Bekijk originele versie : Ik moet elke dag mijn hoofddoek verklaren en verantwoorden
Ik moet elke dag mijn hoofddoek verklaren en verantwoorden
Geschreven door: Rachida El Masoudi
Moslima.nl ©
Ik verbaas me nog steeds over de vele dingen die ik hoor met betrekking tot de hoofddoek. De hoofddoek mag niet meer gedragen worden. Een duidelijke en heldere reden hiervoor heb ik nog niet gehoord. Ik vraag me af, wat voor kwaad een vrouw doet door een hoofddoek te dragen.
Ik hoorde eerst dat een vrouw met hoofddoek onmogelijk geëmancipeerd kan zijn, dit is een fabeltje. Waarom zou een vrouw niet geëmancipeerd kunnen zijn met een hoofddoek? Als je in het woordenboek kijkt bij emancipatie zie je als betekenis: het volwaardig kunnen functioneren in de maatschappij! Ik zie niet hoe dit niet kan samengaan met een hoofddoek. Waarom zou een hoofddoek emancipatie kunnen belemmeren?
Laat ons als moslimvrouwen in onze waarde. Waarom wordt er niet gekeken naar de vele succesverhalen en positieve kanten van vrouwen met een hoofddoek? Er is een grote opkomst van hoogopgeleide moslimvrouwen en er is ook een grote opkomst van hoofddoekdragende moslimvrouwen. Waarom blijven mensen dit zien als een contrast? Ik draag een hoofddoek en probeer daarbij zoveel mogelijk naar de regels van de islam te leven. Ik voel me nog niet vrij in mijn doen en laten, omdat de maatschappij mij als slachtoffer ziet. Ik moet elke dag mijn hoofddoek verantwoorden en verklaren. Ik zie niet de hoofddoek als belemmering maar de houding van mensen om me heen. Accepteer dat moslimvrouwen ervoor hebben gekozen om zo te leven.
Ik begrijp de ophef niet, eerst werd er "geklaagd" dat de moslimvrouw geen vrijheid heeft en zich niet ontwikkelt, de moslimvrouw bleef thuis en studeerde niet. Nu zie je een opkomst van hoogopgeleide moslimvrouwen, die verder studeren en willen werken en die worden belemmerd door mensen die vinden dat je niet kan werken met een hoofddoek. Een hoofddoek is geen petje die je draagt voor de lol. Een hoofddoek heeft een religieuze betekenis, en is van grote waarde voor de vrouwen die het dragen. Het word tijd dat men dat accepteert. Hou op met kijken naar de buitenkant maar oordeel naar de prestaties van die vrouwen. Vrouwen hebben zolang gestreden om gelijk behandeld te worden, om ook het werk te kunnen doen dat ze willen doen. Is het nu zover gekomen dat wij moslimvrouwen opnieuw voor die rechten moeten strijden.
:zwaai:
Hmmm zijn jullie te moe om te lezen of is dit niet boeiend?
mensen die niet weten wat de betekenis van een hoofddoek is, hebben vooroordelen. I.p.v. te vragen wat het nou echt inhoud, zeggen ze dat het onderdrukking is.
Als een moslim vrouw hijab draagt, dan wordt ze als niet geemancipeerd afgeschildert, onderdrukt en geen vrijheid.
Maar als een Non zich van top tot teen bedekt, dan doet ze dat omdat ze van God houdt, het is haar geloof. Mensen kijken daar niet vreem tegen aan.
Origineel gepost door angel21
mensen die niet weten wat de betekenis van een hoofddoek is, hebben vooroordelen. I.p.v. te vragen wat het nou echt inhoud, zeggen ze dat het onderdrukking is.
Als een moslim vrouw hijab draagt, dan wordt ze als niet geemancipeerd afgeschildert, onderdrukt en geen vrijheid.
Maar als een Non zich van top tot teen bedekt, dan doet ze dat omdat ze van God houdt, het is haar geloof. Mensen kijken daar niet vreem tegen aan.
Alles wat met de Islam te maken heeft is tegenwoordig slecht. :(
Het is voor hun slecht, maar voor jou niet dus ik zou zeggen laat ze maar lekker praten hu krijgen er spijt van en niet jij!!!!!!!
Dus maak je niet druk
Origineel gepost door angel20
Het is voor hun slecht, maar voor jou niet dus ik zou zeggen laat ze maar lekker praten hu krijgen er spijt van en niet jij!!!!!!!
Dus maak je niet druk
Ik maak me er niet druk om hoor, maar het is jammer dat mensen te stom zijn om hun ogen te openen zodat ze de goede kanten kunnen zien.
Origineel gepost door chemie
Alles wat met de Islam te maken heeft is tegenwoordig slecht. :(
Mensen staan niet open voor uitleg, of ze luisteren met een half oor naar je. Als er wat gebeurt, dan heeft het met de Islam te maken. Zo Wordt het Ware Geloof in het kwade daglicht gesteld, maar o wee als je wat over het Christendom of Jodendom zegt, nee dat klopt allemaal. Vele weten niet dat De Islam Juist De Vrouw Vrijheid Heeft Gegeven. Al de andere religies, beschouw(d)en de vrouwen als minderwaardig.
Kijk maar terug naar de Tijd van Onze Profeet(vzmh), in de tijd van de Qoeraish, Toen de Koran nog niet neer gezonden was. Vrouwen werden letterlijk en figuurlijk als dieren behandelt, ze werden verkocht. Pasgeboren meisjes werden levend begraven. Het Christendom en Jodendom bestond toen al. Noem je dat dan vrijheid?
