Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Fel protest tegen komst Turkse moskee R'daal

Pagina's : [1] 2 3 4

Raihana
03-08-2004, 22:33

De mogelijke komst van een Turkse moskee heeft geleid tot felle reacties bij de bewoners van de Wouwseweg in Roosendaal. Tijdens het wielerevenement de Draai van Kaai hingen bewoners diverse pamfletten met leuzen op tegen hun woningen. Sindsdien worden ze bedreigd door Turkse jongeren. De in het oog springende pamfletten met teksten als 'Moskee nee' en 'Moskee hier? Ieder zijn plek maar niet hier' werden bewust op de dag van het evenement geplaatst, om op deze wijze zoveel mogelijk bezoekers van de wielerwedstrijd ermee te confronteren. "Dat was precies de bedoeling. Zodat veel mensen kunnen zien wat hier aan de hand is. Wat de gemeente ons aandoet", zegt Toine Koevoets, woordvoerder namens de buurt. De protestacties van de bewoners hebben geleid tot confrontaties met Turkse jongeren. Koevoets: "Toen we vorige week hoorden dat die moskee hierheen zou komen, hebben we met de buurt meteen besloten om actie te gaan voeren en om die pamfletten op te hangen met het oog op de Draai van de Kaai. Terwijl sommige mensen daar afgelopen zondag mee bezig waren, kwamen er Turkse jongeren langs en die trokken de pamfletten weer van de muren. Dat leidde tot gescheld over en weer en daarbij zijn sommige buurtbewoners bedreigd. Woordvoerder Yunüs Yardinci van het Turkse moskeebestuur zegt niets te weten van de heibel tussen Turkse jongeren en bewoners van de Wouwseweg. "Dat zou heel spijtig zijn. Wij zitten nu nog in een periode van praten over de verhuizing. Het zou niet goed zijn als alles nu al uit de hand loopt. We moeten eigenlijk toch zien dat we met zijn allen bij elkaar komen."

Raihana
03-08-2004, 22:36
Ik dacht dat de moskeebezoek sterk afgenomen was in Nederland.. :confused:

tonk
03-08-2004, 23:25
Maar waaom zijn ze tegen die moskee? Ze gaan vanuit die moskee toch niet 5x per dag luidkeels omroepen dat het tijd is om te bidden? Dat lijkt mij namelijk redelijk irritant, maar ook niet onoverkomelijk. Wordt ie ontzettend groot en/of hoog en beperkt daardoor het uitzicht op een rustiek meertje? Wordt ie soms gebouwd op de plek van dat rustieke meertje ten koste van het zeldzame rustiekemeertjessalamandertje? Of zijn die lui daar gewoon ietwat islamofoob?

tonk
03-08-2004, 23:26
Origineel gepost door Raihana Ik dacht dat de moskeebezoek sterk afgenomen was in Nederland.. :confused: Misschien hadden ze daar nog wel helemaal geen moskee, kan het bezoek ervan ook niet afnemen. Bovendien was dat onderzoek toch van prullenbakkwaliteit want enkel gebaseerd op oudere onderzoeken?

Scottie
04-08-2004, 18:02

Nou, als alle moslims tegelijk een moskee in gaan, staan de meesten leeg. Dat komt omdat die voorgangers ook met lege handen staan. Ik stuur nog wel eens een foto van een mooie synagoge, die joden weten tenminste hoe je een kerkgebouw mooi in de bestaande omgeving kunt laten opgaan. Mickey Mouse-architectuur, als het al architectueur is. Kinderlijk, symbool van een vastgelopen ontwikkeling en een belediging voor 900 jaar Nederlandse bouwtraditie. Een traditie die wereldberoemd is. Nog een moskee? Goed, maar alleen als aangetoond kan worden dat er voldoende kerkgangers zijn en ontworpen door hier opgeleidde architecten. Sommige linkse gekken roepen dat Nederland zoveel heeft aan die invloeden vanuit Turkije en Noord-Afrika, aan de architectuur van die kerkbouwers is dat niet af te lezen. Zij brengen met hun broddelwerk en opzichtig gekleurde kasteeltorentjes de Nederlandse architectuur terug, heel ver terug. Een mooi woord is dan "Traditioneel". Terwijl het geen traditie is, in geheel West_Europa niet om iemand vanaf een toren te laten brullen, vijf maal per dag en die torens met lullige lampjes te versieren alsof het kerstbomen zijn. Positieve invloed, me hoela. Scottie, bakstenen eerst.

