Bekijk originele versie : Nieuw hier met grote ergenis
Hoi Yasmina en andere bouwers moderators en/of medeverantwoordelijke van marokko.nl
Ik ben een Nederlandse man van 50 jaar en loop al een poosje mee wat emigratie integratie betreft.
De reden van mijn bericht is het volgende:
Mij is geleerd waar, wanneer of hoe dan ook respect te tonen voor je medemens, en met name de ouderen onder ons.
Ik lees al een poosje mee op de fora van jullie site en moet eerlijk zeggen dat ik daar veel van geleerd heb.
Ikzelf ben niet gelovig maar heb wel respect voor een ieders geloofs overtuiging en probeer mij dan ook hierbij aan te passen.
Ik kan heel hypocriet gaan roepen dat ik moslim vrienden heb een Marokkaans buurman die me gebakken vis brengt elke dag en tegelijkertijd op de pvv stemmen omdat ik het eens zou zijn met het feit dat de islam overal schuldig aan zou zijn.
Ik vind dat dus niet, en probeer de jeugd duidelijk te maken dat het een pure rechtse buiging is en gevaar met zich meebrengt vanwege tweesplitsing of zelfs versplintering, dit kan ghetto wijken veroorzaken, wantrouwen en veel spanning.
dit terwijl we zoveel van elkaar kunnen leren.
Laten we er vooralsnog maar vanuit gaan dat elk geloof op bladzijde 1 in grote letters heeft staan dat we respect horen te tonen voor elkaar en elkaars ouders, dat zijn immers de mensen die gemaakt hebben wat wij nu hebben en kunnen.
Toch wil ik mijn ergernis uitspreken over het taalgebruik in jullie website, vooral de stekende opmerkingen over zusters en moeders en wat ze daar allemaal wel niet mee moeten doen.
Ik ben een aantal maanden in Bechar geweest, het zuiden van Algerije, daar heb ik geleerd dat het moslim geloof veel vrede bezit, en hoe armer hoe deelzamer de mens. Respect staat daar voorop.
Zoals ik al aangaf bezoek ik vaak jullie site om op de hoogte te blijven ven het denken van de andere kant. (zouden veel mensen moeten doen)
Ik als Nederlander die juist wel zijn best doet, kan gerust stellen dat sommige uitlatingen hier mij doen tegenhouden deze website nog langer te bezoeken.
Mijn vraag is of ik dit alleen zo storend vind, of ook andere mensen.
Ik zou mij tenminste schamen hiermee geassocieerd te willen worden.
Met vriendelijke groet (en gemeend)
:goedzo: Douwe
ps als ik mijn zonen deze taal zie uitkramen die ik hier af en toe tegenkom is het FINITO internet voor hun . ik vind het een schande
LOL even de spelling eroverheen gehaald
mijn Nederlands is niet zo goed bin een grunniger
Ik ben marokaanse en een moslima en ik schaam me ook voor het gedrag op deze site hoor. Je bent niet alleen, Soms is het schokkend en worden onze normen en waarden maar opzij gezet.
Maar vergelijk het niet met realiteit. sommige leden gebruiken deze site om te provoceren.
Dus zij zijn niet wat zij altijd beweren.
niet ernstig nemen dus
miss_an0niempje
10-06-2010, 21:58
Het is storend voor iedereen.. Maar wat doe je eraan?
Je hebt niet in de hand wat een ander post op het forum. ;)
mcfatoush
10-06-2010, 22:26
ja helemaal mee eens..:D meestal zie ik leuke topic begin ik te lezen en na de 3e reactie is het alleen elkaar afkraken en uitschelden maar goed niets aan te doen :hihi:
rachida_89
11-06-2010, 02:53
Ik irriteer me ook ontzettend aan het taalgebruik hier, vooral als men met kanker en andere ziektes gaat schelden. Ik snap niet dat men niet inziet hoe kwetsend en beledigend dit is voor anderen, ook als het niet naar die persoon is gericht.
Satisfashion
11-06-2010, 05:54
Het zou geen kwaad kunnen om te realiseren dat hier voornamelijk mensen zitten die hun frustratie en agressie in het echte leven niet kwijt kunnen.. Internet is een laagdrempelig medium waar personen zonder enige schaamte of respect hun gedachtes (goed en slecht) uitlaten.. Ik kan vertellen dat ik mij af en toe ook weleens zo gedraag, simpelweg omdat een actie reactie uitlokt.. Verder zou ik alles met een korreltje zout nemen..
Voor de duidelijkheid: Ik praat discriminatie, geweld en bedreigingen zeker niet goed. Het zou fijn zijn als je gewoon op deze site zou blijven, want zoals je zelf al zei; we kunnen veel van elkaar leren.. En mocht iemand te lastig worden bestaan er altijd nog moderators..
MVG,
Satisfashion.
Experience
11-06-2010, 14:41
Als je echt lezers wil dan zou ik je bericht bij FAQ posten.
Raniyah_Sunsine
11-06-2010, 14:57
Het doet mij een genoegen te lezen dat er nog mensen zijn die uberhaubt moeite doen, om nog iets van een andere cultuur te leren. Complimenten daarvoor:goedzo:
En het is inderdaad beschamend wat voor taalgebruik u hier voorbij ziet gaan... Veel vooroordelen ook, het neerhalen van elkaar... dat is erg jammer. Maar er zijn nou eenmaal veel leden die het leuk vinden om mensen te ergeren en daar hun 'werk' van te maken, met alle gevolgen van dien....
Ach, waren we allemaal maar een stuk liever voor elkaar......
Groetjes!
weesbarmhartig
11-06-2010, 16:20
Hoi Yasmina en andere bouwers moderators en/of medeverantwoordelijke van marokko.nl
Ik ben een Nederlandse man van 50 jaar en loop al een poosje mee wat emigratie integratie betreft.
De reden van mijn bericht is het volgende:
Mij is geleerd waar, wanneer of hoe dan ook respect te tonen voor je medemens, en met name de ouderen onder ons.
Ik lees al een poosje mee op de fora van jullie site en moet eerlijk zeggen dat ik daar veel van geleerd heb.
Ikzelf ben niet gelovig maar heb wel respect voor een ieders geloofs overtuiging en probeer mij dan ook hierbij aan te passen.
Ik kan heel hypocriet gaan roepen dat ik moslim vrienden heb een Marokkaans buurman die me gebakken vis brengt elke dag en tegelijkertijd op de pvv stemmen omdat ik het eens zou zijn met het feit dat de islam overal schuldig aan zou zijn.
Ik vind dat dus niet, en probeer de jeugd duidelijk te maken dat het een pure rechtse buiging is en gevaar met zich meebrengt vanwege tweesplitsing of zelfs versplintering, dit kan ghetto wijken veroorzaken, wantrouwen en veel spanning.
dit terwijl we zoveel van elkaar kunnen leren.
Laten we er vooralsnog maar vanuit gaan dat elk geloof op bladzijde 1 in grote letters heeft staan dat we respect horen te tonen voor elkaar en elkaars ouders, dat zijn immers de mensen die gemaakt hebben wat wij nu hebben en kunnen.
Toch wil ik mijn ergernis uitspreken over het taalgebruik in jullie website, vooral de stekende opmerkingen over zusters en moeders en wat ze daar allemaal wel niet mee moeten doen.
Ik ben een aantal maanden in Bechar geweest, het zuiden van Algerije, daar heb ik geleerd dat het moslim geloof veel vrede bezit, en hoe armer hoe deelzamer de mens. Respect staat daar voorop.
Zoals ik al aangaf bezoek ik vaak jullie site om op de hoogte te blijven ven het denken van de andere kant. (zouden veel mensen moeten doen)
Ik als Nederlander die juist wel zijn best doet, kan gerust stellen dat sommige uitlatingen hier mij doen tegenhouden deze website nog langer te bezoeken.
Mijn vraag is of ik dit alleen zo storend vind, of ook andere mensen.
Ik zou mij tenminste schamen hiermee geassocieerd te willen worden.
Met vriendelijke groet (en gemeend)
:goedzo: Douwe
ps als ik mijn zonen deze taal zie uitkramen die ik hier af en toe tegenkom is het FINITO internet voor hun . ik vind het een schande
LOL even de spelling eroverheen gehaald
mijn Nederlands is niet zo goed bin een grunniger
Hallo beste Douwe,
Het doet mij goed te lezen dat u op een milde manier een goede boodschap aan mij en alle andere bezoekers geeft. Dat komt tegenwoordig erg weinig voor. U gaat gelukkig niet uit van standaard vooroordelen maar u heeft de energie en tijd erin gestoken om de vraag neer te leggen bij de bezoekers en moderators. Dit getuigt ervan dat u een mens bent die zijn hart op de goede plaats heeft en deze harde maatschappij waarin wij leven op een zachte manier op te roepen tot wederzijds respect en het tonen van goed gedrag en een vriendelijk karakter. Dergelijk gedrag zorgt immers voor een leefbare maatschappij waarin wij elkaar stimuleren om hogerop te komen en te werken aan een maatschappij die ideaal zal zijn voor alle mensen ongeacht ras, geslacht en religie.
