Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : SGP Zeist tegen gebedsoproep moskee

Pagina's : [1] 2 3 4 5

KARIM_FADIL
17-08-2004, 15:45

In Zeist heeft de plaatselijke afdeling van de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) een klemmend beroep gedaan op het bestuur van de moskee om af te zien van openbare gebedsoproepen. De moskee mag van de gemeente op vrijdagmiddag vanaf de minaret een publieke oproep tot gebed doen. Volgens de SGP voert de gemeente Zeist een afwijkend beleid in vergelijking met omliggende gemeenten. Daar zou er er alles aan gedaan worden om publieke gebedsoproepen bij moskeeën tegen te gaan. De SGP voert aan dat de gebedsoproep, die niet in het Nederlands gebeurt, een 'discriminatoire' lading heeft. Verder wijst de partij ook op de intolerantie in moslimlanden tegenover christelijke minderheden. Bij buurtbewoners zou volgens de SGP ook geen enkel draagvlak zijn voor de oproepen tot gebed. Voorzitter Oskam van de plaatselijke SGP vindt dat ''verdere islamisering van onze samenleving en van onze prachtige woonplaats'' niet oogluikend moet worden toegestaan. ''Hier past geen grenzeloze naïviteit, waardoor het beleid helaas te vaak gekenmerkt is''. Hij roept het moskeebestuur verder op om notie te nemen van ''de rijke inhoud van het Evangelie dat God Zijn Zoon naar de wereld heeft gezonden om zondaren te redden.'' Stoppen we dan nu ook met het klokkengelui op zondagmorgen als alle SGP-leden en andere kerkgangers naar de kerk gaan? :rolleyes:

KARIM_FADIL
17-08-2004, 15:56
Origineel gepost door Barcelona stelletje islamofoobjes.... Barca Die SGP moet niet zeuren. Toch reuze hanidg die gebedsoproep hoor. Kom je tenminste op tijd je bed uit. :D

Zoelfa
17-08-2004, 15:59
Origineel gepost door KARIM_FADIL In Zeist heeft de plaatselijke afdeling van de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) een klemmend beroep gedaan op het bestuur van de moskee om af te zien van openbare gebedsoproepen. De moskee mag van de gemeente op vrijdagmiddag vanaf de minaret een publieke oproep tot gebed doen. Volgens de SGP voert de gemeente Zeist een afwijkend beleid in vergelijking met omliggende gemeenten. Daar zou er er alles aan gedaan worden om publieke gebedsoproepen bij moskeeën tegen te gaan. De SGP voert aan dat de gebedsoproep, die niet in het Nederlands gebeurt, een 'discriminatoire' lading heeft. Verder wijst de partij ook op de intolerantie in moslimlanden tegenover christelijke minderheden. Bij buurtbewoners zou volgens de SGP ook geen enkel draagvlak zijn voor de oproepen tot gebed. Voorzitter Oskam van de plaatselijke SGP vindt dat ''verdere islamisering van onze samenleving en van onze prachtige woonplaats'' niet oogluikend moet worden toegestaan. ''Hier past geen grenzeloze naïviteit, waardoor het beleid helaas te vaak gekenmerkt is''. Hij roept het moskeebestuur verder op om notie te nemen van ''de rijke inhoud van het Evangelie dat God Zijn Zoon naar de wereld heeft gezonden om zondaren te redden.'' Stoppen we dan nu ook met het klokkengelui op zondagmorgen als alle SGP-leden en andere kerkgangers naar de kerk gaan? :rolleyes: Ya en? Stel je voor da je dat 5x daags moet aanhoren als niet moslim?... Bidden doe je voor jezelf, daar hoef je echt niet voor opgeroepen te worden... Begrijp me niet verkeerd, maar deze reactie is natuurlijk te verwachten vanuit de gereformeerde lui onder ons....

E_W
17-08-2004, 16:01
Ach, SGP discrimeert zelf natuurlijk niet als ze zeggen dat vrouwen niet in de regering mogen......

tonk
17-08-2004, 16:03

Mogen moslima's nog wel een hoofddoek dragen in Zeist, want dat draagt toch ook bij tot ''verdere islamisering van onze samenleving en van onze prachtige woonplaats'', zoals SGP dat zo mooi noemt. Het insinueert ook nogal dat islam(isering) Zeist minder prachtig maakt. Stelletje engerds, wat mij betreft, die SGP.

