Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Blowen dood normaal in NL

Raihana
14-07-2004, 00:20

Clean worden’ staat voorop in Mistral, een centrum in Den Haag voor jongeren met drugs- en alcoholproblemen. Ruim een half jaar krijgen ze een intensief programma. De leeftijd van de bewoners daalt gestaag: de jongste is al op zijn negende begonnen met blowen en drinken. Netwerk maakte een por- tret van de jongeren, hun ouders en het team. Parnassia Mistral biedt plaats aan vijftien jongeren en maakt deel uit van Parnassia, een centrum dat mensen met psycho-medische problemen of ziekten voorlicht, behandelt, begeleidt en verpleegt. Tokkies Naast Den Haag is er nog één centrum in het noorden van het land waar enkele jeugdige gebruikers worden behandeld. Deskundigen zeggen dat er veel te weinig plekken zijn, omdat er meer verslaafde jongeren komen, ze steeds jonger worden en steeds zwaarder verslaafd raken. Volgens een van de begeleiders komen de jongeren uit allerlei gezinnen: “Van tandartszoon tot Tokkies (een probleemgezin uit Amsterdam, red.).” Van alles gebruikt De 15-jarige Tom rookte zijn eerste joint op zijn negende en raakte op zijn twaalfde verslaafd aan cannabis. Hij is, na een behandeling in Mistral, nu thuis en wordt poliklinisch behandeld. Mitchell (17) is nog druk bezig met afkicken. Hij begon op zijn twaalfde en heeft van alles gebruikt: coke, speed, xtc-pillen. Behandeling Netwerk volgde de jongens tijdens hun behandeling en sprak met psycholoog/eindverantwoordelijke Susanne Wegen, gezinsbehandelaar Sylvia Cool en andere begeleiders.

asma_201
14-07-2004, 00:25
nederland is een beetje te vrij......

luis_in_de_pels
14-07-2004, 00:33
Origineel gepost door asma_201 nederland is een beetje te vrij...... Dat is misschien jou mening. Maar ik leef liever in een vrije democratie dan in het keurslijf van een dictatoriaal land waar bijvoorbeeld zelfs een kledingpolitie rondloopt. Als je hier woont zul je er aan moeten wennen dat wij die vrijheden verworven hebben en dat mensen gebruik maken van die vrijheden.

Adrianus
14-07-2004, 01:06
In de discussie die we nu voeren gaat het vaak om uitersten. Vrijheid tegenover dictatuur, zegt een Nederlander al snel. Discipline tegenover zedeloosheid, zegt een gelovige misschien. Maar het zijn vaak de uitersten die ellende veroorzaken. Zonder zelfdiscipline is er geen vrijheid mogelijk. Maar zonder vrijheid zal niemand zijn best doen. Zoals een filosoof al eens zei: elk uitsterste vooert tot de duivel gegroet

Maiden_Woman
14-07-2004, 01:12

Helaas is het voor de jeugd van tegenwoordig inderdaad heel gewoon geworden om een jointje op te steken, of soms ook een pilletje te slikken. Ik zie het over om me heen gebeuren. Mijn muzieksmaak is rock/metal en ik denk dat zo'n 99% van de jongeren die in het café komen waar ik in het verleden heenging ook blowen of zelfs meer doen. Op 1 of 2 vriendinnen na zijn al mijn vriend(inn)en wel eens met weed of hash in aanraking geweest helaas. En ze vinden het ook niet meer dan normaal. Ik ben dan ook de enige in mijn omgeving die dit niet normaal vind. Voor mij geldt: drugs=drugs. Een jointje is net zo erg als een pil of wat dan ook. Er zijn nog mensen die er zo over denken als ik, maar helaas worden dat er steeds minder... Wat anderen doen moeten ze zelf weten, ik kan het niemand verbieden drugs te gebruiken, het is hun leven, maar bij mij hoef je niet met dat spul aan te komen, en iedereen die me kent weet dat ook heel goed!

Perez
14-07-2004, 07:44
Soft drugs is een stap dichterbij hard drugs. Mijns inziens ga je bovenaan een glijbaan staan wanneer je met dat linke spul gaat experimenteren. Kijk voor je dat doet eens rond in inloopcentra voor drugsgebruikers. Dat is het risico dat je neemt. Zeg niet dat gebeurt mij niet. Je gaat iets dichterbij dat gevaar staan. En als er onvoorziene dingen gebeuren, dan weet jij niet of je jezelf in de hand hebt. Zeg nooit: ik ken mezelf, dat doe ik niet, ik ben sterk, enz. Al teveel hebben zich daarop verkeken! Kijk uit met die rotzooi. Ps. Raihana gelukkig is blowen nog niet normaal voor alle nederlanders hoor. Niet te snel oordelen. Ik zelf ken er maar één (en die is er gelukkig afgeraakt) uit mijn vrienden, familie of kennissenkring. Alleen uit mijn vroegere werk in de verslavingszorg ken ik het.

sweety21
15-07-2004, 01:55
het heeft voor een groot deel met opvoeding te maken. en een jongen van 9 die verslaafd is waar zijn zijn ouders dan wanneer hij hier mee bezig was. en omdat het in nederland gelegaliseerd is betekend het niet dat het normaal is. want dat is het zeker niet. het blijft abnormaal. er gaat gewoon veel geld in om. maar het blijft een vrije keus van jezelf. en wat je nu noemt zijn een paar uitzonderlijke bijzondere gevallen.