Bekijk originele versie : Wat een nachtmerrie
Zusjes verdrinken in recreatieplas
Uitgegeven: 3 augustus 2004 20:04
WIERDEN - Twee zusjes van 7 en 9 jaar zijn dinsdag in recreatieplas Lage Veld in Wierden verdronken. Dat heeft de politie dinsdag meegedeeld. De meisjes waren afkomstig uit Burundi en verbleven in het asielzoekerscentrum bij het nabij gelegen Azelo.
Het drama speelde zich rond 15.15 uur af. Het eerste meisje werd door een jongen uit het water gehaald en tevergeefs gereanimeerd door twee ambulancebroeders, die toevallig in hun vrije tijd bij de recreatieplas waren.
Korte tijd later zag een meisje uit Rijssen nog een meisje levenloos in het water drijven. De zusjes, die niet konden zwemmen, waren met enkele familieleden en kennissen naar de recreatieplas gegaan.
Bron: nu.nl
Als die meisjes niet konden zwemmen, waarom laten die ouders ze dan het water ingaan. :confused:
En het zijn vaak kinderen van buitenlandse afkomst. Ouders die denken:"Ja hallo! Ik betaal toch, dan moet het personeel maar opletten!"
Djumanah
04-08-2004, 11:33
Origineel gepost door Erwin
En het zijn vaak kinderen van buitenlandse afkomst. Ouders die denken:"Ja hallo! Ik betaal toch, dan moet het personeel maar opletten!"
Wat een onzin is dit, ik begrijp ook niet waar je dit vandaan haalt.
Heb je misschien ook bronnen hier voor, of roep je maar wat.. :confused:
Dit zijn trieste dingen die iedereen kan overkomen, nederlands, turks marokkaans enzv.
Geloof me nou en als je kinderen krijgt moet je ze naar zwemles sturen. Ik roep niet maar wat, ik ben badmeester.
Djumanah
04-08-2004, 12:00
Geloof me nou en als je kinderen krijgt moet je ze naar zwemles sturen. Ik roep niet maar wat, ik ben badmeester.
Nou ik kan je dit vertellen... Ik ben zelf marokkaanse en zie in mij omgeving dat marokkanen hun kinderen vaak op zmemles zetten. Dit ook vooral omdat marokko vol zee zit, en dit gewoon goed is voor elk individu...
:zwaai:
nathalie2
04-08-2004, 12:16
Dit ligt wat moeilijker als je in Burundi woont en naar Nederland gevlucht bent. Als je hier net een week bent is je eerste prioriteit niet om je kinderen naar zwemles te sturen.
Zwemles weer gewoon in het onderwijs zetten. Ik kreeg vroeger ook zwemles via school en dat moet gewoon weer terug. Het is de enige manier waarop je zeker weet dat een kind leert zwemmen, ook als de ouders te laks zijn om hun verantwoordelijkheid te nemen zal het kind in ieder geval niet de dupe worden.
Origineel gepost door Corrie
Bij mijn zoontje op school krijgen ze ook zwemles vanaf groep 3...
Ik vind dat idd erg belangerijk, het liefste had ik hem nu al op zwemles gehad, maar dat mag niet voordat hij 5 is.
Maar we hebben hem zelf wat basis dingen aangeleerd aangezien het een waterratje is die geen angst voor water kent ;)
Hij zal niet zomaar verzuipen in een onbewaakt ogenblik...
Goed dat ze zwemles geven!
Ik vond het zwemmen nog hartstikke leuk ook dus ik was wel blij dat we op school zwemles kregen.
He Erwin!
Hoe is tie jongen!
Hoe is het op je werk?
Groetjes Noena
inderdaad onzinnige reactie van je Erwin :jammer:
Origineel gepost door Djumanah
Nou ik kan je dit vertellen... Ik ben zelf marokkaanse en zie in mij omgeving dat marokkanen hun kinderen vaak op zmemles zetten. Dit ook vooral omdat marokko vol zee zit, en dit gewoon goed is voor elk individu...
