Bekijk originele versie : Washington opnieuw onder vuur wegens Guantanamo
Washington opnieuw onder vuur wegens Guantanamo
Uitgegeven: 4 augustus 2004 23:27
NEW YORK - De Amerikaanse regering is opnieuw onder vuur genomen wegens de vermeende mishandeling en vernedering van gevangenen in Guantanamo Bay op Cuba. Daar houden de VS bijna zeshonderd personen vast die in vooral Afghanistan zijn opgepakt als vermoedelijke leden van al-Qaeda en de Taliban, de voormalige fundamentalistische machthebbers in Afghanistan.
Directe aanleiding voor de jongste ophef is een dossier dat drie uit Guantanamo vrijgelaten Britten hebben opgesteld over de misstanden in het detentiecentrum. Ze werden in maart vrijgelaten na een gevangenschap van twee jaar. Ze zouden zijn geschopt en geslagen en ook onder grote druk tot een valse bekentenis zijn gedwongen over banden met het al-Qaedanetwerk. Ze werden voortdurend uit hun slaap gehouden en ze zouden ook zijn verhoord onder bedreiging van een vuurwapen.
Cc.
De Amerikanen schenden de mensenrechten.
Zij keuren echter wanpraktijken van Saddam af, terwijl iedereen allang weet dat Saddam slecht was voor 'zijn' volk; uiteindelijk voeren propaganda door deze slachtoffers te helpen!
leila_sweety
05-08-2004, 13:08
propaganda is het enige woord wat de Amerikanen kennen. Zonder dat zouden ze nooit zo ver zijn gekomen als ze nu zijn. Het is gewoon een schande!
leila_sweety
05-08-2004, 13:21
ja inderdaad het is net alleen Amerika maar de hele wereld. Er zijn zelfs dingen waarvan we niks afweten omdat er nooit over word gesproken. Ik hoorde laatst op tv dat het tibetaanse volk ook word onderdrukt enzo. Iets wat ik helemaal niet wist. Zo zullen er wel meer dingen zijn waar niemand wat vanaf weet. Zoals ik vaker zeg waar gaat het heen met deze wereld?? er is alleen maar pijn en geweld.
luis_in_de_pels
05-08-2004, 13:22
Origineel gepost door nostradamus
Nou ja, goed te keuren zijn zulke dingen nooit.
Maa als je ziet wat moslim-milities doen met mensen die ze ontvoeren, kom je tot de conclusie dat wandaden niet enkel door Amerikanen gepleegd worden.,
Kijk de wereld maar een goed rond, meest actuele op de moment...Darfur en zijn arabische milities die moorden en verkrachten aan de lopende band.
Dan valt dit nog aardig mee, deze drie hebben het er nog levend vanaf gebracht.
Hun koppen zijn tenminste niet gesneld.
Inderdaad, voor zover ik weet is er in Guantanamo trouwens nog niet één gevangene standrechtelijk geëxecuteerd (vermoord).
Dat deden die Talibanners wel anders toen ze nog in Afghanistan rondliepen. Die schoten vrouwen door het hoofd die probeerden om meisjes les te geven op illegale scholen.
En die scholen waren illegaal omdat vrouwen niet mochten leren en niet buitenshuis mochten werken (lesgeven dus).
De Amerikanen, hoe grote hufters het ook moge zijn, zijn nog lieverdjes vergeleken bij de Taliban.
leila_sweety
05-08-2004, 13:39
je hebt gelijk..moet ik maar eens doen!
Origineel gepost door luis_in_de_pels
Inderdaad, voor zover ik weet is er in Guantanamo trouwens nog niet één gevangene standrechtelijk geëxecuteerd (vermoord).
De dood is zoet vergeleken bij de systematische martelpraktijken die bij Guantanamo worden uitgevoerd, waarvan trouwens (zo lijkt het) niemand verantwoording op zich neemt.
batata112
05-08-2004, 13:47
Dat deden die Talibanners wel anders toen ze nog in Afghanistan rondliepen. Die schoten vrouwen door het hoofd die probeerden om meisjes les te geven op illegale scholen.
En die scholen waren illegaal omdat vrouwen niet mochten leren en niet buitenshuis mochten werken (lesgeven dus).
De Amerikanen, hoe grote hufters het ook moge zijn, zijn nog lieverdjes vergeleken bij de Taliban.
1) niet van die zielige leugentjes over taliban verspreiden
2) ja een land dat in oorlog is proberen in de hand te houden is veel en veel erger dan mensen opsluiten ze te molesteren, ze door honden dood laten bijtenop ze urineren ze dwingen om sex te hebben met hun broer of zus of vader of moeder. meot ik nog doorgaan? en dan hier nog zitten beweren wie een lieverdje is vergeleken met wie. ga toch naar huis man
Origineel gepost door nostradamus
Nou ja, goed te keuren zijn zulke dingen nooit.
