Bekijk originele versie : Grootste blunder bij opstarten eigen bedrijf
Gypsymeid
30-04-2010, 14:09
Plaats ze hier, zodat anderen ervan kunnen leren...
Mijn grootste blunder was vertrouwen in mijn boekhouder hebben. Deze man deed overigens al jaren de boekhouding van mijn vaders bedrijf dus automatisch ging hij ook voor mij papieren in orde maken.
Op papier konden we een grote lening krijgen bij de bank, volgens de boekhouder was alles rond en dus tekenden we het koopcontract van het bedrijvenpand met riante monumentale woonhuis en appartement. Oftwel behoorlijk wat centjes...
Uiteindelijk kwam het er op neer dat de bank 2,5 ton minder ging fincancieren dan op papier en uiteindelijk konden we dus onze afspraak niet nakomen waardoor we maar liefst 10% MET opgelopen schade moesten neerleggen. Inmiddels is het betaald, maar me moeder heeft nu wel een lening bij een kennis lopen hiedoor en mijn vader is ondertussen overleden. Ik ben zooooooooooo boos hierom geweest, maar life goes on.
Anyway vertrouw dus nooit zomaar je boekhouder. Aanklagen doen we niet, want we kunnen toch nix aantonen. En geld neem je toch niet mee je graf in, het is alleen jammer dat het zo gelopen is.
Anyone else grote blunders?
Hoe heb je ooit een koopcontract kunnen sluiten zonder dat de bank garant heeft gestaan? Zo te horen gaat het om flink wat geld: of heb je zwart de deposit gedaan?
Beetje vaag verhaal...De verkopende partij gaat echt niet op basis van een berekening van een boekhouder een koopcontract opmaken, een goede zakenman tenminste niet.... Is there more to the story?
Gypsymeid
30-04-2010, 14:17
Hoe heb je ooit een koopcontract kunnen sluiten zonder dat de bank garant heeft gestaan? Zo te horen gaat het om flink wat geld: of heb je zwart de deposit gedaan?
Beetje vaag verhaal...een boekhouder kan een berekening maken, maar daarmee kun je nog geen koopcontract sluiten. De verkopende partij gaat echt niet op basis van een berekening van een boekhouder een koopcontract opmaken. Is there more to the story?
Ik heb het even snel verteld, uiteraard stond de bank garant alleen plots kwamen ze met heel wat centjes minder op de proppen dan wat mijn boekhouder had gezegd. Er is overigens meer dan een jaar over de koop heen gegaan! Telkens kwam er weer een smoes of een verandering en kreeg ik weer hoop om vervolgens weer vol met me bek op de grond te vallen. Die mensen (van het pand) zelf hebben er ook echt een hoop mee geleden hoor, andere huis staat inmiddels ook te koop van ze. Vind het alleen zo erg dat we die klootzak nix kunnen maken.
Ja is inderdaad vervelend dan: heb je de boekhouder dus alles laten regelen en zelf geen direct contact met de bank gehad? Als goede ondernemer moet je altijd zelf aanwezig zijn bij dat soort gesprekken: je kan maar zoveel op andere mensen vertrouwen. En de boekhouder zal wel een schatting hebben gemaakt voor de economische crisis en met het toeslaan van de crisis is de bank misschien lager gaan zitten.
Ik ben zelf van beroep assistent accountant, dus heb wel vaker met dit soort financieringsaanvragen te maken gehad. Bij ons is het standaard protocol dat de accountant de gesprekken met de bank bijwoont om extra body aan het gesprek te geven, maar niet het hele onderhandelingstraject solo op zich neemt. Om dit soort situaties te voorkomen: de accountant adviseert, maar de ondernemer blijft verantwoordelijk.
Mag ik vragen wat jij voor bedrijf hebt? Ik open trouwens vanaf volgende week mijn eigen massagesalon: low scale, dus geen excessieve leningen of iets dergelijks. Ik laat je nog wel weten wat mijn missers zullen zijn: ongetwijfeld kom ik ze nog tegen.
