Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Telefoon opnemen met allochtone naam taboe

Pagina's : [1] 2 3 4 5

LZN
27-08-2004, 11:32

Heel wat bedrijven in Vlaanderen verplichten hun allochtone werknemers een westers klinkende naam te gebruiken om klanten niet af te schrikken. Dat meldt de Belgische krant Het Laatste Nieuws. Zo zou Fatima zich Vicky laten noemen en Mohammed de telefoon opnemen als Peter. Dit zou vooral gebeuren bij bedrijven die klanten telefonisch benaderen, dat schrijft de NRC donderdag. Een van de bedrijven waar dit gebeurt zou de mobiele operator Base, een dochteronderneming van de KPN, zijn. Een woordvoerder van Base ontkent dit. "Het is zeker niet de directie die het personeel verplicht een andere naam aan te nemen. Wie zoiets durft te vragen wordt op staande voet ontslagen." Maar een medewerkster van Base verklaart: "Wie gewoon de telefoon opneemt met ’hallo met Base’ heeft geen probleem. Pas wanneer we de klanten moeten opbellen en ons moeten voorstellen zijn namen als Fatima en Naima taboe." Hetzelfde geldt voor het telemarketingbedrijf Communicatel, waar Lamia Sheba zich moest voorstellen als Pascal Desmet. "Eigenlijk is het vernederend. Het was een gemakkelijke manier om geld te verdienen tijdens mijn studie. Maar ik zou het nu nooit meer doen." Het is ’pure discriminatie’ zo meldt een woordvoerder van de Federatie van Marokkaanse Verenigingen verder in de krant. Hij herkent het onder andere uit de horeca waar een kelner die Allal heet zich van zijn baas Alain moet noemen. Cc.

Noa
27-08-2004, 11:35
Het moet niet gekker worden!

Hoogervorst
27-08-2004, 11:39
In China hebben veel Chinezen ook een Engelse naam. Handig om te communiceren met westerlingen. Maar dit is natuurlijk weer absurd. Als mensen achter de helpdeks maar goed Nederlands kunnen natuurlijk. Dan heb ik meer problemen met Vodafone, die in Limburg zit.

KARIM_FADIL
27-08-2004, 11:41
Heel wat bedrijven in Vlaanderen verplichten hun allochtone werknemers een westers klinkende naam te gebruiken om klanten niet af te schrikken. Dat meldt de Belgische krant Het Laatste Nieuws. Zo zou Fatima zich Vicky laten noemen en Mohammed de telefoon opnemen als Peter. Dit zou vooral gebeuren bij bedrijven die klanten telefonisch benaderen, dat schrijft de NRC donderdag. Een van de bedrijven waar dit gebeurt zou de mobiele operator Base, een dochteronderneming van de KPN, zijn. Een woordvoerder van Base ontkent dit. "Het is zeker niet de directie die het personeel verplicht een andere naam aan te nemen. Wie zoiets durft te vragen wordt op staande voet ontslagen." Maar een medewerkster van Base verklaart: "Wie gewoon de telefoon opneemt met ’hallo met Base’ heeft geen probleem. Pas wanneer we de klanten moeten opbellen en ons moeten voorstellen zijn namen als Fatima en Naima taboe." Hetzelfde geldt voor het telemarketingbedrijf Communicatel, waar Lamia Sheba zich moest voorstellen als Pascal Desmet. "Eigenlijk is het vernederend. Het was een gemakkelijke manier om geld te verdienen tijdens mijn studie. Maar ik zou het nu nooit meer doen." Het is ’pure discriminatie’ zo meldt een woordvoerder van de Federatie van Marokkaanse Verenigingen verder in de krant. Hij herkent het onder andere uit de horeca waar een kelner die Allal heet zich van zijn baas Alain moet noemen. Ik denk dat het je eigen probleem is als je de maatschappij niet onder ogen wilt zien. Je kunt ook denken (als je toch zoveel vooroordelen hebt): Hee da's een goeie allochtoon, die werkt gewoon, in een gewone baan, respect. Maar nee, het is een allochtoon, nix mee te maken hebben, kon wel eens besmettelijk zijn. Sukkels :rolleyes:

Raihana
27-08-2004, 11:44

Origineel gepost door KARIM_FADIL Heel wat bedrijven in Vlaanderen verplichten hun allochtone werknemers een westers klinkende naam te gebruiken om klanten niet af te schrikken. Dat meldt de Belgische krant Het Laatste Nieuws. Zo zou Fatima zich Vicky laten noemen en Mohammed de telefoon opnemen als Peter . Dit zou vooral gebeuren bij bedrijven die klanten telefonisch benaderen, dat schrijft de NRC donderdag. Een van de bedrijven waar dit gebeurt zou de mobiele operator Base, een dochteronderneming van de KPN, zijn. Een woordvoerder van Base ontkent dit. "Het is zeker niet de directie die het personeel verplicht een andere naam aan te nemen. Wie zoiets durft te vragen wordt op staande voet ontslagen." Maar een medewerkster van Base verklaart: "Wie gewoon de telefoon opneemt met ’hallo met Base’ heeft geen probleem. Pas wanneer we de klanten moeten opbellen en ons moeten voorstellen zijn namen als Fatima en Naima taboe." Hetzelfde geldt voor het telemarketingbedrijf Communicatel, waar Lamia Sheba zich moest voorstellen als Pascal Desmet. "Eigenlijk is het vernederend. Het was een gemakkelijke manier om geld te verdienen tijdens mijn studie. Maar ik zou het nu nooit meer doen." Het is ’pure discriminatie’ zo meldt een woordvoerder van de Federatie van Marokkaanse Verenigingen verder in de krant. Hij herkent het onder andere uit de horeca waar een kelner die Allal heet zich van zijn baas Alain moet noemen. Ik denk dat het je eigen probleem is als je de maatschappij niet onder ogen wilt zien. Je kunt ook denken (als je toch zoveel vooroordelen hebt): Hee da's een goeie allochtoon, die werkt gewoon, in een gewone baan, respect. Maar nee, het is een allochtoon, nix mee te maken hebben, kon wel eens besmettelijk zijn. Sukkels :rolleyes: Dit vind ik echt heel triest om te horen...sorry hoor als ik in zo een bedrijf zou werken en ze zouden dat van mij vragen...dan weet ik als snel de voordeur te vinden...een beetje mijzelf Ramona noemen..kom op zeg! :rolleyes:

KARIM_FADIL
27-08-2004, 11:44
Origineel gepost door Nova Anders post je ff dit bericht nog een keer. :moe: Cc je was me iets eerder..verder alles goed met je :moe:

tonk
27-08-2004, 12:55
Wat is de allochtone versie van Tonk? Dan neem voortaan met die naam de telefoon op en ik spoor al mijn collega's aan hetzelfde te doen. Grrr!!

Perez
27-08-2004, 13:01
Ik heb bij Wehkamp gewerkt en zei daar gewoon m'n volledige ingewikkelde naam. Het voordeel dat ik ingewikkelde namen gewend ben is dat ik ook makkelijk de naam van de klant kan uitspreken. Want dat staat vriendelijk en persoonlijker wanneer je de klant bij de naam noemt. 'k Ben maar één keer gestruikelt over een ongelooflijk lange turkse naam. Ik herken dit gedrag trouwens wel. Ik heb wel eens het advies gekregen om onder mijn meisjesnaam een sollicitatie te versturen. GGGGGGGRRRRRRRRRRRRRR Wat was ik toen pissig. Als ze me met die naam niet willen, krijgen ze me zonder naam helemaal niet.

babyvanbelisma
27-08-2004, 13:29
Ik heb ook geen Nederlandse naam, en er zijn maar weinig mensen die dat wel hebben.

tonk
27-08-2004, 13:34
Ik heb juist een vreselijk Hollandse achternaam, zo eentje die je in Engelstalige landen maar beter niet kunt hebben. Het is maar goed dat ik de telefoon op mijn werk maar zelden opneem, anders zou mijn baas me allang verzocht hebben een andere naam te gebruiken...

Perez
27-08-2004, 13:37
Ik had ooit een argentijnse collega die met een nederlandse man is getrouwd. En toen heette ze dus Groen van de achternaam. Het leuke was dat ze haar eigen achternaam niet uit kon spreken. En haar voornaam was zo'n heerlijk zwierige naam.

babyvanbelisma
27-08-2004, 13:40
"hallo, met Maria Conchita Emmanuella de Luíza Cármen Groen".... :hihi:

babyvanbelisma
27-08-2004, 13:41
Origineel gepost door tonk Ik heb juist een vreselijk Hollandse achternaam, zo eentje die je in Engelstalige landen maar beter niet kunt hebben. Het is maar goed dat ik de telefoon op mijn werk maar zelden opneem, anders zou mijn baas me allang verzocht hebben een andere naam te gebruiken... Ja, mijn achternaam is wel Nederlands, mijn voornaam Engels. Maar binnenkort wordt mijn achternaam Marokkaans, dus dan weten ze het écht niet meer....

Erwin
27-08-2004, 13:49
Origineel gepost door Inyourface Is Couscousje niet een leuke naam? :giechel: :rolleyes: Origineel gepost door aymen_maghribi Fatima vind ik persoonlijk leuker klinken ;) Origineel gepost door Nova Ik kan ze allebei gebruiken, goed he! :p Cc Ik ook, maar dat komt zo ongeloofwaardig over... :maf:

henray
27-08-2004, 13:54

Ik zeg het liefst mijn naam niet aan de telefoon want je hebt altijd van die irritante types die dan om de zin je naam gaan herhalen zo van "kijk mij eens opgelet hebben". Sommige willen na afloop wel je naam weten: soms geef ik de naam van m'n manager. :D

Pagina's : [1] 2 3 4 5