Bekijk originele versie : Een nieuw begin: Import huwelijken, wie legt het fenomeen aan mij uit
Het huwelijk als uitweg
van onze correspondente Julie van Traa
Nederland wil de import van bruiden en bruidegoms een stuk lastiger maken. In het Marokkaanse Al Hoceima droomt
vrijwel iedere jongere van een vertrek naar het welvarende Europa. Dat mag ook best een paar duizend euro kosten.
Een zwarte Mercedes met Nederlands nummerbord rijdt door de slecht verlichte straten van Al Hoceima. Op de motorkap, de deuren en ook de wieldoppen zitten witte linten en rode plastic rozen. De auto is volgens de laatste autobruidsmode versierd. Dertig auto's met Spaanse, Belgische en Franse nummerborden volgen. Luid toeterend en met veel zang uiten de feestgangers hun vreugde. De bruid, die achterin de Mercedes zit, kijkt onbewogen uit het raampje.
Het is acht uur 's avonds en de eerste bruiloftsstoet heeft zijn ronde gedaan door het stadje aan de Middellandse Zee, waar veel Nederlandse Marokkanen vandaan komen. Diezelfde avond volgen nóg drie bruiloften; de zaterdagavond is een favoriete trouwavond. "Nog maar weinig mensen trouwen uit liefde," vertelt Fati Iziani (20) in de bruidswinkel van haar moeder. Iziani vertrekt zo naar een bruiloft om daar de bruid op te maken en aan te kleden. Enorme gouden kettingen met parels, allemaal van plastic, verdwijnen in een koffertje. "Deze zomer hebben we veel bruiloften gehad, zo'n 150 tot nu toe. En altijd met iemand uit het buitenland: uit België, Nederland, Duitsland, Denemarken en zelfs twee uit Zweden." Welke nationaliteit de bruid of bruidegom vandaag heeft, weet ze niet meer.
Zelf zou Iziani nooit met een buitenlander willen trouwen. Ze is gelukkig in Al Hoceima, ze verdient goed haar brood. Mensen betalen twee- tot vijfhonderd euro om haar voor een dag in te huren, inclusief de diverse bruidsjurken en accessoires en de plastic bruidsboeketten en -stoelen. De prijs varieert, al naar gelang het aantal traditionele kaftans waar de bruid zich in verkleedt. De bruid eindigt altijd in een witte Europese bruidsjurk.
Saïd Belhirch (28) droomt van een leven buiten Marokko. "Ik word ziek hier, het land is te corrupt, ik ga nog liever naar Ghana of Doebai dan hier te blijven!" roept hij in het Nederlands, dat hij zichzelf heeft aangeleerd. Belhirch is banketbakker. Zijn familie heeft behalve de bakkerij ook een kapsalon en een bedrijf dat stoelen, tenten en tafels verhuurt voor bruiloften. In de zomer draait het familiebedrijf op volle toeren, net als zo veel andere bedrijfjes in Al Hoceima. In het centrum is op elke hoek een traiteur, bruidswinkel of winkel die auto's versiert, te vinden.
"Kom maar terug in de winter, dan is het hier dood," vervolgt Belhirch. Liefst trouwt hij met een Nederlandse. Vol trots toont hij een ansichtkaart uit Nijmegen. Op de achterkant staat: 'We hebben jouw foto al aan heel wat Nederlandse vrouwen laten zien, maar niks gevonden.... Groeten Paula en Jack.'
Een Marokkaanse Nederlandse vindt Belhirch geen optie. "Mijn broer Karim (27) is drie jaar geleden met een meisje uit Zevenhuizen getrouwd. Het was een grootse bruiloft. Onze familie had haar familie als bruidsschat tienduizend euro betaald. De trouwakte was getekend, maar Karim heeft van haar nooit de juiste papieren gekregen om naar Nederland te kunnen reizen," zegt hij verontwaardigd. "Wat bleek: ze had al een vriendje in Nederland. Haar ouders hebben ons 7500 euro terugbetaald. Op de rest wachten we nog! Kun je geen foto van haar in de krant plaatsen?" "Tienduizend euro voor een buitenlandse bruid is veel," zegt Mohamed Iziani, de vader van Fati. Hij is directeur van een basisschool en helpt in de zomer zijn vrouw en dochters in de bruidswinkel. "Het gebeurt nog steeds dat mensen uit liefde trouwen." Maar vaak genoeg ziet hij alleen moeders met hun Europese dochters in de winkel verschijnen - zonder toekomstige echtgenoot. Dan weet Iziani dat het om een gearrangeerd huwelijk gaat. "De moeder kiest de bruidsjurken uit, de dochter moet haar wil respecteren. Ze heeft geen keus." De prijzen voor een Europese bruid of bruidegom variëren volgens hem tussen de twee- en zevenduizend euro. "Een familielid betaalt tussen de twee- en vierduizend euro, iemand van buiten de familie betaalt tussen de vijf- en zevenduizend euro." Onderling trouwen jongens en meiden uit Al Hoceima bijna niet meer. De armoede doet de mensen verlangen naar Europa en trouwen is één van de weinige opties om legaal Europa binnen te komen, legt Iziani uit. "De jongens en meiden van hier dromen van een leven in Europa. Ze zien elk jaar hun oude schoolgenoten terugkomen in dure auto's en mooie kleding."