Deliana
17-08-2004, 16:06
Origineel gepost door Zoelfa Ya en? Stel je voor da je dat 5x daags moet aanhoren als niet moslim?... Bidden doe je voor jezelf, daar hoef je echt niet voor opgeroepen te worden... Begrijp me niet verkeerd, maar deze reactie is natuurlijk te verwachten vanuit de gereformeerde lui onder ons.... Het gaat alleen om de vrijdagmiddag oproep. Maar voor mij hoeft het ook niet, zoals de een ervan geniet, krijg ik associaties met de film "midnight express" :( De motivatie van de SGP vind ik ook niet erg sterk.

Praetorian
17-08-2004, 16:09
Origineel gepost door Mangin Beauty is in the eye of the beholder. De sgp hoort blijkbaar liever klokken en wenst zijn eigen cultuur te beschermen door vreemde invloeden te bannen. Een standpunt waar uitgerekend jij toch enorm veel begrip voor moet kunnen opbrengen, gezien je eigen gedragingen. Ach ja het oude verhaaltje van de splinter en de balk in eigen oog.... Wat de SGP ook wil ( ik ben geen lid van deze partij ) we wonen nog steeds in Nederland en die gebedsoproepen hoeven van mij ook niet...... Wat betreft het klokkengelui op Zondag....tja....wat ik al zei....we wonen in Nederland.....

arabchrstn
17-08-2004, 16:11
Origineel gepost door KARIM_FADIL Die SGP moet niet zeuren. Toch reuze hanidg die gebedsoproep hoor. Kom je tenminste op tijd je bed uit. :D Daar heb je toch de kerkklokken al voor. :D

arabchrstn
17-08-2004, 16:16
Origineel gepost door Barcelona Karim, Het is niet alleen handig maar ook mooi om naar te luisteren. Ik heb er in ieder geval, dag in dag uit, van genoten gedurende mijn vakantie in Marokko.:) Barca Dan had jij toevallig een muezzin die WEL mooi kon oproepen. (Je begrijpt. Hier komt persoonlijke ervaring om de hoek kijken.) Weet jij wat het voor jou zou betekenen als zo iemand een lelijke stem zou hebben. Dan wordt je met hoofdpijn wakker. Dan beter kerkklokken. Vraagje: Waar in de Qur'an kan ik lezen dat de gebedsoproep van de moskee door een muezzin moet gebeuren. Waarom zou je geen klokken doen? Daarvan is de kwaliteit in ieder geval universeel. En wordt het verboden in de Qur'an?

arabchrstn
17-08-2004, 16:20
Ik moet zeggen. De argumentatie van de SGP'er vind ik wel grappig. "De SGP voert aan dat de gebedsoproep, die niet in het Nederlands gebeurt, een 'discriminatoire' lading heeft." Ik zou het wel cool vinden als het moskeebestuur dan zou zeggen. "Okee, dan doen we het in het Nederlands."

Deliana
17-08-2004, 16:29
Origineel gepost door Barcelona P.S. hoe gaat het met abracadaver? Leeft het nog? :) Ben je lekker aan het provoceren Barca? Daar hou je toch niet van :D

Bazba
17-08-2004, 16:33
Origineel gepost door KARIM_FADIL ... Stoppen we dan nu ook met het klokkengelui op zondagmorgen als alle SGP-leden en andere kerkgangers naar de kerk gaan? :rolleyes: Wat mij betreft graag. Dat gebeier op zondagochtend terwijl ik nog in mijn mandje lig kan ik niet bepaald waarderen.

Bazba
17-08-2004, 16:44
Origineel gepost door Carolus Dat klokgelui hoort bij de dominante cultuur. Dat staat niet ter discussie! Ik hoor ook bij de dominante cultuur en ik stel ter discussie wat ik wil, potentaatje!

a3ir
17-08-2004, 17:15
Origineel gepost door Praetorian Wat de SGP ook wil ( ik ben geen lid van deze partij ) we wonen nog steeds in Nederland en die gebedsoproepen hoeven van mij ook niet...... Wat betreft het klokkengelui op Zondag....tja....wat ik al zei....we wonen in Nederland..... ben het met je eens maar je moet wel weten dat in islamitische landen (waar onder Marokko)de kerkbel elke zondag of als iemand dood is gaat bengellen.

Praetorian
17-08-2004, 17:22

Origineel gepost door a3ir ben het met je eens maar je moet wel weten dat in islamitische landen (waar onder Marokko)de kerkbel elke zondag of als iemand dood is gaat bengellen. Meen je dat? Ik ben 4 weken in Marokko geweest en ik heb geen kerkbel gehoord....das geen geintje.... Ik geloof ook niet dat ik in een Islamitisch land het in mijn hoofd zou halen om een bouwvergunning voor een kerk aan te gaan vragen...volgens mij snijden ze je tong er al tijdens het aanvragen eruit....

Pagina's : [1] 2 3 4 5