Bekijk originele versie : Maroc Girl Power..... voor vrijheid en meer luxe
Baan voor vrijheid en meer luxe
Door onze redacteur Froukje Santing (NRC)
Arbeidsmotivatie Turkse en Marokkaanse vrouwen vergeleken
AMERSFOORT, 30 JULI . Marokkaanse vrouwen zijn gemotiveerder om te werken dan Turkse vrouwen, aldus onderzoekster Kilic. ,,Terwijl de aandacht uitgaat naar de uitwassen onder jonge Marokkanen, zijn zíj met een inhaalslag bezig.''
Marokkaanse vrouwen hebben veel meer zelfvertrouwen dan de Turkse vrouwen in Nederland, zegt onderzoekster Meryem Kilic-Karaaslan (32) van adviesbureau Twynstra Gudde. ,,Ook al zijn ze over het algemeen laag opgeleid, ze denken dat er voor hen wel een leuke baan valt te vinden. En wie eenmaal werk heeft, zo redeneren de Marokkaanse vrouwen, kan opleidingen volgen om hogerop te komen.''
Turkse vrouwen zijn volgens Kilic veel minder gemotiveerd om te werken, ook al beschikken ze vrijwel allemaal over een basisopleiding - terwijl een kwart van de Marokkaanse vrouwen in Nederland analfabeet is. ,,Als hun omgeving hen aanspoort, gaan ze op zoek naar een baan. Maar als hun man voldoende geld binnenbrengt vinden veel Turkse vrouwen het niet zo belangrijk om te werken. Ze hechten minder belang aan economische zelfstandigheid dan Marokkaanse vrouwen.''
Kilic verbaast zich, twee maanden na de afronding van haar onderzoek naar de belemmeringen voor Turkse en Marokkaanse vrouwen tot mbo-niveau om aan het arbeidsproces deel te nemen, nog steeds over de conclusies. ,,Ik heb altijd gedacht dat Turkse vrouwen vrijer waren dan Marokkaanse vrouwen en dat ze daarom over een grotere drive beschikten om in de Nederlandse samenleving te participeren. Maar ik merkte'', zegt ze, ,,dat Marokkaanse vrouwen hun traditionele rol in snel tempo van zich afschudden. Terwijl de aandacht uitgaat naar de uitwassen van met name jonge Marokkanen, zijn Marokkaanse vrouwen met een inhaalslag bezig.'' Kilic ziet datzelfde niet gebeuren onder laagopgeleide Turkse vrouwen. ,,Die geven aan dat ze hun dag ook zonder een baan wel leuk en goed kunnen invullen. Vrouwen in de achterstandwijken in de grote steden creëren hun eigen vrouwenwereld. Ze brengen uren met elkaar door en doen samen tal van huishoudelijke karweitjes. Dat verandert pas als ze een middelbare tot hogere opleiding hebben.''.
Kilic interviewde in het kader van haar hbo-opleiding communicatiemanagement en in opdracht van haar werkgever, adviesbureau Twynstra Gudde, veertig ongeletterde tot laagopgeleide Turkse en Marokkaanse vrouwen in Amersfoort en in Rotterdam. Ze wilde achterhalen waarom zoveel gemeentelijke werkgelegenheidsprojecten voor allochtone vrouwen mislukken. ,,Ik heb daar nog steeds geen pasklaar antwoord op'', zegt ze, ,,maar het is me wel duidelijk geworden dat je allochtone vrouwen niet op één hoop mag gooien. En dat het in verband met de economische recessie en als gevolg van de toegenomen polarisatie tussen moslims- en niet-moslims nog moeilijker dan voorheen is voor hen om betaald werk te krijgen.''
Inmiddels heeft 32 procent van de Turkse en 30 procent van de Marokkaanse vrouwen in Nederland een baan, zo blijkt uit recent onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), Emancipatie in Estafette. Tegelijkertijd bevindt 53 procent van de vrouwen uit etnische minderheidsgroepen zich nog steeds in ,,een kansarme positie''. Het gaat om circa 68.000 Turkse en 56.000 Marokkaanse vrouwen uit met name de eerste generatie en onder de huwelijksmigranten. Zeventig procent heeft slechts de basisschool afgerond en heeft daardoor nauwelijks toegang tot de arbeidsmarkt.
