft op het lichaam. Maar er zijn verschillende die het weer makroeh bestempelen. en jij?

Anya
19-12-2002, 17:06
ik bestempel het als makrouh, het is niet aangeraden maar ook niet verboden

emsoem
19-12-2002, 17:11
als haram...naijb zei tegen mij als je het niet zeker weet moet je er van uitgaan dat het haram is :D =emsoem=

Toufik19
19-12-2002, 17:13
Origineel gepost door emsoem als haram...naijb zei tegen mij als je het niet zeker weet moet je er van uitgaan dat het haram is :D =emsoem= inderdaad,twijfelachtige zaken dienen vermeden te worden maar roken is een zaak die eigenlijk niemand echt goed of slecht kan bestempelen en daarom vind ik het goed om het nog eens boven te halen.

MueZli
19-12-2002, 17:15

Het is niet aan mij om het te makroeh danwel haraam te vinden. Tis geen ine minne mutte 10 pond grutte -keuze. Er is een grote tendens, dat het steeds maar weer duidelijker is uit gevonden wetenschappelijke feiten en andere religieuze argumenten dat het haraam gevonden wordt. Naar ik meen, heeft de makroeh-stelling te maken, met het feit dat er toen nog geen wetenschappelijke feiten bekend waren over het rook-fenomeen. Nu, is gewoon heel duidelijk hoe slecht en kwalijk roken is. De argumenten van de Ulama ( en volgens mij is dat het overgrote deel ??) om het haraam te stellen is voor mij veel overtuigingsvoller. Dat betekent niet dat ik iemand die vind dat het makroeh is, of nee, die de argumenten van de Ulama , rechtsgeleerden, die het makroeh vinden ondersteunt, mijn mening wil opdringen. Makroeh en haram liggen niet ver van elkaar. Dus..

MueZli
19-12-2002, 17:17
Origineel gepost door emsoem als haram...naijb zei tegen mij als je het niet zeker weet moet je er van uitgaan dat het haram is :D =emsoem= Als je het niet zeker weet, moet je het vermijden, maar je moet nergens van uitgaan. Das denk een beetje gevaarlijk, omdat haraam iets heeeel zwaars is. Daar is geen weg meer van terug. Kan je beter denken het is makroeh, dan dat het haraam is.

MueZli
19-12-2002, 17:19
Origineel gepost door Toufik19 inderdaad,twijfelachtige zaken dienen vermeden te worden maar roken is een zaak die eigenlijk niemand echt goed of slecht kan bestempelen en daarom vind ik het goed om het nog eens boven te halen. Wat is er evt goed aan ?

Toufik19
19-12-2002, 17:28
Origineel gepost door MeuslitriX Wat is er evt goed aan ? het kalmeert de innerlijke mens,maar dit mag geen excuus zijn om het doel te rechtvaardigen,ik weet het.

MueZli
19-12-2002, 17:31
T kalmeert alleen bij n verslaafde, bij een ander persoon, heeft het een vieze en nare smaak. Voor heel even, en dan moet weer de nieuwe nicotine-shot toegediend worden. Je wordt helemaal afhankelijk van een kalmerende middel. Dan hebben we het nog niet over longkanker, gebit, hart en vaatziekten en ziekten die nog niet ontdekt zijn.

