Bekijk originele versie : Moslima's & Tampons
Jihad_Al_Nafs
14-08-2004, 00:57
Assalaamoe 3laikoem,
Op verzoek van een zuster...
Bismillah...
Vraag:
Wordt er verklaard in Qur'an of in de Ahadeeth dat het niet toegestaan is voor Moslimzusters om tampons te dragen?
Antwoord:
Het lof is aan Allah.
De Moslim wordt altijd aanbevolen om najaasah (onzuivere dingen) te vermijden, omdat Allah (interpretatie van de betekenis) zegt:
"En zuiver uw kledingstukken!"
[Al-Muddaaththir 74:4]
Menstruatiebloed is naajis (onzuiver), en als het op de kleren van een vrouw terecht komt, hoort zij deze kleding stukken te wassen. Met betrekking tot deze tampons, zouden wij ons moeten verwijzen naar de gewoonlijke gebruiken van de vrouw.
In the tijd van Profeet (de vrede en de zegen van Allah zijn op hem), gebruikte de vrouwen speciale kleren om tijdens hun menstruatie te dragen, want er is overlevert dat Umm Salamah (Moge Allah met haar tevreden zijn) heeft gezegd: "Mijn periode kwam toen ik met Profeet (de vrede en de zegen van Allah zijn op hem) was, zachtjes verliet ik hem om de kleding om te doen die ik tijdens mijn periode draag. (oververteld door Al-Boekhari, Al-Hayd, 311).
En de algemene richtlijn is dat de dingen worden toegelaten, als er geen bewijsmateriaal is om erop te wijzen dat dit niet wordt toegestaan. Zo is het niet correct om te zeggen dat dit niet wordt toegestaan. In feite zijn er rapporten die erop wijzen dat het wordt toegelaten om katoen te gebruiken om de stroom van bloed te controleren.
Het werd verteld van Hamnah bint Jahsh dat zij in de tijd van de boodschapper van Allah (de vrede en de zegen van Allah zijn op hem) menstrueerde, en zij kwam aan de Boodschapper van Allah (de vrede en de zegen van Allah zijn op hem) en zei, "Ik heb sterk, continuerende stroom van bloed." Hij zei aan haar: "Blok het met katoen." Zij zei, "Het is groter dan dat Mijn bloed stroomt hevig!" Hij zei, "Weet dat jouw periode zes of zeven dagen van elke maand zal zijn die aan Allah worden gekend, verricht dan Ghusl om te bidden en vast drieëntwintig of vierentwintig dagen. Vertraag het gebed van Dhuhr en brengt Asr naar voren, en verricht Ghusl voor hen. En vertraag Maghrib en brengt naar voren ` Ishaa ' en verricht Ghusl voor hen. Dit is geliefder van de twee manieren aan me."(Verteld door Ibn Maajah, al-tahaarah wa Sunanuhaa, 619. Ingedeeld zoals Hasan door Al-Albaani in Saheeh Sunan Ibn Maajah, nr. 510).
En Allah weet het beste.
Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (www.islam-qa.com)
Ondanks dat ik zorgvuldig dit stuk tekst heb vertaald, kunnen er mogelijk fouten of onvolkomenheden voorkomen Moge Allah (soebhana wa ta3ala) mij vergeven, Ameen.
Ma'asalaama
DaNGeRouZLy
14-08-2004, 01:00
Jazak Allah Oe Gairan
Oké maareh tampons doen niet:.
missy_magrebia
14-08-2004, 18:44
djazakalahoe gairan!
BintElmagreb
14-08-2004, 18:59
neem het zekere voor het onzekere en laat ze in de winkel. maandverband is op bijna alle vlakken zekerder.
Wassalaam.
Multajeema
14-08-2004, 19:30
Origineel gepost door La__Haine
Tampons zijn nie goe je kan er een inwendige infectie van krijgen da's bij mijn belgische vriendin gebeurt.
Het is niet zo dat ze het te lang in liet zitten het zijn de bacterien die mee naar binnen zijn gegaan en infecties hebben veroorzaakt. Ze mag het nie meer gebruiken van de dokter.
Afrader dus :)
Ieeuww.. inwendige infectie :eek:
Jihad_Al_Nafs
14-08-2004, 22:35
Tampons zijn nie goe je kan er een inwendige infectie van krijgen da's bij mijn belgische vriendin gebeurt.
