Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : ww-uitkering?

Jameelah
03-08-2010, 01:37

Kun je een ww-uitkering aanvragen met terugwerkende kracht? Situatie zit als volgt. Een zuster is een hele tijd depressief geweest door verschillende persoonlijke omstandigheden. Ze was anderhalf jaar geleden ontslagen door haar werkgever. Doordat ze haar rechten niet kende, wist ze niet dat ze recht had op ww-uitkering. Ze heeft in die tijd dat ze niet werkte veel schulden gemaakt doordat o.a. haar uitzendbureau het moeilijk voor haar maakte om aan de bak te komen. Hierdoor heeft ze anderhalf jaar zonder baan gezeten. Vraag is, is het mogelijk om die ww alsnog te ontvangen om daarmee die schulden af te lossen? Zo ja, waar begin je?

Bogossa20
03-08-2010, 01:44
bel het uwv werkbedrijf en leg je situatie en dan heb je antwoord meid..

Jameelah
03-08-2010, 21:58
Serious? Is goed, ik zal het doorgeven.

Fes_2004
03-08-2010, 22:19
Meid. Ik moet je helaas teleurstellen, maar het aanmelddatum geld als datum wanneer er recht bestaat voor een ww-uitkering. Volgens de situatie is er helaas ook geen uitzondering mogelijk. Dus het antwoord is nee. Ik wens haar iig succes in deze moeilijke periode. Wellicht kan ze iets met haar werkgever regelen, want waarom is zij ontslagen? Einde contract of om een bepaalde reden? En hoe lang is dit allemaal geleden? Xje Fes_2004

Jameelah
03-08-2010, 22:25

daterend uit 2008, vage reden: ze belden naar een verkeerd telefoonnummer tijdens haar ziekte periode. Ze had echter een ander nummer doorgegeven. Ze kreeg ineens een brief met de vermelding dat ze uit dienst was gezet vanwege het feit dat ze haar niet konden bereiken ofzo.

Pleeborstel
04-08-2010, 01:28
daterend uit 2008, vage reden: ze belden naar een verkeerd telefoonnummer tijdens haar ziekte periode. Ze had echter een ander nummer doorgegeven. Ze kreeg ineens een brief met de vermelding dat ze uit dienst was gezet vanwege het feit dat ze haar niet konden bereiken ofzo. Een werkgever mag nooit een werknemer ontslaan zolang die ziek is. Ik weet niet of ze voor een uitzendbureau werkte, maar in dat geval word je bij ziekte betaald door het UWV en niet door het uitzendbureau. Aangezien die dame depressief was, zou ze zich ziek moeten hebben gemeld en daar een bevestiging van moeten hebben gekregen. Zolang dat op papier staat en ze aantoonbaar ziek is, kan die werkgever d'r weinig maken. Ziek is immers ziek. Verder is het vreemd dat ze niet op de hoogte was van het feit dat wanneer je ontslagen wordt je WW aan kunt vragen. Of je deze ook toegekend krijgt is een ander verhaal, daar kan ik niet over oordelen. Maar ze had niet zonder inkomen hoeven komen te zitten. Met terugwerkende kracht is alleen mogelijk binnen een bepaalde periode en dan nog is het maar de vraag of je het krijgt. Anderhalf jaar is sowieso te laat, dat kan zelfs ik nog wel bedenken. Het enige wat die dame nu kan doen is bijstand aanvragen en tegelijkertijd ook schuldhulpverlening. Het heeft weinig zin om nu nog tijd te gaan steken in het aanvragen van een uitkering waar ze in 2008 misschien recht op zou hebben gehad. Succes met alles.

Jameelah
04-08-2010, 01:34
Dank je meneer Pleeborstel. Echt jammer.

Fes_2004
04-08-2010, 18:08
Wat dhr. Pleeborstel zegt is inderdaad waar. Ik wens haar ook succes hierbij! Groetjes, Fes_2004

Pleeborstel
04-08-2010, 22:55
Dank je meneer Pleeborstel. Echt jammer. Graag gedaan :) Ik ben geen echte kenner, ben maar een gewone burger. Als je echter een beetje logisch nadenkt, dan kun je denk ik zelf ook wel vaststellen dat het geen nut heeft om nu energie te steken in een uitkering waar je misschien twee jaar terug recht op zou hebben gehad. Buiten dat is het ook geen oplossing voor de schulden die die dame uit je verhaal heeft gemaakt. Daar bestaat schuldhulpverlening voor. Vind het echt zonde om te zien dat mensen hun rechten niet kennen of nergens achteraan gaan. In dit land moet je voor jezelf opkomen, anders maken ze je genadeloos af en krijg je alleen maar ellende waar je niet op staat te wachten. Ik spreek uit ervaring; heb zelf ook door schade en schande geleerd hoe dingen werken hier. Nederland is helaas niet zo leuk meer, die tijden zijn voorgoed voorbij.

Johnny_b
05-08-2010, 23:33
Pleeborstel, Je zegt iets wat niet helemaal correct is. Bij een uitzendbureau heb je normaliter een 0-uren contract. Een WW bedraagt 70% van je laatst verdiende salaris. De lengte van je WW is vooralsnog afhankelijk van de situatie. Hoe langer je hebt gewerkt, hoe langer je een WW ontvangt.

Pleeborstel
05-08-2010, 23:42
Pleeborstel, Je zegt iets wat niet helemaal correct is. Bij een uitzendbureau heb je normaliter een 0-uren contract. Een WW bedraagt 70% van je laatst verdiende salaris. De lengte van je WW is vooralsnog afhankelijk van de situatie. Hoe langer je hebt gewerkt, hoe langer je een WW ontvangt. Als je goed leest, dan zie je staan dat de TS het heeft over een situatie van twee jaar terug. Waar het over gaat is of de dame in kwestie na twee jaar zonder baan te hebben gezeten en zonder enige vorm van inkomen aanspraak zou kunnen maken op WW met terugwerkende kracht over die periode. Dat lijkt me niet mogelijk, want twee jaar na je ontslag pas bij het UWV aankomen is meer dan te laat. Beter is het nu om hulp te zoeken voor deze situatie.

Johnny_b
05-08-2010, 23:45
Jameelah, Indien de zuster in (de omgeving van) Amsterdam woont, dan raad ik aan om naar Impuls te gaan, daar heb ik goede ervaring mee. Als zij bij een andere Schuldhulpinstantie gaat aanmelden, zorg dan dat de schulhulpinstantie is aangesloten bij de NVVK. Wat zij ook kan doen. Zij kan haar situatie bij haar schuldeisers aantonen en hen een voorstel tegen finale kwijting aanbieden. Als je hulp nodig hebt dan hoor ik het wel. Kom helaas dit soort gevallen dagelijks op werk tegen.

Johnny_b
05-08-2010, 23:47
Uitzendbureau's werken helaas zo vies, je bent daar feitelijk nog ingeschreven maar leveren geen werk meer. Hierdoor krijg je nauwelijks of zelfs geen WW.

Pleeborstel
05-08-2010, 23:49
Uitzendbureau's werken helaas zo vies, je bent daar feitelijk nog ingeschreven maar leveren geen werk meer. Hierdoor krijg je nauwelijks of zelfs geen WW. Daar heb je gelijk in. Het zijn klootzakken die je gebruiken naar gelang het hen uitkomt. De overheid heeft ze daar ruim baan voor gegeven. Scheelt weer werklozen in de statistieken :moe: