Bekijk originele versie : Waarom altijd praten over Palestina en niet over andere onderdrukte volkeren
Geachte forumleden.
U allen kent mij nog niet. Mijn naam is Bert en ik ben een tijdlang lid geweest op een wanstalig messageboard. Een mens moet zijn grenzen verleggen dus niets weerhield mij ervan om mijn geluk en liefde op dit forum marokko.nl te proberen
Tijd voor een aangename discussie en hopelijk een aangenaam tijdverdrijf. Wat ik mij als oudere heer zijnde afvroeg is het volgende:
Er word door de jongedames en jongeheren veelal gediscussierd over het land Palestina en de slachtoffers die daar sneuvelden. Arme Palestijnen. Ik heb diep medelijden met dit lieve onderdrukte volk. Maar er zijn nog meerdere onderdrukte volkeren. Wat dacht U van de Soedan? Vele mensen sterven daar door toedoen van andere mensen. Deze mensen zijn ook allemaal moslim maar worden compleet genegeerd. Zo kan ik wel meerdere in en intrieste voorbeelden in deze discussie naar voren halen maar U weet waar ik naar toe wil inmiddels. Welke aangename persoonlijkheid kan mijn licht doen ontsteken en leid me door het duistere? Wie kan mij vertellen waarom Palestine het onderwerp van gesprek is en waarom de Soedan en andere landen veelal genegeerd worden? Dank U voor het lezen en ik hoop op milde en intelligente reactie's.
Denk erom: U bent geen schapen en veel geblaat is weinig wol.
Bert Hooijdonk..
Lieve Bert,
Forum regel nummer:
1. Je stelt jezelf hier niet voor, je gaat gewoon gelijk rammen
2. Zulke vragen stel je hier niet
arabchrstn
18-08-2004, 00:13
Laat ik je wat introduceren op dit forum, Bert.
Bij gebrek aan eigen creativiteit, zijn er leden die ellenlange berichten kopiepeesten. Dit worden dan vervolgens 'argumenten' genoemd. Meestal zijn die berichten een belediging voor hen die wél veel moeite doen om te discussieren.
Daarnaast zijn deze personen strafbaar, omdat ze plagiaat plegen. Negen van de tien keer geven zij geen bronvermelding en nemen zij het artikel over zonder betreffende schrijver royalties te garanderen.
arabchrstn
18-08-2004, 00:17
Overigens ben ik het eens met je punt. Dat komt omdat moslims vaak ook arabist zijn. Ze hebben alleen oog wat in het arabische deel gebeurt. Dat is vrij grof, want zij maken slechts 15% van de totale moslimpopulatie uit.
Ik lees hier nooit artikelen over landen waar moslims zwaar onderdrukt worden, als bijvoorbeeld china, Laos, Birma, Noord-Korea. Men hangt met de dikke reet alleen achter de televisie, en zien daar alleen wat Bush en trawanten uitvoert in het Midden-Oosten.
Camera's komen niet in Vietnam, in de communistische onderdrukkende landen. Dus bestaat dat ook niet.
Aeabisch nationalisme dus.
Amazoelloe
18-08-2004, 00:36
Origineel gepost door arabchrstn
Overigens ben ik het eens met je punt. Dat komt omdat moslims vaak ook arabist zijn. Ze hebben alleen oog wat in het arabische deel gebeurt. Dat is vrij grof, want zij maken slechts 15% van de totale moslimpopulatie uit.
Dit is marokko.nl ArabSukkel en aangezien Marokko deel uitmaakt van de Arabische wereld is het logisch dat dat deel van de wereld het interessantst is voor de gemiddelde forumbezoeker.
Origineel gepost door arabchrstn
Ik lees hier nooit artikelen over landen waar moslims zwaar onderdrukt worden, als bijvoorbeeld china, Laos, Birma, Noord-Korea. Men hangt met de dikke reet alleen achter de televisie, en zien daar alleen wat Bush en trawanten uitvoert in het Midden-Oosten.
Het zijn de forumbezoekers niet die het nieuws maken ArabSukkel. Wend je maar tot de media als je problemen hebt met de berichtgeving.
Origineel gepost door Arabchrstn
Camera's komen niet in Vietnam, in de communistische onderdrukkende landen. Dus bestaat dat ook niet.
Klopt. Zo werkt de media.
