Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : 'Het zwaard werd voor zijn ogen geslepen'

Pagina's : [1] 2

Raihana
21-07-2004, 12:22

MANILLA, 21 juli (AP) - Hij was ervan overtuigd dat zijn laatste uur had geslagen, maar uiteindelijk keerde hij ongedeerd terug in eigen land: de 49-jarige Filipijnse vrachtwagenchauffeur Angelo dela Cruz. Bijna drie weken werd hij in Irak gegijzeld gehouden. Publiekelijk heeft hij nog niet veel verteld sinds hij dinsdag vrijkwam, maar Filipijnse functionarissen en vrienden hebben hem wel gesproken en kunnen Dela Cruz' verhaal reconstrueren. Op 4 juli reed Dela Cruz in een konvooi vrachtwagens vanuit Saudi-Arabiƫ de grens over met Irak. Daar werd het konvooi aangevallen door opstandelingen. Zijn Iraakse bewaker werd doodgeschoten en Dela Cruz zelf werd geslagen en meegenomen. Hij zat in vier verschillende huizen vast. Steeds werd hij met handen en voeten gebonden in de achterbak van een auto verplaatst, onder toezicht van zes jonge, gewapende mannen. In geen van de huizen waar hij werd vastgehouden, zag Dela Cruz andere gijzelaars. Wel zat hij een keer in een kamer met bloedvlekken op de vloer. Hij dacht erover te ontsnappen, maar zag ervan af omdat hij geen idee had van waar hij was. "Hij sliep bijna niet", vertelt een functionaris die Dela Cruz sprak. "Hij was constant bezig met zijn mogelijke executie en vroeg zich af of die met een zwaard of een kogel zou gebeuren. Hij hoopte op het laatste want dat leek hem minder pijnlijk." Zijn ontvoerders slepen voor zijn ogen een zwaard en onderzochten Dela Cruz' hals, waarschijnlijk om te kijken waar zij moesten snijden. Als de Filipijnen de kleine troepenmacht van een vijftigtal soldaten niet terugtrok uit Irak, zouden zij Dela Cruz onthoofden, dreigden de ontvoerders. Toen het zover leek te komen, omhelsde een van de gijzelnemers Dela Cruz en zei: "Ik hou van je, ik hou van je, maar ik moet dit doen". Maar het kwam niet zover. De Filipijnse president Gloria Macapagal Arroyo besloot akkoord te gaan met de eis van de ontvoerders en haalde de troepen terug. Toen zijn gijzelnemers doorhadden dat het de Filipijnse regering menens was, barstten zij in juichen uit en zeiden tegen Dela Cruz: "Allah wil dat je leeft". Nadat de laatste Filipijnse soldaat uit Irak was vertrokken, dropten de ontvoerders Dela Cruz dinsdag met wat geld bij de ambassade van de Verenigde Arabische Emiraten in Bagdad. "Wij zullen jou nog op tv zien, maar jij zult ons nooit meer zien", zeiden ze tegen hem.

Raihana
21-07-2004, 12:27
Toen zijn gijzelnemers doorhadden dat het de Filipijnse regering menens was, barstten zij in juichen uit en zeiden tegen Dela Cruz: "Allah wil dat je leeft". Nadat de laatste Filipijnse soldaat uit Irak was vertrokken, dropten de ontvoerders Dela Cruz dinsdag met wat geld bij de ambassade van de Verenigde Arabische Emiraten in Bagdad. "Wij zullen jou nog op tv zien, maar jij zult ons nooit meer zien", zeiden ze tegen hem. Ik vond dit stukje wel lief.. :)

Marusa
21-07-2004, 12:43
Ow wat lief zeg... die vent heeft voor zijn rest van zn leven een trauma opgelopen :rolleyes:

amused
21-07-2004, 13:23
Origineel gepost door Raihana Ik vond dit stukje wel lief.. :) LIEF???? Jij bent ziek.

asma_201
21-07-2004, 13:26

omdat ze dat stukje lief vind betekent niet dat ze ziek is.....

babyvanbelisma
21-07-2004, 13:34
Origineel gepost door Raihana Ik vond dit stukje wel lief.. :) Het geeft aan de ook de gijzelnemers een bepaald soort gevoel hebben. Alleen wat wij moeten bedenken is dat zij een heel ander beeld van de wereld hebben en hun idealen gaan verder dan die van ons. Maar voor hen zit er een bepaalde logica in hun handelen. Is dat wat je bedoelde, Raihana?

Sellatin
21-07-2004, 13:41
het is gewoon gestoord....

luis_in_de_pels
21-07-2004, 22:45
Zwaar gestoord.

SCHULDIG
22-07-2004, 01:53
Origineel gepost door Raihana Ik vond dit stukje wel lief.. :) Ik ook :)

Deliana
22-07-2004, 02:14
Origineel gepost door Raihana Ik vond dit stukje wel lief.. :) Ik ook :) Vooral dat stukje dat hij centjes meekreeg, heel zorgzaam. Eigenlijk zijn de gijzelnemers slachtoffer. En geen RIAGG te bekennen in dat godvergeten land :confused:

ruziezoeker
22-07-2004, 03:53
Origineel gepost door Deliana Ik ook :) Vooral dat stukje dat hij centjes meekreeg, heel zorgzaam. Eigenlijk zijn de gijzelnemers slachtoffer. En geen RIAGG te bekennen in dat godvergeten land :confused: :haha: moslims zijn wel schattig :( :D

Sellatin
22-07-2004, 13:38
het is wel degelijk een trauma..wat die terroristen die man aandede heeft niks met islam te maken,,die arme man ging er vanuit dat ie dood zou gaan.

luis_in_de_pels
22-07-2004, 16:46
Origineel gepost door Abou_Batata op een filipijnse website ( een vriend is filipijn en heeft het gelezen) zegt hij dat de deze gijzeling hem dichterbij heeft gebracht om dieper na te denken over de islam en zelfs te bekeren. hmmm trauma he ? vreemd iemand met trauma zou het islam nu haten :) Heb je een bron voor dat broodje-aap verhaal wat je nu verteld? Alsof iemand zich zou laten bekeren door een stelletje zwaar gestoorde malloten met een oversized keukenmes en een slijpsteentje.

luis_in_de_pels
22-07-2004, 16:49
Origineel gepost door Sellatin het is wel degelijk een trauma..wat die terroristen die man aandede heeft niks met islam te maken,,die arme man ging er vanuit dat ie dood zou gaan. Het heeft niets met de islam te maken! Maar waarom roepen deze terroristen dan dat ze het in naam van God doen en riepen ze Allahu Akhbar terwijl ze het hoofd van die Amerikaan eraf sneden. Wel makkelijk om iedere moslim meteen een "niet moslim" te noemen wanneer hij iets doet wat niet zou mogen van de Koran. Dan lopen er in Sudan wel heel erg veel islamitische niet moslims rond die zich bezig houden met moord- en verkrachtpartijen. Ik weet natuurlijk ook wel dat dit soort terroristen niet de echte vredige islam vertegenwoordigen. Maar ze zeggen wel degelijk te handelen in naam van de islam (die ze koste wat het kost willen verspreiden). Maar dit is wel het soort idioten die de Islam helaas in een slecht daglicht zetten.

Pagina's : [1] 2