Bekijk originele versie : Regime Saudi_Arabia staat op springen
Donderdag 8 Juli 2004
Terug
Regime Saudi-Arabie¨ staat op springen
Door Cyril Widdershoven
Broedertwist ondermijnt het Saudi-Arabische koningshuis. Als koning Fahd, die een broze gezondheid heeft, komt te overlijden is de kans groot dat de Verenigde Staten hun belangrijkste olieleverancier kwijtraken. Mogelijk vallen de oliedollars in handen van islamitische extremisten en dan kan een Amerikaanse reactie niet uitblijven.
Na tal van aanslagen en gijzelingen wordt het Saudische koninkrijk de laatste maanden in een adem genoemd met fundamentalisme, terrorisme en Al-Quada. Er is echter weinig oog voor de oplopende crisis in Saudi-Arabië zelf. Het Huis Saud, de koninklijke familie die dit Wahabistische land met harde hand regeert, dreigt in te storten door een interne machtsstrijd. Die vormt een regelrecht gevaar voor de olieaanvoer naar het Westen.
Het toenemend aantal aanslagen in Saudi-Arabië illustreert hoezeer het woestijnland in een crisis verkeert. Aan Al-Quada gelieerde groepen voerden de laatste maanden aan de lopende band gijzelingen en standrechtelijke executies uit. Het land zit in een geweldspiraal die het regime ondermijnt en de economie zwaar treft. Omdat Westerlingen er hun leven niet meer zeker zijn, vertrekken dagelijks tientallen werknemers van olie- en gasbedrijven om niet meer terug te keren.
De meeste aanslagen worden door Saudi's gepleegd. Het koningshuis Saud heeft tientallen jaren lang actief conservatieve geestelijken en extremistische groepen ondersteund en zo een voedingsbodem gecreëerd voor terrorisme dat zich nu tegen het huis keert. Het fundamentalistische Wahabitime, waarop de familie Saud leunt, is een religieuze stroming die geen enkele andere interpretatie van de islam erkent. Het is zo radicaal dat het zelfs Soennieten als afvalligen ziet en hen beschouwt als potentiële doelen.
De belangrijkste exponent van deze stroming is Osama Bin Laden, de leider van Al-Quada, wiens droom niet het vernietigen van het Westen is maar de verwijdering van het Huis Saud. Bin Ladens aanhang in het koninkrijk groeit nog steeds. De oplopende werkeloosheid onder jongeren, de verslechterde economie, de aanwezigheid van ongelovigen (niet-moslims) op 'heilige' Saudische bodem en de Irak-oorlog zijn koren op de molen van het fundamentalistisch terrorisme. Het regime wankelt, de toekomst ziet er somber uit.
Burgeroorlog
Een burgeroorlog is niet uitgesloten. De oppositie tegen het koningshuis met zijn duizenden prinsen en prinsessen, wordt steeds sterker. In hoeverre deze oppositie verandering kan doorvoeren in het land is onduidelijk. Maa het grootste gevaar ligt binnen de Saud familie zelf.
Koning Fahd is al jarenlang in een zeer slechte conditie. Hij verblijft meer in zijn luxe villa in Marbella, Spanje, dan in Mekka of Riyadh. De macht ligt in handen van kroonprins Abdullah en zijn half-broer prins Nayef, die minister van Binnenlandse Zaken is.
De kroonprins is de meest 'Westerse' van de twee. Washington ziet hem als een tussenpaus die rust en stabiliteit terug kan brengen na de dood van de koning. Maar koning Fahd Ibn-al-Saud heeft Abdullah niet officieel aangewezen als opvolger. Bij plotseling overlijden van de koning ontstaat hierdoor een machtsvacuüm.
Abdullahs rivaal, prins Nayef, is een reactionair die wordt gezien als een mogelijke kroonpretendent. Nayefs machtsbasis is gebaseerd op de veiligheidstroepen en de ultra-conservatieve geestelijkheid. Hij zal na het overlijden van de koning zijn kansen te grijpen. De verhouding tussen beiden is zo slecht dat een staatsgreep niet wordt uitgesloten. Fahd kwam zelf indertijd ook op gewelddadige wijze aan de macht. Het is uiterst onzeker waartoe een scheuring binnen het Huis Saud zal leiden.
