Bekijk originele versie : over de ongelooflijke en oneerlijke haat jegens Arabieren
De haat en het verzet jegens de arabieren, niet normaal meer. Waar gaat het eigenlijk om, ik probeer de redelijkheid te snappen maar walou niks te vinden. Ik ben ook een amazigh een arifi, ik noem mezelf geen berber, geen enkele bewuste zichzelf respecterende amazigh doet dat trouwens, net zo min als afro-amerikanen of pakweg een congolees zich neger zou noemen, een slavennaam gegeven door een kolonisator. Als ik de geschiedenis erop nasla dan zie ik dat de Franse kolonisator de Marokkaanse opstand destijds via een "dahir berbere" een wettekst, wilde beinvloeden, ze kwamen de bevolking wijsmaken dat 'berbers' een beschaafder volk waren dan de arabische marokkanen, dat 'wij' mannelijker waren en nog van die zooi. Een duidelijke verdeel en heers strategie waar destijds veel verzet tegen ontstond, ook van Imazighen, de Fransen lukten niet helemaal in hun opzet en na verloop van tijd werden ze buitengekieperd. Wat zien we nu, identiek dezelfde techniek wordt toegepast, onze politici hebben 'de Imazighen' plots ontdekt. Na 50 jaar leven, wonen en werken zijn wij plots de echte Marokkanen in de lage landen en zijn 'die Arabieren' toch z'on onruststokers en wat doen wij 'Imazighen', we maken dankbaar gebruik van de opening die het AEL gecreerd heeft, niet om door te drukken dat we de achterstelling en de ongelijkheid hier grondig beu zijn, nee we trappen met open ogen in de opgezette val en gieten rijkelijk al onze rotzooi over 'die gemene valse Arabieren', taz. Moulay Mohand zou zich schamen dat zijn werk, zijn naam, zijn leven wordt misbruikt voor z'on overduidelijk destructieve houding. Ja, in Marokko en Algerije worden Imazighen zwaar onderdrukt, ja, wij moeten daar vechten om onze eigenheid, strijden om onze toekomst en rebelleren tegen diegenen die ons onze waardigheid willen ontnemen...maar tegen wie strijden we dan? De Marokkaanse arabieren in het midden en zuiden van Marokko hebben het echt niet beter dan de Irifiyen. Zij ook creperen en leven van dag tot dag. Mensen, aub detecteer de juiste vijand voor je gaat schieten. Ook hier in de lage landen, zijn het de Arabieren die weigeren ons te aanvaarden als Imazighen? Zijn zij het die ons hier beletten onze taal te bezigen? Zijn het de Arabieren die onze ouders weerhouden om ns op te voeden zoals zij willen? Zijn het de Arabieren die ons steevast criminaliseren, onze mogelijkheden verengen, onze toekomst hypothekeren en ons slechts met aantallen toelaten op werkplaatsen, uitgangsplaatsen, scholen? Ik probeer het rationeel te bekijken en als ik zie dat Arabieren worden aangepakt omdat ze ons Imazighen onderdrukken onszelf te zijn dan zeg ik, doen zij dat? Welke macht hebben Arabieren in de lage landen om dat te doen? En waarom zouden ze?? Vergissen we ons niet van tegenstander? IS het niet de overheid met haar Belgisch en Nederlands conservatisme dat haar eigen samenlevingsmodel, haar cultuur, haar normen en haar waarden absoluut wil opdringen? Zijn zij het niet die hierdoor ongelooflijk fundamentalistisch en extreem zijn? Wij leven hier ondertussen al generatielang, wij zijn hier geboren en getogen, we spreken het Nederlands beter dan de gemiddelde Nederlandstalige die hier al generatielang woont, wij zijn geen gasten, wij zijn gastheren! Wij zijn een realiteit en vandaaruit mogen we niet alleen maar moeten we net eisen stellen. Wij willen en zullen aanvaard worden in onze eigenheid...maar waar moet je daarvoor aankloppen? Bij de Arabieren? Wat is dat voor een redenering, is het niet net dat wat diezelfde conservatieve overheid graag zou zien gebeuren? De strijd aanvaard te worden, een plaats te veroveren in onze samnlevingen hier is een gezamnlijke strijd, onze Imazighen en Arabische voorouders streden ook zij aan zij om dat fundamentele gezamenlijke doel te bereiken, eens de machtsstructuren zodnig geplooid zijn dat er ruimte onstaat voor beleving en ontwikkeling van onze Islamitische Marokkaanse identiteit dan en alleen dan kunnen wij Imazighen opstaan om onze rechtmatige plaats heel doelmatig en concreet op te eisen maar doen we dit nu dan doen we niet meer dan onze gezamenlijke onderdrukker behagen met een zielige vertoning waar onze voorouders gewoon misselijk van zouden worden. Let wel op, ik heb het over de externe communicatie, wij, Imazighen kunnen perfect en moeten ook onze identiteit onze eigenheid, cultuur, geschiedenis, normen en waarden koesteren, beleven en toepassen zonder echter de algemene strijd daarmee te verzwakken want hoe je het draait of keert, alleen gezamenlijk is er genoeg gewicht in de weegschaal om echt dingen te verwezenlijken. Jigh chghoum girgher.
