Bekijk originele versie : Koningshuis Saoedi-Arabië betwist 'Fahrenheit 9/11'
Het koningshuis van Saoedi-Arabië heeft grote moeite met 'Fahrenheit 9/11', de nieuwe documentaire van Michael Moore. In de documentaire wordt onder meer beweerd dat vlak na de aanslagen van 11 september hooggeplaatste Saoedi's de Verenigde Staten uit vluchtten met toestemming van de Amerikaanse regering. De eerste dagen na elf september was het luchtruim officieel gesloten.
Prins Turki al-Faisal, ambassadeur voor Saoedi-Arabië in Londen en halfbroer van kroonprins Abdullah, bestrijdt dit. Ten tijde van de aanslagen was de ambassadeur hoofd van de inlichtingendienst. Volgens al-Faisal heeft Moore zijn huiswerk niet goed gedaan voor het maken van de documentaire .
Daarbij wijst hij op het rapport van commissie die onderzoek deed naar de gebeurtenissen rond 11 september. Het rapport pleit Saoedi-Arabië vrij van enige betrokkenheid bij de aanslagen. Bovendien vond de commissie geen bewijs van een vlucht van Saoedische officials, kort na 11 september.
De Saoedische regering had Moore een visum aangeboden om het land te bezoeken. Moore is nooit gegaan. Al-Faisal: "Hij heeft een belangrijke kans gemist om zijn bevindingen te checken. Naar mijn mening zou hij alle moeite moeten nemen om het land te bezoeken dat zo'n grote rol speelt in zijn film."
Dumbo's gaan ze iemand een visum aanbieden, die hun belachelijk maakt op alle manieren.. :confused:
DonAgewan
02-08-2004, 01:23
Origineel gepost door Raihana
Dumbo's gaan ze iemand een visum aanbieden, die hun belachelijk maakt op alle manieren.. :confused:
Heb je die film gezien? Volgens mij niet want Moore maakt niet Saodi Arabie belachelijk maar Bush en hij brengt zijn verhoudingen met bepaalde Saodische figuren naar voren.
Het is een hele goede documentaire en zeker een aanrader om te gaan zien. Die vlucht waar Moore het over heeft gehad heeft wel degelijk plaats gevonden en is ook bevestigd door verschillende mensen die betrokken waren bij die vlucht.
Stel hij gaat en ze gooien hem in een kerker wegens een of andere 'wet'. Wie zal er dan wat doen, Amerika zeker niet.
Ik zeg niet dat Saudi dat zou doen maar leek mee een leuke theorie :D ;)
babyvanbelisma
02-08-2004, 08:55
Raar eigenlijk dat saoedi's opkomen voor Bush....
en heel raar dat de Saoedi's zo'n goed contact hebben met iemand die hen beschouwd als 'de as van het kwaad'......
Wat geld niet met mensen kan doen zeg....Het valt me zo tegen hoe het Saoedische koningshuis is....helemaal niet zoals je zou verwachten dat de leiders van een Islamitisch land (waar Mekka ligt zelfs!) zicht zouden gedragen..
DonAgewan
02-08-2004, 10:43
Het is niet meer raar als je de documentaire ziet . Ik zou zeggen kijk hem en kijk wat Moore te zeggen heeft.
babyvanbelisma
02-08-2004, 10:52
Ben benieuwd.
Justame2002
02-08-2004, 12:26
Wa salaam aleikoum wr wb,
Het koningshuis van Saoedi-Arabië behoort zich in principe niet te bekommeren om 'Fahrenheit 9/11', waarmee Michael Moore tijdens de 57e editie van het Festival de Cannes de begeerde
Palme d'Or werd genomineerd, er is immers geen of onvoldoende bewijs om dit aan te tonen.
Volgens het rapport van de commissie in kwestie is er o.a geen duidelijke aanleiding wat betreft daadwerkelijke negatieve betrokkenheid bij de aanslagen van 9/11, kortom onvoldoende
bewijsmateriaal tegen Saoedi-Arabië.
Al-Faisal die beweert dat dhr. Michael Moore nooit was vertrokken naar Saoedi-Arabië nadat de regering hem een visum aangeboden had, fungeert in dat opzicht tegelijkertijd als een belangrijke getuige, aangezien Saoedi-Arabië meerdere malen in het kwade daglicht wordt gezet in Fahrenheit 9/11 lijkt dit alleen redelijk & logisch.
Volgens amerikaanse recensies van Michael Moore's Fahrenheit 9/11, is Fahrenheit 9/11 een van DE films in 2004 die men zou moeten zien, vanuit politiek opzicht als o.a corruptie & media manipulatie is de documentaire in kwestie best interessant, het biedt het publiek een exclusief kijkje wat betreft het nieuws achter het nieuws, heel toepasselijk komt de documentaire uit in een politiek geladen tijd (Kerry VS Bush), waar aan zonder meer Michael Moore's Fahrenheit 9/11 de Palme d'Or nominatie te danken heeft, kortom een interessante documentaire.
wa aleikoum salaam wr wb.
Nee heb de film niet gezien, en ben het ook niet van plan te kijken..
Zonde van me tijd.. :)
Palestine
02-08-2004, 16:41
Zou ik doen als ik betrokken was bij smerige parktijken tussen THE HOUSE OF BUSH and THE HOUSE OF SAUD.
Nee heb de film niet gezien, en ben het ook niet van plan te kijken..
Zonde van me tijd.. :)
dan vind ik dat je geen recht van spreken hebt hier. je lult iemand na terwijl je niks van die film hebt gezien. de film is heel erg goed en van bijzonder hoge informatieve waarde. dus meid pak een bioscoopje en kijk rustig ;)
Origineel gepost door Grover
dan vind ik dat je geen recht van spreken hebt hier. je lult iemand na terwijl je niks van die film hebt gezien. de film is heel erg goed en van bijzonder hoge informatieve waarde. dus meid pak een bioscoopje en kijk rustig ;)
Nee!
De VPRO heeft een aardig interview met James M. Dorsey, de schrijver van een kritisch onderzoek naar Saudische bedrijven en hun betrokkenheid bij terorrisme. Daaruit blijkt onder andere dat Saudis enorme rechtszaken hebben gevoerd en dreigen te voeren. Het dreigen met miljoenen dollars schadeclaims heeft als gevolg dat veel kritisch materiaal niet op de Europese markt komt! Bijvoorbeeld het boek over de relatie tussen de Bush familie en de Bin Laden familie. Ook Dorsey heeft een rechtszaak aan zijn broek gekregen, maar de Wall Street Journal (een van de weinige echt goeie en kritische kranten in de VS, samen met Washingtonpost) steunt hem door dik en dun met miljoenen euros.
In de zelfde afleevring een weliswaar eenzijdig maar goede impressie uit Palestina.
http://www.vpro.nl/programma/ochtenden/afleveringen/17714602/
Origineel gepost door Justame2002
kortom een interessante documentaire.
Het is een film puur en alleen bedoeld om het politieke proces in Amerika te beinvloeden, is daarom voor niet-Amerikanen niet interessant, er staat ook niets nieuws in, en is een enorme cutfilm. Alles in de film is ook al jarenlang bekend. Moore is over zijn top heen.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.