Militaire operatie
In hoeverre het Saudische machtsspel gevaar oplevert voor Westerse belangen is onduidelijk. Een nachtmerriescenario is dat Nayef steun krijgt van de extremisten. Als die de macht overnemen ligt een meer onafhankelijke, pro-Arabische en extremistische koers voor de hand en dat heeft grote gevolgen voor de oliebelangen van het Westen.
Saudi-Arabië produceert nu rond de 9,5 miljoen vaten olie per dag. Het merendeel ervan gaat naar de VS. Als een anti-Amerikaans regime de macht overneemt, zal dit zeker veranderen. Het land zoekt nu al toenadering tot China en kan zijn hele olieproductie er voor een goede prijs wegzetten. Het wegvallen van Saudische olie bekent een enorme schok voor het Westen.
Extremisme, fundamentalisme en olie vormen een explosieve combinatie weten de geo-strategen in de VS en EU. Een anti-Westers regime kan voor het conservatief establishment in de VS aanleiding zijn tot militair ingrijpen in het land dat van centrale betekenis is in de islam.
Kunnen wij toestaan dat extremisten het grootste olieproducerende land ter wereld in handen krijgen? Volgens mij niet. Een nieuwe basis voor terrorisme en fundamentalisme, gevoed door olie-inkomsten van rond de 332.500.000 Amerikaanse dollars per dag is onaanvaardbaar. De crisis in het Midden-Oosten is nog niet over, de volgende ronde begint.
(Drs. Cyril Widdershoven is Midden-Oosten-deskundige)
Firdous26
12-07-2004, 17:59
Origineel gepost door Carolus
De Amerikaanse troepen staan al paraat in Irak.
Die regelen dat in een paar dagen wel even. Even over de grens wippen.
Van Saoedi's is geen tegenstand van belang te verwachten. Die kunnen nog 10 keer armzaliger vechten dan de Iraki's.
Ik geloof dat je al-quaida en aanhang over het hoofd ziet. Het vraagstuk dat nu een rol speelt is: hoe ver mogen de westerse landen gaan om hun economische belangen veilig te stellen?
Als Saoudie Arabie geen olie meer aan de VS wil verkopen... Is het dan legitiem Saoudie militair te bezetten? Er is geen wetgeving die het toestaat... Van de Amerikanen, westerse beschaafden, valt echter niets minder te verwachten.
hafiberber
14-07-2004, 00:44
er moet na het instorten van de huigelaars en hun meelopers saud een nationalstisch/patriotistische ploeg komen die de arabische en islamitische trots weer bovenop zet,alleen dat is een redding voor saudi-arabie dus niet meer doorgaan met het koningshuis daar tenzij er een reactionaire prins het roer overneemt.
zindelali
14-07-2004, 02:40
al Qaida zijn echte mannen zij beschermen de islam , de rest zijn gewoon overlopertjes hoe kun je al qaida teroristen noemen ik hoop dat allah je vergeeft voor deze woorden.
luis_in_de_pels
14-07-2004, 08:45
Hier lopen wel veel naïeve mensen rond.
Denken jullie nu echt dat het saoedische volk het beter zou krijgen als het koningshuis en de Amerikanen zouden vertrekken en de oliebronnen onbeheerd achter zouden laten.
Als dat gebeurd zal Saoedie Arabië binnen een maand overspoeld worden door een gruwelijke burgeroorlog tussen verschillende geloofsgroepen, stammen en families.
Er zullen zowel Saoedies als buitenlandse extreme moslims bij betrokken zijn die elkaar kapotvechten om die olie te krijgen.
Het gevolg zal een gruwelijke oorlog zijn die zeer veel doden kost, die veel olie installaties in de as zal leggen en die er voor zal zorgen dat er nog amper een druppel Saoedische olie uit de grond zal komen en verkocht zal worden.
Daardoor wordt het Saoediesche volk nog armer en stijgen de olieprijzen in het westen waardoor ook jullie je blauw gaan betalen aan benzine voor jullie scootertjes an auto's.
Jullie kunnen praten wat jullie willen. Maar volgens mij zou er in Saoedie Arabië geen drupp[el olie uit de groind komen zonder het huidige regime en de hulp van westerse landen.
Het is niet dat ik daar blij mee ben of zo. Integendeel Ik gun de Saoedies hun olie inkomsten van harte.
