Bekijk originele versie : Turkije rommelt met maagdelijkheidscontrole
Turkije rommelt met maagdelijkheidscontrole
In Turkije is nog steeds per wet geregeld dat meisjes zonodig een maagdelijkheidscontrole moeten ondergaan. Een Turks meisje kan door haar ouders, onderwijzer of de schoolleiding gedwongen worden een dergelijke controle te ondergaan bij een arts. Het Turkse parlement wilde af van die controles, ook al omdat het strafrecht aangepast moet worden aan die van Europa, wil men zich daarbij aansluiten.
De parlementscommissie die het Turkse strafrecht moet aanpassen aan het Europese, lijkt nu echter toch een maas in de wet te hebben gevonden om de maagdelijkheidscontroles niet geheel te verbieden. Zo wil de commissie dat onderwijzers en de schoolleiding niet langer leerlingen aan de controle mogen onderwerpen. Maar ouders mogen het nog wel. Die hebben dan wel de toestemming nodig van een rechter en een officier van justitie, voordat de controle mag plaatsvinden.
Vrouwenbewegingen in Turkije zijn woedend en eisen dat de maagdelijkheidscontroles helemaal uit de wet verdwijnen: ''Deze controles zijn één van de middelen in een door mannen gedomineerde maatschappij om vrouwen te blijven onderdrukken'', aldus Müjde Bilgütay, woordvoerster van veertig vrouwenorganisaties.
De woede is er ook omdat de commissie een U-bocht-constructie lijkt te hebben gemaakt om meisjes toch aan een maagdelijkheidstest te onderwerpen. Men wil namelijk dat seks tussen kinderen van 15 tot 18 jaar onderling verboden is, ook als het met beider instemming plaats vindt. Een familielid hoeft alleen maar een klacht in te dienen dat zijn dochter, nichtje, kleinkind of zus seks gehad zou hebben, en een rechter moet een maagdelijkheidstest goedkeuren. Er moet immers een strafbaar feit onderzocht worden.
Eerwraak
Eerwraak plegers komen er tot nu toe met relatief lichte straffen van af. De Turkse wet beschouwde de 'seksuele daad' van meisjes namelijk als zwaar provocatief. De commissie wil nu dat de daders levenslang krijgen, als aan de moord een gezamenlijk familiebesluit ten grondslag ligt, en deze dus gepland was. Maar de dader die op eigen initiatief handelt kan strafvermindering tegemoet zien, wanneer hij aantoont dat sprake was van ''provocerend gedrag'' door het meisje.
Ook dit voorstel heeft de woede gewekt van de vrouwenbeweging: ''De meeste moorden vinden op eigen initiatief van de man plaats. Hoe moet je bewijzen dat de familie erbij betrokken was? Als deze wetten worden toegepast, vrees ik dat er niet veel zal veranderen voor Turkse meisjes en vrouwen'', zegt Bilgutay.
De Turkse volksvertegenwoordiging zal in september stemmen over de voorstellen van de parlementscommissie. De verwachting is dat ze onveranderd zullen worden aangenomen. De vrouwenbeweging kan dan nog proberen via internationaal recht het besluit te laten vernietigen. Het is namelijk in strijd met onder andere Europese verdragen, die Turkije al heeft getekend..
Origineel gepost door Uhhh
Vind die maagdelijkheids controle wel een goede zaak. Moeten ze hier in Nederland ook maar eens invoeren.
Lijkt me wel wat dat als ik een vrouw verdenk van maagdelijkheid even een controle kan uitvoeren, en als ze inderdaad nog maagd is dat ik dan passende maatregelen kan nemen. :)
Ik kan behoorlijk woest worden van dit soort van ontiegelijke stompzinnigheid.
Wat is dat nou weer voor zoiets achterlijks dat je van een vrouw eist dat ze maagd is alvorens ze met je het huwelijk intreedt. Te belachelijk voor woorden. Bovenal omdat vrijwel geen enkele Moslimman in 't maagdelijk wit het huwelijk mag intreden om het maar netjes te houden(de uitzonderingen daar gelaten). Ik vind dat zulke kerels werkelijk geen enkel recht van spreken hebben.
Zo van: Bij vrouwen is het controleerbaar bij mannen niet, nanananana (kleuterdeuntje). En daarom nakken wij manspersonen er heerlijk op los en als t op een huwelijk aan komt dan willen we een schone maagd. De hoogste boom met zulke kerels, pertinent.
Ik snap sowieso niet waarom die vrouwen in turkije zich hierover boos maken... TJA, het zijn meer vrouwen als de auteur van deze thread die zich hierover zorgen moeten maken.
:hook:
Ik snap eigenlijk niet dat Turkse vrouwen niet en masse de straat op gaan om te protesteren tegen maagdelijkheidscontroles? (Of doen ze dat wel en weten wij daar niks van?)
Je laat jezelf toch niet dwingen tot zoiets achterlijks, vernederends en volkomen overbodigs?
Is er nog een dokter in de zaal.... .....
Is het eigenlijk wel mogelijk op te controleren of een vrouw nog (sexueel gezien) maagd is.... Zover ik er verstand van heb, valt dit nog vies tegen
Ik zou als gecontroleerde vrouw wel zekere spieren voor de zekerheid wat aanspannen zodat het wat strakker lijkt...
Je weet maar nooit wat zo'n dokter besluit als jouw 'maagdenvlies' om wat voor reden dan ook niet meer zo maagdelijk lijkt.
Origineel gepost door Abou_Batata
Ik neem aan dat je achter deze artikel staat (wat overigens niks anders is dan Stemmingmakerij) anders plaats je het niet .