Origineel gepost door Arabchrstn
Aeabisch nationalisme dus.
ArabSukkel wat ben je toch een sukkel. Ik heb hier niet veel nationalisme gezien. De gemiddelde forumbezoeker veegt zijn reet af aan nationalistisch gezeik. Aan jouw evangeliseringspogingen trouwens ook.
Mooie introductie van Bert door een echte sukkel.
Omdat Israel volgens velen een voorpost is van de gehate westerse wereld.
Terwijl China een land waar de onderdrukking veel erger is wordt gezien als deel van de niet westerse wereld en dus als een potentiele bondgenoot.
Heel simpel, daarbij komt de frustratie dat 1.5 miljard moslims niets kunnen doen aan de zogenaamde onderdrukking van een land wat maar een paar miljoen inwoners telt. Dat frustreert veel arabieren wat dagelijks te zien is op Arabische televisiestations.
Deze frustratie werd een obsessie, en daar zijn we nu aanbeland. 1.5 miljard moslims zijn geobsedeerd door 1 klein kl0telandje, terwijl moslims het daar nog relatief goed hebben vergeleken met de rest van de wereld.
Wat die 1.5 miljard moslims precies met Israel te maken hebben of wat zij er beter van worden mocht Israel verdwijnen doet voor deze gefrustreerde en geobsedeerde personen niet ter zake. Rationaliteit doet er namelijk niet toe.
En trouwens welkom op dit forum, ik kijk er naar uit nog meer van dit soor zinnige vragen te beantwoorden :)
Inderdaad Bert. Israel is "de Kleine Satan" terwijl Amerika te boek staat als "De grote Satan".
Men moet haar frustraties immers op iemand kunnen botvieren, en dan liggen die twee landen lekker voor de hand. Israel is tot stand gekomen doormiddel van VN resoluties en door steun van de Britten.
Dat diezelfde VN resolutie ook vele andere landen in die regio gecreeerd heeft wordt gemakshalve genegeerd (als je Israel niet erkent moet je die landen eigenlijk ook niet erkennen maar goed)
Overigens speelt dit natuurlijk ook de huidige Arabische machthebbers in de kaart. Wat is er nu makkelijker dan constant naar Israel te wijzen als je volk vraagt waarom het zo'n teringzooi is in het land.
Allemaal de schuld van Israel natuurlijk, en Bush, en de westerse wereld en mij, en wie dan ook.
"Dat komt niet door ons da kom allemaal door hun daar". Die joden daar die verpesten alles voor 1.5 miljard moslims. Dat wordt er bij de bevolking goed ingeprent.
Of het ergens op slaat doet er totaal niet toe, als het maar een mooi doelwit is om met je vingertje naar te wijzen. En je eigen trieste situatie te verklaren.
appie666
18-08-2004, 01:36
Het leed in Sudan is te vergelijken met het leed in Afghanistan, ook honderduizenden daklozen, en ook duizenden doden.
Voor beide gevallen spreek ik mijn afkeur uit.
Welkom Bert. Uit bovenstaande postings heb je je een beeld kunnen vormen van de mensen die hier posten. Het grootste deel komt hier een blaat maar wat. Het tragische is dat het bij velen niet overgaat wanneer de volwassenheid bereikt wordt.
Ik ben het niet met je eens wat betreft het negeren van andere onderdrukkingen. Er wordt wel degelijk op Arabische onderdrukking gekankerd. Echter, vrijwel alleen door Imazighen inzake de binnenlandse Marokkaanse aangelegenheden. :)
Zoek voor interessante discussies op de namen totheloo/wolfowitz. Zij zorgt iedere keer weer voor vuurwerk. ;)
Praetorian
18-08-2004, 12:59
Origineel gepost door Yugurthen
Bondig kunnen we stellen dat de zionisten een zuiver joodse staat in Palestina willen, zonder Palestijnen*, en met een sterke verbondenheid met het Westen. Het is een bevolkingskolonialisme, zoals tot voor kort in Zuid-Afrika.
De joden hebben van niemand land geroofd
Door Joseph Farra
2 februari 2003 - Daar ik de meest opvallende Amerikaanse criticus van Arabische afkomst ben van Jasser Arafat en de zogenaamde "Palestijnse" plannen, krijg ik veel mail vol van haat en heb ik zelfs meer dan mijn deel van bedreigingen met de dood ontvangen. De meesten die mij aanvallen, en ik bedoel niet eens de beledigende platte woorden van drie en vier letters, begrijpen niet hoe ik geen sympathie kan hebben voor die arme Arabieren die van hun grond zijn verdreven, uit hun huizen zijn gezet en door de Israeli's vluchtelingen zijn geworden.
Laat ik het maar meteen duidelijk zeggen: De joden hebben niemands land geroofd.
Toen Mark Twain in de 19e eeuw het heilige land bezocht was hij teleurgesteld. Hij had geen mensen gezien. Hij noemde het een groot verwaarloosd land. Het land dat we nu Israel noemen was practisch verlaten. De verandering begon aan het eind van de 20e eeuw, toen Joden van de rest van de wereld begonnen terug te keren naar hun voorouderlijk huisland - het beloofde land dat Mozes en Joshua duizenden jaren eerder hadden veroverd, naar joods en christelijk geloof, op het bevel van God.
Dat betekent niet dat er niet altijd een sterke Joodse aanwezigheid was in het land, in het bijzonder in en rond Jeruzalem. In 1854 bestond, volgens een rapport in de New York Tribune, tweederde van de bevolking van Jeruzalem uit joden. U wilt hiervan de bron weten? Dat was een journalist van de Tribune, dat jaar op rondreis in het Midden-Oosten. Zijn naam was Karl Marx, ja, dìe Karl Marx. En een gids voor Palestina en Syrië, uitgegeven in 1906 door Karl Baedeker, geeft aan dat, zelfs toen het Islamitische Ottomaanse Keizerrijk het gebied nog regeerde, de Moslembevolking nog minimaal was. Het boek meldt dat de totale bevolking van de stad circa 60.000 was, waarvan 13.000 Christenen, 7000 Moslems en 40.000 Joden. "Het aantal Joden is de laatste decennia sterk gestegen, ondanks het feit dat zij niet mogen immigreren of land mogen bezitten" staat in dat boek. Hoewel de Joden werden vervolgd, kwamen zij toch naar Jeruzalem en bereikten reeds in 1906 een overweldigende meerderheid. En hoewel Moslems nu Jeruzalem claimen als hun derde heiligste stad, hadden zij er weinig belangstelling voor toen de stad nog onder Islamitische controle was.
Toen de Joden kwamen, de moerassen drooglegden en de woestijn begonnen te ontwikkelen, gebeurde iets opmerkelijks. De Arabieren kwamen, en ik kan ze begrijpen. Zij hadden een goede reden om te komen. Zij kwamen voor werk. Zij kwamen voor welvaart. Zij kwamen voor vrijheid. En ze kwamen in groten getale.
Winston Churchill zei nog in 1939: "Omdat ze niet worden vervolgd kwamen ze het land binnen en nam hun aantal steeds toe, tot hun bevolking net zo groot was als zelfs die van alle Joden in de rest van de wereld". Toen kwam 1948 en de grote verdeling. De Verenigde Naties stelden de stichting voor van twee staten in het gebied - een joodse en een Arabische. De Joden namen het voorstel aan. De Arabieren weigerden en verklaarden de oorlog.
Arabische heersers riepen de Arabieren op het land te verlaten om niet in de gevechten betrokken te raken. Zij konden naar huis terugkeren, werd hun verteld, nadat Israel was verslagen en de joden vernietigd. Maar zo gebeurde het niet. Volgens de meeste schattingen trokken enige honderdduizenden Arabieren het land uit - niet door Israelische agressie, niet door Israelische landroof, niet door Israelisch expansionisme. Er zijn in feite talrijke historische bewijzen dat de joden de Arabieren hebben aangeraden te blijven waar ze waren en met hen in vrede te leven. Maar, helaas, verkozen zij te vertrekken.
Vierenvijftig jaar later wonen de zoons en dochters, de kleinzoons en kleindochters van die vluchtelingen nog steeds in vluchtelingenkampen, niet wegens Israelische onverzettelijkheid, maar omdat ze door Arabische machten voor politieke doeleinden misbruikt worden. Die ongelukkigen zouden binnen een week geholpen kunnen worden door de rijke Arabische olielanden die 99,9% van de Arabische landmassa beheersen, maar ze worden vastgehouden als een soort gevangenen, worden geïndoctrineerd met haat tegen joden en gebruikt als zelfmoordenaar-bommengooiers door Arabische machthebbers.
Dit is het werkelijke verhaal van het Arabisch-Israelische conflict. Nog nooit hebben joden Arabieren verdreven uit hun huizen. Wanneer land te koop was, kochten zij het tegen hoge prijzen. Waar geen land te koop was, hebben zij het land bewerkt om een plaats te hebben waar zij konden leven zonder vervolgd te worden.
Het is een leugen te zeggen dat Israeli's mensen hebben verdreven - dat is een van de leugens en bedenksels die de Joden opnieuw bedreigen.
Joseph Farrah is een bekend Arabisch-Amerikaans journalist en tevens oprichter van de internet-nieuwsdienst WorldNetDaily.
LadyBerkania
18-08-2004, 13:08
Origineel gepost door Erwin
Welkom Bert. Uit bovenstaande postings heb je je een beeld kunnen vormen van de mensen die hier posten. Het grootste deel komt hier een blaat maar wat. Het tragische is dat het bij velen niet overgaat wanneer de volwassenheid bereikt wordt.
Ja daar weet jij alles van hé. :rolleyes: Wie ben jij om te oordelen dat hier 't grootste deel komt blaten. Wie wilt blaten komt hier niet maar gaat naar 't onzinhoekje er is hier voor ieder wat wils.
Zoek voor interessante discussies op de namen totheloo/wolfowitz. Zij zorgt iedere keer weer voor vuurwerk. ;)
Grapjas....dus omdat jij 't intressant vind wat hen schrijven is dat al bij voorbaat zo...Nou jongeman ga lekker slapen ofzo miss ga je dan nadenken voordat je hier iets neerkalkt.
Gegroet
Berkania
LadyBerkania
18-08-2004, 13:16
Origineel gepost door Bert
Geachte forumleden.
Er word door de jongedames en jongeheren veelal gediscussierd over het land Palestina en de slachtoffers die daar sneuvelden. Arme Palestijnen. Ik heb diep medelijden met dit lieve onderdrukte volk. Maar er zijn nog meerdere onderdrukte volkeren. Wat dacht U van de Soedan? Vele mensen sterven daar door toedoen van andere mensen. Deze mensen zijn ook allemaal moslim maar worden compleet genegeerd. Zo kan ik wel meerdere in en intrieste voorbeelden in deze discussie naar voren halen maar U weet waar ik naar toe wil inmiddels. Welke aangename persoonlijkheid kan mijn licht doen ontsteken en leid me door het duistere? Wie kan mij vertellen waarom Palestine het onderwerp van gesprek is en waarom de Soedan en andere landen veelal genegeerd worden? Dank U voor het lezen en ik hoop op milde en intelligente reactie's.
Bert Hooijdonk.
Goedesmiddags Bert,
Kijk maar naar de media genoeg opgeblazen nieuws over palestina en drama weet ik 't allemaal....el mohim tis echt zielig voor alle 'ONSCHULDIGE' burgers die doodgaan. Moslims Joden alles tis diep triest dat men nie samen kan leven.
Je hebt gelijk dat er weinig over wordt gepraat (andere oorlogen) maar dat is puur omdat er nie veel info over te vinden is. (Tenminste ik had geen idee eerst wat er in Soedan gebeurd) Nu heb ik wat dingen gelezen. En nieuws uitzendingen gezien...Over andere landen weet ik niets van oorlogen etc etc...
Maar ja ik hoop dat men hier zijn mening ook plaatst...Zodat ik en andere die er nie van op de hoogte zijn meer over leren.
Gegroet
Berkania
Danielle2
18-08-2004, 13:20
Dag Bert
de aandacht voor de palestijnse kwestie is inderdaad totaal buiten proportie in de islamitische wereld, en in microvorm op dit forum. Er zijn in 37 jaar israelische bezetting ongeveer 11.000 palestijnen omgekomen, waarvan ruim 3.000 in de afgelopen vier jaar Intifadah. In aanslagen en oorlogen zijn er 20.000 israelische burgers en soldaten omgekomen. Al met al scoort dit conflict toch slecht in de top 100 van Grootste Ellende Allertijden. Toch is op dit forum weleens de vraag gesteld of er inmiddels al zes miljoen palestijnen zijn afgemaakt. Toch wordt keer op keer gesteld dat de palestijnen worden afgeslacht, levend verbrand, verkracht. Toch wordt aids in Egypte gewijt aan 'de joden', bericht de syrische pers over joden die moslimkinderen offeren en hun bloed gebruiken in brood, toch wordt de economische malaise in Libie de joden verweten.
