Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Moslimpartij zou het goed doen in de grote steden

Opdondertje
07-08-2004, 22:47

Uitgegeven: 5 augustus 2004 14:39 Laatst gewijzigd: 5 augustus 2004 15:11 UTRECHT - Een lokale moslimpartij zou in de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 veel stemmen van Turkse en Marokkaanse Nederlanders krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van MCA Communicatie in de vier steden. Het in Utrecht gevestigde onderzoeksbureau peilde in twee weken in juni de meningen van 470 Turken en Marokkanen, zei een woordvoerder van MCA donderdag. Twintig procent van de Turkse en 22 procent van de Marokkaanse ondervraagden gaf aan op een moslimpartij te zullen stemmen, als die er zou zijn. De Arabisch Europese Liga (AEL) heeft aangekondigd in 2006 met haar Moslim Democratische Partij (MDP) te willen meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Wijken MCA deed het onderzoek in Amsterdam-West en de Bijlmer, in de Rotterdamse Afrikaanderbuurt en het Oude Noorden, in de Utrechtse wijk Lombok en in de Haagse Schilderswijk. Mensen van 15 jaar en ouder beantwoordden de vragen. Het percentage Nederlanders met een Turkse of Marokkaanse achtergrond dat op de MDP zou stemmen, kan oplopen van de genoemde 20 procent, tot bijna 50. Eenderde van de Marokkanen en een kwart van de Turken twijfelt nog. Volgens MCA Communicatie maken Turkse en Marokkaanse Nederlanders 12 procent van het electoraat in de vier grote steden uit. AEL De MDP bestaat ook in België en nam daar in juni al deel aan de Belgische regioverkiezingen. De partij van Dyab Abou Jahjah, die ook de oprichter is van de AEL, deed alleen in de provincie Antwerpen mee en behaalde daar een teleurstellend resultaat: 1600 kiezers gaven hun stem aan de MDP. Ben benieuwd of de moslims in nl dan ook werkelijk massaal gaan stemmen......

R0osje
07-08-2004, 22:48
Origineel gepost door Opdondertje Ben benieuwd of de moslims in nl dan ook werkelijk massaal gaan stemmen...... Ik zal nummer een zijn! :zwaai:

Opdondertje
07-08-2004, 22:50
Origineel gepost door R0osje Ik zal nummer een zijn! :zwaai: count me in :D

Peej
08-08-2004, 02:36
Jahaaa, In België kregen ze in totaal ook wel 1600 stemmen. Bij voorbaat een doodgeboren kind die MDP. En ook daar waren de opiniepeilingen lovend.

Opdondertje
08-08-2004, 16:18

Origineel gepost door Peej Jahaaa, In België kregen ze in totaal ook wel 1600 stemmen. Bij voorbaat een doodgeboren kind die MDP. En ook daar waren de opiniepeilingen lovend. Ik denk dat t resultaat hier in nederland ook wel positief zal zijn, aangezien de moslim jongeren steeds meer van zich laten horen...... ze treden steeds meer naar voren, komen in de schijnwerpers terecht en laten de rest van de bevolking weten waar ze voor staan

Opdondertje
08-08-2004, 16:22
Origineel gepost door uhh Zelf op deze site hebben ze al .......... 2 ... stemmen gekregen. beter tellen t zijn er 3 ;)

caprio
08-08-2004, 20:49
Er valt wel wat op te merken op dat onderzoek, en je moet altijd voorbij de 'cijfers' kijken. Het onderzoek is op straat gehouden onder een niet-representatieve groep ondervraagden daarom. In aanvulling daarop zijn de vragen afgenomen in de eigen taal van de ondervraagden, dit betekent vooral dat de cultuur dus een grote rol speelt in de antwoorden, DUS de antwoorden zijn niet wat mensen werkelijk denken, maar wat het 'sociaal wenselijke' antwoord is. Dit omdat veel Islamitische culturen heel erg sociaal zijn, in tegenstelling tot de Nederlandse cultuur waarin je gewoon kunt zeggen wat je zelf vindt. Cijfers en statistieken zijn heel tendentieus, laat je niet misleiden! Er zijn maar weinig (idiote) moslims die op een partij stemmen omdat er moslim voor staat. Het onderzoek vroeg niet wat het programma zou zijn. Maar er bestaan enorme verschillen tussen moslims, ja ook tussen moslim broeders en zusters. Het spijt me dit slechte nieuws te moeten brengen. Er bestaat een enorm verschil tussen een Marokkaan, Turk, Nigeriaan, Indonesier, Pakistani, Iraqi, Amerikaan, Noor, Zuid-Afrikaan, etc. Ja, ZELFS onder moslims.

Guy
08-08-2004, 22:00
Origineel gepost door uhh Maak me maar wakker als er 100.000 stemmen zijn, benodigd voor 1 zetel Niet dat je iets hebt aan 1 zetel mm we hebben het over lokale verkiezingen die 100.000 geldt waarschijnlijk voor parlementchit ;)