Mijn vraag is dan aan jou; Ben je welles op vakantie geweest in Turkije ?
Wat heeft vakantie nu met het een en ander te maken???
Stemmingmakerij......middeleeuwse toestanden zul je bedoelen.
Ironie dat ze bij toetreding pas gaan nadenken of die wet nog wel van toepassing moet wezen of niet. Grrrr babaren voor mij mogen ze nog wel 5 jaren wachten op de euro.
:kwaad:
Origineel gepost door SennaJameson
Een Turks meisje kan door haar ouders, onderwijzer of de schoolleiding gedwongen worden een dergelijke controle te ondergaan bij een arts.
Wat hebben onderwijzers en schoolleiding te maken met iemands maagdelijkheid :confused:
ZeYNeP_Z
27-07-2004, 22:26
Ik wist niet eens dat zoiets in Turkije bestond.Ik vind het nogal raar, omdat ik in Turkije veel meisjes ken die gewoon sex hadden met hun partners voor het huwelijk,zonder dat ze er bang voor waren een maagdelijkheidscontrole te ondergaan of bang dat iemand er wat van hoort.Waarschijnlijk wordt dit toegepast in steden/dorpen waar sociale controle nog sterk aanwezig is.
Origineel gepost door Heiba
Ik kan behoorlijk woest worden van dit soort van ontiegelijke stompzinnigheid.
Wat is dat nou weer voor zoiets achterlijks dat je van een vrouw eist dat ze maagd is alvorens ze met je het huwelijk intreedt. Te belachelijk voor woorden. Bovenal omdat vrijwel geen enkele Moslimman in 't maagdelijk wit het huwelijk mag intreden om het maar netjes te houden(de uitzonderingen daar gelaten). Ik vind dat zulke kerels werkelijk geen enkel recht van spreken hebben.
Zo van: Bij vrouwen is het controleerbaar bij mannen niet, nanananana (kleuterdeuntje). En daarom nakken wij manspersonen er heerlijk op los en als t op een huwelijk aan komt dan willen we een schone maagd. De hoogste boom met zulke kerels, pertinent.
En door wie zijn die mannen opgevoed:
- je tante,
- je buurvrouw,
- de schooljuf &
- de huisarts.
Ik denk dat jij eventuele zoontjes wel andere waarden bijbrengt. :D
babyvanbelisma
28-07-2004, 11:15
De maagdelijkheid van een vrouw is naar mijn mening haar eigen verantwoordelijkheid.
Er zijn zat vrouwen die zelf maagd willen blijven tot het huwelijk, om verschillende redenen. Nou, hun goed recht zou ik zeggen, ga ervoor ik vind het een nobel streven!
Maar als je bereid bent die maagdelijkheid op te geven voordat je trouwt, dan is dat toch zeker je eigen beslissing? Wat andere mensen daarvan vinden, zal jou een zorg zijn! Tuurlijk, mensen zullen misschien oordelen, maar het is jouw lichaam en daar moet jij voor zorgen!
En die mannen (want daar komt het initiatief voor dit soort regeltjes vandaan) die dit willen controleren, hebben thuis misschien niet veel te zeggen, en lijden aan een zwaar minderwaardigheidscomplex! :kwaad:
zoekertje75
28-07-2004, 12:23
Origineel gepost door Uhhh
Vind die maagdelijkheids controle wel een goede zaak. Moeten ze hier in Nederland ook maar eens invoeren.
Lijkt me wel wat dat als ik een vrouw verdenk van maagdelijkheid even een controle kan uitvoeren, en als ze inderdaad nog maagd is dat ik dan passende maatregelen kan nemen. :)
als ze het dan zonnodig willen controleren , dan zou ik het heel goed vinden als ze dan man ook zouden controleren, hat is voor hem net zo maagd tot het huwlijk!!!!
sol_y_mar
28-07-2004, 17:43
Origineel gepost door tonk
Ik zou als gecontroleerde vrouw wel zekere spieren voor de zekerheid wat aanspannen zodat het wat strakker lijkt...
Je weet maar nooit wat zo'n dokter besluit als jouw 'maagdenvlies' om wat voor reden dan ook niet meer zo maagdelijk lijkt.
:haha: Thnx 4 tha tip
Daarom mijn vraag aan miss jameson.
Het komt bijna niet meer voor...zoals ik zei stemmingmakerij
Dan moet je de openingspost nog maar eens goed lezen.
Het is per wet nog steeds geregeld dat een meisje tot zo'n test kan worden gedwongen. En nu bij de wets verandering hebben ze een maas in het net gevonden.
Of het nou wel of niet veel voorkomt is niet het probleem, dat het nog steeds bij wet geregeld is dat is van de zotte.
Niks stemmingmakerij, gewoon een feit.
Hier is een feit:
Turken gebruik deze middel niet meer eens. dus hou op met dat gezever. Ga je liever druk maken om de mazen hier :)
We hebben het hier nu over Turkije en niet over Nederland. ;)
De parlementscommissie die het Turkse strafrecht moet aanpassen aan het Europese, lijkt nu echter toch een maas in de wet te hebben gevonden om de maagdelijkheidscontroles niet geheel te verbieden.
Als er toch niet meer gebruik van wordt gemaakt, waarom dan zo krampachtig via mazen die controles bij wet te laten toestaan.
Hoe zou jij het vinden als je een dochter van pakweg 14 jaar zou hebben, en er is in de wet geregeld dat de eerste de beste leerkracht of schoolleiding een maagdelijkheidscontrole zou kunnen eisen voor jouw kind?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.