Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Mooie ghimaars?

Pagina's : 1 [2]

Nounousa
16-07-2004, 20:59

Hoelang zijn die gimaars..?

Esma_1
17-07-2004, 14:38
Origineel gepost door toe_schouwer De vraag is, waarom draag je dat? Nergens staat geschreven dat je het hoeft te dragen. Waarom dan nog extra moeilijk gaan doen, en zeker in deze tijd! We hebben al problemen met onze hijaab, waarom er nog een schepje bovenop doen. Voor de profeet stierf zei hij in zijn afscheidstoespraak dat ons geloof nu vervolledigd was. In dat geloof staat nergens geschreven dat er iemand de ghimaar of burqah moet dragen. Onze profeet saw raadde trouwens af om het geloof strenger of moeilijker te maken. Waarom moet dat nu? Als het zou moeten, dan had Allah swt het wel verplicht gemaakt. Trouwens, wij leven hier niet in Afganistan, maar in Nederland en België. Met al die problematiek is het zelfs afgeraden om de ghimaar te dragen. Sheikh al qardawi heeft daar al een uitspraak over gedaan. Je leeft in een niet-islamitisch land waar eer een psychologische oorlog aan de gang is tegen de islaam. Ik kom uit België en bij ons willen ze nu ook net als in Frankrijk de hijaab verbieden op scholen en op de werkvloer. Daarom is het voor een moslima afgeraden om in deze tijd in een niet-islamitisch land de ghimaar te dragen. Ten eerste zorg je voor een barrière tussen jou en je landgenoten. Wij moeten ons niet gaan isoleren van de maatschappij, zo zijn moslims niet. We zijn geen joden. Wij moeten ons net mengen in de maatschappij, dat kan ook een vorm van da'wa zijn. Maar met de ghimaar aan, heb je belemmeringen. Daarbij komt dat de oorlog tegen de islaam gestimuleerd wordt door een vrees voor de islam. Je moet weten dat Nederland en België een katholiek erfgoed heeft waarbij het lichaam vroeger werd bekeken als iets negatiefs, iets vies, iets zondigs. Nu zien ze zichzelf al zijnde 'daarvan bevrijd' en hebben ze schrik wanneer ze naar de islaam kijken omdat ze bv. wanneer het om de hoofddoek draait, vrezen om terug te worden gedrongen naar de oude tijd waarbij er bij hun wel degelijk een onderdrukking was van de vrouw. Daarom linken zij de hijaab van ons ook met onderdrukking, al weten wij wel beter. De gimaar gaat dit angstgevoel (veelal angst voor het onbekende) nogmaals stimuleren en dit is negatief voor ons eigen geloof. Wat negatief is voor je geloof mag je zelf niet doen. Daarom is de ghimaar dragen in deze tijd en in dit land, afgeraden. De islaam is niet beperkend. Op elke vraag is een er antwoord, maar je moet het ruimer zien. De moslims van het westen moet je niet vergelijken met de moslims uit bv. arabische landen. Je moet hen niet vergelijken in hun gewoontes noch in hun handelen. En of je nu een hoge functie hebt, of je bent huisvrouw, elke moslima kan een invloed hebben op de algemene beeldvorming rond de islam. Denk daarvoor 2x na, voor je dat aantrekt. Nu, je hebt nergens gezegd dat je het zelf draagt, maar ik geef het maar mee ter info. En Allah weet het het beste. Salaam alaykoum, K. Salaam alaikoem warahmatoe allahoe wabarakatoeh, Ten eerste heb ik in deze topic niet gevraagd om het onderwerp ghimaar af te kraken. Ten tweede de manier om je hidjaab te dragen op een correcte manier staat hieronder uitgelegd: De correcte hidjjaab Sheikh Al-Albaanie (moge Allah hem genadig zijn), vertaald door Aboe Dardaa-e Bron: www.al-islaam.com In Naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige Sheikh al-Albaanie heeft de volgende voorwaarden aan de h’idjaab genoemd: · Een h’idjaab dient de lichaamsdelen van het lichaam te bedekken, die tot de ‘awrah behoren. Het woord ‘awrah betekent: de lichaamsdelen die niet getoond mogen worden. Allah zegt in de Qor-aan: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig". [Al Ahzaab 33:59] Deze aayah geeft duidelijk aan, dat het verplicht is voor vrouwen om hun schoonheid en versieringen te verbergen voor mannen die niet-mahram (“vreemden”) zijn. Wanneer een lichaamsdeel van een vrouw per ongeluk te zien is, dient dit zo snel mogelijk bedekt te worden, opdat zij niet in zonde valt. Al Haafiedh ibn Kathier zei in zijn tafsier: “dit betekent dat vrouwen geen enkele versiering aan de niet-mahram mannen dienen te tonen. Uiteraard geldt dit niet voor de gedeelten die onmogelijk te bedekken zijn. Ibn Mas’oed zei: een voorbeeld hiervan is de mantel en jurk – hiermee wordt gedoeld op de buitenkleding die de vrouwen van de Arabieren droegen. De buitenkleding verborg namelijk hetgeen wat de vrouw eronder droeg, alleen soms stak er een kledingstuk onder de buitenkleding uit. In dit geval valt een vrouw niet in zonde, aangezien het voor haar onmogelijk is om dit gedeelte te bedekken. Bovendien moet de hijjaab van de vrouw dik te zijn, zodat men er niet doorheen kan kijken. De H’idjaab dient losjes te zijn, dus niet strak, zodat het geen lichaamsdeel accentueert. En voor mij betekent dit dat het verstandiger en handiger is om een ghimaar te dragen dan die ingewikkelde sjalen die overigens strak om je bovenlichaam zitten waardoor alles goed te zien is. Daarentegen is de ghimaar makkelijk te dragen en het zit losjes. Dus ik begrijp niet broeder waarom jij zo moeilijk doet, wat anderen over ons moslima's vinden kan mij niets schelen. Op de dag des oordeels zijn hun er niet die mij beschermen, dan sta ik er alleen voor. En wat mij wordt voorgelegd te doen door Allah(s.w.t.) of door de soena doe ik zonder me hier tegen te verzetten. Moge Allah ons onze zonden vergeven. Amien. Beslama.

Esma_1
17-07-2004, 14:39
Salaam alaikoem, Sorry die broeder corrigeer ik met zuster. Beslama.

Oem_Ayoub
17-07-2004, 16:40
Origineel gepost door Oempje_ Hoelang zijn die gimaars..? 2 lengtes... Een soort tot over je middel en 1 soort tot aan de knieën...

toe_schouwer
24-07-2004, 14:07

Origineel gepost door AliCyaankali Het is beter ver te blijven van de verleidign en de verzoekingen van de shaitaan. Daarom is het beter voor de vrouwen een burqa te dragen. En als die vrouwen die er als h.oer bijlopen wat overkomt dan is het hun eigen schuld. Ik draag de hijaab zoals Allah swt die heeft voorgeschreven. Zie soerat Noer waar staat dat enkel HANDEN en GEZICHT mogen getoont worden. Kan het nog duidelijker? En omdat ik de burqa niet draag ben ik helemaal geen h.oer. Denk na voordat je iets neertypt, want het is een denigrerende uitspraak die nergens op slaat. En het is geen voorbeeld van islamitisch gedrag. K.

Hijaab
24-07-2004, 14:20
Salaam alaykoum. Weet iemand een winkel waar ze khimaars verkopen in A'dam? Djazaka Allah o gairen.. Salaam alaykoum.

Gekkerdje20
26-10-2008, 22:05
Up! Topic van 2004 :hihi:

Pagina's : 1 [2]