Bekijk originele versie : mag je zomaar scheiden van je man zonder reden?
als je zomaar wilt scheiden van je man, zonder reden.
kun je de scheiding krijgen of moet altijd een goede reden zijn?.
Wie gaat er nou scheiden zonder reden....Als je gaat scheiden moet je toch wel een reden hebben.. ik bedoel het is niet zomaar iets hoor..
het feit dat je wilt scheiden, betekent al dat je een reden hebt...
femme_ahrilla
14-12-2002, 02:26
yeh 3la topic...
En al heb je geen reden dan is dat je reden ; namelijk dat je geen reden hebt :eek:
(0182) Is scheiding toegestaan wanneer je niks voor je man voelt?
Vraag: Ik heb het volgende probleem.Als je als getrouwde vrouw ongelukkig bent bij je man, je hebt geen gevoelens voor die persoon, mede doordat je gedwongen was om te trouwen. En tegelijkertijd hou je van iemand anders, en die persoon houd ook van jou. De vrouw weet gewoon dat ze bij de persoon waar ze wel van houdt gelukkig kan worden. Wat kan een vrouw in dit geval doen? Ik hoop dat u een advies voor ons hebt. Ik zou heel graag met u hierover in contact willen komen, omdat ik hier niet alles kan vertellen.
Antwoord:
In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle.
Het beste bij zulke situaties geduld te hebben met de echtgenoot (note), vooral als kinderen in het gezin zijn gekomen. Een ouder moet ook aan zijn kind denken, als er scheiding plaats vindt dan is het huwelijk en de gezinsleven verbroken. Contact tussen kind en ouders zal vervolgens verslechteren, en daarbij ook het geval dat het kind altijd psychische problemen zal hebben met deze verschijnsel dat zijn vader en moeder gescheiden zijn. Vaak wordt een kind op school gepest hierover. Het is heel erg simpel te scheiding maar weet hoeveel schade aangebracht zal worden aan de mens door scheiding.
Heb geduld met uw man ook als hij u slecht behandelt en probeer hem te beïnvloeden door goede gedrag en liefde. De vrouw heeft veel invloed op haar man als zij de huwelijkskunst toepast. Allah zegt in de Qor’aan: "Maar het kan zijn dat jullie afkeer van iets hebben, terwijl het goed is voor jullie; en het kan zijn dat jullie van iets houden, terwijl het slecht is voor jullie. En Allah weet, terwijl jullie niet weten" (Soerat Al baqarah aya 215).
Beste zuster scheiding is toegestaan in de islam maar niet geliefd bij Allah. Scheiding is mogelijk in de islam maar niet geliefd bij Allah de Verhevene. Als het gezin breekt zal de maatschappij ook op de een of andere manier beinvloed worden door deze verschijnsel die veel voorkomt in westerse landen, waar een vrouw en man niet aan elkaar gehecht zijn door de islam. Om dit allemaal te ontwijken, raad wij ieder getrouwde moslimstel om geduld te hebben met de partner en elkaar aanmoedigen en helpen tot het verrichten van het goede. Door Allah te gehoorzamen en de weg van de boodschapper te volgen.
En weet zuster dat de boodschapper van Allah gezegd heeft in een hadith die overgeleverd is door Thawbaan (Allah’s tevredenheid met hem): "Een vrouw die scheiding vraagt van haar man zonder geldige reden, zij zal de geur van het paradijs niet ruiken" (Tiermiedie 1108). Helpt dit allemaal niet en uw man is ongehoorzaam aan Allah en behandelt u niet goed..etc dan kunt u contact opnemen met een sheikh die uw situatie persoonlijk gaat oplossen in shaa Allah. En Allah weet het het beste.
Cyber-imam Het team van al-Islaam.com
SamiaGirl
14-12-2002, 02:33
Dan hou je niet meer van hem en dat is een reden toG of zie ik het weer verkeerd :confused:
Title of Fatwa A Man Who Does Not Like His Wife
Date of Reply 25/ April/ 2000
Topic Of Fatwa Divorce
Country Applied Lithuania
Question of Fatwa
Can a man divorce his wife if he did not like her after they have married? And is divorcing Halal?
Name of Mufti Muhammad Al-Hanuti
Content of Reply
If you found yourself not attracted to your wife and you tried your best to maintain marital life, then you a normal to start Talaq. There is no authentic Hadith that condemns Talaq. Talaq is a solution but not a normal style of life. Before moving to Talaq, you should have counseling and consultations. In many cases of Talaq, maybe the reason behind that is lack of deen. Check-up you commitment to Islam, your attendance at the Masjid, your full practice of Halal and Haram of reading Qur'an regularly. If you are of good practice and after all those steps of consultation and arbitration, your Talaq will be correct. If you are not of good deen, then your Talaq should be directed to your sins but not to your poor spouse.
All Fatwas published on this website (Islamonline.net) represent the juristic views and opinions of eminent scholars and Muftis. They do not necessarily form a juristic approach upheld by this website. Click here to read Full Disclaimer.