:zwaai:
Dat is mooi. Maar die Angolees die met zijn gouden tanden wel effe stoer van het startblok springt en halverwege van de bodem moet worden gevist heeft niks aan de Marokkaanse zee. Zwemles is 1 ding, je verantwoordelijkheid als ouder nemen is 2. Het is nog steeds een feit dat veel ouders 6 weken vakantie belangrijker vinden dan zwemles. Zeker nu het schoolzwemmen steeds minder gewoon wordt. Dat je je kinderen niet leert zwemmen is best, maar neem je verantwoordelijkheid. Pa zit een krantje te lezen terwijl de kleine zonder zwemvleugeltjes het water instapt. En inderdaad, het kan iedereen overkomen. Ook Nederlanders zitten soms krap bij kas en hebben moeite om de centjes voor de (niet goedkope) zwemles op te hoesten. Ook Nederlanders vallen in slaap onder het zonnetje. Wat Nederlanders minder hebben is dat ze het gevaar onder- en het professionele toezicht overschatten. Van oudsher is Nederland gewoon een land met veel water en iedereen hier weet hoe gevaarlijk het kan zijn. Een gedateerd, maar interessant stukje hieronder:
In de Volkskrant van 20 augustus 2002 stond naar aanleiding van een aantal verdrinkingsgevallen het volgende commentaar:
Verdronken
Zeker acht mensen stierven het voorbije weekeinde de verdrinkingsdood. Ten minste vier van hen waren kinderen. Dat is de trieste balans van enkele warme dagen waarop recreëren op en rond het water voor de betrokken families in een nachtmerrie veranderde.
Twee maanden geleden vond in Amsterdam een groot congres plaats over verdrinking, het eerste World Congress on Drowning Enkele cijfers: volgens de Wereldgezondheidsorganisatie verdrinken jaarlijks een half miljoen mensen. In Nederland verdrinken per jaar driehonderd mensen (van wie honderd door zelfdoding). In de leeftijdscategorie tussen nul en vijf jaar gaat het elk jaar om 24 kinderen, waarmee verdrinking in die groep een van de voornaamste doodsoorzaken is. Ruim 130 peuters en kleuters moeten jaarlijks in het ziekenhuis worden behandeld voor bijnaverdrinking. Allochtonen zijn relatief vaak slachtoffer.
Onderschatting door ouders van de aantrekkingskracht en het gevaar van water voor kleine kinderen is een van de verklaringen voor deze trieste gegevens. Niet voor niets heet een waarschuwingscampagne van de Stichting Consument en Veiligheid 'Watervlug'. Een verdrinking voltrekt zich doorgaans geluidloos en vliegensvlug. 'Het kind was even aan de aandacht van de ouders ontsnapt', heet het dan in de huiveringwekkende krantenberichten.
Toch werd op het congres in Amsterdam benadrukt dat snelle hulpverlening nog wel degelijk kan helpen. Afhankelijk van de temperatuur van het water (koud geeft een grotere overlevingskans) en de tijdspanne waarin een drenkeling al in het water lag, kan, ook zonder uiterlijke tekenen van leven, reanimatie redding bieden. Dat vraagt wel om het voorhanden zijn van hulpverleners die beschikken over de vereiste vaardigheden.
In zwembaden is kennis over verdrinking vaak niet meer aanwezig, reden waarom scholen en ouders zich zorgen maken over het op zich nuttige schoolzwemmen. Exploitatietekort en personeelsgebrek teisteren de zwembadsector. De strenge, goed opgeleide badmeester van weleer heeft plaatsgemaakt voor de toezichthouder in deeltijd (that's me:D, Er). Bovendien is toezicht in een bad dat niet dieper is dan1.40 meter niet verplicht en bestaan er geen voorgeschreven maxima aan aantallen zwemmers in een bad.
Tijdig naar zwemles vermindert het gevaar. Ook een systeem met camera's, dat alarm slaat als een lichaam in het water twintig seconden niet beweegt, is een hulpmiddel. Maar bovenal is er de verantwoordelijkheid van ouders of begeleiders. Noodlot bestaat, maar wie in de nabijheid van water niet het oog op kinderen weet te houden, doet er verstandig aan thuis te blijven.
Copyright Volkskrant
"Meneer, uw kind moet echt zwemvleugeltjes dragen." "Zeur niet zo, ik ben er zelf bij!"http://img22.imageshack.us/img22/881/Shutup1.gif
Van www.veiligheid.nl haal ik de volgende quote:
Dodelijke slachtoffers
Jaarlijks verdrinken 19 kinderen. Daarmee is verdrinking de belangrijkste doodsoorzaak door ongevallen voor kinderen van0 - 4jaar.
Ruim de helft van de dodelijke ongevallen vindt in of om huis plaats.
