Bekijk originele versie : Wisten jullie dit???
Wisten jullie dat behalve alcohol en varkensvlees ook GELATINE verboden is?? Het zit voornamelijk in snoep zit. Het is verboden omdat er botten van dieren inzitten ofzo.
Toufik19
19-12-2002, 13:59
kun je het bewijzen dat het haram is?
als je gaat zeggen dat iets harams is en de meeste weten dat niet laat dan bewijs zien.
Itsjustme
19-12-2002, 14:08
klopt helleau dat heb ik ook gehoord van een geleerde het zit ook in koekjes enz legatine en gelatine en het vreemde is als er iets in de krant staat ofzo wordt dat wel geloofd en als je zegt dat iets haram is dan niet strangee shit!!
Toufik19
19-12-2002, 14:08
heb volgend stukje gevonden op www.islam-qa.com
De vraag was of gelatine en vetten en bepaalde stoffen die in het westen geproduceerd worden haram zijn.
If they come from vegetable sources they are halaal, so long as they have not been mixed with anything that is impure (najjis) or anything that could contaminate them. If they come from animal sources, they are either from animals that we are permitted to eat or animals that we are not permitted to eat.
If they come from an animal that we are permitted to eat, then they come under the same ruling as the meat of that animal.
If they come from an animal which it is haraam for us to eat – such as pigs – then we look at whether they are used in foods or for other purposes.
If they are used for non-food purposes, e.g. many fats are used in making soap, then there is a difference of scholarly opinion, but the most correct view is that they are haraam.
If they are used in foods, e.g., pig fat (lard) is used in making sweets and other foods, this is haraam.
PerfectTangawia
19-12-2002, 14:09
Origineel gepost door helleau
ja inderdaad kadir, nee ik heb geen bewijs tenminste geen tastbaar bewijs ik heb het gehoord van mijn lerares van de moskee, vorig jaar ofzo, maar veel mensen weten het inderdaad niet
dus je vertreld ons nu dat we gaan snoep mogen eten.. maar zit het in al de snoepsoorten...???
het zit toch ook niet in chocola he, want daar kan ik niet zonder.............
ik wacht graag op antwoord...
tangawia
Nounousa
19-12-2002, 14:19
Origineel gepost door Toufik19
heb volgend stukje gevonden op www.islam-qa.com
De vraag was of gelatine en vetten en bepaalde stoffen die in het westen geproduceerd worden haram zijn.
If they come from vegetable sources they are halaal, so long as they have not been mixed with anything that is impure (najjis) or anything that could contaminate them. If they come from animal sources, they are either from animals that we are permitted to eat or animals that we are not permitted to eat.
If they come from an animal that we are permitted to eat, then they come under the same ruling as the meat of that animal.
If they come from an animal which it is haraam for us to eat – such as pigs – then we look at whether they are used in foods or for other purposes.
If they are used for non-food purposes, e.g. many fats are used in making soap, then there is a difference of scholarly opinion, but the most correct view is that they are haraam.
If they are used in foods, e.g., pig fat (lard) is used in making sweets and other foods, this is haraam.
INDERDAAD!!
je hebt namelijk 2 soorten gelatine, die is geproduceerd van dierlijk vet en die van NATUURLIJK vet, de laatste mag dus WEL
Nounousa
19-12-2002, 14:21
Wisten jullie dat behalve alcohol en varkensvlees ook GELATINE verboden is?? Het zit voornamelijk in snoep zit. Het is verboden omdat er botten van dieren inzitten ofzo
zeg niet zomaar dat het haraam is, zonder enige dalil ( bewijs)
Nounousa
19-12-2002, 14:42
dat zeg ik niet ik hbe het van mijn lerares toch!! enne hoe weet je nou oif het dierlijk of natuurlijk vet is?? dat staat er niet bij hoor
staat er wel in
er staat gewoon plantaardige/dierlijke olieen en vetten
( slaat OOK op de gelatine )
zin_n_arif
19-12-2002, 16:21
hallo mensen ik heb hier een heftige discussie gelezen ik zit op een opleiding en volg voedingsleer en gelatine komt uiteraard van beenmerg van een dier.
