Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Mohammed werd Michael

Pagina's : [1] 2

Salim22
27-08-2004, 20:34

Mohammed werd Michael BRUSSEL Mohammed was het beu dat hij voortdurend op een 'njet' stuitte bij sollicitaties. «Ik mocht ook geen discotheek binnen als ik mijn identiteitskaart toonde. Nochtans ben ik in Vlaanderen geboren en zie ik er niet echt uit als een vreemdeling. Toch heb ik besloten om een Vlaamse voornaam en familienaam aan te nemen. Welke, dat zeg ik liever niet, of de miserie begint wéér.» Gisteren meldden we al dat vreemdelingen steeds vaker een Belgische naam willen omwille van 'redenen van integratie'. «Het is ver gekomen als mensen hun naam gaan veranderen om aan een job te geraken of om een huis te kunnen huren», zegt Tarik Fraihi van de vzw Kif Kif. «Ik begrijp het wel. 40% van de solliciterende allochtonen worden geweigerd omwille van hun naam.» VLD-kamerlid Annemie Turtelboom heeft bijna een wetsvoorstel klaar om het wijzigen van een familienaam gemakkelijker te maken. Ze gaat daarmee in tegen justitieminister Onkelinx, die overweegt om het Belgisch maken van vreemde namen moeilijker te maken omdat het geen goede vorm van integratie is. Turtelboom vindt dat betuttelend. (BAG) Bron: Het Laatste Nieuws

Salim22
27-08-2004, 20:38
Allochtonen moeten van werkgevers 'Belgische' naam aannemen Allochtonen gebruiken steeds vaker een Vlaamse naam om discriminatie te vermijden. Sommigen doen dat uit vrije wil en vragen zelfs een officiële nieuwe naam aan. Anderen worden er door hun werkgever toe gedwongen. Bij het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding lopen elke maand een tot twee klachten binnen van allochtonen. ‘Maar het blijft verschrikkelijk moeilijk om tot veroordelingen te komen.’ Is een officiële aanvraag van een Vlaamse naam nog een vrije keuze, dan is wat in tal van bedrijven gebeurt, dat helemaal niet. Vooral allochtone werknemers die veel telefonisch contact met klanten hebben, krijgen her en der de opdracht zich tijdens de werkuren een nieuwe naam aan te meten. Zo werkte Lamia Cheba als jobstudente voor het telemarketingbedrijf Communitel, een onderaannemer voor het Brusselse Phonecom. “Op de introductiedag kregen we plots te horen dat allochtone namen niet konden. Alle allochtonen moesten zich voorstellen als Pascal(e) Desmet. Dat was handig, want zowel mannen als vrouwen konden die naam gebruiken. Toen vond ik dat niet eens zo erg. In Antwerpen word je op zoveel manieren met racisme geconfronteerd, dat kon er nog wel bij. Terwijl het eigenlijk schandalig is.” Communitel staat zeker niet alleen, in telemarketing en de horeca is het systeem schering en inslag. En de Federatie van Marokkaanse Verenigingen (FMV) kreeg ook klachten over telecombedrijven Base en Belgacom. Mohammed Chakkar: “Honderd procent zeker dat het daar ook gebeurt.” Wie de toestand aanklaagt bij FMV of in de pers, zou voor zijn job moeten vrezen. Bij Belgacom en Base wordt dat in alle toonaarden ontkend. Jan Margot jdens de (Belgacom): “Volkomen ondenkbaar. We hebben net scherp veroordeeld dat Base dat doet.” Bart Vandesompele (Base): “Compleet uit de lucht gegrepen. Dat past ook helemaal niet in de filosofie van het bedrijf, dat net heel open is naar de allochtone gemeenschap.” Bij het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding is het fenomeen niet onbekend. Jozef De Witte: “We hebben onlangs nog een klacht gekregen over een verzekeringsmaatschappij. Angst voor de reactie van klanten is duidelijk de drijfveer. Maar discriminerend is het wel: niet iedereen moet van naam veranderen, alleen wie een vreemd klinkende naam heeft.” Bij het Centrum lopen één à twee klachten per maand binnen. “We hebben wel nog geen enkele zaak gewonnen, meestal op procedurele gronden. Het blijft verschrikkelijk moeilijk om discrimi natie op de werkvloer ook echt veroordeeld te krijgen.” Met officiële naamswijzigingen is er evengoed iets aan de hand. De laatste jaren zijn er door de snel-Belg-wet wel heel wat nieuwe Belgen bijgekomen en een niet onbelangrijk deel van hen wil zijn naam veranderen in iets wat Vlaamser klinkt dan Ahmed of Mimount. Die allochtonen zouden voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor de recente stijging van om en bij de 20 procent van het aantal aanvragen. Hoe stigmatiserend een naam kan zijn, is al langer bekend. Wie Van Kut, Deneucker of Stinkens heet, kan als geldige reden aanvoeren dat dat een belachelijke of scabreuze naam is. Blijkbaar ervaren ook allochtonen hun exotische naam als een blok aan het been. Het probleem is al langer bekend. Een onverdachte instantie als de VDAB meldde al dat in databases met cv’s er systematisch minder geklikt wordt op vreemde namen. Volgens Chakkar is een aanvraag tot naamswijziging om aan die discriminatie te ontsnappen “een wanhoopsdaad”, die aan het fundamentele probleem niets verandert. “Een Vlaamse naam neemt je donkere huidskleur of je krullenbol niet weg. Wie denkt als Jan of Kim zijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten, zal nog altijd met discriminatie geconfronteerd worden. Het zegt wel iets over de druk die op de schouders van de migranten ligt, als ze zelfs bereid zijn hun naam prijs te geven. Dat is geen integratie meer, maar assimilatie. Wat is het volgende dat ze moeten opgeven? Hun godsdienst? Hun gewoonten?” Chakkar wist dat sommige allochtonen zo’n Vlaamse naam overwegen, maar is toch geschrokken van de omvang van het probleem. “Ik denk dat we de subtiele discriminatie die op veel plaatsen heerst nog altijd onderschatten. Allochtonen wennen er zelfs voor een stuk aan, zodat ze uiteindelijk zelfs een fundamentele stap als een naamsverandering normaal vinden.” Minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) vindt het in elk geval een kwalijke evolutie, die weinig met echte integratie te maken heeft. Ze overweegt om de procedure strenger te maken.

Heiba
28-08-2004, 06:49
Topic geopend.

henray
28-08-2004, 08:02
Een vriend van mij van Marokkaanse afkomst heeft z'n dochter Ines genoemd. Ik was aangenaam verrast toen ik het las met name omdat Inez (met z) een naam van een goede vriendin van mij was. Overigens is de achternaam van die vriend anders dan die van z'n familieleden: foutje van de burgelijke stand.

Mozarella
28-08-2004, 12:55

Vind zowel Michael als Mohamed beide niet bijster origineel.

Mozarella
28-08-2004, 12:57
Uit ervaring weet ik dat Mohamed danwel je geboortenaam is maar dat je uiteindelijk een bijnaam krijgt omdat er zo veel mo's zijn...

ilyas_roebjoe
28-08-2004, 13:36
welke naam krijg je als je Ilyas heet .

DaNGeRouZLy
28-08-2004, 14:14
triest hoor, als je door je naam geweigerd wordt dan wil je toch niet eens meer ergens werken/naar binnen:jammer:

Pagina's : [1] 2