Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : 'Discriminatie autochtonen bij werk zoeken'

Pagina's : [1] 2

Raihana
19-08-2004, 23:19

De politieke partij Nieuw Rechts vindt er opgetreden moet worden tegen discriminatie van autochtone Nederlanders bij het werven van personeel door overheidsinstanties. Zo zou de Amsterdamse zorginstelling Fontis personeel werven middels de tekst 'met een Turkse of Marokkaanse achtergrond'. Een overheidsinstelling in het oosten van Nederland zoekt via twee wervingsorganisaties naar 'allochtone kandidaten'. De partij van Michiel Smit stelt dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. "Terwijl het altijd ondenkbaar is om mensen met een niet-Nederlandse achtergrond uit te sluiten, mag het opvallend genoeg andersom blijkbaar wel'', aldus Smit. Volgens Nieuw Rechts is er zo ''geen sprake van gelijke kansen voor Nederlandse sollicitanten omdat discriminerende eisen worden gesteld zonder aanleiding". De overheidsinstanties gebruiken voor het zoeken naar personeel wervingsbureaus. Die bedenken de campagnes. Volgens NR verschuilen de overheidsinstanties zich achter die bureaus. Een woordvoerder van Fontis zegt dat hun campagne gericht is om personeel te werven dat zich kan inleven in een afspiegeling van de Amsterdamse bevolking. "Onze cliƫnten zijn zowel autochtoon als allochtoon. Wij vinden het prettig als ons personeel de taal en cultuur kent van de allochtone ouderen die bij ons klant zijn''. De zaak is aanhangig gemaakt door het Meldpunt Discriminatie Nederlanders (MDN), dat een initiatief is van Nieuw Rechts. Het MDN roept het Openbaar Ministerie op om op te treden tegen de wervingsbureaus en (overheids)instellingen die discrimineren bij hun wervingsbeleid. Die allochtonen word ook niets gegund. :rolleyes:

E_W
19-08-2004, 23:23
Een nieuwsbericht neerzetten kan iedereen, heb je er ook een mening over?

Raihana
19-08-2004, 23:25
Origineel gepost door E_W Een nieuwsbericht neerzetten kan iedereen, heb je er ook een mening over? Ja.. :) Die allochtonen word ook niets gegund.

Deliana
19-08-2004, 23:28
Wel leuk eigenlijk :D Ze mogen in een advertentie de tekst "met een Turkse of Marokkaanse achtergrond" gebruiken. Stel je voor dat er zou staan "alleen diegene met een zuivere Nederlandse achtergrond".

Raihana
19-08-2004, 23:32

Origineel gepost door Deliana Wel leuk eigenlijk :D Ze mogen in een advertentie de tekst "met een Turkse of Marokkaanse achtergrond" gebruiken. Stel je voor dat er zou staan "alleen diegene met een zuivere Nederlandse achtergrond". Nou dat zal mij niks verbazen...geloof het best! :D

Tijn
19-08-2004, 23:40
Origineel gepost door Raihana Nou dat zal mij niks verbazen...geloof het best! :D Uiteraard; zoals de waard is... Kheb `t zelf trouwens ook niet zo op positieve discriminatie (lost op lange termijn vaak niks op) Khoop trouwens dat Nieuw Rechts ook zeikt wanneer er bijvoorbeeld een voorkeur voor vrouwen wordt uitgesproken, anders vallen ze zelf ook door de mand.

rnaj
20-08-2004, 00:09
Origineel gepost door Tijn Uiteraard; zoals de waard is... Kheb `t zelf trouwens ook niet zo op positieve discriminatie (lost op lange termijn vaak niks op) Khoop trouwens dat Nieuw Rechts ook zeikt wanneer er bijvoorbeeld een voorkeur voor vrouwen wordt uitgesproken, anders vallen ze zelf ook door de mand. Op de lange termijn, lost positieve discriminatie zichzelf op. Namelijk uiteindelijk is het niet meer nodig en wordt het afgeschaft Nu maar hopen dat Raihana deze *******/homo opmerking kan warderen

Deliana
20-08-2004, 00:14
Laten we het eens anders bekijken.... Raihana, zou jij je goed voelen om te solliciteren op een functie, waarbij jij weet dat je misschien wordt gekozen om je allochtone achtergrond?

rnaj
20-08-2004, 00:18
Origineel gepost door Deliana Laten we het eens anders bekijken.... Raihana, zou jij je goed voelen om te solliciteren op een functie, waarbij jij weet dat je misschien wordt gekozen om je allochtone achtergrond? Nee, je wordt gekozen omdat je geschikt bent, maar ze kiezen bij voorkeur een allochtoon.... Ik vindt het een goed beleid, heeft in de jaren 70 ook voor de vrouwen gewerkt.. Verder is er bijvoorbeeld ook een speciaal project geweest om molukse jongeren aan het werk te helpen, ook positieve discriminatie, en dat project is heel geslaagt...

Hoogervorst
20-08-2004, 00:19
Ik ben het opzich wel eens met NR dat juist de overheid geen voorkeur mag uitspreken over de achtergrond van de sollicitant. Positieve discriminatie is ook discriminatie.

rnaj
20-08-2004, 00:21
Origineel gepost door Hoogervorst Ik ben het opzich wel eens met NR dat juist de overheid geen voorkeur mag uitspreken over de achtergrond van de sollicitant. Positieve discriminatie is ook discriminatie. Als er twee kandidaten zijn, wordt er heel vaak gekozen op basis van stupide argumenten. Dan mogen ze van mij best vaker voor de allochtoon kiezen, wat maakt mij dat nu uit

Hoogervorst
20-08-2004, 00:22
Origineel gepost door rnaj Als er twee kandidaten zijn, wordt er heel vaak gekozen op basis van stupide argumenten. Dan mogen ze van mij best vaker voor de allochtoon kiezen, wat maakt mij dat nu uit Maar zet het dan niet op je wervingsadvertentie.

Deliana
20-08-2004, 00:24
Origineel gepost door rnaj Nee, je wordt gekozen omdat je geschikt bent, maar ze kiezen bij voorkeur een allochtoon.... Ik vindt het een goed beleid, heeft in de jaren 70 ook voor de vrouwen gewerkt.. Verder is er bijvoorbeeld ook een speciaal project geweest om molukse jongeren aan het werk te helpen, ook positieve discriminatie, en dat project is heel geslaagt... Als het werkt is het natuurlijk altijd goed. Toch vind ik het minderwaardig. De voorkeur krijgen door je geslacht of afkomst. Net zoiets als zilver winnen, maar de gouden winnaar wordt geschorst, dus krijg je alsnog goud.

Raihana
20-08-2004, 09:20
Origineel gepost door Deliana Laten we het eens anders bekijken.... Raihana, zou jij je goed voelen om te solliciteren op een functie, waarbij jij weet dat je misschien wordt gekozen om je allochtone achtergrond? Ja ik zou mij zeker goed voelen, dat kan toch nodig zijn voor die bepaalde functie...ik zou mij nergens druk om maken. :)

Raihana
20-08-2004, 09:21

Origineel gepost door Bloemendans JIj hebt worstevingertjes wist je dat ? :confused:

Pagina's : [1] 2