riffii
12-08-2004, 05:18
Origineel gepost door Scottie Nou, als alle moslims tegelijk een moskee in gaan, staan de meesten leeg. Dat komt omdat die voorgangers ook met lege handen staan. Ik stuur nog wel eens een foto van een mooie synagoge, die joden weten tenminste hoe je een kerkgebouw mooi in de bestaande omgeving kunt laten opgaan. Mickey Mouse-architectuur, als het al architectueur is. Kinderlijk, symbool van een vastgelopen ontwikkeling en een belediging voor 900 jaar Nederlandse bouwtraditie. Een traditie die wereldberoemd is. Nog een moskee? Goed, maar alleen als aangetoond kan worden dat er voldoende kerkgangers zijn en ontworpen door hier opgeleidde architecten. Sommige linkse gekken roepen dat Nederland zoveel heeft aan die invloeden vanuit Turkije en Noord-Afrika, aan de architectuur van die kerkbouwers is dat niet af te lezen. Zij brengen met hun broddelwerk en opzichtig gekleurde kasteeltorentjes de Nederlandse architectuur terug, heel ver terug. Een mooi woord is dan "Traditioneel". Terwijl het geen traditie is, in geheel West_Europa niet om iemand vanaf een toren te laten brullen, vijf maal per dag en die torens met lullige lampjes te versieren alsof het kerstbomen zijn. Positieve invloed, me hoela. Scottie, bakstenen eerst. Wat poep je man ...ga mailtjes in die magische muuur van jullie stopppen ofso ! Ik kom uit roosendaal en heb in dat gebouw op school gezeten waar ze die zogenaamde moskee willlen bouwen. IK geef die mensen groot gelijk...tis helemaal geen plek op een moskee te bouwen. Te weinig parkeer plaatsen en leid alleen tot overlast :)

maly_pense
12-08-2004, 07:29
Origineel gepost door Raihana De mogelijke komst van een Turkse moskee heeft geleid tot felle reacties bij de bewoners van de Wouwseweg in Roosendaal. Tijdens het wielerevenement de Draai van Kaai hingen bewoners diverse pamfletten met leuzen op tegen hun woningen. Sindsdien worden ze bedreigd door Turkse jongeren. De in het oog springende pamfletten met teksten als 'Moskee nee' en 'Moskee hier? Ieder zijn plek maar niet hier' werden bewust op de dag van het evenement geplaatst, om op deze wijze zoveel mogelijk bezoekers van de wielerwedstrijd ermee te confronteren. "Dat was precies de bedoeling. Zodat veel mensen kunnen zien wat hier aan de hand is. Wat de gemeente ons aandoet", zegt Toine Koevoets, woordvoerder namens de buurt. De protestacties van de bewoners hebben geleid tot confrontaties met Turkse jongeren. Koevoets: "Toen we vorige week hoorden dat die moskee hierheen zou komen, hebben we met de buurt meteen besloten om actie te gaan voeren en om die pamfletten op te hangen met het oog op de Draai van de Kaai. Terwijl sommige mensen daar afgelopen zondag mee bezig waren, kwamen er Turkse jongeren langs en die trokken de pamfletten weer van de muren. Dat leidde tot gescheld over en weer en daarbij zijn sommige buurtbewoners bedreigd. Woordvoerder Yunüs Yardinci van het Turkse moskeebestuur zegt niets te weten van de heibel tussen Turkse jongeren en bewoners van de Wouwseweg. "Dat zou heel spijtig zijn. Wij zitten nu nog in een periode van praten over de verhuizing. Het zou niet goed zijn als alles nu al uit de hand loopt. We moeten eigenlijk toch zien dat we met zijn allen bij elkaar komen." De suggestie lijkt duidelijk, Raihana. Wat zijn Nederlanders toch INTOLERANT!. Dat wil je toch met dit nieuwsbericht duidelijk maken. Maar, realiseer je je dat het dezelfde selectieve nieuwsgaring betreft die dit protest in de media heeft doen publiceren als die Marokkanen zo'n slechte naam bezorgt. Want hoe vaak zou een buurt ergens in Nederland zich niet verzetten tegen iets wat een vergelijkbare overlast geeft,bijvoorbeeld een sportcomplex, of een winkelcentrum, en dat nooit de nieuwsmedia haalt. Is dat niet een beetje inconsequent, enerzijds schelden op die media en anderszijds dankbaar van haar gebruik maken als dat in je haatcampagne van pas komt. Trouwens, hoe tolerant ben jij ? Hoe zou jij reageren als naast jouw huis een homobar zou komen ? In ieder geval die bedreigingen van die Turkse jongeren die dus de wet niet respecteren, maakt hun zaak er niet beter op. Integendeel, het verstevigt de positie van die buurtbewoners.