Voordat je eventueel gaat scheiden, moet je raad bij Allah vragen. Dat doe je door onderstaande salaat te verrichten:
==============================
Smeekbede van de istikhaarah-gebed.(1)
Djaabier Ibn Abdoellah (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: "De Profeet was gewend ons te leren Allah's raad te vragen in alle zaken. Zoals hij gewend was ons een Soerah uit de Qor'aan te leren. Hij zei: "Als iemand van julllie een belangrijke beslissing moet nemen, laat hem twee Raka'aat (2) bidden buiten de verplichte gebed, en dan zeggen:
74. O Allah! Ik zoek leiding in Uw kennis en kracht van Uw macht. en ik vraag om Uw veelomvattende zegeningen, U beschikt over macht en ik niet , U bent alwetend en ik niet. U bent de kenner van het onwaarneembare, O Allah! Als U weet dat deze aangelegenheid gunstig is voor mijn religie en mijn (levens) onderhoud en voor mij in het Hiernamaals, (of zeg: Als het beter is voor mijn huidige en latere noodzaak) laat U het dan voor mij bepalen en maak het gemakkelijk voor mij om het te verkrijgen, en zegen mij hiermee. En als U weet dat deze aangelegenheid schadelijk is voor mij in mijn religie en mijn (levens) onderhoud en in het Hiernamaals (of zeg: Als het slecht is voor mijn huidige en latere noodzaak), Houdt het dan ver weg van mij en laat mij hiervan afstand nemen. En verorden datgene wat goed is voor mij en laat mij hier tevredenheid in vinden." (3)
"ÇááøåõÜãøó ÅöäøöÜí ÃóÓúÊóÎíÜÑõßó ÈöÚöÇúÜãöß¡ æóÃÓúÊóÞúÜÏöÑõßó ÈöÞõÜÏúÑóÊöÜß¡ æóÃóÓúÜÃáõÜßó ãöäú ÝóÖúÜáößó ÇáÚóÙÜíã¡ ÝóÅöäøóÜßó ÊóÞúÜÏöÑõ æóáÇ ÃóÞúÜÏöÑ¡ æóÊóÜÚúáóÜãõ æóáÇ ÃóÚúáóÜã¡ æóÃóäúÜÊó ÚóáÇøãõ ÇáÛõÜíæÈ¡ ÇááøåõÜãøó Åöäú ßõäúÜÊó ÊóÚúÜáóãõ Ãóäøó åÜÐÇ ÇáÃãúÜÑó- æóíõÓóÜãøöí ÍÇÌóÊóÜå - ÎóÜíúÑñ áí Ýí ÏíäÜí æóãóÚÜÇÔí æóÚÇÞöÜÈóÉö ÃóãúÜÑí¡ ÝóÇÞúÜÏõÑúåõ áí æóíóÓøöÜÑúåõ áí ËÜãøó ÈÇÑößú áí ÝíÜå¡ æóÅöäú ßõäúÜÊó ÊóÚúÜáóãõ Ãóäøó åÜÐÇ ÇáÃãúÜÑó ÔóÜÑñ áí Ýí ÏíäÜí æóãóÚÜÇÔí æóÚÇÞöÜÈóÉö ÃóãúÜÑí¡ ÝóÇÕúÑöÝúÜåõ æóÇÕúÑöÝúäí ÚóäúÜåõ æóÇÞúÜÏõÑú áí ÇáÎóÜíúÑó ÍóíúÜËõ ßÇäó ËõÜãøó ÃóÑúÖöÜäí ÈöÜå."
"Allaahoemma iennie astakhieroeka bi'ielmieka, wa astaqdieroeka bieqoedratieka, wa as-aloeka mien fadlieka l-'adhziem, fa-iennaka taqdieroe wa laa aqdier, wa ta'lamoe, wa laa a'lam, wa Anta allaamoe lghoeyoeb, Allaahoemma ien koenta ta'lamoe anna hadha l-amra - [zeg dan wat er moet worden besloten] - Khayroen lie fie dienie wa ma'aashie wa 'aaqiebatie amrie - [of zeg] - 'Aadjieliehie wa aadjielieh. Faqdhoerhoe lie wa yassierhoe lie thoemma baariek lie fieh, wa ien koenta ta'lamoe anna haadha l-amra sharroen lie fie dienie wa ma'aashie wa 'aaqiebatie amrie - [of zeg] - 'Aadjieliehie wa aadjielieh. Fasriefhoe 'annie wasriefnie 'anhoe waqdoer liey lkhayra h'aythoe kaana thoemma ardiennie bieh".
Een ieder die de raad van de Schepper vraagt, zal er geen spijt van krijgen en degene die de raad van de gelovigen vraagt, zal zich zeker voelen over zijn beslissingen. Allah heeft in de Qor'aan gezegd: "… en raadpleeg hen bij de zaak. En wanneer je dan besloten hebt, vertrouw dan op Allah."(4)
1. Allah om raad vragen.
2. Raka'aat is de meervoudsvorm van Rak'a. Rak'a is het neerbuigen tijdens het gebed.
3. Al-Boekhaarie 7/162.
4. 3:159 De Edele Qor'aan.
scheiden wordt afgekeurd in de ogen van allah, maar is toegestaan, waneer men scheid veroorzaakt dat een opschudding van de troon van Allah (swt)
wat dus aangeeft dat je zeer goed na moet denken voor je die keuze maakt, en dat je eerst veevuldig moet proberen tot een andere oplossing te komen. zie scheiding als het aller aller laatste redmiddel
wat het antwoord van je vraag betreft, er moet sprake zijn van een goede reden, maar of je echtgenoot niet zien staan daar onder valt weet ik niet. en je geeft aan dat je als reden hebt dat je de man niet ziet staan, reden voor mij je te vragen waarom je dan in eerste instantie met die persoon trouwt, en los daarvan, liefde groeit, en wordt sterker met de tijd, soms kan je een persoon in eerste instantie niet uitstaan maar na verloop van tijd kan je niet meer zonder die persoon, liefde is niet alleen maar vlinders in je buik, met elkaar stoeien en lachen, maar vereist ook begrip jegens elkaar en geduld, en verdraagzaamheid. je gaat met een jou min of meer onbekend persoon onder een dak leven, je doet zo ongeveer alles met de ander, dat gaat nooit zonder slag of stoot, maar juist het feit dat je dingen met elkaar meemaakt, maakt dat de liefde groeit, hetzij positief hetzij negatief.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.