Twynstra Gudde-onderzoekster Kilic komt zelf uit een achterstandspositie. ,,Van mijn ouders mocht ik slechts de huishoudschool doen.'' Ze trouwde op haar zestiende, kreeg twee zonen en dacht op haar 24ste: `is dit nu alles?'. Ze behaalde een havo- en daarna een vwo-diploma en ging aan het werk als secretaresse. Inmiddels is ze aankomend adviseur communicatie en studeert ze in de avonduren aan de faculteit communicatie en journalistiek van de Hogeschool van Utrecht. Kilic maakt deel uit van het participatieteam van PAVEM, ook wel de commissie-Máxima genoemd, die op verzoek van de ministeries van Justitie en Sociale Zaken gemeenten moet stimuleren om de integratie van allochtone vrouwen te bevorderen. De dertig vrouwen van het team fungeren als rolmodellen voor andere allochtone vrouwen.
Kilic vindt het ,,vernietiging van menselijk kapitaal'' dat een belangrijk deel van de allochtone vrouwen nauwelijks aan de samenlevig deelneemt. ,,De talenten van deze vrouwen blijven onbenut. Dat leidt tot afhankelijkheid van de sociale zekerheid of van de partner.'' Bovendien moeten allochtone kinderen, volgens haar, niet opgroeien met het verouderde beeld dat vrouwen vooral thuis zitten.
Uit haar onderzoek blijkt tevens dat de tweede generatie Marokkaanse mannen het vanzelfsprekender gaan vinden dat hun vrouwen werken. ,,Als ze maar niet meer verdient dan hij, want dat tast zijn man-zijn aan.'' Kilic: ,,Ook allochtonen kopen steeds meer luxe goederen. Ze hebben een goede auto, vaak meerdere mobieltjes en willen hun huis mooi inrichten. Daardoor moet er meer inkomen binnenkomen.'' De Turkse vrouwen die ze naar de opstelling van hun echtgenoot vroeg, zeiden: ,,Laat onze mannen maar aan ons over. Wij weten wel hoe we dingen bij hen voor elkaar moeten krijgen.''
Een verschil tussen Marokkaanse en Turkse vrouwen is volgens de onderzoekster dat de eerste groep bij het zoeken naar werk zelf op het doel afstapt. ,,Zeventig procent van de Marokkaanse werkzoekende vrouwen schrijft zich in bij het CWI, het Centrum voor Werk en Inkomen, of bij een uitzendbureau. Turkse vrouwen vragen veelal in hun omgeving of iemand weet of er ergens een baan vrij is.'' Kilic vermoedt dat dit te maken heeft met het feit dat de Turkse gemeenschap in Nederland hechter is dan de Marokkaanse. ,,Turkse vrouwen trekken zich daardoor meer aan van wat hun omgeving vindt. Marokkaanse vrouwen opereren meer als individu.''.
Origineel gepost door zidane18
ja EN? wat wil je nou dat we gaan zeggen?? echt weer typich zo n ****GAY patient!!!!!!!!!!!!
Kilic maakt deel uit van het participatieteam van PAVEM, ook wel de commissie-Máxima genoemd, die op verzoek van de ministeries van Justitie en Sociale Zaken gemeenten moet stimuleren om de integratie van allochtone vrouwen te bevorderen.
Kijk ik ben voorstander van positieve discriminatie, en vind het dan ook logisch dat er als een commisie is er ook inderzoek gedaan wordt over het onderwerp..
En voor de rest wil ik er niets mee zeggen, al zijn er wel een paar resultaten van dit onderzoek die mij ook verbaast hebben... Weer een paar vooroordelen naar de kloten :D
Origineel gepost door najibsri
Wat loop je nou te typen ...
Ik zie dat nergens .... lees je wel die artikels alvorens je ze plaatst?
Dat een willekeurige vent uit Eindhoven nog nooit van de commisie PAVEM heeft gehoord dat verbaast mij niets, zo vaak zal de commissie-Máxima het SBS-actie nieuws wel niet halen. maar dat een journaliste met allochtoon bloed hier geen weet van heeft baart mij wel zorgen....
Als een commisie als doel heeft
stimuleren om de integratie van allochtone vrouwen te bevorderen.
Is er toch werkelijk wel sprake van positieve discriminatie, of niet?
In iedergeval is het positiever dan wat het vaticaan voor de vrouwtjes bedacht heeft :D
volgens mij kan het een deel uitmaken van het ander
Origineel gepost door papa
Die onderzoeken zijn allemaal onzin en kosten ook nog eens bergen met geld...Geld dat je beter kunt besteden aan bijvoorbeeld het verbeteren van woningen in buurten waar nu niks aan gedaan wordt...
Moet je wel eerst onderzoeken welke buurten allemaal vallen onder de definitie 'buurt waar niks aan gedaan wordt'. Dan moet je onderzoeken of er daar wel behoefte is aan woningverbetering (misschien is sloop wel beter, of heeft men behoefte aan verbetering van de straten oid), en dan moet je onderzoeken wat en hoe je gaat verbeteren.
