Bekijk originele versie : multiple sclerose
Nadia_10
16-04-2010, 21:30
Salaam!
Ik zal proberen om het forum gezondheid etc een beetje up to date te houden door af en toe een bepaalde ziekte of aandoening te bespreken. Zo is iedereen een beetje op de hoogte van de soorten ziektes er zijn.
Ik zou graag multiple sclerose willen bespreken. Een ziekte die waarschijnlijk niet veel mensen hier kennen, maar het is iets verschrikkelijks. Om het simplistisch uit te leggen: het is dus een ziekte die de de zenuwbanen aantast waardoor je na een tijdje lichaamsfuncties verliest. Zo kan je bijvoorbeeld na 8 jaar ofzo bijvoorbeeld niet meer stappen of schrijven. Veel mensen met MS krijgen ook problemen op gebied van seks, plassen etc. wat dus het leven voor hen moeilijker maakt. Momenteel is MS niet geneesbaar.
Zijn er hier mensen die iemand kennen met MS?
Had je er zelf al van gehoord dat dit bestond?
Zouden jullie kunnen leven met iemand die gehandicapt zou kunnen worden en in een rolstoel kan belanden?
Discussieer er maar op los! :maf2:
ismahene
16-04-2010, 21:46
ik werk zelf in een verzorginghuis, ouderen met ms zijn vaak in de ochtend heel erg stijf en natuurlijk pijnlijke gewrichten, wat ook natuurlijk bij andere aandoening voorkomt,
ismahene
16-04-2010, 21:53
In de eerste fase van de ziekte kunnen de verschijnselen heel divers zijn: oogproblemen, gevoelsproblemen in armen en benen (prikkelingen, tintelingen, doof gevoel), blaasproblemen, seksuele problemen, vermoeidheid, pijn (branderig gevoel in armen en benen, pijn laag in de rug), spierzwakte en spierstijfheid. Als reactie op de lichamelijke achteruitgang of de onzekere vooruitzichten komen ook vaak depressies voor.
Sommige klachten van MS treden op in korte aanvallen van enkele seconden tot een paar dagen, de belangrijkste zijn:
aangezichtspijn (trigeminus neuralgie)
spierkrampen
dwanghuilen of dwanglachen
duizeligheid
dubbelzien
spraakstoornissen
vallen
tintelingen en jeuk
In de tweede fase van MS (de progressieve fase) kunnen dezelfde verschijnselen optreden als in de eerste fase. De klachten herstellen zich dan echter niet meer, maar worden vaak geleidelijk heviger.
Nadia_10
16-04-2010, 22:02
Ja niet alleen ouderen krijgen het, ze zijn sowieso vatbaarder om het te krijgen aangezien alles praktisch dan al versleten is om het eventjes zo te zeggen :p
Maar MS wordt ook vaker gezien bij jongeren tussen de 20 en 30, maar stel je voor dat je de diagnose zelf zou krijgen! Wetende dat je op een dag gewoon in een rolstoel kan belanden.... Ik zou zelfs niet willen trouwen dan of geen kinderen willen!
En de symptomen heb je mooi aangehaald daar! Meest voorkomende is de neuritis, waarbij men het zicht verliest aan 1 oog. Is gelukkig maar tijdelijk, ze krijgen dan steroiden om de ontsteking te beperken waardoor ze hun zicht terug krijgen!
ismahene
16-04-2010, 22:11
Ja niet alleen ouderen krijgen het, ze zijn sowieso vatbaarder om het te krijgen aangezien alles praktisch dan al versleten is om het eventjes zo te zeggen :p
Maar MS wordt ook vaker gezien bij jongeren tussen de 20 en 30, maar stel je voor dat je de diagnose zelf zou krijgen! Wetende dat je op een dag gewoon in een rolstoel kan belanden.... Ik zou zelfs niet willen trouwen dan of geen kinderen willen!
En de symptomen heb je mooi aangehaald daar! Meest voorkomende is de neuritis, waarbij men het zicht verliest aan 1 oog. Is gelukkig maar tijdelijk, ze krijgen dan steroiden om de ontsteking te beperken waardoor ze hun zicht terug krijgen!
ja klopt, mag ik vragen wat voor beroep jij beoefent,
;)
moedersmooiste
16-04-2010, 22:26
Klopt wat jullie zeggen...!!!!
Maar, ik heb het ook. En ben nog vrij jong. Diagnose in een jaar of 15 gelden door een neuroloog gesteld. Het is geen pretje. WALLAH..!! Heb dagelijks veel pijn MAAR el7amdolilah... Anderen hebben het erger. Ik ben Allah dankbaar voor dit alles..
(ik zie het als een test en beproefing)
Zijn hier op m.nl mensen die ook MS hebben??? Ik zou graag in contact
willen komen..
Gr. moeders mooiste
Nadia_10
17-04-2010, 01:11
Klopt wat jullie zeggen...!!!!
Maar, ik heb het ook. En ben nog vrij jong. Diagnose in een jaar of 15 gelden door een neuroloog gesteld. Het is geen pretje. WALLAH..!! Heb dagelijks veel pijn MAAR el7amdolilah... Anderen hebben het erger. Ik ben Allah dankbaar voor dit alles..
(ik zie het als een test en beproefing)
Zijn hier op m.nl mensen die ook MS hebben??? Ik zou graag in contact
willen komen..
Gr. moeders mooiste
Hoe kan je dit zien als een test of beproeving vraag ik me dan af... Je gaat elk jaar harder achteruit tot je praktisch zelf niet meer jezelf kunt wassen en niet zelfstandig je bed uit kunt...
Heb je al eventuele medicatie gekregen zoals interferonen om het proces te vertragen? Vertel me even in een pm anders welke onderzoeken je hebt gehad enzo, ik heb genoeg medische kennis om je verder te helpen ;)
Muslim_NL
01-06-2010, 19:17
Test en een beproeving :). Mashallah. Hoewel het een ernstige ziekte is aan Allah denken en je realiseren dat dit leven een test is. Super zuster :)!
Nadia_10
01-06-2010, 20:11
Een dierbare vriendin heeft helaas die ziekte al op 24 jarige leeftijd gekregen. Moge Allah de zieken genezen. Ik heb me er dus veel in verdiept voor haar zodat ik haar hierin kon steunen.
Ik ken iemand die het op haar 18e heeft gekregen. Goed van je dat je haar probeert te steunen. Moest je toch nog vragen hebben stel ze gerust!
moedersmooiste
19-02-2012, 15:46
.............
Hoe kan je dit zien als een test of beproeving vraag ik me dan af... Je gaat elk jaar harder achteruit tot je praktisch zelf niet meer jezelf kunt wassen en niet zelfstandig je bed uit kunt...
Heb je al eventuele medicatie gekregen zoals interferonen om het proces te vertragen? Vertel me even in een pm anders welke onderzoeken je hebt gehad enzo, ik heb genoeg medische kennis om je verder te helpen ;)
hoe bedoel je hoe kan ze dat zien als een test of beproeving, alles ziektes die ons overkomen zijn dat..
alhamdoelilah dat ze zo een instelling heeft, alhamdoelilah!!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.