Het is niet zo dat ze het te lang in liet zitten het zijn de bacterien die mee naar binnen zijn gegaan en infecties hebben veroorzaakt. Ze mag het nie meer gebruiken van de dokter.
Afrader dus :)
Dan is jouw beligische vriendin ERG onhygiënisch, soebhana'Allah.
Waarschijnlijk heeft jouw belgische vriendin een infectie opgelopen omdat ze haar vagina en haar anus niet goed verzorgd. Vrouwen die hun vagina niet goed wassen voor, tijdens en na (dus altijd) hun menstruatie lopen kans op infecties. Het is ook belangrijk voor een vrouw om haar anus goed te wassen aangezien het feit dat deze vlak bij elkaar in de buurt zijn. Vrouwen die ook hun anus verkeerd afvegen lopen kans op inwendige infecties.
Ook al gebruik je een maandverband en je bent onhygiënisch dan loop je even of zelfs meer kans op infecties dan iemand die een tampon gebruikt.
Jihad_Al_Nafs
14-08-2004, 22:47
Ja da's erg en volgens haar brande het daar :o
Waarschijnlijk had jouw belgische vriendin een vaginale schimmel infectie, iets wat regelmatig voorkomt bij vrouwen (1:4 vrouwen heeft last van vaginale schimmel infecties)
Advies voor vrouwen die denken schimmel infecties te hebben hier is wat info insha'Allah:
Schimmel- en gistinfectie van de vagina
Wat is een schimmelinfectie van de vagina?
In de vagina leven schimmels en bacteriën. Dat is heel normaal. Tussen die schimmels en bacteriën bestaat een natuurlijk evenwicht. Soms raakt dat verstoord. Bepaalde schimmels kunnen dan gaan overheersen. Er onstaat een schimmelinfectie, die ook wel Candida-infectie wordt genoemd.
Waarom het natuurlijk evenwicht verstoord raakt is niet altijd duidelijk. Soms speelt medicijngebruik een rol, zoals antibiotica en bepaalde hormonen. Ook hormonale schommelingen kunnen een schimmelinfectie veroorzaken. Sommigen vrouwen krijgen vaak na de menstruatie een schimmelinfectie en anderen tijdens de zwangerschap. Vrouwen met suikerziekte hebben meer kans op vaginale schimmelinfecties.
De infectie kan geen kwaad en blijft beperkt tot de vagina. Meestal gaat de infectie vanzelf over. Wel kan dit enkele weken duren.
Hoe kunt u een schimmelinfectie van de vagina herkennen?
U heeft last van jeuk en/of witte, niet ruikende vaginale afscheiding. De afscheiding kan overvloedig zijn en brokkelig. Soms doet vrijen pijn.
Wat kunt u zelf doen aan een schimmelinfectie van de vagina?
Was u niet vaker dan nodig, wees zuinig met zeep. De vagina afspoelen met lauw water onder de douche is voldoende. Spoel niet inwendig, daarmee verstoort u het evenwicht nog verder.
Tijdens een vaginale infectie kunt u beter geen tampons gebruiken.
Als het vrijen pijn doet stel dat dan uit.
Klik hier voor meer informatie in de patiëntenbrieven van het Nederlands Huisartsen Genootschap over vaginale afscheiding: Candida .
Welke geneesmiddelen kunnen worden gebruikt bij schimmel- en gistinfecties van de vagina?
Antischimmelmiddelen voor gebruik in de vagina
Antischimmelmiddelen beschadigen de celwand van de schimmel, waardoor deze afsterft. Bij een schimmelinfectie in de vagina is lokale behandeling met schimmeldodende vaginaa-lcrème, vaginaa-ltabletten of vaginaa-lzetpillen (ovules) meestal voldoende. De crème kan, bij jeuk aan de schaamlippen, eventueel ook op de schaamlippen worden gesmeerd.
Bij steeds terugkerende schimmelinfecties wordt soms gedurende langere tijd één keer per maand een vaginale tablet of ovule gebruikt, telkens op de vijfde dag van de menstruatie, om te voorkomen dat de schimmelinfectie terugkeert.
Voorbeelden zijn butoconazol, clotrimoxazol, miconazol en terconazol.
Antischimmelmiddelen om in te nemen
Antischimmelmiddelen beschadigen de celwand van de schimmel, waardoor deze afsterft. Bij een schimmelinfectie is lokale behandeling met een antischimmelmiddel meestal voldoende. Maar als de infectie vaak terug komt, kan de arts antischimmelmiddelen om in te nemen voorschrijven.
Voorbeelden zijn fluconazol, itraconazol en ketoconazol.
Jihad_Al_Nafs
14-08-2004, 22:51
Ik dacht eerlijk gezegd ook zoiets maar zij zegt dat het door die tampon is en dat ze zich wel goed verzorgd.
Lees hier boven:
Het is inderdaad niet slim van haar om tijdens een infectie tampons te gebruiken. Dat maakt het alleen erger maar dat wilt niet zeggen dat het gebruiken van tampons af te raden zijn.
Deze discussie is geplaatst voor de vrouwen die het dragen van een tampon overwegen (voor elke reden dan ook) en niet weten of het halal of haram is, isha'Allah kunnen zij nu hun besluit nemen.
Jihad_Al_Nafs
15-08-2004, 12:51
Thnx :goedzo:
Wel zielig voor me vriendin :( en dan zeggen ze da marokkanen vies zijn :maf:
No thnx
Sommige marokkanen zijn vies, maar dat wilt niet zeggen dat ALLE marokkanen vies zijn ;)
Jihad_Al_Nafs
16-08-2004, 19:01
Assalaamoe 3laikoem,
Op verzoek van een zuster...
Bismillah...
Vraag:
Wordt er verklaard in Qur'an of in de Ahadeeth dat het niet toegestaan is voor Moslimzusters om tampons te dragen?
Antwoord:
Het lof is aan Allah.
De Moslim wordt altijd aanbevolen om najaasah (onzuivere dingen) te vermijden, omdat Allah (interpretatie van de betekenis) zegt:
"En zuiver uw kledingstukken!"
[Al-Muddaaththir 74:4]
Menstruatiebloed is naajis (onzuiver), en als het op de kleren van een vrouw terecht komt, hoort zij deze kleding stukken te wassen. Met betrekking tot deze tampons, zouden wij ons moeten verwijzen naar de gewoonlijke gebruiken van de vrouw.
In the tijd van Profeet (de vrede en de zegen van Allah zijn op hem), gebruikte de vrouwen speciale kleren om tijdens hun menstruatie te dragen, want er is overlevert dat Umm Salamah (Moge Allah met haar tevreden zijn) heeft gezegd: "Mijn periode kwam toen ik met Profeet (de vrede en de zegen van Allah zijn op hem) was, zachtjes verliet ik hem om de kleding om te doen die ik tijdens mijn periode draag. (oververteld door Al-Boekhari, Al-Hayd, 311).
En de algemene richtlijn is dat de dingen worden toegelaten, als er geen bewijsmateriaal is om erop te wijzen dat dit niet wordt toegestaan. Zo is het niet correct om te zeggen dat dit niet wordt toegestaan. In feite zijn er rapporten die erop wijzen dat het wordt toegelaten om katoen te gebruiken om de stroom van bloed te controleren.
Het werd verteld van Hamnah bint Jahsh dat zij in de tijd van de boodschapper van Allah (de vrede en de zegen van Allah zijn op hem) menstrueerde, en zij kwam aan de Boodschapper van Allah (de vrede en de zegen van Allah zijn op hem) en zei, "Ik heb sterk, continuerende stroom van bloed." Hij zei aan haar: "Blok het met katoen." Zij zei, "Het is groter dan dat Mijn bloed stroomt hevig!" Hij zei, "Weet dat jouw periode zes of zeven dagen van elke maand zal zijn die aan Allah worden gekend, verricht dan Ghusl om te bidden en vast drieëntwintig of vierentwintig dagen. Vertraag het gebed van Dhuhr en brengt Asr naar voren, en verricht Ghusl voor hen. En vertraag Maghrib en brengt naar voren ` Ishaa ' en verricht Ghusl voor hen. Dit is geliefder van de twee manieren aan me."(Verteld door Ibn Maajah, al-tahaarah wa Sunanuhaa, 619. Ingedeeld zoals Hasan door Al-Albaani in Saheeh Sunan Ibn Maajah, nr. 510).
En Allah weet het beste.
Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (www.islam-qa.com)
Ondanks dat ik zorgvuldig dit stuk tekst heb vertaald, kunnen er mogelijk fouten of onvolkomenheden voorkomen Moge Allah (soebhana wa ta3ala) mij vergeven, Ameen.
Ma'asalaama
Foak!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.