Copyright: Het Parool, Binnenland, maandag 23 augustus 2004
En dan komen ze hier, en dan blijkt het beloofde land toch niet zo groen als ze dachten....
A3ir, (daar had ik deze week een kleine aanvaring mee) het lijkt erop dat je toch gelijk krijgt. Een aanzienlijk deel van de "import" huwelijken zijn niet gebaseerd op liefde, maar op de hoogte van de bruidschat.....
Dan is het toch geen wonder dat ze na een jaar of twee proef rijden, de partner weer in de garage wordt gezet.....
Persoonlijk wordt ik er treurig van, als ik ga bedenken wat voor leed hier in schuilt....
Hopelijk is er iemand die mij dit fenomeen kan en wil uitleggen
0rgoglio
25-08-2004, 19:45
Nou, fag rnaj, het zit zo......een gefrustreerde, lelijke kaaskop werd in zijn jeugd genomen door zijn kaaskop gymleraar tijdens het douchen en komt later met dit verhaal bij zijn vader aan en vertelt dit openmondig.....kaaspaps denkt: waar ken ik dat ook al weer van?.....grijpt zoonlief stevig bij de armen en geeft hem BILLENkoek voor straf!
Tja, jongen wordt man, trouwt en krijgt kinderen......werkt zich te pleuris om carriere te maken en zijn gezin te voorzien van een degelijk bestaan......plots komt hij de slip tegen in zijn slaapkamee, van zijn beste maat, HendrikJanKlaas!......
Jaaaaaaa.........fak the women! denkt manlief dan en boekt een reis naar een ver warm ort waar de vrouwen en MINDERJARIGEN, smeken om 'n niet-Thaise paspoort!
Of hij zoekt het niet verop en grijpt langsfietsende schoolkids bij de kraag, de bosjes in!
Tja, zij willen vaak niet alleen boeten voor de pijn die hen is aangedaan!
Valt dit trouwens ook onder gezinshereniging?
Orgo :D
matahari
25-08-2004, 19:49
Denk dat je dat het beste kunt vragen aan je autochtone medemensen die bruidjes impoteren uit landen als bijvoorbeeld Rusland,Tjechie,Thailand enzovoorts.
Zag van de week trouwens dat een hoog aantal autochtone Nederlandse mannen gebruik maken van import-bruidjes.
Dit simpelweg om het feit dat het merendeel van de bezoekers hier nog niet getrouwd is,of nog niet de huwbare leeftijd heeft bereikt. :D
Origineel gepost door Carolus
En Rnaj, zijn er nou ook zoveel homo's die in Marokko vanwege de snode Mammon met elkaar huwen? :D
En pas op hè, waag het niet om het in je antwoord over homo's te hebben! :hammer:
Carolus, gaarne onder titeling "snode Mammon"
(200408251950)
Origineel gepost door matahari
Denk dat je dat het beste kunt vragen aan je autochtone medemensen die bruidjes impoteren uit landen als bijvoorbeeld Rusland,Tjechie,Thailand enzovoorts.
Zag van de week trouwens dat een hoog aantal autochtone Nederlandse mannen gebruik maken van import-bruidjes.
Dit simpelweg om het feit dat het merendeel van de bezoekers hier nog niet getrouwd is,of nog niet de huwbare leeftijd heeft bereikt. :D
Hmmm, dat doe ik ook wel eens... ... Maar in dit geval vraag ik het op marokko.nl.
Ook is die situatie iets anders, onder turken en marokkanen trouwt 75% met iemand uit het "thuis" land....
Zo hoog is het percentag eniet onder de kaaskoppen....
En daarbij, kan ik mij niet voorstellen dat 75% van de mensen verleifd wordt op vakantie en dat 75% niet verliefd wordt in Nederland :confused:
matahari
25-08-2004, 19:58
Origineel gepost door rnaj
Hmmm, dat doe ik ook wel eens... ... Maar in dit geval vraag ik het op marokko.nl.
Ook is die situatie iets anders, onder turken en marokkanen trouwt 75% met iemand uit het "thuis" land....
Zo hoog is het percentag eniet onder de kaaskoppen....
En daarbij, kan ik mij niet voorstellen dat 75% van de mensen verleifd wordt op vakantie en dat 75% niet verliefd wordt in Nederland :confused:
Zoals ik al zei.....niemand kan je hier een zinnig antwoord geven omdat het merendeel niet getrouwd is,of gewoonweg te jong is.
Probeer het eens bij huwelijk en islam.
Origineel gepost door Carolus
Bedoel je een verklaring van die term?
