Bekijk originele versie : Grote moskee komt toch naast villawijk
Grote moskee komt toch naast villawijk
AMSTERDAM - De bouw van een megamoskee in Dordrecht gaat binnenkort van start. Ondanks felle protesten van de bewoners van een nabijgelegen villawijk heeft de gemeente het benodigde stuk grond in Wielwijk aan de islamitische vereniging Al Fath verkocht en vrijstelling van het bestemmingsplan verleend.
Dat hebben direct betrokkenen bij de bouw van de moskee gisteren tegenover De Telegraaf bevestigd. Het Dordtse gemeentebestuur geeft vandaag bij monde van verantwoordelijk wethouder Cok Sas een toelichting op het besluit. Ook vinden de bewoners van villawijk De Dordtse Hout vandaag een brief op de deurmat, waarin de gemeente het omstreden besluit bekendmaakt. Een groot aantal villawijkbewoners reageerde gisteren verbolgen op de definitieve komst van een gebedshuis in hun 'achtertuin'. "De wethouder heeft vorig jaar toegezegd op zoek te gaan naar een alternatieve locatie. Terwijl wij de uitkomsten daarvan nog niet eens weten, blijkt de grond al aan het moskeebestuur te zijn verkocht. Een schandalige gang van zaken", stelt een van hen.
http://213.132.202.58/uploadedImgs/moskee.Sub.01.jpg
Hoge minaret
De moskee, met een minaret van bijna dertig meter hoog, moet verrijzen op een groenstrook aan de Laan van Londen ter hoogte van de locatie Amstelwijck van het Albert Schweitzerziekenhuis. Het gebedshuis dat de grootste in de regio Dordrecht wordt, gaat ruim vijf miljoen euro kosten.
Volgens moskeebestuurslid Hadja Lativa is de financiering van de moskee geen probleem. "Iedereen is bereid om geld te geven. Met een paar collectes hebben we dat geld zo bij elkaar".
Tegenhouden
Omwonenden vrezen dat de moskee voor enorme geluidsoverlast en parkeerproblemen gaat zorgen.
Zij denken dat de komst van het gebedshuis de waarde van hun woningen fors doet dalen. De bewoners hebben daarom een advocaat in de arm genomen in een ultieme poging de bouw van de megamoskee tegen te houden. De bewoners van het seniorencomplex tegenover het moskeeterrein hebben vooral bezwaar tegen de noodzakelijke kap van veel bomen.
Indeling
De islamitische vereniging Al Fath wil slechts een klein deel van de moskee inrichten als gebedsruimte. Daarnaast komen er in het gebouw gescheiden activiteitenruimten voor mannen en vrouwen en een bibliotheek. Mevrouw Lativa denkt dat vooral vrouwen baat hebben bij de komst van de moskee. " Vrouwen kunnen dan met een gerust hart tegen hun mannen zeggen dat ze naar de moskee gaan. Voor de mannen moet dat een geruststellende gedachte zijn."
Bron: De Telegraaf
Hoogervorst
26-08-2004, 14:13
Maar waarom krijgen ze vrijstelling van het bestemmingsplan? Wat zijn dat voor praktijken?
Kareem82
26-08-2004, 16:05
el hamdoelillah weer een gebedsruimte erbij voor de moslims
Mevrouw Lativa denkt dat vooral vrouwen baat hebben bij de komst van de moskee. " Vrouwen kunnen dan met een gerust hart tegen hun mannen zeggen dat ze naar de moskee gaan. Voor de mannen moet dat een geruststellende gedachte zijn."
:confused:
Origineel gepost door Nevaeh
Daar moest ik inderdaad ook even bij knipperen.
Cc
Ja, je gaat je toch afvragen hoe het zit met de relatie en het vertrouwen tussen meneer en mevrouw Lativa...
Maar goed, zal m'n neus niet in andermans zaken steken. ;)
als het een kerk was geweest dan ging de waarde van die huizen zeker omhoog!!!!
Origineel gepost door AdamX
als het een kerk was geweest dan ging de waarde van die huizen zeker omhoog!!!!
Nee ook niet, en die mensen zouden ook niet blij zijn met een konmar.
die rijke gasten verhuizen wel naar spanje, allesh kotm goeT :D
En nou nooit meer zeveren dat er in Nederland geen Moskeeën gebouwd mogen worden.
