Bekijk originele versie : Marokkanen en de problemen die zij maken
Ik schaam me soms echt voor een bepaalde groep marokkanen. Ik zal hieronder een aantal voorbeelden geven:
S'avonds laat nog buiten: Ik zie om mij heen op internet en hoor van andere mensen dat er kinderen van Marokkaanse afkomst die nog onder de 12 jaar zitten nog om 9 uur buiten zitten te spelen. Dit spelen is overigens niet rustig nee dit is meer overlast veroorzaken. Deze jongeren trekken op deze late tijden nog belletje bij andere mensen die de volgende dag gewoon naar hun werk moeten. Deze jongeren plegen vandalisme gaan zich bezighouden met criminaliteit. En de ouders die laten deze kinderen ook gewoon nog buiten op dit tijdstip!
Ruzie/Mishandeling/Overlast: Als ik om me heen kijk zie ik ook vaak marokkanen die zich schuldig maken aan ruzie zoeken/ mishandeling en overlast. Dit is meestal tegenover de Nederlanders en heel soms tegen Marokkanen. Maar ik vraag mij zelf af: Wij zijn hier eigenlijk te gast ( we leven hier nu wel maar eigenlijk is dit niet ons land ) en dan gaan wij ons zo gedragen? Nederlandse meisjes uitschelden voor ****, andere mensen overvallen, voor niks ruzie zoeken. Waar is dit voor nodig! Door deze fratsen ben ik als marokkaan ook vaak beledigd door Nederlanders. Dit zie ik als een reactie op het feit dat het ook bij hun gebeurd. Maar nogmaals waar is dit voor nodig!
School: De jongens die nog op de basisschool zitten zijn meestal al brutaal en doen hun best niet op school. Waardoor ze later op de middelbare school meestal in de VMBO komen te zitten en hun kansen wat kleiner zijn. Op een gegeven moment zijn ze 16/17/18 jaar en dan beginnen ze over oneerlijke kansen. Daar denken ze pas op dat moment aan! Op dat moment zullen sommige de criminaliteit ingaan. Andere zullen misschien na het MBO de HBO doen maar dit zal te lang duren waardoor er veel afhaken. En zo blijft er maar een paar de HBO of Universiteit doen. Terwijl ik denk dat heel veel marokkanen dit kunnen!
Ramadan & Moskee: In de avond is er altijd het moment om naar de moskee te gaan. Wat dan het probleem is dat de vader zijn zoon/zonen buiten laat en zelf naar binnen gaat. Die denken ze zullen zo wel naar binnen komen, maar wat gaan die jongeren doen? Die gaan stelen bij de tankstation ( dat is bij ons zo, maar bij andere is het wel weer een winkeltje ofso ) en de andere gaan weer lekker belletje trekken of stenen naar langsrijdende bussen gooien. Op een gegeven moment komen ze de moskee in en gaan ze lolletjes lopen trappen achterin voor en tijdens het gebed. Na het gebed zijn ze na afloop alweer te horen. De imam heeft 1000x gezegd tegen de jongeren in het arabisch/berbers/nederlands dat dit ongepast is en dat hun gedrag buiten de moskee ook ongepast is. Hij zegt tegen de vaders dat zij hun kinderen moeten meenemen en naast zich moeten plaatsen. Maar die luisteren daar gewoon niet naar! Nee, die vader doen er in tegendeel aan mee, ze blijven na het gebed hangen onder de flats of bij andere woningen waardoor de mensen die in de flats wonen gewoon geen nachtrust hebben. Die zijn een aantal x naar de imam gegaan en hebben hem gevraagd dit kenbaar te maken naar de moskeegangers. Maar die luisteren maar niet!!
Tot slot deze problemen die ik hierboven genoemd heb zijn allemaal in stijd met de Islam maar de Islam krijgt hier wel een slechte naam van! Dit doet serieus pijn bij mij! Wat kunnen wij hier tegen doen?.