Dan gaat het om verdrinkingen in bad of de tuinvijver en andere lullige, makkelijk te voorkomen ongelukken.
Dus... Verantwoordelijkheid ligt nog steeds primair bij de ouders. Opletten!
@ Grover: ...Leuk om te lezen, klik hier... (http://zid.nrz.nl/HTML/paginas_veel_gestelde_vragen/pagina_waarom_zijn_er_geen_zwarte_topzwemmers.htm) ;)
Bijgewerkt op Dinsdag, 20 Augustus 2002
Schoolzwemmen essentieel voor kinderen -
De vier tot zes schoolgaande kinderen die jaarlijks verdrinken in Nederlandse zwembaden zijn vrijwel altijd van allochtone afkomst. Dat meldt de stichting Consument en Veiligheid. Dit zou met een betere toegankelijkheid van zwemlessen verholpen moeten worden.
De stichting vindt dat scholen, gemeenten en rijksoverheid voorwaarden moeten scheppen waardoor ieder Nederlands kind een zwemdiploma kan halen. Zij denkt daarbij aan extra geld en personeel, maar ook bijvoorbeeld aan aandacht voor mogelijke verdrinking in de inburgeringscursus voor allochtonen.
Momenteel heeft op de zogenoemde blanke scholen 83 procent van de leerlingen in groep acht een zwemdiploma. Op de 'zwarte scholen' is dat slechts 49 procent. ,,Ouders van allochtone afkomst verbieden vaak het gemengd zwemmen uit geloofsovertuiging'', zegt een woordvoerder van Consument en Veiligheid. Hij vindt niet dat een wet deze godsdienstvrijheid mag doorkruisen. Maar scholen hebben vaak niet genoeg geld en personeel om de jongens en meisjes apart te laten zwemmen.
De stichting vindt verder dat de wet die de veiligheid en hygiëne in de zwembaden regelt (WHVZ), niet toereikend is, aldus de woordvoerder. Volgens de regelgeving is bijvoorbeeld toezicht in een bad niet dieper dan 1,40 meter niet verplicht. Ook zegt de wet niets over het aantal toezichthouders per bad of per aantal kinderen.
Het Nederlands Instituut voor Lokale Sport en Recreatie (LC) en de Vereniging van Recreatieondernemers Nederland (Recron) hebben daarom zelf het initiatief genomen de veiligheid en hygiëne in hun baden en hun imago te verbeteren. In april van dit jaar hebben zij officieel het zwembadkeurmerk Veilig en Schoon ingesteld.
[Bron: ANP]
Lijken we toch meer op elkaar dan je graag zou willen, Najib.
Je hebt bijna 3000 spoortjes van je referentiekader achtergelaten...
Asielzoeker gered van verdrinking
Uitgegeven: 5 augustus 2004 20:59
LETTELBERT - In het Groningse Lettelbert is donderdag een 26-jarige asielzoeker uit Ivoorkust ternauwernood aan de verdrinkingsdood ontsnapt. Het is het vierde zwemongeval met asielzoekers in een week tijd.
De man, afkomstig uit het asielzoekerscentrum in Tolbert, ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis.
Waarschuwingen
Het slachtoffer, dat niet kon zwemmen, was ondanks waarschuwingen van andere aanwezigen toch het diepe water ingegaan.
Hij verdween kopje onder maar kon enige tijd later door omstanders worden gered. De man is ter plekke gereanimeerd. De traumahelikopter heeft hem naar het ziekenhuis gebracht.
Risico
Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) maakte woensdag nog bekend dat medewerkers van asielzoekerscentra meer aandacht besteden aan de risico's van zwemmen.
Afgelopen week kwamen drie asielzoekers om het leven door verdrinking. Twee zusjes van 7 en 9 verdronken dinsdag in recreatieplas Lage Veld in Wierden. Een 16-jarige jongen verdronk vrijdag in het Aekingameer in in de buurt van Appelscha.
Bron: nu.nl
Dit is toch te gek voor woorden, moeten we die mensen dan alles uitleggen, t/m hoe ze over moeten steken, en hun schoenen moeten strikken.
oujdiariffia
06-08-2004, 12:06
Als die meisjes niet konden zwemmen, waarom laten die ouders ze dan het water ingaan. :confused: [/B][/QUOTE]
Waren asielzoekers van Somalisch afkomst..
MIsschien nu een antwoordt op je vraag?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.