Angel
19-12-2002, 19:28
Ik denk dat roken Haram is. As salaam alaikoem broeders en zusters, Graag wil ik jullie en alle anderen iets onder de aandacht brengen en wat vertellen wat betreft het roken. De één zegt het is harâm (verboden), de ander zegt weer het is makroeh (afkeurenswaardig), maar dus nog wel toegestaan. Maar hoe zit het nu werkelijk met dat roken?? "Over ROKEN gesproken" Roken is één van de grootste doodsoorzaken in het Westen. Jaarlijks sterven er duizenden mensen ten gevolge hiervan. Longkanker en hartinfarcten zijn de meest vernietigende gevolgen van het roken. Ook in moslimlanden neemt het sigarettengebruik nog steeds toe. Sigarettenfabrikanten zien, uit eigenbelang en winstbejag, in de moslimlanden een belangrijke doelgroep. Roken is zo'n geaccepteerde gewoonte geworden, zelfs onder de opgroeiende kinderen, maar de gevolgen en gevaren worden bij lange na niet genoeg duidelijk gemaakt. Via reclame op posters, televisie, radio en in de kranten wordt de aandacht er naar tooegetrokken. In sommige moslimlanden staat er zelfs geen waarschuwing voor de gezondheid op de sigaretten pakjes, zoals er hier in Nederland Al-Hamdoellilah nu wel aandacht aan besteed wordt, door er zelfs met zeer grote letters op te zetten dat het de gezondheid ernstig schaadt zoals:"Roken werkt zeer verslavend, begin er niet aan" "Roken is dodelijk" "Roken kan leiden tot een langzame pijnlijke dood" "Roken brengt u en anderen rondom u ernstige schade toe" en dit zijn nog maar enkele van de vele teksten die erop de sigaretten pakjes vermeld staan. De moslimlanden lopen zelfs nog een groter ricico dan hier in het Westen, omdat er is bewezen dat de sigaretten die verkocht worden in de moslimlanden twee keer zoveel nicotine bevatten als die in Europa. Teer en nicotine veroorzaken longkanker en hartziekten. Hoe dan ook, roken is harâm (verboden). "En geeft uit voor de Zaak van Allah en vernietigt jullie zelf niet, en doe goed. Zeker, Allah houdt van degenen die goed doen." (Soerah Al-Baqarah 2 aya 195) "...En doodt julliezelf niet (noch iemand anders) Allah is voor jullie Meest Barmhartig..." (Soerah An-Nisâ aya 29) De Profeet Mohammed (saws) heeft gezegd: "Schaad jezelf niet en schaadt niemand anders." (Sahih Ibn Madjah) Dat roken ook een ernstige vorm van geldverspilling is wisten we al. In de Qor'aan staat: "....Maar verkwist niet (jullie rijkdom) zoals een verkwister... Zeker, verkwisters zijn broeders van Shaytân, en Shaytân is altijd ondankbaar tegen zijn rabb (Heer)." (Soerah al-Isrâ ayât 26-27) Rokers verspreiden een onplezigere geur en de rook is vervelend voor de niet-rokers. Roken is een slechte gewoonte en een verslaving. "Degenen die de Boodschapper volgen, die niet kon lezen noch schrijven, die zij beschreven vinden in de Thora en het Evangelie. Hij beveelt hen het goede en verbiedt hen het slechte, hij staat hen de goede dingen toe en verbiedt hen de verboden dingen..." (er staat Al-cha'ith- dit betekent alle slechte en verboden dingen van daden, geloven, personen, eten , etc etc.)(Soerah Al-A'râf aya 157) Daarom moeten we protesteren tegen al die opdringerige reclame's en moeten de regeringen in moslimlanden de ricico's voor de gezondheid weten. Vooral op de scholen moet er aandacht aan worden geschonken en anti-rook campagne's worden opgezet. Als we nu actie ondernemen kunnen we de gezondheid van de toekomstige moslimgeneratie verbeteren. Nu geven nog te veel moslims het slechte voorbeeld. "Bevelen jullie het goede aan de mensen en jullie vergeten jullie anfoesikoem (eigen ik)..." (Soerah Al-Baqarah aya 44) De Profeet (saws) heeft gezegd: "Een persoon zal niet kunnen bewegen op de Dag des Oordeels tot hij ondervraagd is over (...) zijn lichaam en wat hij ermee heeft gedaan." Roken gaat ook in tegen deze hadith van de Profeet Mohammed (saws): "Je lichaam heeft een recht op jou."

laboudanda
19-12-2002, 19:38
Origineel gepost door Toufik19 In samenwerking met Mustapha_AA besloot ik om een topic te openen over halal,haram,en makrouh. Halal is hetgeen toegelaten is en waarop niets tegen is. Haram is ten strengste verboden. Makroeh is geen van de 2,maar is af te raden.De strafmaat voor makrouh is lichter dan haram Al-makroeh(het afkeurenswaardige) Dat wat door de Wet-Gever wordt afgekeurd,maar niet in sterke mate.Het makroeh is niet zo erg als het haram en de straf voor makroeh-daden is lichter dan voor haram-daden,behalve wanneer het onmatig is en op een manier gedaan wordt die het individu naar het harame leidt. (YUSUF QARDAWI) PUNT 1 : IS ROKEN HARAM OF TOCH MAAR MAKROEH? De meeste geleerden zijn het erover eens dat het haram is,aangezien tabak een schadelijke invloed heeft op het lichaam. Maar er zijn verschillende die het weer makroeh bestempelen. en jij? Punt 1 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Punt 2 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Punt 3 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Punt 4 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Punt 5 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Punt 6 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Punt 6.2 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Punt 6.3 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Punt 6.3.1 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Punt 6.3.2 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... En tot slot Punt 7 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Ik hoop dat dit in jullie lege hoofdjes is gestampt....enne ik hoop dat jullie lang en gelukkig zullen leven..omdat mijn CAVIA dat zegt... BEDANK mijn CAVIA!!...nu graag! Buh bye!

Toufik19
19-12-2002, 19:39
Origineel gepost door laboudanda Punt 1 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Punt 2 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Punt 3 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Punt 4 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Punt 5 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Punt 6 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Punt 6.2 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Punt 6.3 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Punt 6.3.1 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Punt 6.3.2 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... En tot slot Punt 7 Roken is HARAM..omdat het je lichaam vervuild en je kunt eraan dood gaan net als bij alcohol..... Ik hoop dat dit in jullie lege hoofdjes is gestampt....enne ik hoop dat jullie lang en gelukkig zullen leven..omdat mijn CAVIA dat zegt... BEDANK mijn CAVIA!!...nu graag! Buh bye! dus als ik het goed begrijp,is roken haram.

Angel
19-12-2002, 19:44
Origineel gepost door HassanGoed Hm. In het kort is dus alles wat goed en lekker is verboden. Wat is alles? Is roken lekker?Alcohol?Varkensvlees?

MueZli
19-12-2002, 19:44
Als jij longkanker lekker vind ? Ja.

laboudanda
19-12-2002, 19:45

dus je vindt VARKENS VLEES lekker he...ok jij bent de eerste die dat toegeeft.....BIS BIS BRAVO......ok open the doors to the red world!

Pagina's : [1] 2