Maar het is gewoon niet anders.
luis_in_de_pels
14-07-2004, 08:49
Origineel gepost door zindelali
al Qaida zijn echte mannen zij beschermen de islam , de rest zijn gewoon overlopertjes hoe kun je al qaida teroristen noemen ik hoop dat allah je vergeeft voor deze woorden.
Vreemd, jij zegt dat de mannen van Al Qaeda de islam beschermen.
Maar als er een gruwelijke aanslag wordt gepleegd waarbij Al Qaeda honderden mensen de dood in jaagt wordt door door veel mensen ineens gezegd dat de moordenaars van Al Qaeda geen moslims zijn.
want "Echte moslims doen zoiets niet".
Die smeerlappen van Al Qaeda zijn gewoon een troepje barbaarse terroristische moordenaars.
Origineel gepost door Firdous26
Ik geloof dat je al-quaida en aanhang over het hoofd ziet. Het vraagstuk dat nu een rol speelt is: hoe ver mogen de westerse landen gaan om hun economische belangen veilig te stellen?
Als Saoudie Arabie geen olie meer aan de VS wil verkopen... Is het dan legitiem Saoudie militair te bezetten? Er is geen wetgeving die het toestaat... Van de Amerikanen, westerse beschaafden, valt echter niets minder te verwachten.
Een goede opmerking, Firdous.
Inderdaad mag een land niet bezet worden alleen om de olieproductie veilig te stellen. Als Amerika zo gek zal zijn??? Ik hoop dat de NAVO dan niet zo gek is.
appie666
14-07-2004, 09:45
Osama Bin Laden moet aan de macht in Saudi Arabie, die zal een nieuwe Islamitische Rijk verenigen.
Weg met die hollenlikkers van Amerika, die daar alleen zitten om hun macht te behouden, en ze geven geen ene **** om hun volk.
appie666
14-07-2004, 09:51
Origineel gepost door Perez
Inderdaad mag een land niet bezet worden alleen om de olieproductie veilig te stellen. Als Amerika zo gek zal zijn??? Ik hoop dat de NAVO dan niet zo gek is.
Amerika lapt die internationale regels aan haar laars.
Niemand heeft wat te zeggen of durft in te grijpen tegen deze sadisten.
Ze gaan door met het vergieten van bloed om er financieel beter van te worden.
De enige groepen die hier wat aan kunnen doen, zijn groepen zoals AL-Qaeda, ze moeten doorgaan met wat ze bezig zijn, destabiliseren van de situatie in Irak, zodat er geen investeerders komen, en het verpletteren van de Amerikaanse economie.
Voor sommige mensen zal deze situatie misschien een verassing zijn, maar voor de VS, China, Rusland en NAVO landen zeker niet.
Irak zijn olie voorraad is volgens mij daar een onderdeel van. Hoe je het went of keert in de komende decennia zijn miljoenen vaten per dag meer nodig. De olie behoefte in China zal enorm stijgen en dat moet hoe dan ook gefaciliteerd worden. Als Saudi Arabie niet meer levert aan Amerika is dat geen probleem meer aangezien de olie voorraden in Irak zijn veilig gesteld.
Ik denk daarom dat een mogelijke burgeroorlog in Saudi Arabie nauwelijks invloed zal hebben op de westerse economie.
Beetje offtopic...
Als Amerika S-A gaat binnenvallen ... hoe doen ze dat dan met Mecca? Zouden ze zo slim zijn om er alleen moslims op af te sturen of gaan ze daar ook niet moslims heen sturen? Mijn verwachting is dat wanneer ze dat gaan doen letterlijk iedereen zich tegen die troepenmacht keert... Mannen, Vrouwen, Kinderen... met wapens en zonder. En dat lijkt me ook een leuk effect hebben op andere moslims buiten S-A.
appie666
14-07-2004, 10:32
Origineel gepost door peterc
Voor sommige mensen zal deze situatie misschien een verassing zijn, maar voor de VS, China, Rusland en NAVO landen zeker niet.
Irak zijn olie voorraad is volgens mij daar een onderdeel van. Hoe je het went of keert in de komende decennia zijn miljoenen vaten per dag meer nodig. De olie behoefte in China zal enorm stijgen en dat moet hoe dan ook gefaciliteerd worden. Als Saudi Arabie niet meer levert aan Amerika is dat geen probleem meer aangezien de olie voorraden in Irak zijn veilig gesteld.
Ik denk daarom dat een mogelijke burgeroorlog in Saudi Arabie nauwelijks invloed zal hebben op de westerse economie.