Hoogervorst
12-08-2004, 08:22
Origineel gepost door tonk Maar waaom zijn ze tegen die moskee? Ze gaan vanuit die moskee toch niet 5x per dag luidkeels omroepen dat het tijd is om te bidden? Dat lijkt mij namelijk redelijk irritant, maar ook niet onoverkomelijk. Wordt ie ontzettend groot en/of hoog en beperkt daardoor het uitzicht op een rustiek meertje? Wordt ie soms gebouwd op de plek van dat rustieke meertje ten koste van het zeldzame rustiekemeertjessalamandertje? Of zijn die lui daar gewoon ietwat islamofoob? Precies. Laat maar eerst die lui praten waarom ze er tegen zijn. Maar om het omroepen kan het niet zijn, want daar zijn strenge geluidseisen voor handen. Misschien zijn ze wel islamofoob. Maar daar kom je snel genoeg achter.

Peej
12-08-2004, 08:33
Ik vind het een beetje kinderachtig van die bewoners om nu al zo extreem te reageren. Als die Turkse moslims een nieuwe moskee willen bouwen uit eigen financiële middelen kan ik daar geen probleem mee hebben. En voor wat betreft de plaats van vestiging en de bouwstijl zijn er in Nederland genoeg regels die de mogelijkheid bieden om te protesteren als je het daar niet mee eens bent . Inspraakprocedures genoeg die door beide partijen nageleefd moeten worden.

Raihana
12-08-2004, 10:59
Origineel gepost door maly_pense De suggestie lijkt duidelijk, Raihana. Wat zijn Nederlanders toch INTOLERANT!. Dat wil je toch met dit nieuwsbericht duidelijk maken. Maar, realiseer je je dat het dezelfde selectieve nieuwsgaring betreft die dit protest in de media heeft doen publiceren als die Marokkanen zo'n slechte naam bezorgt. Want hoe vaak zou een buurt ergens in Nederland zich niet verzetten tegen iets wat een vergelijkbare overlast geeft,bijvoorbeeld een sportcomplex, of een winkelcentrum, en dat nooit de nieuwsmedia haalt. Is dat niet een beetje inconsequent, enerzijds schelden op die media en anderszijds dankbaar van haar gebruik maken als dat in je haatcampagne van pas komt. Trouwens, hoe tolerant ben jij ? Hoe zou jij reageren als naast jouw huis een homobar zou komen ? In ieder geval die bedreigingen van die Turkse jongeren die dus de wet niet respecteren, maakt hun zaak er niet beter op. Integendeel, het verstevigt de positie van die buurtbewoners. Je gaat toch geen moskee met een homobar vergelijken he? En ik voer geen ''haatcampagne'', ik zeg gewoon wat ik vind en denk.. :)

Danielle2
12-08-2004, 11:21
Zowel in een moskee als in een homobar komen mensen samen om een gemeenschappelijk onderdeel van hun identiteit te delen... Van mij mag er in mijn straat zowel een moskee als een homobar worden gebouwd, geen enkel probleem mee.

arabchrstn
12-08-2004, 11:35
Of een moskee cq. homobar? ;)

Raihana
12-08-2004, 11:51
Origineel gepost door arabchrstn Of een moskee cq. homobar? ;) Morgen weer een nieuwe dag.. :rolleyes:

CitriC
12-08-2004, 12:13
Origineel gepost door maly_pense De suggestie lijkt duidelijk, Raihana. Wat zijn Nederlanders toch INTOLERANT!. Dat wil je toch met dit nieuwsbericht duidelijk maken. Maar, realiseer je je dat het dezelfde selectieve nieuwsgaring betreft die dit protest in de media heeft doen publiceren als die Marokkanen zo'n slechte naam bezorgt. Want hoe vaak zou een buurt ergens in Nederland zich niet verzetten tegen iets wat een vergelijkbare overlast geeft,bijvoorbeeld een sportcomplex, of een winkelcentrum, en dat nooit de nieuwsmedia haalt. Is dat niet een beetje inconsequent, enerzijds schelden op die media en anderszijds dankbaar van haar gebruik maken als dat in je haatcampagne van pas komt. Trouwens, hoe tolerant ben jij ? Hoe zou jij reageren als naast jouw huis een homobar zou komen ? In ieder geval die bedreigingen van die Turkse jongeren die dus de wet niet respecteren, maakt hun zaak er niet beter op. Integendeel, het verstevigt de positie van die buurtbewoners. Een hoop gelul maar waar het op neer komt is dit.. Die mensen willen geen moskee in de straat, die moskee zal waarschijnelijk minder overlast veroorzaken dan de school die er stond. Dus zullen ze een andere reden hebben..,

maly_pense
12-08-2004, 20:00

Origineel gepost door Raihana Je gaat toch geen moskee met een homobar vergelijken he? Nou, in eerste instantie ging het mij om de redenenwaarom iemand erop tegen kan zijn -die zijn m.i. volstrekt gelijksoortig-, maar nu je 't mij vraagt, denk ik toch dat de overeenkomsten groter zijn dan jij zou willen toegeven, hoe zeer de activiteiten die er plaats vinden op het eerste oog zo verschillend zijn. Het zijn allebei plaatsen waar de bezoekers op grond van een als onvervreemdbaar deel van zichzelf elkaar opzoeken en zich gesterkt voelen in gedeelde waarden & normen. Maar, nogmaals, mijn vraag zou jij protesteren wanneer een homobar naast jouw huis zo komen. "Ieder zijn heug en zijn meug" is dat iets waar jij je in herkent ? en ik voer geen ''haatcampagne'', ik zeg gewoon wat ik vind en denk.. :) Oh, die buurtbewoners zeiden ook gewoon wat ze dachten, Hirschi Ali Ayaan en Pin Fortuyn zeiden ook gewoon wat ze dachten. Ik vraag me af of je in deze context wel iets gewoon eruit kunt flappen, alsof om iets onbenulligs ging. En zei je maar je mening en bedacht je maar zelf argumenten; dan konden we er met een open visier over duelleren. Maar dat doe je niet: je suggereert iets door selektief nieuwsberichten te plaatsen die Nederlanders in een kwaad licht plaatsen. Jouw 'bijdrage' had toch ook kunnen heten 'Turken bedreigen Nederlanders!'

Pagina's : [1] 2 3 4