Bekijk originele versie : Met hoeveel zijn de Marokkanen eigenlijk in het buitenland?
Het is onmogelijk te zeggen met hoeveel ze zijn. Volgens de statistieken die de socioloog Mohamed Hamadi Bekouchi die hij in zijn boek «La diaspora marocaine, une chance ou un handicap ?» heeft vrijgegeven wonen er ongeveer 2,5 miljoen Marokkanen in het buitenland. Dat is meer dan er bijvoorbeeld in een land als Koeweit wonen.
Deze immigranten of kinderen van immigranten wonen voornamelijk in Europa. Frankrijk telt met 800.000 Marokkanen de grootste gemeenschap. Volgens recent gepubliceerde cijfers door INE (Spaans instituut voor statistiek) wonen er 378.979 Marokkanen in een legale status.
Vervolgens telt Nederland 250.000, Italië 120.000, België 110.000 en Duitsland 100.000 Marokkanen. Na de Turkse gemeenschap is de Marokkaanse gemeenschap het meest talrijk in Europa. Marokkanen zijn ook op andere continenten vertegenwoordigd. Zo wonen 85.000 Marokkanen in de VS en 60.000 in Canada. Libië telt 140.000 Marokkanen. De 2,5 miljoen Marokkanen die in het buitenland wonen zijn legale migranten. Er zijn ook nog véél die in de illegaliteit verkeren. De Marokkaanse immigratie is relatief recent en dateert van de jaren '60.
De Marokkanen in het buitenland behouden hun band met hun moederland en hun familie. Een duidelijke teken is het geld dat men jaarlijks overmaakt naar het thuisland.
Volgens een overheidsbron zijn deze overmakingen tussen 1966 en 1972 verviervoudigd; van 158 DH tot 640 DH. Tijdens de jaren 80' zijn de overmakingen gestegen van 4,417 miljard DH in 1980 tot 11,344 miljard DH in 1989.
Het bedrag is zelfs gestegen tot 22 miljard DH in 2000. In 2003 heeft dit bedrag het magische getal van 35 miljard DH bereikt. Dit heeft als gevolg dat het geld door overmakingen van <>, des résidants à l'étranger (Marokkanen verblijvend in het buitenland) de grootste deviezenbron is geworden van Marokko.
Aziz DAKI
Bron: Aujourd'hui le Maroc
Libië telt 140.000 Marokkanen.
Ik wist helemaal niet dat daar Marokkanen woonden, Cool.
Origineel gepost door Daarom
Libië telt 140.000 Marokkanen.
Ik wist helemaal niet dat daar Marokkanen woonden, Cool.
Ewa sommigen gaan naar Libie sommige naar Dubai :p
Azzzizzz
16-07-2004, 08:28
In holland wonen ook een paar.
nou dat had je toch ook niet verwacht.
wel opvallend dat we uit marokko nooit zuidelijker een bestaan opzoeken.
maar dat heeft zijn redenen
tirelli_4us
16-07-2004, 09:49
Nederland telt onderhand 300.000 marokkanen, belgië 200.000, frankrijk 1.000.000
babyvanbelisma
16-07-2004, 10:28
zouden er ook Marokkanen zijn die naar curacao ofzo emigreren? Dat zou ik doen, lekker warm daar!!
Beter dan hier ---> kijk maar uit het raam....
Origineel gepost door babyvanbelisma
zouden er ook Marokkanen zijn die naar curacao ofzo emigreren? Dat zou ik doen, lekker warm daar!!
Beter dan hier ---> kijk maar uit het raam....
Tja snap ik ergens ook niet :D :D
Maar ik weet dat er toch ook verschillende in Hawaii leven en studeren.
En ook sweden ....noorwegen.....denemarken.....England.
Gaat heen en vermenigvuldig U. :Iluvu: :D
tirelli_4us
16-07-2004, 12:28
en sommigen weer naar de Schilderswijk, de wijk met de meeste marokkanen in heel NL!!
Djumanah
16-07-2004, 12:41
Origineel gepost door tirelli_4us
en sommigen weer naar de Schilderswijk, de wijk met de meeste marokkanen in heel NL!!
En nog lekker gezellig ook.. :)
Daar ben je tenminste in alle shoarma zaakjes en turkse restauranten welkom, met hoofddoek, burqa, kaal of wat dan ook.. :zwaai:
SCHULDIG
16-07-2004, 14:19
Origineel gepost door tirelli_4us
:bril: :bril:
SCHULDIG
16-07-2004, 14:20
Origineel gepost door Djumanah
En nog lekker gezellig ook.. :)
Daar ben je tenminste in alle shoarma zaakjes en turkse restauranten welkom, met hoofddoek, burqa, kaal of wat dan ook.. :zwaai:
Wallahiela :goedzo:
Origineel gepost door Guy
Ewa sommigen gaan naar Libie sommige naar Dubai :p
Hahaha, Dubai is niks voor mij...K heb me bedacht.
Origineel gepost door galidrif
en somigen weer naar Overvecht :(
:eek: waarom overvecht, dat is gewoon te erg:jammer:
Daarom>> Ewa jah, we gaan wel ergens anders wonen :Iluvu:
We? Laat me met rust en haal me uit je ondertekening.
*Je maakt me bang*
Origineel gepost door Daarom
We? Laat me met rust en haal me uit je ondertekening.
*Je maakt me bang*
Je moet nog effe wennen aan het idee he. Maar ik gun je wel de ruimte.
*Angst is een slechte raadgever :o *
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.