Bekijk originele versie : Vraagje......
1807butterfly
31-07-2004, 13:30
selaam aleykoem,
ik heb een vraag, het zit namelijk zo;
Je hebt 6 gebedens waarvan 5 verplicht zijn,
fadjr -- sba3/ sunrise -- duhr -- asr -- maghrib -- isha
Mij is het geleerd dat je de fadjr eigenlijk mag overslaan maar als je het bid erg goed van je is, het is dus soennah
Maar nu komt het, mijn vriendin zegt neeee dat is niet zo
fadjr dat moet die hoort bij de 5 verplichte gebeden en niet sba3 en verder dat sba3/sunrise soennah is en dat je die mag overslaan.
de vraag is welke mag je absoluuuuut NIET over slaan
is dat fadjr of sba3/sunrise die na duhr komt
ik hoop dat jullie het kunnen begrijpen
alvast bedankt,
wa aleykoem selaam...
Question: What is the ruling regarding abandoning the Salaat al-Fajr?
Response: In abandoning the Salaat al-Fajr , if what is implied (in the question) is to abandon performing it in congregation, then that is haraam and a sin. That is because it is obligatory upon the male that he prays with the congregation.
And if what is implied (in the question) is that he abandons praying altogether, or he does not pray except after sunrise, then he is in extreme danger, so much so that some of the people of knowledge are of the opinion that whoever delays a (obligatory) prayer until its time expires without an Islaamically legal reason, then as a result he is a kaafir . So it is obligatory upon everyone whose condition is such to repent to Allaah (alone) and to revert to worshipping his Lord.
Shaykh Ibn 'Uthaymeen
Fataawa Manaar al-Islaam - Volume 1, Page 133, Question No.101
The two rak'ahs of Salaat al-Fajr and Tahayyatul-Masjid
Question: Do the two (sunnah) rak'ahs of Salaat al-Fajr suffice in place of the (two rak'ahs of) tahayyatul-masjid? And if a person was to perform both the (two rak'ahs of) tahayyatul-masjid and the two (sunnah) rak'ahs of Salaat al-Fajr, has he sinned?
Response: The two (sunnah) rak'ahs of Salaat al-Fajr suffice for itself as well as the (two rak'ahs of) tahayyatul-masjid; and this is better and preferred. And if he performed the (two rak'ahs of) tahayyatul-masjid first and then the two (sunnah) rak'ahs of Salaat al-Fajr , then there is no harm (in having done this).
And with Allaah lies all success, and may Allaah send prayers and salutations upon our Prophet Muhammad and his family and his noble companions.
The Permanent Committee for Islaamic Research and Fataawa
Head: Shaykh 'Abdul 'Azeez ibn Abdullaah ibn Baaz;
Deputy Head: Shaykh 'Abdur-Razzaaq 'Afeefee
Member: Shaykh 'Abdullaah ibn Ghudayyaan
Member: Shaykh 'Abdullaah ibn Qu'ood
Fataawa al-Lajnah ad-Daa.imah lil-Buhooth al-'Ilmiyyah wal-Iftaa. - Volume 7, Page 244, Question No. 3, Fatwa No.7845
Azzzizzz
31-07-2004, 13:57
oke nu in het nederlands:
Fajr, het eerste gebed op de dag is VERPLICHT
Subh/sunrise, is Sunnah en is GEWENST
1807butterfly
31-07-2004, 14:48
azzzizzz volgens mij andersom
je bid dus om 3 uur snacht ofzo en dan tot duhr
je bid dan 11 uur lang niet lijkt me wel erg vreemd
ik zal het wel aan de imam vragen
rue_3 ik begrijp het in het engels niet
in iedergeval bedankt
DaNGeRouZLy
31-07-2004, 14:53
Asalaam 3aleikoem
iets in het nederlands hierover:
(00108) Wat zijn Salaat as-Sobh en Salaat Ash-Shoeroek?