Beetje offtopic...
Als Amerika S-A gaat binnenvallen ... hoe doen ze dat dan met Mecca? Zouden ze zo slim zijn om er alleen moslims op af te sturen of gaan ze daar ook niet moslims heen sturen? Mijn verwachting is dat wanneer ze dat gaan doen letterlijk iedereen zich tegen die troepenmacht keert... Mannen, Vrouwen, Kinderen... met wapens en zonder. En dat lijkt me ook een leuk effect hebben op andere moslims buiten S-A.
Sinds wanneer zijn de olievoorraden in Irak veilig gesteld?
De boel wordt daar gedestabiliseerd en dat zal nog wel doorblijven gaan.
Nee hoor, dat gaat echt niet gemakkelijk.
Vooralsnog lijdt Amerika in Irak alleen verliezen.
Origineel gepost door appie666
Amerika lapt die internationale regels aan haar laars.
Niemand heeft wat te zeggen of durft in te grijpen tegen deze sadisten.
Ze gaan door met het vergieten van bloed om er financieel beter van te worden.
De enige groepen die hier wat aan kunnen doen, zijn groepen zoals AL-Qaeda, ze moeten doorgaan met wat ze bezig zijn, destabiliseren van de situatie in Irak, zodat er geen investeerders komen, en het verpletteren van de Amerikaanse economie.
Al zijn de motieven van Amerika dubbel. Al hebben ze zich afschuwelijk misdragen in Irak. Al hebben ze last van hoogmoedigheid. (misschien heb ik nog wat vergeten)
Al Qaeda is vele malen erger. Dat zijn hele simpel asociale moordenaars van liefst zo veel mogelijk onschuldige mensen. Als het er maar veel zijn. Als je aan die moordenaars je steun durft geven???? Ze misbruiken het woord heilige oorlog om zo stemmen te krijgen en zo aan de macht te komen. Want macht, daar is het hen om begonnen.
Origineel gepost door appie666
Osama Bin Laden moet aan de macht in Saudi Arabie, die zal een nieuwe Islamitische Rijk verenigen.
Weg met die hollenlikkers van Amerika, die daar alleen zitten om hun macht te behouden, en ze geven geen ene **** om hun volk.
En op naar het leed dat onderdrukking heet van voornamelijk vrouwen en meisjes.
Osama heeft ook geen moer om zijn volk, getuige van het leed wat de taliban de Afghaanse bevolking en met name van het vrouwelijke geslacht heeft aangedaan en nog aandoet.
Weg met scholing voor meisjes, weg met de ziekenzorg voor het vrouwelijke geslacht, weg met de banen voor vrouwen, op naar het afhakken van handen en voeten, executies in stadions en steniging.
LANG LEVE OSAMA :rolleyes:
Origineel gepost door Perez
Welke Navo? AMerika heeft er nooit wat van aangetrokken, en zal dat in die situatie ook niet doen. Zij komen dan zeker weer met een dom veroordeling dat het een 'terroristisch land' is.
Origineel gepost door Carolus
Wat een naïviteit weer...
De wereldeconomie is totaal afhankelijk van een vrije toevoer van aardolie en aardolieprodcten (alle kunststoffen b.v.).
Zodra de wereld onvoldoende de beschikking krijgt over olie of heel dure olie moet aanschaffen, dan gebeurt het volgende:
1. De productie in de geÏndustrialiseerde landen zakt in. Gevolgen: minder bestedingen vanuit het westen in o.a. 3e wereldlanden.
2. Ontwikkelingshulp wordt sterk ingekrompen (is namelijk gebonden aan het BNP)
3. 3e wereldlanden kunnen olie niet meer betalen. Gevolg: minder export, dus toename armoede.
4. enz.
De aanslagen van 11 sept. hebben door negatieve economische effecten aan honderdduizenden mensen (vooral kinderen) in de 3e wereld het leven gekost.
Dit is echter nog niets, vergeleken met de situatie die ontstaat wanneer de olie niet meer normaal kan vloeien.
Olie heeft een zeer directe relatie met het overleven van miljoenen mensen in de 3e wereld.
Het zou inderdaad best kunnen dat het deze gevolgen heeft, maar je mag een oorlog of bezetting niet zomaar op verkeerde gronden beginnen.
En wat denk je trouwens dat zo'n inval voor gevolgen zal hebben?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.