Mensen staan niet open voor uitleg, of ze luisteren met een half oor naar je. Als er wat gebeurt, dan heeft het met de Islam te maken. Zo Wordt het Ware Geloof in het kwade daglicht gesteld, maar o wee als je wat over het Christendom of Jodendom zegt, nee dat klopt allemaal. Vele weten niet dat De Islam Juist De Vrouw Vrijheid Heeft Gegeven. Al de andere religies, beschouw(d)en de vrouwen als minderwaardig.
Kijk maar terug naar de Tijd van Onze Profeet(vzmh), in de tijd van de Qoeraish, Toen de Koran nog niet neer gezonden was. Vrouwen werden letterlijk en figuurlijk als dieren behandelt, ze werden verkocht. Pasgeboren meisjes werden levend begraven. Het Christendom en Jodendom bestond toen al. Noem je dat dan vrijheid?
:goedzo:
Origineel gepost door thabouhari
Ze weten heel goed dat de islam juist de vrouw vrijheid heeft gegeven.
maar dat willen ze niet toegeven, ze willen ook geen uitleg.
als je wat uitlegt weten ze dat jij gelijk hebt maar ze willen het nooit begrijpen en nooit toegeven!
en dat hebben wij de laatste jaar zeker aan hun gemerkt!
de ware gezicht van ongelovigen is de laatste jaar duidelijk geworden vind ik!
De waarheid is hard.
Ze weten heel goed dat de islam juist de vrouw vrijheid heeft gegeven.
maar dat willen ze niet toegeven, ze willen ook geen uitleg.
als je wat uitlegt weten ze dat jij gelijk hebt maar ze willen het nooit begrijpen en nooit toegeven!
en dat hebben wij de laatste jaar zeker aan hun gemerkt!
de ware gezicht van ongelovigen is de laatste jaar duidelijk geworden vind ik!
Hier heb je inderdaad gelijk in.
Maar ze zullen alles doen, om je andere woorden in je mond te leggen. Kijk alleen maar talkshows op tv. Ze blijven op bepaalde dingen doorzagen, we willen dat je het antwoord geeft die zij willen horen. Het dringt ook nog niet tot ze door dat ze de echte moslims niet kunnen breken.
Maar Justice Will Be Served :)
mimi_tangaouia
14-12-2002, 12:37
toevallig had ik daar gisteren met een nederlandse man er een discussie over
ik was wta gaan drinken met ene vriendin van mij en die barman begon een babbel en we hadden het over marokanen
en toen zei die ja maar jullie ( ik en mijn vriendin) zijn modern
wij zo hoezo modern?? wat versta je onder modern??
hij zo nou jullie dragen geen hoofddoek
ik zo wat heeft een hoofddoek er mee te maken
hij zo meiden moet hoofddoeken worden streng onder de duim gedrukt
hele discussie met hem erover
hem moeten uitleggen wat een hoofddoek wel allemaal niet inhoud en dat je ook met een hoofddoek modern kan zijn
sjonge sjonge ik werd er gewoon para van dat hij er zo overdacht en dat hij jammer genoeg niet de enige niet-marokaan is die er zo over denkt echt erg gewoon
voorbeeld is Hirsi Ali. als iemand wat negatief te vertellen heeft over de islam krijgt alles wat hij wilt ;) heb je ooit die programma gezien van rond de tien waar hirsi te gast was?
ze kreeg alle aandacht en mocht bijna hele tijd praten!
die heb ik zeker gezien, ze haalde het bloed onder mijn nagels vandaan.
De volgende dag tijdens de lunchpauze op mijn werk hadden een aantal collega's van mij het er over. Ze vond dat ze het goed had gedaan.
Toen ze mij vroegen wat ik er van vond, heb ik gezegd: een niet moslim kan niet voor mij spreken en zeker niet voor alle andere moslimvrouwen.
Ik had uren lang daarover door kunnen gaan, maar heb het niet gedaan.
Of Barend en van Dorp met Abou Jahjah, dat was ook zo iets, ze bleven maar doorzagen over vrouwen en homo's.
-xxx-Rachida
14-12-2002, 12:43
Salaam,
Het stukje beschrijft precies wat ik denk. Het lijkt alsof men altijd op zoek is naar redenen die erna kunnen leiden dat de hijaab wordt verboden. Maar met echte juist gegronden argumenten kunnen ze niet komen.....want die zijn er domweg gewoon niet. Hoe kan het dat de hijaab ONS belemmerd in ons funcioneren als de mensen om ons heen het ZELF een probleem vinden??? Ik zie de hijaab niet als een obstakel.....juist een veruiming...
Het is nooit goed.
Draag je een hoofddoek dan word je onderdrukt.
Zeg je dat je er zelf voor hebt gekozen dan ben je ouderwets.
Als je je aan de regels van de islam houd dan ben je ook ouderwets.
Ze hebben overal iets negatiefs over te zeggen.
Een marokaans meisje vroeg ooit aan mij of ik mijn hoofddoek gedwongen aan moest, ik heb gezegd dat ik er mee opgegroeid was en dat het zonder dwang was.
Zegt ze dat alle meisjes met hoofdoek dat zeggen omdat ze gedwongen zijn.
En het is niet alleen hoofdoek maar alles wat met de Islam te maken heeft.
Altijd gelijk denken te hebben.
-xxx-Rachida
14-12-2002, 12:54
of ik krijgt te soms te horen "je hebt zo'n mooi gezichtje...alleen die hoofddoek verpest het".........nou vraag ik je......wat voor redenering is dat???
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.