Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Verdachte guantanamo voor rechter

a3ir
24-08-2004, 09:57

Verdachte Guantanamo voor rechter http://img57.exs.cx/img57/4725/guantanamo_tcm4-82352.jpg De eerste van vier verdachten in het Amerikaanse gevangenenkamp Guantanamo Bay wordt vandaag voorgeleid. Drie anderen volgen in de loop van de week. De mannen worden verdacht van het beramen van oorlogsmisdaden. De vier werden opgepakt in het kader van president Bush’ oorlog tegen terreur. Zij zitten al bijna drie jaar vast in Guantanamo, een Amerikaans stuk op Cuba dat speciaal voor terreurverdachten werd ingericht. De eerste verdachte is Salim Hamdan, een 34-jarige chauffeur van Osama bin Laden uit Jemen. Later volgen Ahmad al-Bahlul uit Jemen, een dichter die wordt verdacht van het schrijven van propaganda voor al-Qaeda, en Ibrahim al-Qosi uit Soedan, die een boekhouder van al-Qaeda zou zijn. Levenslang De laatste die voorgeleid wordt is de Australiër David Hicks. Hij zou in Afghanistan hebben meegevochten met de Taliban. Hem staat de zwaarste aanklacht te wachten. Behalve het beramen van oorlogsmisdaden wordt hij verdacht van het helpen van de vijand en het vuren op Amerikaanse troepen in Afghanistan. Alle vier de mannen kunnen levenslang krijgen. Ze zullen worden berecht door speciale militaire tribunalen, vergelijkbaar met de rechtbanken die vlak na de Tweede Wereldoorlog werden opgericht om Duitse saboteurs te berechten. Tegen het vonnis is geen hoger beroep mogelijk. Honderden mensen zitten al jaren vast in Guantanamo zonder aanklacht en zonder proces. Veel niet-Amerikaanse overheden, advocaten en mensenrechtengroeperingen zijn verontwaardigd over de late, of uitblijvende, voorgeleiding van arrestanten. Veelal krijgen gevangenen geen toegang tot een advocaat. Luitenant Sundel, de advocaat van Hamdan, ziet nauwelijks mogelijkheid zijn cliënt te bezoeken en te verdedigen. "Dit is de eerste zitting die ik binnenga zonder enig idee te hebben van wat er gaat gebeuren". Bekentenis In toekomstige, gerechtelijke procedures zullen de ondervragingsmethodes op Guantanamo een heet hangijzer worden. Veel gevangenen zeggen namelijk dat ze een valse bekentenis hebben afgelegd, puur om een einde te maken aan de ondervragingen. De verhoren zouden tussen de twee en vijftien uur duren en plaatsvinden onder barre omstandigheden. Na de voorgeleiding van de vier verdachten deze week, kan het nog maanden duren voordat een proces volgt. Zelfs als zij worden vrijgesproken, kunnen de mannen door het beleid van Bush nog voor onbeperkte tijd worden vastgehouden als 'vijandelijke strijders'. Pas als een speciaal militair panel de vier niet langer als bedreiging ziet, kunnen ze vrijkomen.

Grover
24-08-2004, 11:12
poging tot doodslag van een militair op een slagveld. :hihi: tyfus ze zijn daar gegaan om te kaarten :D

a3ir
24-08-2004, 11:39
Origineel gepost door Grover poging tot doodslag van een militair op een slagveld. :hihi: tyfus ze zijn daar gegaan om te kaarten :D nix is te gek voor de Amerikanen om hun gelijk te halen

Grover
25-08-2004, 15:12
Origineel gepost door a3ir nix is te gek voor de Amerikanen om hun gelijk te halen straks worden ze nog vervolgd voor verboden wapenbezit :hihi:

Pista
25-08-2004, 15:19

Origineel gepost door Grover poging tot doodslag van een militair op een slagveld. :hihi: tyfus ze zijn daar gegaan om te kaarten :D Komt doordat deze mannen niet als reguliere strijdkrachten beschouwd worden. Een chauffeur van obl uit JEMEN, nog iemand ui JEMEN...iemand uit SOEDAN en iemand uit AUSTRALIË. Kortom, zij hadden daar niets te zoeken en kunnen aldus niet als soldaten beschouwd worden..logisch toch!

Grover
25-08-2004, 15:24
Origineel gepost door Pista Komt doordat deze mannen niet als reguliere strijdkrachten beschouwd worden. Een chauffeur van obl uit JEMEN, nog iemand ui JEMEN...iemand uit SOEDAN en iemand uit AUSTRALIË. Kortom, zij hadden daar niets te zoeken en kunnen aldus niet als soldaten beschouwd worden..logisch toch! euuh waarom worden ze dan wel voor een militair tribunaal gebracht als ze geen soldaten zijn? de vs is trouwens niet het land dat bepaald wie er toen voor Afghanistan mochten vechten. net zo min kan een ander land bepalen wie er voor de amerikanen mag vechten. en verder een chauffeur op pakken omdat hij reed? :D kom op zeg het hele gedoe is tegenstrijdig met zichzelf.