er bestaat een soort gelatine dat van plantaardige oorsprong is en dat wordt gemaakt van zeewier en men noemt dat geen gelatine maar agaragar, dit heeft wel dezelfde werking als gelatine maar deze is volkomen plantaardig. en het is inderdaad zo dat in bijna alle snoepjes gelatine zit maar deze zit ook in yoghurts, bepaalde chocolade mousses, en dat gelei achtig ding op fruittaartjes. dus het is belangrijk dat we de verpakkingen gaan lezen want dit staat er altijd op vermeld.
en als er staat dierlijke vetten daar is gelatine niet onder begrepen
ik hoop dat ik jullie iets heb bijgeleerd.
als je vragen hebt mag je die altijd stellen
In de naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.
Gelatine is zoals u zegt afkomstig uit botten van dieren. De islamitische oordeel over botten en andere producten die afkomstig zijn uit een niet op islamitische wijze geslachte dier of het vlees wat niet toegestaan is (varkensvlees en andere vleessoorten die verboden zijn in de islam), is dat wanneer de oorsprong verboden is, de rest ook deze oordeel krijgt.
Deze oordeel wordt alleen gebruikt als er geen genetische manipulaties toegepast worden op botten..etc. Bij genetische manipulaties veranderd de oorspronkelijk aanleg van een ledemaat in verschillende fases. Totdat het veranderd in een andere product met andere eigenschappen veranderd.
Zand is een rein product waarmee "tayammoem" volbracht kan worden. Dit is mogelijk als het water ontbreekt of niet gebruikt kan worden. Wanneer de uitwerpselen van een persoon of een dier op een stuk zand bevind, wordt het als onrein beschouwd. Maar doordat de natuur een rol speelt in het afbreken van deze stoffen wordt de zand zodanig vernieuwd. Wat vervolgens de zand weer rein beschouwd kan worden.
Gelatine is een product dat uitrolt uit een genetische manipulatie van botten waarbij deze helemaal getransformeerd worden tot een andere product. Het is dus toegestaan om het te eten.
En Allah en Zijn Boodschapper weten het beste.
Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com
Dit had Uitgeblust ergens bij een topic bij Huwelijk en Islam neergezet ;)
BerberseDame
19-12-2002, 16:29
Ja Galetine is Haram dat staat in de boek, de ideale moslimvrouw. Dus voortaan uitkijken wat je koopt. ik let er wel op hoor.
SweetRose
19-12-2002, 16:32
wajaaaaauw..zo te horen zit in bijna alles iets...:(
binnenkort moeten we alleen op water en brood leven...:D heb ik geen probleem mee!!
:zwaai:
Abden_nour
19-12-2002, 16:35
Zin'n midar wil je afvallen wella
Origineel gepost door FaDiKa
In de naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.
Gelatine is zoals u zegt afkomstig uit botten van dieren. De islamitische oordeel over botten en andere producten die afkomstig zijn uit een niet op islamitische wijze geslachte dier of het vlees wat niet toegestaan is (varkensvlees en andere vleessoorten die verboden zijn in de islam), is dat wanneer de oorsprong verboden is, de rest ook deze oordeel krijgt.
Deze oordeel wordt alleen gebruikt als er geen genetische manipulaties toegepast worden op botten..etc. Bij genetische manipulaties veranderd de oorspronkelijk aanleg van een ledemaat in verschillende fases. Totdat het veranderd in een andere product met andere eigenschappen veranderd.
Zand is een rein product waarmee "tayammoem" volbracht kan worden. Dit is mogelijk als het water ontbreekt of niet gebruikt kan worden. Wanneer de uitwerpselen van een persoon of een dier op een stuk zand bevind, wordt het als onrein beschouwd. Maar doordat de natuur een rol speelt in het afbreken van deze stoffen wordt de zand zodanig vernieuwd. Wat vervolgens de zand weer rein beschouwd kan worden.
Gelatine is een product dat uitrolt uit een genetische manipulatie van botten waarbij deze helemaal getransformeerd worden tot een andere product. Het is dus toegestaan om het te eten.
En Allah en Zijn Boodschapper weten het beste.
Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com
Dit had Uitgeblust ergens bij een topic bij Huwelijk en Islam neergezet ;)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.