en dat zijn dus de mensen die het moeten doen, de rebellen, de vrijheidsstrijders, de... de... ik ga huilen
Alyssa102000
17-12-2002, 09:09
Origineel gepost door DrX
De haat en het verzet jegens de arabieren, niet normaal meer. Waar gaat het eigenlijk om, ik probeer de redelijkheid te snappen maar walou niks te vinden. Ik ben ook een amazigh een arifi, ik noem mezelf geen berber, geen enkele bewuste zichzelf respecterende amazigh doet dat trouwens, net zo min als afro-amerikanen of pakweg een congolees zich neger zou noemen, een slavennaam gegeven door een kolonisator. Als ik de geschiedenis erop nasla dan zie ik dat de Franse kolonisator de Marokkaanse opstand destijds via een "dahir berbere" een wettekst, wilde beinvloeden, ze kwamen de bevolking wijsmaken dat 'berbers' een beschaafder volk waren dan de arabische marokkanen, dat 'wij' mannelijker waren en nog van die zooi. Een duidelijke verdeel en heers strategie waar destijds veel verzet tegen ontstond, ook van Imazighen, de Fransen lukten niet helemaal in hun opzet en na verloop van tijd werden ze buitengekieperd. Wat zien we nu, identiek dezelfde techniek wordt toegepast, onze politici hebben 'de Imazighen' plots ontdekt. Na 50 jaar leven, wonen en werken zijn wij plots de echte Marokkanen in de lage landen en zijn 'die Arabieren' toch z'on onruststokers en wat doen wij 'Imazighen', we maken dankbaar gebruik van de opening die het AEL gecreerd heeft, niet om door te drukken dat we de achterstelling en de ongelijkheid hier grondig beu zijn, nee we trappen met open ogen in de opgezette val en gieten rijkelijk al onze rotzooi over 'die gemene valse Arabieren', taz. Moulay Mohand zou zich schamen dat zijn werk, zijn naam, zijn leven wordt misbruikt voor z'on overduidelijk destructieve houding. Ja, in Marokko en Algerije worden Imazighen zwaar onderdrukt, ja, wij moeten daar vechten om onze eigenheid, strijden om onze toekomst en rebelleren tegen diegenen die ons onze waardigheid willen ontnemen...maar tegen wie strijden we dan? De Marokkaanse arabieren in het midden en zuiden van Marokko hebben het echt niet beter dan de Irifiyen. Zij ook creperen en leven van dag tot dag. Mensen, aub detecteer de juiste vijand voor je gaat schieten. Ook hier in de lage landen, zijn het de Arabieren die weigeren ons te aanvaarden als Imazighen? Zijn zij het die ons hier beletten onze taal te bezigen? Zijn het de Arabieren die onze ouders weerhouden om ns op te voeden zoals zij willen? Zijn het de Arabieren die ons steevast criminaliseren, onze mogelijkheden verengen, onze toekomst hypothekeren en ons slechts met aantallen toelaten op werkplaatsen, uitgangsplaatsen, scholen? Ik probeer het rationeel te bekijken en als ik zie dat Arabieren worden aangepakt omdat ze ons Imazighen onderdrukken onszelf te zijn dan zeg ik, doen zij dat? Welke macht hebben Arabieren in de lage landen om dat te doen? En waarom zouden ze?? Vergissen we ons niet van tegenstander? IS het niet de overheid met haar Belgisch en Nederlands conservatisme dat haar eigen samenlevingsmodel, haar cultuur, haar normen en haar waarden absoluut wil opdringen? Zijn zij het niet die hierdoor ongelooflijk fundamentalistisch en extreem zijn? Wij leven hier ondertussen al generatielang, wij zijn hier geboren en getogen, we spreken het Nederlands beter dan de gemiddelde Nederlandstalige die hier al generatielang woont, wij zijn geen gasten, wij zijn gastheren! Wij zijn een realiteit en vandaaruit mogen we niet alleen maar moeten we net eisen stellen. Wij willen en zullen aanvaard worden in onze eigenheid...maar waar moet je daarvoor aankloppen? Bij de Arabieren? Wat is dat voor een redenering, is het niet net dat wat diezelfde conservatieve overheid graag zou zien gebeuren? De strijd aanvaard te worden, een plaats te veroveren in onze samnlevingen hier is een gezamnlijke strijd, onze Imazighen en Arabische voorouders streden ook zij aan zij om dat fundamentele gezamenlijke doel te bereiken, eens de machtsstructuren zodnig geplooid zijn dat er ruimte onstaat voor beleving en ontwikkeling van onze Islamitische Marokkaanse identiteit dan en alleen dan kunnen wij Imazighen opstaan om onze rechtmatige plaats heel doelmatig en concreet op te eisen maar doen we dit nu dan doen we niet meer dan onze gezamenlijke onderdrukker behagen met een zielige vertoning waar onze voorouders gewoon misselijk van zouden worden. Let wel op, ik heb het over de externe communicatie, wij, Imazighen kunnen perfect en moeten ook onze identiteit onze eigenheid, cultuur, geschiedenis, normen en waarden koesteren, beleven en toepassen zonder echter de algemene strijd daarmee te verzwakken want hoe je het draait of keert, alleen gezamenlijk is er genoeg gewicht in de weegschaal om echt dingen te verwezenlijken. Jigh chghoum girgher.
Jammer genoeg willen Imazighen blijkbaar liever voor de kar worden gespannen van iroemjen. Als ik zie dat bepaalde mensen petities organiseren tegen het AEL dan kan ik niet anders dan vaststellen dat die mensen hierin worden geleid door een allesoverheersende haat tegen alles dat Arabisch is. Ik ben zelf een riffia maar sta zeker achter de standpunten die het AEL aanhaalt. Imazighen zouden moeten leren om 'de Arabier' ruimer te definiëren dan Dé Arabier die Dé Amazigh onderdrukt in Marokko. De meesten worden geleid door pure haat in hun 'strijd' tegen het AEL en dat vind ik jammer. De 2 groepen zouden voor hetzelfde moeten strijden ipv elkaar te bekampen en op die manier in de kaarten te spelen van de politici.
missrifia
17-12-2002, 10:58
Origineel gepost door elmarocani
ach joh geen zin om zo een lange verhaal te lezen rond deze tijd!
is niet de juiste tijdstip voor deze topic vriend.
alleen onzin rond deze tijdstip ;)
haha :D , toevallig, dat zij ik 2 minuten geleden ook tegen de discussie hoe maakt een allochtoon zich beroemd.
moest ik even kwijt,
ma3a salama :zwaai:
missrifia
17-12-2002, 11:09
salam,
een vraagje, wat is AEL, bij maghreb.nl discusseren ze daar ook al over,
jullie hebben wel gelijk, ik word ook liever geen berber genoemd, ze moeten altijd vragen ben je berbers of arabisch, ik vind berber gewoon geen mooie naam, maar imazighen vind ik best,
trouwens wat maakt het uit we zijn allemaal moslims toch!
ma3a salama
mojojojo
17-12-2002, 13:38
Imazighen en arabieren zitten in dezelfde situatie als de Nederlanders en Duitsland! Nederlanders hebben de Duitsers WO II nog steeds niet vergeven! Terwijl de Nederlanders wel vrij en onafhankelijk zijn! En de Imazighen moeten net doen alsof er niets gebeurd is?
Imazigen zijn door de arabieren misbruikt en vermoord ze werden en worden door veel arabieren gezien als tweederangsburgers. Kijk maar eens goed op de kaart van marokko. De Irifijen worden gewoon genegeerd en de regering laat dat gebied links liggen. Er word niet geinvesteerd, er is geen industrie, er word niets gedaan aan de infrastructuur. En dat terwijl het westen er veel beter uitziet! Op zo´n manier kweek je wel haat.
Daarnaast heeft wijlen Koning H II erg bijgedragen aan de splijting tussen arabieren en Imazighen. Hoevaak heeft hij niet verkondigd dat Imazigen een stelletje dieven en drugsdealers waren? De regering vond de Imazigen nergens goed voor behalve voor de verdediging van de Sahara tegen polisario.
Ik kan me namelijk nog herinneren dat als er souk was de vrouwen i.p.v de mannen boodschappen gingen doen. Dit omdat je als jongeman werd opgepakt door militairen die bij de Souk stonden te wachten. Je werd dan direct naar de sahara gestuurd zondder afscheid te nemen van je familie waar je ze3ma je land moest verdedigen.
Geen wonder dat die mensen arabieren gaan haten! Ze redeneren dat de regering arabisch is en slecht voor ze is. dus gaan ze er vanuit dat alle arabieren slecht zijn.Tuurlijk zouden ze beter moeten weten, want de gewone arabier in marokko is er namelijk net zo slecht aan toe of zelfs slechter dan de gemiddelde Amazigh
Die ~haat jegens elkaar zal blijven zolang men elkaar de hand niet toesteekt en elkaar in vertrouwen neemt! Daarom moet er gewoon een dialoog op gang komen. En die komt nu op gang dankzij abou Jahja!
Igwana20
17-12-2002, 18:59
Sallaam Alikoem Warhamtoe Allah,
Errug spijtig allemaal.
LouisCifer
17-12-2002, 22:03
Vriend, ik begrijp je mening. En meer dan je mening kan ik het niet noemen. Als de Imazighen het hebben over de Arabieren, dan hebben ze het niet over de hele bevolking. Slechts zij die een hekel hebben aan Imazighen, en de overheid natuurlijk, worden als agressoren gezien. Wat jij probeert te zeggen is dat we niet zomaar onvoorwaardelijke haat jegens alle Arabieren moeten koesteren en prediken. Begrijpelijk. Maar als je onze geschiedenis kent, en we zijn uiteindelijk maar mensen, dan begrijp ik dat er Imazighen zijn die die haat in hun hart plaatsen. Verstand of ratio heeft er niets mee te maken. Ik koester zelf niet echt haat, maar om een Arabier het zelfde vertrouwen te geven als een Riffie. Ik weet het niet hoor. Feit is dat wij inderdaad voor onze rechten moeten opkomen. Waar begin je...bij wie moet je zijn? Tuurlijk hebben de Fransen en Spanjaarden ons volk uit elkaar gedreven. Maar, als er voldoende vertrouwen was in elkaar was ze dat nooit gelukt. De Marokkanen hebben het zelf over zich heen geroepen. De Imazighen, met name die rond Al Hoceima, voelen zich verraden. En terecht. Idealiter los je het hele conflict op een beschaafde en geweldloze manier op. Maar ik denk niet dat de regerende mensen dat willen. so be it. En ik zou niet weten waarom Moulay Mouhand zich moet schamen. Zijn gedachtengoed zit in ons Riffijnen allemaal. Bepaalde geleerden zeggen dat hij in die tijd een hele grote fout heeft gemaakt. Zijn fout was dat hij allereerst de Spanjaarden en Fransen aanpakte. Schijnt dat hij de Arabieren eerst had moeten onderwerpen. Pas daarna de Europeanen...
Het is voor mij onbegrijpelijk, dat een Libanees in België een Belgische trouwt, na anderhalf jaar gaat scheiden, want hij heeft al recht op de Belgische nationaliteit, daarna met steun van de Belgische overheid zich schoolt en daarna de Marokkanen oproept om o.a. te strijden voor een pan-Arabische staat.
Laat hij zich volledig en positief instellen om de Belgische maatschappij te veranderen, maar laat zoiets als een pan Arabische staat over aan de mensen die in dat gebied wonen, OF ga erheen terug, en strijdt daat voor zo'n ideaal.
mojojojo
18-12-2002, 11:36
Origineel gepost door Vlad
Hebben jullie julliezelf afgevraagd waarom zoveel menssen jullie haten?
Ik zou het niet weten! misschien kun jij me dat vertellen?
Mij gaat het niet om haat, ik haat niemand, ik ben een ariffi, op en top, trots en wel en mijn kinderen zullen dat inchalah ook zijn, althans ik zal proberen ze zo op te voeden. Waar me het wel om gaat is dat wij Tweede generatie eindelijk eens opstaan en onze rechten als gemeenschap op te eisen. Ik hou van mijn ouders en ik zal alles doen om ze van hun oude dag te laten genieten maar nu gaat het om de tokomst van mijn kinderen en daarbij, sorry, kijk ik vooruit! Ik ben geen gast meer, ik ben geen allochtoon, ik ben geen zielige migrant en mijn kids zullen dat evenmin zijn. Wij zijn gastheren en het wordt tijd dat we ons zo gedragen De ongelooflijke wantrouwigheid, ja haat zelfs jegens de Islam en het vreemd zijn maakt mijn inziens de mensen hier die wel als gastheren beschouw worden hopeloos conservatief Het is blijkbaar alleen progressief als je de Amerikaanse normen hanteert en enkel hiervan vertrekt bij elke stap die je zet om je leven verder uit te (mogen) bouwen, sorry dit is pas fundamentalisme! Wij zijn Belgen/Nederlanders die ook op en top Marokkaans en Islamitisch zijn, wie problemen heeft om dat constructief te laten combineren is extreem, onverdraagzaam en zwaar fundamntalistisch omdat hij of zij zijn eigen leefmodel als enige unieke vooropstelt. In een echte democratie valt geen enkele groep uit de boot en het moge is dat wijzelf perfect de mogelijkheden hebben om onze rechten daadwerkelijk te doen gelden, alleen... alleen laten we ons gek maken door een verschrikkelijk domme strijd die totaal geen enkele constructie kan inhouden. Arabieren vs Imazighen en vice versa, je mag zeker zijn, Nawijn en Dewinter zullen tevreden zijn. Erg toch?!?!
delila16
18-12-2002, 18:26
zucht.............
overdrijven is ook een vak
:rolleyes:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.