Pista
25-08-2004, 16:08
Origineel gepost door Grover euuh waarom worden ze dan wel voor een militair tribunaal gebracht als ze geen soldaten zijn? de vs is trouwens niet het land dat bepaald wie er toen voor Afghanistan mochten vechten. net zo min kan een ander land bepalen wie er voor de amerikanen mag vechten. en verder een chauffeur op pakken omdat hij reed? :D kom op zeg het hele gedoe is tegenstrijdig met zichzelf. Een Afghaan kan als een regulier soldaat behandeld worden. Een buitenlander die zich komt mengen in een strijd tussen Amerika en al-qaida in Afghanistan vraagt om problemen en valt daar dus niet meer onder. Net zoals nu in Irak een bende schorremorrie van overal en nog ergens zich komt mengen in Irak om de situatie daar zeker niet te laten vebeteren, lees niet de kans geeft op vrede.

a3ir
25-08-2004, 16:12
Origineel gepost door Pista Een Afghaan kan als een regulier soldaat behandeld worden. Een buitenlander die zich komt mengen in een strijd tussen Amerika en al-qaida in Afghanistan vraagt om problemen en valt daar dus niet meer onder. Net zoals nu in Irak een bende schorremorrie van overal en nog ergens zich komt mengen in Irak om de situatie daar zeker niet te laten vebeteren, lees niet de kans geeft op vrede. Dan had BushL.ul zijn mannen thuis moeten laten als ik goed begrijp wat je hier boven schrijft. Geen inmenging van schorremorie, toch :D

Pista
25-08-2004, 16:14
Origineel gepost door a3ir Dan had BushL.ul zijn mannen thuis moeten laten als ik goed begrijp wat je hier boven schrijft. Geen inmenging van schorremorie, toch :D Verkeerd, wat bevond er zich in Afghanistan? Zeg eens hoe vrij de Afghanen waren, vooral de vrouwen. Het zijn steeds maar weer dezelfden die de kastanjes uit het vuur moeten halen..want de rest, keek er naar.

a3ir
25-08-2004, 17:34
Origineel gepost door Pista Verkeerd, wat bevond er zich in Afghanistan? Zeg eens hoe vrij de Afghanen waren, vooral de vrouwen. Het zijn steeds maar weer dezelfden die de kastanjes uit het vuur moeten halen..want de rest, keek er naar. ik bedoelde Irak,maar kijk eens goed wat er nu in Irak gebuurd is . een burgeroorlog,geen water geen licht en ga zo door(niet dat ik de regieme van Satan Hoesein goed keur)Het is voor de mensen (als ik de nieuws berichten mag geloven) in Irak nog erger geworden. Ze zijn wel bevrijd van Satan Hosein maar ze lijden nog steeds. En Afganistan is zo goed als vergeten. De vrouwen hebben het nu nog zwaar.

Pista
25-08-2004, 23:51
Origineel gepost door a3ir ik bedoelde Irak,maar kijk eens goed wat er nu in Irak gebuurd is . een burgeroorlog,geen water geen licht en ga zo door(niet dat ik de regieme van Satan Hoesein goed keur)Het is voor de mensen (als ik de nieuws berichten mag geloven) in Irak nog erger geworden. Ze zijn wel bevrijd van Satan Hosein maar ze lijden nog steeds. En Afganistan is zo goed als vergeten. De vrouwen hebben het nu nog zwaar. Nou ja, wat Irak betreft, moesten die zgz verzetsgroepen die bestaan uit buitenlandse en extremistische moslims, sympathisanten van saddam en dergelijke de boel niet op stelten blijven zetten, kon men in alle rust verder gaan met de opbouw van het land. Maar dat is nou net het doel van dit zootje ongeregeld, het destabilizeren van Irak, het beletten dat er vrede komt. Tracht onder zulke omstandigheden maaar eens iets op te bouwen..aanslag hier, aanslag daar, geweld langs links en rechts. Moest dat nou stoppen, kon er deftig werk gemaakt wprden van de verdere opbouw van het land. En ja, in vele moslimlanden hebben vele vrouwen het zwaar, maar ik denk niet dat de taliban het in Afghanistan nog voor het zeggen hebben. Voordien mochten vrouwen niet eens naar school gaan, niet uit werken gaan en veel meer van dat. Dat, kunnen ze nu al wel. Rome is niet op één dag gebouwd, het is vooral de mentaliteit onder de mannen die men moet weten te veranderen, respect voor de vrouw in alle aspecten is een moet in dit geval. Dus, je zal de Afghaanse mannen moeten aanspreken om de positie van de vrouwen ginder te kunnen verbeteren, dat kunnen de Amerikanen niet. Zij hebben de vrouwen al verlost van de taliban.

matahari
25-08-2004, 23:55
Pas maar op Pista....straks tip ik de cybercops om je schijf even te laten scannen......lezen we morgen in de krant wat je overkomen is

Pista
26-08-2004, 00:59
Origineel gepost door matahari Pas maar op Pista....straks tip ik de cybercops om je schijf even te laten scannen......lezen we morgen in de krant wat je overkomen is Kleine meid, heb je een speen nodig? Het gaat over Guantanamo. Hou je kinderlijk gezeur voor jezelf. :rolleyes: