Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Nederlander meest bang voor terreur tijdens Spelen

Raihana
03-08-2004, 22:20

AMSTERDAM - Meer dan de helft van de Nederlanders (56 procent) is er helemaal niet zo zeker van dat de Olympische Spelen in Athene zonder terroristische aanslagen zullen verlopen. De Nederlander is daarmee het meest ongerust van alle Europeanen, blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van de Amerikaanse nieuwszender CNN en het Amerikaanse weekblad TIME Magazine. Gemiddeld vreest eenderde (32 procent) van de Europeanen voor terreur tijdens het sportspektakel. De onderzoekers van TNS NIPO noemden het dinsdag opmerkelijk dat de Spanjaarden ondanks de treinaanslagen in Madrid het minst bevreesd lijken voor terreur: slechts 17 procent denkt dat er een kans bestaat op een nieuwe aanval. Athene vreest een aanval van terroristen in de periode tussen 13 en 29 augustus, wanneer de Olympische Spelen in volle gang zijn. Vooral de angst voor grote aanslagen is groot. De Griekse hoofdstad heeft zich voorbereid alsof een oorlog dreigt. De NAVO is ingeroepen om het luchtruim te bewaken met speciale verkenningsvliegtuigen en Amerikaanse soldaten worden ingezet voor de beveiliging van staatshoofden en andere officials. Uit de enquête komt verder naar voren dat de belangstelling voor de Spelen groot is. Acht op de tien Nederlanders is van plan het evenement op televisie te gaan kijken, drie op de tien verwacht de wedstrijden dagelijks te gaan volgen. TNS NIPO ondervroeg in Nederland ongeveer duizend mensen. In elf andere Europese landen gebeurde hetzelfde. En overdrijven is ook aan vak.. :rolleyes:

Deliana
03-08-2004, 22:35
Zo overdreven vind ik dat niet. Met alle terreur vandaag de dag, zijn de Olympische Spelen natuurlijk een mooi doelwit.

sneakynawal
03-08-2004, 23:24
Ja dan kan je 'alles' als een mooi doelwit gaan beschouwen. Zoveel feestdagen, zoveel activiteiten...die nog gaan komen.

rnaj
03-08-2004, 23:26
Origineel gepost door sneakynawal Ja dan kan je 'alles' als een mooi doelwit gaan beschouwen. Zoveel feestdagen, zoveel activiteiten...die nog gaan komen. Behalve dan dat een aanslag tijdens koopzondag in deventer minder wereld nieuws is als een aanslag op de olympische spelen :kwaad:

sneakynawal
03-08-2004, 23:28

Origineel gepost door rnaj Behalve dan dat een aanslag tijdens koopzondag in deventer minder wereld nieuws is als een aanslag op de olympische spelen :kwaad: Echt waar? Wist ik helemaal niet.

sneakynawal
03-08-2004, 23:30
Origineel gepost door nostradamus Overdrijven? Tot het gebeurt, of dacht je dat terroristen één moer geven om wat of wie ze vernietigen. Kijk maar naar Madrid, 200 onschuldigen vermoord. Het zal je maar gebeuren als je de trein op stapt, in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht of Madrid Ja maar als ik zo ga denken dan zie ik niets van de wereld. Als het gebeurt dan gebeurt het.

Deliana
03-08-2004, 23:30
Origineel gepost door sneakynawal Ja dan kan je 'alles' als een mooi doelwit gaan beschouwen. Zoveel feestdagen, zoveel activiteiten...die nog gaan komen. Dit is natuurlijk wel een evenement dat wereldwijd bekeken gaat worden, en waar heel veel landen aan meedoen. Incl. het "geliefde" Amerika. En als ik hier al lees dat jongeren hier in Nederland een Amerikaanse vlag bij een winkel bespugen en vervolgens gaan rellen met de winkelier, dan hou ik mijn hart vast voor Athene.

sneakynawal
03-08-2004, 23:36
Origineel gepost door Deliana Dit is natuurlijk wel een evenement dat wereldwijd bekeken gaat worden, en waar heel veel landen aan meedoen. Incl. het "geliefde" Amerika. En als ik hier al lees dat jongeren hier in Nederland een Amerikaanse vlag bij een winkel bespugen en vervolgens gaan rellen met de winkelier, dan hou ik mijn hart vast voor Athene. Het is maar goed dat de Grieken niet op hun achterhoofd zijn gevallen en dat ze daar rekening mee houden. Daarbij krijgen ze ook nog hulp van andere landen. Insha Allah gaat er niets gebeuren.

Deliana
04-08-2004, 00:49
Olympische beveiliging begonnen Uitgegeven: 30 juni 2004 16:18 Laatst gewijzigd: 30 juni 2004 16:20 De grote Griekse beveiligingsoperatie is begonnen. Duizenden agenten en soldaten nemen vanaf nu hun posities in bij onder meer olympische locaties en de landsgrenzen. Ook strategische objecten als waterreservoirs en elektriciteitscentrales staan vanaf nu onder permanent toezicht. In totaal 70.000 ordehandhavers worden ingezet. En dat alles gaat zo’n één miljard euro kosten. De voorbereidingen zijn bijna klaar, zei de verantwoordelijke minister, Yiorgos Voulgarakis, vorige week, maar zullen over twee weken compleet zijn. Op de NAVO-top in Turkije heeft de Griekse premier Karamanlis alle aanwezigen nogmaals verzekerd dat alles is geregeld. Om een goede daad te stellen, heeft hij agenten voor zijn eigen beveiliging ter beschikking gesteld. Ze zullen het druk krijgen, al was het alleen maar om de vijftig wereldleiders te beschermen, die in augustus naar Athene komen. Wat die beveiligingsoperatie in de praktijk allemaal betekent, zullen de Atheners snel merken. De stadions zijn hermetisch afgesloten, net als het olympisch dorp. Tijdens de Spelen zelf mogen alleen mensen met pasjes gebruik maken van de snelweg rond Athene. En ook ziekenhuizen, politiebureau’s en andere belangrijke objecten zullen niet meer makkelijk zijn te bereiken. Tot slot nog even iets over die 70.000 ordehandhavers. Daar er 10.000 sporters komen, zijn er per sporter dus gemiddeld zeven agenten. Dat is best veel… Bron: nu.nl Bij het zien van de kosten krijg ik toch wel een beetje kramp in mijn buik.