De procedures mogen dan vaak veel tijd in beslag nemen. Maar als je je recht behoort te hebben krijg je het uiteindelijk ook.
Het feit dat er zelfs bestemmingsplannen voor worden aangepast geeft wel aan dat de integratie wat dat betreft wel werkt.
Gefeliciteerd en veel geluk aan diegenen die straks in die moskee mogen gaan bidden.
Origineel gepost door Barcelona
Het antwoord is dan daar....de nederlanders moeten maar verhuizen naar de industrieterreinen a la Cindu en Hornbach, gezien de drive-inns zich daar graag vestigen, en de moslims komen dichterbij de moskee te wonen. :D
Barca
Tsja, Barca, als die moslims toch zo graag allemaal dichter bij een moskee willen wonen, dan moeten ze toch eens ind e Arabische wereld gaan kijken, daar staan er toch ook genoeg.
PS : Dit was ironisch bedoeld hoor. ;)
DiabloVerdadero, sinds wanneer is niet rijk gelijk aan arm?
Of hebben we te maken met een koppige DiootVerdadero?
Origineel gepost door Hoogervorst
Maar waarom krijgen ze vrijstelling van het bestemmingsplan? Wat zijn dat voor praktijken?
Waarschijnlijk omdat er een breedgedragen algemeen belang gediend is met de bouw van de moskee.
Die huizenprijzen zouden wel eens flink kunnen stijgen in plaats van dalen, tenslotte is een flink deel van de bevolking in Dordrecht Islamitisch en die zouden nu juist wel eens graag dicht in de buurt van de moskee willen wonen. Bovendien, vind ik het een prachtig gebouw, dat veel kleur en sfeer zal bijdragen aan de anders zo saaie woonwijk-architectuur in Nederland. Daarnaast zal de moskee veel activiteiten ontwikkelen en activiteiten tsja, of het nu islamieten zijn of niet, maar dat trekt volk, en veel volk betekent hogere prijzen. Ik begrijp dat de tegenstanders' logica dan alsvolgt werkt: bij prijsstijging moeten de bewoners de moskee geld toeleggen?
De lokatie is bovendien nu ook weer niet zo prachtig als velen willen doen geloven. Vele moskeeen worden afgescheept met een plekje op het industrieterrein (onbegrijpelijk dat die rare moslims dat pikken, terwijl de kerk toch echt wel overal in Nederland in hartje centrum staat, maar goed ieder zijn meug). Als ik me goed herinner ligt de moskee in Feijenoord, vlakbij het stadion, en langs de autosnelweg. Ik durf er mijn hoofd om te verwedden dat dit weer zo'n typisch Nederlandse zeikdiscussie maar als de moskee er eenmaal staat en functioneert, men achter je rug toegeeft dat het eigenlijk wel een mooi ding is.
Bovendien zal de moskee binnen 30 jaar waarschijnlijk, net als de kerken wel leeg staan, en dan kan men er een mooie poptempel van maken.
De moskee lijkt toevallig heel erg op de moskee bij Tempelhof in Berlijn, en dat is zo'n beetje het mooiste gebouw in de buurt.
Origineel gepost door Misjmisj
ik vind het stom. we wonen toch in nederland? moeten wij nou hier marokko van maken ofsow? ik ben blij toen ik terugwas van vakantie uit marokko. ik snap t niet meer hoor! :o
Juist ja.. We wonen in Nederland, dus zetten we een moskee in Nederland. Logisch nadenken..
Lees de titel: Grote moskee komt toch naast villawijk
Tòch! Sterf dus maar... Binnenkort zal de vastenmaand aanbreken, dan zul je dus helemaal sidderen van angst en natuurlijk afgunst!
Laat de rijkelui die het niet kunnen hebben maar een kaviaar-petitie tekenen. :giechel:
Origineel gepost door gEwE
Lees de titel: Grote moskee komt toch naast villawijk
Tòch! Sterf dus maar... Binnenkort zal de vastenmaand aanbreken, dan zul je dus helemaal sidderen van angst en natuurlijk afgunst!
Laat de rijkelui die het niet kunnen hebben maar een kaviaar-petitie tekenen. :giechel:
Waar en hoe woon jij ? :)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.