Vraag: Mijn 1e vraag is: Wat is shoeroek-gebed (dit staat op de gebedskaart). Wanneer moet deze worden gebeden. Ik heb een keer gehoord dat je deze bidt als je fadjr niet op tijd hebt gedaan.Je kunt dan fadjr en shoeroek bij elkaar nemen. Mijn tweede vraag is: Wat is Sobh en wanneer dient deze gebeden te worden(is het ook verplicht).Als je het wil doen, moet dat VOOR Fadjr of nadat de fadjr is aangebroken en in welke volgorde?
Antwoord:
In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige
Beste zuster
In verschillende overleveringen leest men dat al-fadjr gebed ook wel sobh' genoemd wordt, beiden zijn hetzelfde. 'Athaa' ibn yazied Al djonda'ie heeft gezegd dat hij Abou Sa'ied Al khodarie heeft horen zeggen:"Ik heb de boodschapper van Allah horen zeggen:"Er is geen gebed na Sobh' totdat de zon stijgt en er is geen gebed na Salat Al 'asr totdat de zon ondergaat" (Boekharie 551).
In bepaalde gebieden wordt Alfadjr aangegeven als "Soennat Al fadjr" (de twee rak'as die verricht worden voor de verplichte fadjr gebed). Maar dit is een niet een wettige benaming. We onderscheiden hierbij twee gebeden, en wel Soennat Al fadjr en de verplicht gebed Al fadjr, Sobh' is hetzelfde als de verplichte fadjr gebed.
Wat Shoeroeq (zondsopgang) betreft, de profeet heeft een verbod gesteld om tussen Alfadjr en zondsopgang te bidden. Overgeleverd door 'Omar ibn Elkhatab dat de boodschapper van Allah ons heeft verboden om een gebed te verrichten na salat Asobh' (fadjr), totdat de zon opkomt. En na Al 'asr totdat de zon ondergaat." (Al boekharie 547).
Aboe Hoerayra (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft gezegd:"de boodschapper van Allah heeft mij geadviseerd om geen afstand te nemen van drie dingen totdat ik sterf: dat ik drie dagen van ieder maand vast, het bidden van de doh'a-gebed en het bidden van Alwietr voor dat ik ga slapen" (Boekharie 1107).
Adoh'a gebed kan men na de zonsopgang verrichten. Overgeleverd door Sa'id ibn Naafie' dat hij zei:"Aboe Bieshr Al ******ie (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft me een keer Salat Adoh'a zien bidden toen de zon opkwam, hij heeft mij afgeraden om te bidden bij zonsopgang en zei de boodschapper van ALlah heeft gezegd:"Bid niet, tot na de zondsopgang.." (Ahmed 20884).
En Allah weet het het beste.
Cyber-imam Het team van al-Islaam.com
Je verricht 2 Soennah rak'aat vóór het Fadjr gebed, dat is rond 3 uur, half 4.
Vervolgens verricht je daarna het Fadjr gebed. Dat gebed heeft ook 2 rak'aat.
Daarna wanneer je wakker bent kan je nog do7a bidden, dat is het gebed tussen Fadjr en Dohr. Dat zijn ook weer 2 rak'aat. Dat kan je bidden vanaf een kwartier na zonsopgang, tot een half uur voor het dohr gebed.
Fadjr gebed is verplicht, de 2 Soennah gebeden ervoor ook.
Do7a is niet verplicht.
DaNGeRouZLy
31-07-2004, 14:55
(0089) Is Salat Al Fadjr verplicht of niet?
Vraag: Ik had een vraagje over Alfadjr. Is het nou een verplichte Salat of niet? Als het verplicht is betekent het toch dat Qamit ook gezegd moet worden voordat ik echt begin met de salat (dus voor "Allahoe Akbar"). Graag wil ik hier antwoord op met gebruik van bewijzen (dus hadeeth- of Quranteksten). Alvast bedankt.