Gypsymeid
01-05-2010, 12:24
Ja is inderdaad vervelend dan: heb je de boekhouder dus alles laten regelen en zelf geen direct contact met de bank gehad? Als goede ondernemer moet je altijd zelf aanwezig zijn bij dat soort gesprekken: je kan maar zoveel op andere mensen vertrouwen. En de boekhouder zal wel een schatting hebben gemaakt voor de economische crisis en met het toeslaan van de crisis is de bank misschien lager gaan zitten.
Ik ben zelf van beroep assistent accountant, dus heb wel vaker met dit soort financieringsaanvragen te maken gehad. Bij ons is het standaard protocol dat de accountant de gesprekken met de bank bijwoont om extra body aan het gesprek te geven, maar niet het hele onderhandelingstraject solo op zich neemt. Om dit soort situaties te voorkomen: de accountant adviseert, maar de ondernemer blijft verantwoordelijk.
Mag ik vragen wat jij voor bedrijf hebt? Ik open trouwens vanaf volgende week mijn eigen massagesalon: low scale, dus geen excessieve leningen of iets dergelijks. Ik laat je nog wel weten wat mijn missers zullen zijn: ongetwijfeld kom ik ze nog tegen.
Ok een massage salon, leuk hoor. Ik heb me daar zelf ook in verdiept, omdat het interessant voor mij was toen. Ben er alleen achter gekomen dat het nix voor mij is. Ik wilde het uit hande geven aan een freelancer, maargoed... Helaaaaas. Ik had zoveel ideetjes pfff. Bij mij was het een privé sauna, maar echt exclusief met massages, arragementen, hamam etc. Vind het zo jammer.
En ben je nu helemaal van het plan afgestapt voor een wellness center? Wel jammer, zeker als je het zo graag wilt. Ik denk dat er een goede markt is hiervoor en zeker als je er ook nog een prive karakter aan kan geven, zodat stelletjes samen kunnen genieten van een wellness dag zonder geconfronteerd te worden met andere mensen.
Heb je niet privé mensen kunnen vinden die wilden meefinancieren?
Gypsymeid
02-05-2010, 10:41
En ben je nu helemaal van het plan afgestapt voor een wellness center? Wel jammer, zeker als je het zo graag wilt. Ik denk dat er een goede markt is hiervoor en zeker als je er ook nog een prive karakter aan kan geven, zodat stelletjes samen kunnen genieten van een wellness dag zonder geconfronteerd te worden met andere mensen.
Heb je niet privé mensen kunnen vinden die wilden meefinancieren?
Ik denk dat je je wellicht vergist om hoeveel geld het gaat. Weet je wat het probleem was, het vinden van een pand met alle juiste vergunningen en toen ik er een had gevonden kwam de grote crisis waardoor banken minder snel over de brug kwamen. Privé van mensen zulke bedragen lenen werkt niet. Geld is een slechte minnaar en privé en zakelijk kan je het beste gescheiden houden. Helaas is het niet doorgegaan en ik ben helemaal van het plan afgestapt, wellicht vind ik ooit nog een zakenpartner die net als mij 5 ton kan neerleggen. Overigens zou me dit nu op dit moment niet lukken. Misschien over 2 jaar nog eens...
Ik realiseer me zeker wel dat het over een bedrag van zeker meer dan 1 mio gaat, maar als je algehele financieringstekort "slechts" 2,5 ton was en de bank bereid was om garant te staan voor het restant, was ik op zoek gegaan naar een zakenpartner die er net zoveel in zag als mij. Er zijn genoeg investeringsmaatschappijen die meer dan graag hun geld aan het werk zetten. Als jij een solide plan hebt, zullen ze er zeker wel bereid zijn om in te investeren. Heb je trouwen geen kennissen/familie die nog een paar ton wilt laten schoon spoelen in een super-de-luxe sauna :stout:
Da's natuurlijk gekkigheid he, dat snap je wel! Je hebt groot gelijk dat je zaken en prive gescheiden wilt houden, moet je ook zeker doen! Maar.....Is het echt nodig om zo all out en exclusief te gaan dan? Is het misschien niet verstandiger om op kleine basis te beginnen en dan verder uit te breiden? Begin met een kleinschalige privé sauna en bouw het vandaar uit verder uit. Als jij 5 ton kon investeren vanuit je eigen zak, dan had je daar aardig wat mee op kunnen starten.
in welke regio wil je gaan zitten trouwens?
Gypsymeid
02-05-2010, 18:45
Ik realiseer me zeker wel dat het over een bedrag van zeker meer dan 1 mio gaat, maar als je algehele financieringstekort "slechts" 2,5 ton was en de bank bereid was om garant te staan voor het restant, was ik op zoek gegaan naar een zakenpartner die er net zoveel in zag als mij. Er zijn genoeg investeringsmaatschappijen die meer dan graag hun geld aan het werk zetten. Als jij een solide plan hebt, zullen ze er zeker wel bereid zijn om in te investeren. Heb je trouwen geen kennissen/familie die nog een paar ton wilt laten schoon spoelen in een super-de-luxe sauna :stout:
Da's natuurlijk gekkigheid he, dat snap je wel! Je hebt groot gelijk dat je zaken en prive gescheiden wilt houden, moet je ook zeker doen! Maar.....Is het echt nodig om zo all out en exclusief te gaan dan? Is het misschien niet verstandiger om op kleine basis te beginnen en dan verder uit te breiden? Begin met een kleinschalige privé sauna en bouw het vandaar uit verder uit. Als jij 5 ton kon investeren vanuit je eigen zak, dan had je daar aardig wat mee op kunnen starten.
in welke regio wil je gaan zitten trouwens?
Haha, ik kan nu niet meer te ver in details treden. Maar geloof me we hebben alle opties bekeken er was gewoon nix meer... Maar ik geef niet op, ik ga verder met een nieuw plan. Ik ben niet het type dat voor een baas gaat werken, hoewel ik dat op dit moment wel doe. Ik ben een opportunist, ik wacht tot er weer iets op me pad kom en dan probeer ik het opnieuw.
Zo mag ik het horen meid! Ik houd jou zeker in de gaten!
Er zijn trouwens nog niet veel blunders gemeld hier! Kom op mensen, ze3ma bij jullie alles in een keer goed gegaan?!
Jongenman83
02-05-2010, 20:02
Bedrijf overgenomen van een goede zakelijkevriend (persoon a).
Bedrijf draaide heel goed, gezien zijn financiele buffers door andere investeringen waren opgedroogd werd hij genoodzaakt het bedrijf in de verkoop te doen. Omdat hij het bedrijf natuurlijk binnenstebuiten kende en hij te kennen gaf de boel wel te willen runnen gingen we hiermee akkoord.
Elke keer als ik of mijn partner bij het bedrijf aankwamen was het er vol, de weekomzet loog er ook niet om. Alles ging dus perfect.
Tot de belastingdienst opeens voor de deur stond, in beslagname van de gehele inventaris (ruim 100.000 euro waard) bedrijf failliet verklaard. Wat blijkt, hij drukte de te betalen rekeningen achterover, en had al geruime tijd diverse schulden opgebouwde bij leveranciers e.d.
Bij het overnemen van het bedrijf was dit niet te zien. De desbetreffende persoon is verdwenen, het bedrijf failliet verklaard, en de financiele schade die wij op hebben gelopen is/was ongekend.
SweetLadee
02-05-2010, 23:29
Bedrijf overgenomen van een goede zakelijkevriend (persoon a).
Bedrijf draaide heel goed, gezien zijn financiele buffers door andere investeringen waren opgedroogd werd hij genoodzaakt het bedrijf in de verkoop te doen. Omdat hij het bedrijf natuurlijk binnenstebuiten kende en hij te kennen gaf de boel wel te willen runnen gingen we hiermee akkoord.
Elke keer als ik of mijn partner bij het bedrijf aankwamen was het er vol, de weekomzet loog er ook niet om. Alles ging dus perfect.
Tot de belastingdienst opeens voor de deur stond, in beslagname van de gehele inventaris (ruim 100.000 euro waard) bedrijf failliet verklaard. Wat blijkt, hij drukte de te betalen rekeningen achterover, en had al geruime tijd diverse schulden opgebouwde bij leveranciers e.d.
Bij het overnemen van het bedrijf was dit niet te zien. De desbetreffende persoon is verdwenen, het bedrijf failliet verklaard, en de financiele schade die wij op hebben gelopen is/was ongekend.
das erg
SweetLadee
02-05-2010, 23:33
mn broertje had een zakenpartner
die regelde alle financiele dingen en mn broertje deed de rest.
Wat bleek nu, die jongen hield geld achterover en betaalde de rekeningen niet. De broer van die jongen speelde boekhouder en toen de zaak failliet dreigde te gaan, hebben ze de inventaris ook nog eens gejat.
Vertrouw dus nooit zomaar je zakenpartner, ook al was je hiervoor al 8 jaar vrienden.
Ik zelf ben ook voor me zelf begonnen. heb enkel wat problemen gehad met de bank voor de financiering, waardoor ik met heel wat minder geld begonnen ben. maar een extra baan in de avond en extra stress zorgt ervoor dat ik volgende week open en op advies van mn broertje vertrouw ik niemand met de boekhouding.
:schrik2:
Soo hee! Dat zijn heftige verhalen hoor. Maar dat geeft dan maar weer aan waarom je als je samenwerkt altijd het vier-ogen principe moet toepassen op betalingen en geldzaken. De Islam schrijft voor om alle zakelijke transacties schriftelijk te laten vastleggen (als we het heel breed bekijken, kun je administratieve organisatie hier ook onder scharen) en moet je dit soort dingen op papier vastleggen en er ook zo naar handelen. Betalingen altijd door allebei de personen laten fiatteren en niet alles bij een persoon neerleggen zonder controle uit te voeren. Hiervoor zijn er maandrapportages: wat ik me dan afvraag is of jullie als ondernemers dan niet benieuwd zijn naar de stand van zaken van jouw organisatie. Je kan wel een heleboel klanten binnenhalen, maar als er niet betaald wordt of in dit geval naar een ander rekeningnummer dan moet je daar toch binnen no time achter kunnen komen.
En sweetladee: niemand vertrouwen t.a.v. jouw boekhouding is wel een heel overtrokken reactie. Ondernemen is ook delegeren zodat jij tijd over houdt voor de belangrijke dingen: namelijk het ondernemen zelf. Je moet alleen wel in control zijn doordat je wekelijks je bankstand checkt en je openstaande debiteuren checkt er geen crediteur wordt aangemaakt zonder dat jij daarvan op de hoogte bent, dat er geen bankrekeningnummer wordt gewijzigd in het bankprogramma zonder dat jij daarvan op de hoogte bent, dat jij persoonlijk de betalingen naloopt en goedkeurt, dat jij persoonlijk alle facturen voor akkoord tekent. Je kan het redelijk dicht timmeren waardoor fraude heel moeilijk wordt gemaakt.
Zoals ik het hier lees is het misgegaan door goed vertrouwen te hebben in zakenpartners/vrienden. Zoals Gypsymeid al treffend zei: geld is een slechte minnaar en prive en zaken moet je strikt gescheiden houden.
Nou ik ben benieuwd wat er nog meer mis gaat! Kom op met jullie verhalen dames en heren!
Sweetladee: wat voor bedrijf ben je gestart vanaf deze week?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.