Echter moet ik u gelijk geven in het asociaal, onrespectvol en abnormaal woordgebruik dat hier vaak is te lezen. Dit heeft niets met de Islam te maken, dit is namelijk het slechte van de mens zelf. Een persoon die het respect tegenover zichzelf verloren heeft zal het ook verliezen tegenover de medemens. Ook heeft dergelijk gedrag te maken met de situatie in het hart. Meneer Douwe, denkt u dat iemand die de innerlijke rust en innerlijke vrede in zijn leven gevonden heeft dat hij in staat zal zijn om anderen slecht te behandelen? Ik denk dit niet, het woordgebruik dat hier vaak plaatsvindt uit de mond van de asociale en onrespectvolle marokkaanse jongeren komt tot stand omdat deze jongens niets van de Islam afweten, er niets van praktiseren, lijden aan innerlijke onrust, niet weten wat hun positie is in deze maatschappij en absoluut niet de waarde kennen van hun ouders, hun familie en de medemens in het algemeen. En daarnaast speelt het neerkijken op anderen en jezelf als onwetende, verheffen tot een allesweter in de maatschappij. Egoisme en doelloos door het leven gaan spelen hierbij ook een zeer grote rol.
Daarom wil ik u aangeven meneer Douwe dat de Islam (zoals het gepraktiseerd zou moeten worden) van al dit gedrag gevrijwaard is. De Islam roept in alle gevallen op tot de volgende zaken:
- geduld
- goed gedrag
- alle zaken hun rechten geven
- het goede te zeggen of te zwijgen
- een barmhartige opstelling buitenshuis en binnenshuis
- respect tonen jegens andersdenkenden
- en het creeren van een goede doel die gunstig is voor jezelf en de maatschappij
- nooit en te nimmer jezelf of de maatschappij onrecht aandoen
- kennis op te doen over alle zaken om qua intelligentie te stijgen
Behalve de bovenstaande punten zijn er nog veel meer zaken waartoe de islam oproept. De reden dat hier weinig van word gepraktiseerd door de Marokkaanse gemeenschap is omdat men zich er niet in verdiepen, onwetend blijven, analfabeet zijn en omdat men op voorhand al denkt alles te weten van de Islam.
Maar nogmaals meneer Douwe uw bericht doet mij echt goed, het zet een persoon aan het denken en zorgt ervoor dat je in de spiegel gaat kijken.
Vanuit mijn kant (als simpele marokkaanse moslimbezoeker) wil ik u oprecht hiervoor bedanken. En wat u opviel dat viel mij inderdaad ook op. Alleen vaak heb ik gepoogd om de onrespectvolle persoon te benaderen op de topic en hem op een gewenste manier erop aan te spreken. Het gevolg hiervan is dan dat hij dan zwijgt en niets durft te reageren naar mij toe. Dit omdat hij weet dat hij fout zat naar de andere persoon toe en omdat hij weet dat ik ook een Marokkaan ben en ietsje pietsie meer weet van de Islam dan hij.
Ondanks alles ben ik er echt van overtuigd dat elke mens op aarde goeds in zich heeft. De één heeft het al ontdekt in zich en wil het verder vergroten en de ander zit nog te worstelen met zijn slechte karaktereigenschappen. Wel ben ik van mening dat als een ieder op een goede manier adviserend optreedt naar anderen dat de gehele maatschappij na een bepaalde tijd goede stappen vooruit zal zetten, wat denkt u zelf ervan?
Mijn dank aan jullie allemaal.
De tank is weer gevuld om wat kilometers door te brengen op jullie site.
Ik heb altijd het motto.
als ik 1 goed mens tref op 1 dag en dezelfde dag 10 slechte mensen, zijn de slechten al gauw vervaagd en onbestaand die ene mens verblind me dan van blijdschap.
Jammer genoeg heb ik een paar maanden met een turkse colega een gesprek gehad bij hun thuis.
De hele familie was aanwezig moeder, vader, broers, zussen en een oom.
En NEE :D we hebben geen thee gedronken maar gewoon koffie, altans ik dan.
ik moet eerlijk toegeven dat ik nooit geen bekering zou willen naar de islam of welk geloof dan ook.