Tegen de tijd dat je uitonderzocht bent, zijn de woningen ingestort...
Wat ik bedoel is dat je een goed evenwicht moet zien te vinden tussen onderzoeken en doen. Je kunt wel lukraak roepen 'ga liever woningen verbeteren!', maar moet dat echt liever gebeuren? Kun je toch beter onderzoeken voor je begint. Maar ook weer niet eindeloos onderzoeken, want dan kom je nooit aan het woningen verbeteren toe.
Origineel gepost door Couscousje
Kan jij mij dan vertellen wat voor nut bovenstaand onderzoek heeft?
Cc
Men wilde weten waarom arbeidsprojecten voor allochtone vrouwen vaak mislukken. (Staat ergens in de tekst.)
Kennelijk wil men meer allochtone vrouwen aan het werk hebben en lukt dat niet.
Sorry ik zie het nog steeds niet....
Gaarne uw trieste kronkels laten voortdwalen in rubriek ' don't know better' in plaats van hier...
PS: Participatie van Vrouwen uit Etnische Minderheidsgroepen? Mijn zus is daar bestuurslid :zwaai:
Vraag dan even aan je zus waarom zo een dure commisie zo een onzinnig onderzoek heeft laten uitvoeren :zwaai:
Origineel gepost door zidane18
hou alsjeblieft STILL man met je ONZIN gepraat altijd hetzelfde BULL-SHIT die je hier uit zit te kramen, ga alsjeblieft LEVEN zoeken want je bent bijna 40 jaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gezien onderstaand citaat van jouw hand, heb ik in mijn 37 jarig leven meer geleerd en begrepen dan jij
ps: ken jij persoonlijk marokkaanse homo's?
Dat zou ik weleens willen weten of die daadwerkelijk zijn en bestaan.
En wat is het antwoord dan op die vraag, want dat lees ik ook niet bepaald terug in de tekst.
Cc
Ze weten het nog steeds niet...
Dus wellicht was het onderzoek inderdaad niet zo zinvol.
Hoewel ze natuurlijk allerlei andere dingen uit het onderzoek geleerd kunnen hebben, die weer wel vreselijk zinvol kunnen zijn.
ja so what ? ...ik vind het overigens discriminatie.....waarom wordt er alleen onderzoek gedaan naar allochtonen? en niet naar autochtonen ?
Omdat,
Ze wilde achterhalen waarom zoveel gemeentelijke werkgelegenheidsprojecten voor allochtone vrouwen mislukken. ,,Ik heb daar nog steeds geen pasklaar antwoord op'', zegt ze, ,,maar het is me wel duidelijk geworden dat je allochtone vrouwen niet op één hoop mag gooien.
Eerst lezen, en dan pas gaan gillen :D
Zoals? ;)
Cc
Geen flauw idee.
Ik probeer onzinnige onderzoeken goed te praten.
Ik ben ook maar een armzalige marktonderzoeker...
Tweede citaat is niet van mij dus niet mijn plicht om het te beantwoorden.
anyway ...
Omdat het ook voorkomt bij autochtone vrouwen ....maar geen onderzoek...
Voor mij is dat discriminatie.....moeite er mee ?
Er bestaan genoeg onderzoeken onder autochtonen vrouwen en hun plaats in de maatschappij. Ook voor die vrouwen zijn er een hoop kostbare projecten geweest die niets opleverden.
De enige kritiek die ik kan hebben is, doe eerst die onderzoeken, en pomp dan pas geld in allerlei projecten.
p.a. Het tweede citaat is een quote uit het geplaatste artikel. Vandaar mijn opmerking "eerst lezen, dan pas gillen".
Wees ff realistisch .....weet je wel HOELANG ze al bezig zijn met dat soort onderzoeken ?
Al heel lang. :D
Origineel gepost door tonk
Men wilde weten waarom arbeidsprojecten voor allochtone vrouwen vaak mislukken. (Staat ergens in de tekst.)
Kennelijk wil men meer allochtone vrouwen aan het werk hebben en lukt dat niet. Laat ze maar eerst de allochtone mannen maar aan het werk krijgen
die 24u in coffie shops zijn aan het paffen
en dan moeten ze de vruowen aan het werk krijgen
en trouwens,de allochtone vrouwen hebben meer in hun mars dan die sukkels in die pafshops
Origineel gepost door a3ir
Laat ze maar eerst de allochtone mannen maar aan het werk krijgen
die 24u in coffie shops zijn aan het paffen
en dan moeten ze de vruowen aan het werk krijgen
en trouwens,de allochtone vrouwen hebben meer in hun mars dan die sukkels in die pafshops
a3ir has spoken :o
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.