Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Scoubidou-touwtjes bevat chemische weekmakers

Pagina's : [1] 2 3

Raihana
28-07-2004, 22:28

DEN HAAG - De Voedsel en Warenautoriteit (VWA) onderzoekt de veiligheid van de populaire kunststof Scoubidou-touwtjes waarmee kinderen figuren kunnen knopen. De organisatie doet dat naar aanleiding van berichten over een Duits onderzoek waaruit blijkt dat het speelgoed chemische weekmakers bevat. Dat heeft een woordvoerder van de VWA woensdag gezegd. Scoubidou-touwtjes zijn plastic, holle snoertjes in diverse kleuren. Weekmakers De minister van Consumentenzaken van de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen, Bärbel Höhn, heeft de producenten van het speelgoed al opgeroepen geen weekmakers meer in de touwtjes te verwerken. Die zogeheten ftalaten zouden slecht voor de gezondheid kunnen zijn. De Consumentenbond vindt dat de VWA snel duidelijkheid moet scheppen. "Juist omdat het zo'n enorme rage is en veel kinderen het in hun bezit hebben, moet er eigenlijk nu al gewezen worden op de mogelijke gevaren". Sabbelen "Zo zou er gewaarschuwd moeten worden dat kinderen de touwtjes niet in de mond moeten stoppen en er niet op moeten sabbelen", aldus een zegsvrouw van de bond. De woordvoerster stelt dat hoge waarden weekmakers die zijn aangetroffen in Scoubidou-producten de hormonenhuishouding in de war kunnen schoppen bij kinderen. Bij de Duitse zusterorganisatie van de Consumentenbond, Öko, zijn vooral klachten binnengekomen over de sterke lucht aan het speelgoed. Veel kinderen zouden hoofdpijn krijgen tijdens het spelen. "Dat soort klachten hebben wij hier in Nederland nog niet binnengekregen." Open In een artikel van het magazine van de Duitse zusterorganisatie wordt onder meer geadviseerd het speelgoed minimaal een dag open te laten staan voor gebruik, zodat de sterke lucht verdwijnt. Dat heeft volgens de Consumentenbond echter weinig zin als in het speelgoed inderdaad te veel weekmakers aanwezig zijn. "Deze stoffen vervliegen niet, maar komen vrij in aanraking met vetten. Daarom moeten kinderen tijdens het spelen niet met hun handen in de mond zitten, niet tegelijkertijd eten en na gebruik de handen wassen." Aanscherpen Volgens de Consumentenbond moet minister Hoogervorst van Volksgezondheid het Nederlands EU-voorzitterschap aangrijpen om vaart te zetten achter een voorstel om Europese regels over weekmakers aan te scherpen. Volgens de zegsvrouw geldt momenteel als norm dat in speelgoed voor kinderen tot 3 jaar maximaal 0,1 procent van de stof mag zitten. Deze regel moet volgens de bond ook voor speelgoed voor oudere kinderen gelden. Imitatie Importeur VLI uit Den Bosch neemt het Duitse onderzoek serieus, maar zegt ook in te staan voor de eigen producten. "Wij kunnen echter geen oordeel geven over de kwaliteit van imitatietouwtjes die door anderen op de markt worden gebracht", liet het bedrijf in een reactie weten. Dergelijke touwtjes, die te koop zijn op markten, braderieën en sommige winkels, dragen vaak geen keurmerk en kunnen snel afbreken, aldus VLI. De SP wil dat de touwtjes ogenblikkelijk van de markt verdwijnen. Volgens de partij moet de Nederlandse overheid uitzoeken hoe het kan dat giftig speelgoed op de markt komt zonder een deugdelijke test.

a3ir
28-07-2004, 23:33
Origineel gepost door Velenoso Die schattige, bleekscheten 'westerlingen' kunnen zelf chemisch zijn, dus dan ook alleen maar chemische troep aanbieden. :D Hoe durven ze het in hun botte, bleekscheten kaaskop te halen , om op zo'n schurfterige manier met MENSEN om te gaan!?. :engel: niet alle kaaskoppen over een kam scheren Velenoso:ego:

a3ir
28-07-2004, 23:38
Origineel gepost door Raihana DEN HAAG - De Voedsel en Warenautoriteit (VWA) onderzoekt de veiligheid van de populaire kunststof Scoubidou-touwtjes waarmee kinderen figuren kunnen knopen. De organisatie doet dat naar aanleiding van berichten over een Duits onderzoek waaruit blijkt dat het speelgoed chemische weekmakers bevat. Dat heeft een woordvoerder van de VWA woensdag gezegd. Scoubidou-touwtjes zijn plastic, holle snoertjes in diverse kleuren. Weekmakers De minister van Consumentenzaken van de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen, Bärbel Höhn, heeft de producenten van het speelgoed al opgeroepen geen weekmakers meer in de touwtjes te verwerken. Die zogeheten ftalaten zouden slecht voor de gezondheid kunnen zijn. De Consumentenbond vindt dat de VWA snel duidelijkheid moet scheppen. "Juist omdat het zo'n enorme rage is en veel kinderen het in hun bezit hebben, moet er eigenlijk nu al gewezen worden op de mogelijke gevaren". Sabbelen "Zo zou er gewaarschuwd moeten worden dat kinderen de touwtjes niet in de mond moeten stoppen en er niet op moeten sabbelen", aldus een zegsvrouw van de bond. De woordvoerster stelt dat hoge waarden weekmakers die zijn aangetroffen in Scoubidou-producten de hormonenhuishouding in de war kunnen schoppen bij kinderen. Bij de Duitse zusterorganisatie van de Consumentenbond, Öko, zijn vooral klachten binnengekomen over de sterke lucht aan het speelgoed. Veel kinderen zouden hoofdpijn krijgen tijdens het spelen. "Dat soort klachten hebben wij hier in Nederland nog niet binnengekregen." Open In een artikel van het magazine van de Duitse zusterorganisatie wordt onder meer geadviseerd het speelgoed minimaal een dag open te laten staan voor gebruik, zodat de sterke lucht verdwijnt. Dat heeft volgens de Consumentenbond echter weinig zin als in het speelgoed inderdaad te veel weekmakers aanwezig zijn. "Deze stoffen vervliegen niet, maar komen vrij in aanraking met vetten. Daarom moeten kinderen tijdens het spelen niet met hun handen in de mond zitten, niet tegelijkertijd eten en na gebruik de handen wassen." Aanscherpen Volgens de Consumentenbond moet minister Hoogervorst van Volksgezondheid het Nederlands EU-voorzitterschap aangrijpen om vaart te zetten achter een voorstel om Europese regels over weekmakers aan te scherpen. Volgens de zegsvrouw geldt momenteel als norm dat in speelgoed voor kinderen tot 3 jaar maximaal 0,1 procent van de stof mag zitten. Deze regel moet volgens de bond ook voor speelgoed voor oudere kinderen gelden. Imitatie Importeur VLI uit Den Bosch neemt het Duitse onderzoek serieus, maar zegt ook in te staan voor de eigen producten. "Wij kunnen echter geen oordeel geven over de kwaliteit van imitatietouwtjes die door anderen op de markt worden gebracht", liet het bedrijf in een reactie weten. Dergelijke touwtjes, die te koop zijn op markten, braderieën en sommige winkels, dragen vaak geen keurmerk en kunnen snel afbreken, aldus VLI. De SP wil dat de touwtjes ogenblikkelijk van de markt verdwijnen. Volgens de partij moet de Nederlandse overheid uitzoeken hoe het kan dat giftig speelgoed op de markt komt zonder een deugdelijke test. mijn kids hebben ze, maar nu gaan ze bij het vuil van die touwtjes wordtje hellemaal :maf3:

Deliana
28-07-2004, 23:42
Ga die touwtjes nu maar eens afpakken :confused: Ik snap niet dat die zooi niet van tevoren getest wordt. En stinken dat die touwtjes doen. Had een aanwijzing kunnen zijn.

Deliana
29-07-2004, 00:17

Niet alleen de kaaskopjes spelen met die touwtjes hoor.

a3ir
29-07-2004, 00:19
Origineel gepost door Velenoso Nu maar hopen dat er geen bericht komt over, 'n 10-jarig bleekscheet kaaskopje, dat zich "per ongeluk" ophing met die touwtjes. :engel: oke Velesano,wat is er mis met een kaaskop? die heb je in alle soorten en maten ook moslim kaaskoppen :D

a3ir
29-07-2004, 00:28
Origineel gepost door Velenoso Ja dat weet mijn neefje van 11 ook wel, domoor!. Btw, ik heb hem leren wurgen van leeftijdsgenootjes met scoub-touwtjes. Hij vermaakt zich enorm wanneer hij op het schoolpleintje zijn 'vriendjes' wurgt. Die chucky toch, een ware dreumes! :D Velesono,ben jij niet Nosy? als ik je post lees denk ik van wel vooral je nu over je lieve neefje begint :engel:

luis_in_de_pels
29-07-2004, 08:06
Heb ik iets gemist? What the fu.ck is een scoubidoutouwtje!!!

rnaj
29-07-2004, 08:33
Origineel gepost door luis_in_de_pels Heb ik iets gemist? What the fu.ck is een scoubidoutouwtje!!! :lol: Dat zijn die gekleurde draadjes waar de jeugd tegenwoordig marcamee meedoet.... Dat weet ik zelf man, uit welke winterslaap ben jij opgestaan. Its a Hype

a3ir
29-07-2004, 08:49
Origineel gepost door luis_in_de_pels Heb ik iets gemist? What the fu.ck is een scoubidoutouwtje!!! zo te lezen heb je geen kids,luis ;) anders wist je wat ze zijn :D

babyvanbelisma
29-07-2004, 09:14
Ja ik las het vanochtend in de krant. Mijn zusje is helemaal gek met die dingen, en ze heeft voor mij ook al lekker zitten freubelen. Ik heb zo'n ding aan m'n telefoon hangen, voor decoratie...:) Maar ik ga haar toch maar even zeggen dat ze moet uitkijken met die dingen. en inderdaad: ze stinken!!!

babyvanbelisma
29-07-2004, 09:51
Nee zoiets is het niet. Dit zijn ronde plastic draden, in allerlei kleuren, maar echt van dat chemische plastic, glad en stinkend.... Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet waarom dit zo'n hype is geworden. Wat moet je met allemaal gehaakte touwtjes?

tonk
29-07-2004, 11:23
Origineel gepost door babyvanbelisma Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet waarom dit zo'n hype is geworden. Wat moet je met allemaal gehaakte touwtjes? Je kunt er ook leuke beestjes mee maken. Moet je wel kleine oogjes erbij kopen om erop te plakken. Niet dat ik dat gedaan heb, maar ik zag een boekje liggen met scoobidoopret en daar stond dat in. Ik ben nu wel van plan het uit te proberen. Lijkt me leuk fröbelen en geinig resultaat. Maak je geen zorgen: ik zal niks in mijn mond stoppen.

amused
29-07-2004, 11:53
Die geniale hond in ieder geval wel... Maar die touwtjes, ik weet het niet. Ben ook van een andere generatie vrees ik.

rnaj
29-07-2004, 13:54

Steekproef TNO: Giftige stoffen in touwtjes Uitgegeven: 29 juli 2004 13:31 Laatst gewijzigd: 29 juli 2004 13:38 AMSTERDAM - Ook Scoubidou-touwtjes die in Nederland zijn verkocht, bevatten grote hoeveelheden giftige weekmakers. Dat blijkt uit een steekproef die TNO in opdracht van milieuorganisatie Greenpeace liet uitvoeren. TNO testte twee setjes van het razendpopulaire kinderspeelgoed. De touwtjes die Blokker verkocht, bevatte 13 procent chemische weekmakers en een setje van de markt bestond voor eenvijfde uit de giftige stoffen. Voor kinderen tot 3 jaar geldt momenteel als norm een maximum van 0,1 procent. De Consumentenbond wil dat deze regel voor alle kinderen geldt. Woensdag bleek dat Duitse onderzoekers concluderen dat de Scoubidou-touwtjes mogelijk te veel weekmakers bevatten. Een woordvoerder van Blokker laat donderdag desgevraagd weten dat het bedrijf eerst de resultaten van een onderzoek van de Voedsel- en Warenautoriteit wil afwachten. Ook heeft Blokker de leveranciers om duidelijkheid gevraagd. Op de verpakking van Scoubidou-touwtjes die Blokker verkoopt, staat dat het speelgoed niet is geschikt voor kinderen die jonger zijn dan drie jaar . Dus niet geschikt voor de gemiddelde bezoeker van dit forum :D

Pagina's : [1] 2 3