Noch christen, nog islam is voor mij weg gelegd.
Waarom? omdat ik in beide partijen teveel principe en of geloofsroepers tegenkom. ik geloof meer in onschuld en from the hart ben meer het type van JA of NEE en niet half of omdat je ergens bij wilt horen
misschien is dat wel de reden dat ik daarom juist respect heb voor een echte uit het hart gelovige en staat voor zijn overtuiging wat dat dan ook mag zijn
Het is niet de bedoeling deze topic te laten voortlopen welk geloof goed of slecht of wat dan ook is.
Ik zou verschrikkelijk graag willen zien dat we elkaar de kans geven wat van elkaar te begrijpen, Pas DAN kunnen we verder.
maar om een lang verhaal kort te maken zou ik dus een afspraak maken met een imam van de dichtstbijzijnde moskee. en in gesprek gaan, niet op te discuteren maar om te begrijpen.
jammer genoeg is deze jongen ontslagen bij het bedrijf en verhuisd, geen contact meer.
Ik zou een imam willen vragen er aandacht aan te besteden de jeugd weer te leren respect te tonen voor onze ouderen dit is niet van 1 kant want ook de westerse idioten met hun gestrekte armen verdieien een keiharde schop onder hun kont.
Maar dan wel bij de ouders van deze vaak nog kinderen. Alles begint immers thuis, dus papaas en mamaas laten we weer eens ouderwets onze kroost aanpakken :) Met de nadruk op WE!
Als iemand bereid zou zijn mij te introduceren bij een imam zou ik verschrikkelijk graag willen leren.
ik besef namelijk steeds meer dat het niet aan de opmerking van een partij ligt maar meer aan de manier van hoe het wordt opgevangen, het onschuldigste grapje kan een keiharde belediging zijn van beide kanten.
Dat moeten we namelijk uit zien te vissen tegen elkaar.
nogmaals bedankt voor jullie opbeurende berichten.
Met positiviteit kunnen we samen om elkaar lachen of zelf misschien samen huilen.
Jullie bewijzen in deze antwoorden zoals zo vaak gezegd, het goede overwint.
Groetjes Douwe
Ondanks alles ben ik er echt van overtuigd dat elke mens op aarde goeds in zich heeft. De één heeft het al ontdekt in zich en wil het verder vergroten en de ander zit nog te worstelen met zijn slechte karaktereigenschappen. Wel ben ik van mening dat als een ieder op een goede manier adviserend optreedt naar anderen dat de gehele maatschappij na een bepaalde tijd goede stappen vooruit zal zetten, wat denkt u zelf ervan?
Beste weesbarmhartig
dat is namelijk mijn hele punt
Ik had het niet beter kunnen formuleren.
Gr Douwe
Hoi hoi... hier ff een stukje uit de koran, niet om u te bekeren of sjow :p maar gewoon ter informatie
In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
1. Zeg: "O gij ongelovigen,
2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,
3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid.
4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt,
5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.
6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."
(sura109: 'de ongelovigen)'
Deze sura draagt de boodschap van het respect voor anderen, ongeacht godsdienst. Niet iedereen hoeft te geloven waar jij in gelooft, zolang jij maar niet gelooft in hetgeen waarin zij geloven..
In de islam is respect voor andere godsdiensten en leefwijzen altijd voorop gesteld... helaas worden deze verzen door veel moslims niet altijd nageleefd:(
Mijn way-of-live.. Kan me niet schelen waar je vandaan komt, waar je in gelooft, wat je op je bankrekening hebt staan en wat je schoenmaat is; zolang je mensen niet schaadt, heb ik altijd respect voor je en zal ik je tegemoed komen met een lach :)
:zwaai:
50 jaar al. Nou dan zou je toch wel moeten weten dat als men grof in de mond is het dan helemaal NIET afkomst of geloofsgebonden is.
En als je bij de rubriek Nieuws en Actualiteiten kijkt naar de reacties cq discussies dan zie je dat het gelijk staat. Haast de helft van de prikkers daar is van Nederlandse afkomst namelijk.
Daar gaat het helemaal niet om.
het is niet de bedoeling een welles niets spel te veroorzaken
het gaat me alleen om het taalgebruik.
het feit dat taalgebruik niets te maken heeft met geloofsovertuiging hoef je me niet te vertellen
ik ben het alleen maar roerend met je eens.
dat is ook zeker niet het statement die ik probeer te voeren
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.