Goldmember1
26-09-2010, 13:02
ja heel irritant nu worden hun families misschien uit woningen gezet (breda) omdat die doellozen zich niet kunnen gedragen
nisrin83
27-09-2010, 11:40
Helaas komt dat door de viceuze cirkel waar wij marokkanen inzitten. Alles wordt altijd maar gedoogd, waardoor we uitkomen hoe we nu zijn! Enige wat je kunt doen is je leven leiden want als je andere probeert duidelijk te maken dat het niet klopt hoe het eraan toe gaat wuifen ze het weg!
Helaas zijn dit punten die óók bij mij in de buurt voorkomen.
Zeer herkenbaar dus!
Mijn persoonlijke mening is dat men eerst EIGEN verantwoordelijkheid moet inzien en dat er dan pas eventueel veranderingen kunnen plaats vinden.
Heel voorkomend bij Marokkaanse jongeren,ook ouderen, is dat zij zichzelf continu in een slachtofferrol plaatsen in plaats van zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen daden en voor die van hun kinderen.
Als men dus begint met het voorbeeld te nemen uit de islam qua gedrag en dus ook verantwoordelijkheid neemt zijn we al een stukje verder. Ghair insha Allah!
Allahiehdiena. Ameen!
Sephiroth_
27-09-2010, 16:29
Helaas zijn dit punten die óók bij mij in de buurt voorkomen.
Zeer herkenbaar dus!
Mijn persoonlijke mening is dat men eerst EIGEN verantwoordelijkheid moet inzien en dat er dan pas eventueel veranderingen kunnen plaats vinden.
Heel voorkomend bij Marokkaanse jongeren,ook ouderen, is dat zij zichzelf continu in een slachtofferrol plaatsen in plaats van zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen daden en voor die van hun kinderen.
Als men dus begint met het voorbeeld te nemen uit de islam qua gedrag en dus ook verantwoordelijkheid neemt zijn we al een stukje verder. Ghair insha Allah!
Allahiehdiena. Ameen!
Opvoeding is cruciaal in de vorming van een eigen identiteit in een maatschappij. Helaas is de opvoeding die Marokkaanse jongeren krijgen niet aangepast aan westerse standaarden en leidt het keer op keer tot conflicten en sociale aberraties waarvan bv.winkeldiefstal en brutaal gedrag duidelijke manifestaties zijn.
Standaarden worden in een rechtsstaat afgelijnd door een juridisch raamwerk dat gewijzigd kan worden door politici en ogenschijnlijk door burgers. Wat zeggen politici, aldus de machthebbers tot het veranderen van dat juridisch raamwerk en dus de standaarden, op het probleem van integratie? Incentieven leggen tot een hoopvolle dialoog waaruit eindelijk toch niets voorvloeit buiten een extra dosis aandacht voor mediageile populisten.
Als moslim moet je je dagelijks nederigheid kwadrateren als je je in een situatie bevindt waarin je optreedt als gast.
OF : What u talkin' about Naura?
Hazjar24
27-09-2010, 17:31
Ik vind het echt niet normaal dat ik opsta en ga slapen met schreeuwende kinderen hier bij mij in de buurt niet normaal. Het is toch niet normaal dat een kind van 7 tot zo laat nog buiten rondhangt.
En dan zal ik het maar niet hebben over het taalgebruik dat gebruik word soubhanallah ongemanierd grote mond.
Maat wat mij verbaast is dat dit kinderen zijn van de 2e generatie die hier zijn geboren en opgegroeid.
souk2003
28-09-2010, 12:43
We moeten eigenlijk samen een soort stappenplan maken waar we gebruik van kunnen maken in onze eigen buurt. Om te beginnen in de moskee en daarna buurtcentra's en daarna persoonlijk...
Het klinkt heel moeilijk en het vergt veel tijd maar we moeten iets doen en samen staan wij sterker. En ik ben er van overtuigd dat het gaat om een kleine groep Marokkanen.
Wat vinden jullie hiervan?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.