Bekijk originele versie : Geen hoofddoekjes in Haagsche Lounge
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
Geen hoofddoekjes in Haagsche Lounge
De huisregel van restaurant De Haagsche Lounge in de Haagse binnenstad om 'hoofddeksels' te verbieden heeft tot gevolg dat meisjes en vrouwen met hoofddoeken worden geweigerd. Het Bureau Discriminatiezaken heeft bij de Commissie Gelijke Behandeling een verzoekschrift ingediend om de zaak te bekijken.
Het bureau heeft de afgelopen tijd tien klachten binnengekregen van moslimvrouwen die als klant zijn geweigerd door het restaurant met 'wereldkeuken' in het nieuwe winkelgebied Haagse Bluf (in de hoek Venestraat/Dagelijkse Groenmarkt). De Haagsche Lounge wil niet reageren op de klachten. Over andere Haagse gelegenheden heeft het Bureau Discriminatiezaken geen klachten over weigering op grond van 'hoofddeksels'.
"Wij vinden het helder dat het voeren van dit beleid in strijd is met gelijke behandeling van vrouwen die op grond van hun godsdienst iets dragen", zegt Maaike Bouma van het Bureau Discriminatiezaken. Of joodse mannen die een keppeltje dragen ook worden geweigerd, is niet bekend bij het bureau. "Het is heel frappant dat meisjes met hoofddoeken bij ons klagen. Ze hebben alle tien hetzelfde verhaal."
Een woordvoerder van brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland zegt dat 'een ondernemer zelf de huisregels bepaalt' en dat die kunnen inhouden dat 'gympies zijn verboden of juist het dragen van een stropdas is verplicht, omdat dit past bij een bepaalde uitstraling' van de zaak. Hoeveel gelegenheden de restrictie op hoofddeksels voeren, is hem niet bekend. Volgens de woordvoerder wordt er in de horeca ook niet gediscussieerd over de vraag of hoofddoekjes ook onder 'hoofddeksels' vallen. "U probeert mij in de mond te leggen dat de horeca tegen hoofddoekjes is. Dat is geen onderwerp. Huisregels zijn huisregels. Er staat trouwens nergens in de in koran dat hoofddoeken verplicht zijn."
Studente Rachida, wier volledige naam bij de redactie bekend is, heeft met drie vriendinnen vorige week de proef op de som genomen. "Nadat we van anderen hadden gehoord dat ze waren weggestuurd. We waren met z'n vieren. Ik draag zelf geen hoofddoek, maar twee van mijn vriendinnen met wie ik ging wel." Nadat ze een plekje hadden gezocht, kwam een serveerster op hen af die zei dat ze van de bedrijfsleider moest komen zeggen dat ze de vier vriendinnen niet mocht bedienen vanwege de huisregel 'hoofddeksels niet toegestaan'. "De serveerster verontschuldigde zich min of meer en zei dat ze zelf ook al discussie met die bedrijfsleider had gehad."
Het gaat Rachida, die zelf geen klacht heeft ingediend bij het Bureau Discriminatiezaken, er niet om dat de regel, die sinds 1 januari geldt, 'wordt veranderd'. "Mijn doel is dat mensen zich bewust zijn in wat voor tent ze gaan eten of drinken. Ik weet ook wel dat gelegenheden zelf bepalen wie ze als publiek willen hebben. Maar het is goed dat mensen weten dat er zulke regels zijn. Bovendien kan je een petje makkelijker afzetten dan een hoofddoek afdoen.".
luis_in_de_pels
14-07-2004, 10:13
Beginnen we nu weer te zeuren over die hoofddoek omdat er een restaurant is met huisregels.
In de tweede en de eerste kamer is deze discussie allang afgerond. het dragen van hoofdoeken wordt niet verboden. Het gaat hier om een restaurant met bepaalde huisregels.
Ik mag toch ook niet met mijn schoenen aan een moskee in?
Origineel gepost door NaBa
Ik hoop dat je begrijpt dat dit toch heel anders is dan een huisregel als "niet met sportschoenen de discotheel in"....???
Het zou hetzelfde zijn wanneer iemand met een hanekam, oranje haar...etc een eettent niet meer in mag.... Bovendien is een hoofddoek voor en vrouw net zoiets als ieder ander kledingstuk dat je draagt. Ze zou zich "naakt" voelen als ze 'm in het openbaar af doet.
Je kunt niet van dames verwachten dat ze haar hoofddoek afdoet als ze even een koffie wilt drinken daar. En ja, dan kun je natuurlijk zeggen dat ze maar een andere tent kan uitzoeken. ..
En inderdaad de 'hoofddoekdiscussie' lijkt eindeloos, maar in dit soort gevallen is het maar goed ook.
dat wat je zegt over die hanekam is toch in veel gevallen ook waar? Dan kom je ook veel gelegenheden niet in hoor.
Nou ja, so be it. Ik snap het wel.
Als ik het een beetje begrijp mag je kledingstukken e.d wel weren als ze niks met een religie te maken hebben, maar zodra het iets religieus is, dan mag het niet.
Dat is pure discriminatie van atheisten!
sweety21
14-07-2004, 12:20
ik vind ook dat het zijn goed recht is .
hij wil dat mensen in zijn zaak een bepaalde kledingstijl aannemen.
en mensen die dit niet willen gaan daar dan gewoon toch niet heen.
ik vind het niet discriminerend.
en er zit naar mijn mening ook niks achter.
dit is gewoon de kledingstijl van de zaak.
en een hoofdoek is ook een hoofdeksel.
en echte regilieuse vrouwen mogen zich niet op plaatsen vertonen waar ze door mannen bekeken kunnen worden.
daar valt een restaurant ook onder!!!!
Origineel gepost door sweety21
en echte regilieuse vrouwen mogen zich niet op plaatsen vertonen waar ze door mannen bekeken kunnen worden.
Is dat echt zo?
Dan kunnen religieuze vrouwen maar beter 24/7 thuis zitten.
Ben ik effe blij dat ik niet religieus ben.
de eerste klap komt steeds dichterbij :)
hmadaksar
15-07-2004, 00:33
Zo begon het ook in de 2de WO met de joden
Origineel gepost door sweety21
ik vind ook dat het zijn goed recht is .
hij wil dat mensen in zijn zaak een bepaalde kledingstijl aannemen.
en mensen die dit niet willen gaan daar dan gewoon toch niet heen.
ik vind het niet discriminerend.
en er zit naar mijn mening ook niks achter.
dit is gewoon de kledingstijl van de zaak.
en een hoofdoek is ook een hoofdeksel.
daar valt een restaurant ook onder!!!!
Is de hijaab voor de vrouw verplicht volgens de Islam ja of nee?
Is Nederland een land voor vrijheid van godsdienst ja of nee?
Heeft het restaurant er last van als ik met hijaab zit te eten ja of nee?
"en echte regilieuse vrouwen" Kind wat weet jij daar nou van? Waarom denk je dat we een hijaab dragen buitenshuis? Omdat daar geen mannen zijn? Juist om die mannen dragen we de hijaab.
Ga je liever bezig houden met andere dingen i.p.v de hielen likken van mensen die jou liever zien gaan dan komen.
Origineel gepost door tonk
Als ik het een beetje begrijp mag je kledingstukken e.d wel weren als ze niks met een religie te maken hebben, maar zodra het iets religieus is, dan mag het niet.
Dat is pure discriminatie van atheisten!
Dank u.
Is het een idee om, net als sommige joodse vrouwen, een pruik te dragen die je eigen haren bedekt?
Origineel gepost door Daarom
...
"en echte regilieuse vrouwen"
Kind wat weet jij daar nou van? Waarom denk je dat we een hijaab dragen buitenshuis? Omdat daar geen mannen zijn? Juist om die mannen dragen we de hijaab.
...
Luv u 2! :Iluvu:
Origineel gepost door roebla
de eerste klap komt steeds dichterbij :)
http://img22.imageshack.us/img22/881/Shutup1.gif
Origineel gepost door hmadaksar
Zo begon het ook in de2 de WO met de joden
http://img22.imageshack.us/img22/4743/Stom.gif
babyvanbelisma
15-07-2004, 08:57
Ik vind het wel flauw van dat restaurant, want inderdaad, ze hebben er geen last van als er iemand zit te eten met een hijab op. Maar weet je waar het om gaat? Image. Image is everything. Als je bekend wilt staan als een gerespecteerd restaurant van stand met kwaliteit dan is het beter als je geen "hoofddoekjes" in je etablissement hebt. Bottom line: geld!
Jammer hoor. Als het in de wereld iets minder om geld zou gaan, zou het zo gezellig worden.....
Ben ik eff blij dat ik geen hoofddoek draag en lekker me bakkie koffie overal kan drinken! AANPASSEN noemen ze dat!
En als die meiden de hoofddoek zo graag op willen houden moeten ze lekker thuis blijven of anders terug gaan naar waar ze vandaan komen, want daar wordt je er namelijk niet op aangesproken!.. ;)
appie666
15-07-2004, 09:39
Origineel gepost door tonk
Is dat echt zo?
Dan kunnen religieuze vrouwen maar beter 24/7 thuis zitten.
Ben ik effe blij dat ik niet religieus ben.
Net alsof mannen naar jou kijken :D
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.