Maa als je ziet wat moslim-milities doen met mensen die ze ontvoeren, kom je tot de conclusie dat wandaden niet enkel door Amerikanen gepleegd worden.,
Kijk de wereld maar een goed rond, meest actuele op de moment...Darfur en zijn arabische milities die moorden en verkrachten aan de lopende band.
Dan valt dit nog aardig mee, deze drie hebben het er nog levend vanaf gebracht.
Hun koppen zijn tenminste niet gesneld.
WAt heb jij lelijk ogen zeg tfoe :(
luis_in_de_pels
05-08-2004, 14:48
Origineel gepost door A_K_A
De dood is zoet vergeleken bij de systematische martelpraktijken die bij Guantanamo worden uitgevoerd, waarvan trouwens (zo lijkt het) niemand verantwoording op zich neemt.
Misschien dachten veel Afghaanse vrouwen die door de Taliban afgeranseld werden (100 stokslagen was een milde straf) dat ook wel.
luis_in_de_pels
05-08-2004, 14:51
Origineel gepost door batata112
1) niet van die zielige leugentjes over taliban verspreiden
2) ja een land dat in oorlog is proberen in de hand te houden is veel en veel erger dan mensen opsluiten ze te molesteren, ze door honden dood laten bijtenop ze urineren ze dwingen om sex te hebben met hun broer of zus of vader of moeder. meot ik nog doorgaan? en dan hier nog zitten beweren wie een lieverdje is vergeleken met wie. ga toch naar huis man
Ach jee, meneer oogklepje is er ook weer.
Wakker worden joh, dit zijn geen leugens. Dit is ECHT gebeurd onder het regime van de Taliban. Maarja, het doet jou natuurlijk pijn wanneer de ware aard van jou idolen boven komt.
Vrouwen werden onder de taliban systematisch onderdrukt, mochten niet leren en werken en werden om de minste of geringste reden gemarteld of geëxecuteerd.
Daar is iedereen, ook het merendeel van de Islamitische wereld, het wel over eens. Het waren gewoon gestoorde schoften.
En als jij die lui steunt begin je ook aardig die richting op te gaan.
batata112
05-08-2004, 14:55
je reageert nog steeds niet op wat ik heb gezegd over de lieverdjes van abu grahib. verder ken ik de hoofd van de geheime dienst van afghanistan in de jaren 80. hoewel hij tegen de taliban was, verlaagde hij zich tenminste niet to tleugens over ze te verspreiden en vertelde de waarheid over ze. luis in de pels=nederlander? en dan kom jij mij vertellen over oogkleppen en wat waar en niet waar is. hahahahah terwijl jij hier je informatie uit tv en tijdschriften haalt. kom op zeg
reageer effe op de lieverdjes van abu graib
luis_in_de_pels
05-08-2004, 15:02
Het gaat hier over Guantanamo Bay.
En ik ben tegen iedere schending van de mensenrechten.
Of die nu gedaan worden door Amerikanen, Israëlisch of door de Sudanese regering en haar Arabische milities.
wat in Abu Ghraib en in Guantanamo Bay gebeurd kan gewoon niet. Maar dezelfde dingen gebeurden onder de Taliban in Afghanistan en onder het bewind van Satan Hoessein in veel grovere en grotere mate. Maar daar sluit je je ogen voor. Je verdedigt zelfs de schoften van de Taliban.
Gelukkig is het wel zo dat in de westerse democratieën niet veel mogelijkheden zijn om weg te komen met dit soort wandaden.
In alle landen waar militairen verdacht worden van het plegen van ongeoorloofde zaken worden die militairen aangepakt en berecht. Helaas blijft het nog bij de kleine vissen, maar ook de hogere rangen zullen hier nog op aangepakt worden.
Terwijl onder het bewind van Satan Hoessein bonussen werden uitgedeelt aan de beulen die de meeste gegevens uit hun gevangenen wisten te martelen.
En de Taliban, dat waren de grootste schoften die er in Afghanistan (en de rest van de wereld) rond liepen.
Misschien dachten veel Afghaanse vrouwen die door de Taliban afgeranseld werden (100 stokslagen was een milde straf) dat ook wel.
Misschien wel, maar waar beste luis, heb je me die wandaden zien goedkeuren?
Camalia17
05-08-2004, 19:17
Beide 'partijen' deden/ doen aan mishandelingen en martelingen, of het onder Saddam's regime was, de Taliban of onder Bush. Allen doen ze wat in strijd is tegen het internationaal recht.
De ene praktijk is nog erger dan de andere, maar er is 1 wezelijk verschil.
Saddam en De Taliban werden door de internationale gemeenschap geïsoleerd door hun daden en dat is NIET het geval bij de Bush-regering. Niemand durft de VS te veroordelen of ze op een harde manier aan te spreken.
Daarnaast 'promoot' Bush democratie & mensenrechten, daarom is het van Bush het meest onacceptabel.
Bovendien heersde er in Irak en Afganistan totalitaire regimes en in de VS niet, daarom moeten mishandelingen e.d. waar de VS voor verantwoordelijk is, het HARDST bekritiseerd worden.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.