Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Angst voor uithuwelijken groot in vakantie

Pagina's : [1] 2

TetouniaGataar
23-07-2004, 18:11

Angst voor uithuwelijken groot in vakantie Uitgegeven: 23 juli 2004 16:22 HENGELO – De Allochtone Vrouwentelefoon in Hengelo wordt overspoeld met telefoontjes van meisjes die bang zijn te worden uitgehuwelijkt. Die angst neemt in de vakantiemaanden enorm toe, omdat de allochtone vrouwen vaak tijdens een reisje naar hun moederland aan hun aanstaande man worden voorgesteld. Dat bevestigen ook Forum, het instituut voor multiculturele ontwikkeling, en Vrouwenopvang Rotterdam. Volgens coördinator Hikmet Hoogstrate van de Allochtone Vrouwentelefoon krijgen de medewerkers van de hulpdienst vanaf eind mei dagelijks telefoontjes over het onderwerp 'uithuwelijken'. Vrouwen - bijvoorbeeld afkomstig uit Turkije, Marokko, Irak of Afghanistan – bellen, omdat ze bang zijn tijdens hun vakantie onder druk van hun ouders in het huwelijk te moeten treden met een man die door familieleden is uitgekozen. Taboe "Soms wordt daar openlijk over gesproken in een gezin. Andere families doen er heel geheimzinnig over. Daar heerst nog een taboe op dit onderwerp", zegt Hoogstrate. De coördinator kan niet ingaan op de inhoud van de gesprekken. "Wij bieden een luisterend oor en proberen mee te denken met de meisjes", stelt ze. Medewerkers van de Vrouwenopvang Rotterdam, die opvang en hulpverlening biedt aan allochtone vrouwen, organiseerden de afgelopen maanden verschillende workshops over uithuwelijken. Bij de hulpinstelling komen volgens een woordvoerster regelmatig vrouwen binnen die op de vlucht slaan voor het aanstaande huwelijk. "Ze gaan een maand voor de huwelijksvakantie weg van huis en kloppen bij ons aan. Zo ontlopen ze de trouwerij", stelt de woordvoerster. "De vrouwen willen niet met de man trouwen die de familie heeft gekozen en zijn bang voor een vreselijk huwelijk. Soms hebben ze zelf al een andere partner gekozen." In de landelijke politiek gaan al langer stemmen op om uithuwelijken strenger aan te pakken. Zeker de gevallen waar een vrouw gedwongen wordt in het huwelijk te treden met een man die is uitgekozen door de familie. Omdat de Allochtone Vrouwentelefoon de bellers wil helpen, geeft Hoogstrate geen informatie over de ernst van de situatie waarin de vrouwen zich bevinden. bron nu.nl

Sellatin
23-07-2004, 18:21
Van mij mogen ze het uithuwlijken strenger aanpakken. Een vrouw heeft het recht zelf te bapalen met wie ze trouwt/of ze trouwt.

arabchrstn
24-07-2004, 14:16
Overigens is het ook eens interessant om te kijken wat uithuwelijking voor de man betekent. Want niet alleen de vrouw is slachtoffer, de man zelf ook. Ik heb aardig wat gesprekken gevoerd met arabs de afgelopen weken, die nu niet echt blij waren met de vrouw met wie ze waren opgescheept. Stel je voor: je ziet allemaal lekkere chicks op tv voorbijkomen, terwijl pa en ma je veroordelen om een leven te leiden met een zwaargesluierd wezen, dat alleen bedoeld is om zoveel mogelijk nageslacht voort te brengen. Dus niet alleen medelijden met de dames hebben, maar ook met de heren. Voordeel voor de heren is dat zij een stuk gemakkelijker van hun vrouw kunnen scheiden, en dat het meer geaccepteerd is om een tweede liefje er bij te hebben.

arabchrstn
24-07-2004, 16:19
Spreek ik een positief, danwel negatief oordeel uit over deze heren? Nee dus. Overigens wel lastig als weigeren uitgelegd wordt als het niet respecteren van je ouders. Zo simpel als jij het probeert af te schilderen, is het niet. En dat weet jij ook heel goed. Mijn pogingen om jou te bekeren tot een iets meer intellectuele houding, hebben inderdaad pijnlijk weinig resultaat.

arabchrstn
24-07-2004, 16:43

Het feit dat jij onderscheid maakt tussen wel of niet accepteren van een uithuwelijking, tekent de luxe-positie waar jij in verkeert. En anderen dus niet. Bedankt voor je belangstelling. Dit persoontje is al enkele jaren gelukkig getrouwd. Het enige traumatische zijn de buikkrampjes van mijn nakomeling. Je helderheid in je oordeel vind ik aangenaam. Kenmerkend alleen is dat je eerst de conclusie trekt en vervolgens de vraag stelt. Aangezien mijn stelling altijd is, dat de mens zichzelf per definitie niet kent, kan ik niet aangeven of jouw oordeel over mijn persoonlijkheid juist is. Als jij dat van mening bent, dan zij dat zo, dan feliciteer ik je met de analyse.

RitaMaria
24-07-2004, 18:41
Origineel gepost door AmazoulouII Accepteer je het om gekoppeld te worden dan moet je achteraf niet komen janken . Psychische druk is er altijd in het oosten, dat is geen excuus. Ik vind die jankers hypocrieten.. :goedzo:

Erwin
25-07-2004, 08:07
Jij bent de laatste van wie ik zo'n duimpje had verwacht RM. Ik neem aan dat jij de nodige tegenwerking van je ouders hebt gehad wat betreft je partnerkeuze. Dat jij mentaal sterk genoeg bent om de sociale druk te weerstaan wil niet zeggen dat anderen het zijn. Komt nog bij dat jij in jouw geval gesterkt werd door een positieve impuls, verliefdheid, die bij een niet-aantrekkelijke partner ontbreekt.

arabchrstn
26-07-2004, 00:30
Origineel gepost door AmazoulouII Wat zijn we opeens bescheiden. Eerst tekeer gaan over chickies op tv en zwaargesluierde wezens en veroordelingen van ma en pa en nu opeens ben je de door en door integere persoon die nooit over de schreef gaat. Eigen lof stinkt Arabchrstn. Zo maak je zeker geen bekeerlingen. Verduidelijk je even? (en zet die wodka-fles terug in de kast)

gaviel
27-07-2004, 09:45
Denk dat het voor de serieuse jongeman even zwaar is als pa en ma de( grrrr het idee alleen al) bruid of bruidegom voor hun uitzoeken. Uit de massa europa g e i l e n, bezettenen . Dan ben je als jong meisje en als jonge man toch de klos. Maar als jij een vrijbuiter zonder respect (nu ja eigenlijk bedoel ik een persoon met zelfvertrouwen)bent tja dan zullen je pa en ma er wel drie keer over nadenken eer ze met zo een idee komen. Dus ja de mannen hebben het er ook moeilijk mee om gekoppeld te worden. Persoonlijk vind ik het een van de grootste stommiteiten die je als ouder kan begaan.

babyvanbelisma
27-07-2004, 10:22
Ik denk dat de druk zeker voor vrouwen groter is dan voor mannen! Maar toch ken ik mannen die het ook niet makkelijk hebben gehad met hun ouders.... Uithuwelijking is een vreselijk iets.....:(

roebla
27-07-2004, 17:10
ze zoeken weer subsidie Movuh !

Pagina's : [1] 2