Antwoord:
In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige
Salat Al fadjr is één van de verplichte gebeden die een moslim dient te verrichten, naast dit ook salat Adohr, Al asr, Al maghreb en Al isha.
Wat betreft "Al ieqama" d.w.z oproep tot het verrichten van het gebed, waarbij men staat en zich wendt naar de Qibla om het gebed te verrichten zegt sheikh Mansour Al bahoenie (moge de barmhartigheid van Allah op zijn ziel neerdalen): het behoort tot de Soenna van de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) dat de adaan (oproep tot het gebed) en de ieqama (oproep tot het verrichten van het gebed waarbij men bereid is het gebed te verrichten) voor een persoon die individueel de gebeden verricht dat hij of de adaan of de iqaama opzegt.
'Oqba ibn 'Amier heeft gezegd dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) gezegd heeft:"Allah bewondert een herder in de top van een berg die de adaan oproept en vervolgens het gebed verricht, Allah zegt dan:"kijk naar Mijn dienaar, hij roept tot het gebed en verricht het gebed, hij eerbiedt Mij. Ik getuig jullie dat Ik zijn zondes vergeven heb en hem toegang heb verleend tot het paradijs" Overgeleverd door Annasa'ie.
En Allah weet het het beste.
Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com
abdul_Hakeem
31-07-2004, 15:00
Origineel gepost door Azzzizzz
oke nu in het nederlands:
Fajr, het eerste gebed op de dag is VERPLICHT
Subh/sunrise, is Sunnah en is GEWENST
HOU HET MAAR GEWOON ZOALS HET ALTIJD GEWEEST IS AGIE WANT ECHT DOOR AL DIE INOVATIES KRIJGT MEN GEWOON MISVERSTANDEN OVER. FAJDR IS VERPLICHT EN DAT IS WANNEER HET GEZAMELIJKE GEBED IN DE MOSKEE DIENT TE WORDEN(voor mannen)VROUWEN THUIS DUS, EN VOOR DE SALAAT AL FADJR KAN JE SOUNNAH GEBEDEN DOEN, NADAT SALAAT AL FADJR IS GEWEEST KAN JE HET ENKEL INHALEN TOT SHOUROEK! TUSSEN FADJR EN SOUROEK MAG JE GEEN SOUNNAH GEBEDEN DOEN!
1807butterfly
31-07-2004, 15:01
oke ik zie het, bedankt
Azzzizzz
31-07-2004, 15:55
Origineel gepost door abdul_Hakeem
HOU HET MAAR GEWOON ZOALS HET ALTIJD GEWEEST IS AGIE WANT ECHT DOOR AL DIE INOVATIES KRIJGT MEN GEWOON MISVERSTANDEN OVER. FAJDR IS VERPLICHT EN DAT IS WANNEER HET GEZAMELIJKE GEBED IN DE MOSKEE DIENT TE WORDEN(voor mannen)VROUWEN THUIS DUS, EN VOOR DE SALAAT AL FADJR KAN JE SOUNNAH GEBEDEN DOEN, NADAT SALAAT AL FADJR IS GEWEEST KAN JE HET ENKEL INHALEN TOT SHOUROEK! TUSSEN FADJR EN SOUROEK MAG JE GEEN SOUNNAH GEBEDEN DOEN!
Sorry leg uit wat je bedoelt en waarop je dult, ik kan niets uit je reactie halen.
een blok text, met een begin en en eind endaar tussen heel veel hoofdletters.
wil je het kort maar krachtig inkrimpen.
almaghribi
02-08-2004, 01:56
even voor de duidelijkheid:
2 raka3at voor alfadjr >>>> sounna moeakkada (is niet verplicht zoals ik ergens had gelezen)
Alfadjr gebed >>>>> verplicht
salaat Addoha >>>>> sounna, na zonsopgang tot voor dohr kan deze verricht worden en is niet verplicht
wallahoe a3lam
wassalamoe 3alaikoem
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.