Waarom deze ongeloofwaardige, bijna lachwekkende drang tot het creeren van een alomvattende zondebok? Ik denk dat dit komt door de onmacht van 1 miljard moslims tegenover zoveel rotzooi binnen eigen gelederen, zoveel stilstand, zelfs achteruitgang, gebrek aan inbreng van het volk. Om de bevolking zoet te houden wordt door de machthebbers een externe groep met een andere religie aangewezen als schuldige. Het is verbazingwekkend hoe dat als zoete koek wordt geslikt door het volk. Maar dat zal weer te maken hebben met het totaal ontbreken van vrije pers en vrijheid van meningsuiting in de betreffende landen; een alternatief beeld bestaat simpelweg niet.
Los van het feit dat Israel de hoofdschuldige is in het slepende conflict, althans naar mijn mening, is de buitenproportionele aandacht die uitgaat naar het conflict een lachertje, zeker in het licht van de gruwelen die moslims onder elkaar begaan.
Origineel gepost door Erwin
Ik ben het niet met je eens wat betreft het negeren van andere onderdrukkingen. Er wordt wel degelijk op Arabische onderdrukking gekankerd. Echter, vrijwel alleen door Imazighen inzake de binnenlandse Marokkaanse aangelegenheden. :)
Zoek voor interessante discussies op de namen totheloo/wolfowitz. Zij zorgt iedere keer weer voor vuurwerk . ;)
Nou vuurwerk kan ik het niet noemen moet ik eerlijk zeggen, ik dacht meer aan een verstopte riool dat hier afentoe uitknalt...en vandaar dat de forum ook welles plat ligt.. :zwaai:
Danielle2
18-08-2004, 13:29
Origineel gepost door Corrie
Landen als china zorgen ook wel dat hun vuile was zoveel mogelijk uit zicht blijft..
Soedan is over gepraat en wordt nog over gepraat, dat het afschuwelijk is is iedereen het over eens, wat de redenen zijn voor wat er gebeurt wordt verschillend over gedacht.
Israel/palestina is een langlopend conflict waar tot nu toe nog geen cm verbetering in zicht is, het is een schrijnende situatie waar heel veel landen mee te maken hebben, of door steun, of door vijandschap, israel/palestina is de situatie van de wereld in het klein geworden...
Misschien wel dat het daarom zoveel aandacht heeft.
Daarbij is jeruzalem voornamelijk een heel belangerijke plaats in de wereld, de drie monotheistische geloven kennen daar een belangerijke oorsprong, zowel de joden, als de moslims en de christenen, het is de brandhaard van die 3 geloven.
Het is ook de brug tussen west en oost.
Het zijn dus meerdere redenen waarom dat conflict voor vele landen belangerijk is.
Goed dat Corrie hier ook de aandacht op vestigt. Inderdaad is Israel/Palestina vandaag de dag symbool geworden voor de kloof die bestaat tussen het westen en de arabische wereld. Zoals een palestijnse vriend van mij het verwoordde: 'Wij zijn de dweil van de wereld'.
Bovendien zijn inderdaad veel partijen betrokken bij het conflict: Amerika die Israel steunt, Europa dat aan de basis van de staat Israel staat (mijn makker Amazoelloe gaat zo aantonen dat Europa zich uit schuldgevoel heeft uitgesproken voor een joodse staat in Palestina. Ik denk dat hij gelijk heeft, al vind ik zijn theorie dat dat schuldgevoel tot de dag van vandaag doorwerkt teveel eer. Ik denk niet dat het de huidige generatie iets kan boeien wat er in WOII is gebeurd met de joden), de arabische landen die op tsrategische momenten roet in het eten hebben gegooid door Israel aan te vallen en nu hun eigen palestijnse vluchtelingen laten creperen.
Voorts is Jeruzalem inderdaad zeer belangrijk in de drie religies.
Het is dus niet alleen de obsessie van de moslims om de joden als zondebok te zien, er zijn ook veel partijen betrokken bij dit kleine conflictje in dit kleine landje.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.