Zo ja: dit betekent zoiets als 'de duivelse god van het Geld'
Ja, bedankt
Het antwoord is denk ik nee, vast niet met elkaar :D
MEt vrouwen denk ik wel, maar denk niet dat het geld de reden is van die huwelijken, en waarschijnlijk zal de verliefdheid ook wel tegenvallen :(
Origineel gepost door matahari
Zoals ik al zei.....niemand kan je hier een zinnig antwoord geven omdat het merendeel niet getrouwd is,of gewoonweg te jong is.
Probeer het eens bij huwelijk en islam.
mmm, daar konje wel eens gelijk in hebben, maar ze zijn hier wel. Getrouwde prikkers hier op MJA wil ik toch wel graag uitnodigen om te reageren
Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig hoe de Marokkaanse dames hier op het forum zouden reageren op zo'n situatie. Ze zijn allemaal mondig genoeg als je her en der leest, maar stel je voor dat:
" Maar vaak genoeg ziet hij alleen moeders met hun Europese dochters in de winkel verschijnen - zonder toekomstige echtgenoot. Dan weet Iziani dat het om een gearrangeerd huwelijk gaat. "De moeder kiest de bruidsjurken uit, de dochter moet haar wil respecteren. Ze heeft geen keus."
Je op een goede/slechte dag met je ma in zo'n bruidszaak staat. Weigeren betekend breken met je familie, je zit in Marokko, misschien laten ze je daar wel achter zonder papieren.
Wat doe je in zo'n situatie.
Origineel gepost door Deliana
Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig hoe de Marokkaanse dames hier op het forum zouden reageren op zo'n situatie. Ze zijn allemaal mondig genoeg als je her en der leest, maar stel je voor dat:
Je op een goede/slechte dag met je ma in zo'n bruidszaak staat. Weigeren betekend breken met je familie, je zit in Marokko, misschien laten ze je daar wel achter zonder papieren.
Wat doe je in zo'n situatie.
Simpel,
Geef mij maar de witte met pareltjes.
Gegroet,
jenniferlopezzz
26-08-2004, 01:35
Origineel gepost door rnaj
En dan komen ze hier, en dan blijkt het beloofde land toch niet zo groen als ze dachten....
A3ir, (daar had ik deze week een kleine aanvaring mee) het lijkt erop dat je toch gelijk krijgt. Een aanzienlijk deel van de "import" huwelijken zijn niet gebaseerd op liefde, maar op de hoogte van de bruidschat.....
Dan is het toch geen wonder dat ze na een jaar of twee proef rijden, de partner weer in de garage wordt gezet.....
Persoonlijk wordt ik er treurig van, als ik ga bedenken wat voor leed hier in schuilt....
Hopelijk is er iemand die mij dit fenomeen kan en wil uitleggen
wat probeer je hiermeee nou te bereiken??? je probeert steeds maar weer marokkanen in een slecht dagelicht te zetten!
Origineel gepost door jenniferlopezzz
wat probeer je hiermeee nou te bereiken??? je probeert steeds maar weer marokkanen in een slecht dagelicht te zetten!
Sorry als het zo overkomt, maar dat is niet mijn bedoeling,
mijn bedoeling is om marokkanen beter te begrijpen.
Maar waarom denk je dat eigenlijk, dit is toch een fatsoenlijk onderwerp waar over gepraat kan worden. Of is het iets wat onder het maaiveld moet blijven....?
Origineel gepost door totheloo
maar hoe zit het nu met die bruidschat?
ik begrijp het niet goed; een meisje dat een bruidschat krijgt is te begrijpen; volgens de islam is dat een soort garantie, dat als de man wil scheiden, die vrouw niet onbemiddeld is!
In europa hebben we dat met de bijstand opgelost, maar goed!
Hier blijkt dus,uit het artikel, dat juist ook meisjes uit marokko, geld moeten betalen, om te trouwen met een Nederlandse Marokkaan!
Dat is geen bruidsschat, dat is gewoon jezelf inkopen, of misbruik, door Marokkaanse mannen in Nederland, van de wens van Marokkaanse families, om hun dochter in Europa te hebben!
Want die meiden moeten de vent betalen!
Dat is toch tegen de arab.isl. traditie?
Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt. De bruidsschat gaat immer van man naar vrouw. Het artikel gaat ook voornamelijk over in Europa wonende meiden die een man uit Marokko halen.
...
"Tienduizend euro voor een buitenlandse bruid is veel," zegt Mohamed Iziani, de vader van Fati.
...
babyvanbelisma
26-08-2004, 10:37
Origineel gepost door uuuhhh04
Volgens mij is het ALTIJD zo dat de familie van de vrouw aan de man betaald, het is een compensatie omdat de man voor de vrouw moet zorgen. En de familie hoeft dan niet meer voor de vrouw te zorgen.
Een bruidschat van de man naar vrouw heb ik nog nooit van gehoord....
In bijvoorbeeld de Indische cultuur is het wel zo dat de man een bruidschat krijgt, en die moeten de ouders van de vrouw betalen, omdat de man 'met de last komt te zitten'.
Dan vind ik de islamitische manier toch gunstiger....:D
Origineel gepost door Barcelona
:p
Barca
:confused: :rolleyes:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.