Bekijk originele versie : Sudan, het wordt steeds erger
luis_in_de_pels
11-07-2004, 11:09
Leger Sudan en Tsjaad naar Darfur 11-07-'04
De presidenten van Sudan en Tsjaad hebben tijdens overleg in de stad Genuina afgesproken om gezamenlijke legerpatrouilles te houden in de westelijke grensregio Darfur. President Omar Hassan al-Bashir van Sudan en zijn Tsjadische collega Idriss Deby werden het ook eens over de oprichting van een gezamenlijke veiligheidscommissie.
Volgens de Tsjadische president slaat het geweld in Darfur steeds vaker over naar zijn eigen land. In de afgelopen week zijn zeker 300 Tsjadiërs gedood en werd hun vee gestolen.
Slachtpartijen
Darfur wordt geteisterd door geweld van Arabische Janjaweed-milities, die grote slachtpartijen aanrichten onder de lokale zwarte bevolking in het westen van Sudan. De milities worden gesteund door de centrale regering in Khartoem, die gedomineerd wordt door een Arabische elite.
De Sudanese regering staat onder grote internationale druk, vooral van de Verenigde Staten, om een einde te maken aan het geweld in Darfur.
Op de vlucht
Bij de strijd in Darfur zijn al zeker 10.000 mensen omgekomen. Ruim 1,2 miljoen mensen zijn op de vlucht geslagen, van wie 150.000 naar buurland Tsjaad. In Darfur dreigen hongersnood en epidemieën van malaria, cholera, diarree en andere ziekten.
Minister Van Ardenne (Ontwikkelingssamenwerking) dreigde vrijdag Europese landen die weinig of niets willen doen aan de humanitaire ramp in de Sudanese provincie Darfur, publiekelijk aan de schandpaal te nagelen.
Pronk
Zij maakte haar voornemen bekend na afloop van een gesprek met haar oud-collega Pronk, die sinds kort optreedt als speciaal vertegenwoordiger van de Verenigde Naties voor Sudan. Voor Darfur zijn volgens Pronk miljarden dollars nodig in de komende jaren om de deels gevluchte bevolking weer enig perspectief op een toekomst te geven. Tot nu toe is er slechts eenderde toegezegd.
Nederland doet zijn best met onder andere een bijdrage van 27 miljoen euro. Volgens Pronk is er heel veel geld nodig om het verscheurde land weer enige toekomst te geven.
BRON: NOS nieuws (http://www.nos.nl/nieuws/artikelen/2004/7/11/legersudanentsjaadnaardarfur.html)
En wederom zwijgt de Arabische wereld. 10.000 doden hebben de arabische broeders inmiddels op hun geweten. Maar de arabieren schreeuwen alleen als er een palestijn vermoord word (wat ik ook volledig terecht vind).
En het westen kan de troep weer op gaan ruimen. Wij beginnen maar vast met het sturen van 27 miljoen euro.
Werkelijk schandalig wat daar gebeurd. Het is het meest bloedige conflict wat er op het moment heerst in de wereld. Er zijn al meer doden gevallen dan in Irak sinds het begin van de laatste inval door de Amerikanen. Maar nu houden alle anti westerse schreeuwlelijkerds wijselijk hun bek.
Aanpakken die moslimregering in Khartoum. Een stel vuile moordenaars is het.
luis_in_de_pels
11-07-2004, 12:51
Origineel gepost door Carolus
Men vond het in moslim-kring al geen enkel probleem om de Sudanese christenen uit te moorden; nu moslims ook nog moslims gaan uitmoorden valt de 'reëel existerende' Islam en het Ummah-gelul (ach hoe zeer hebben wij onze broeders en zusters overal ter wereld zo lief) driedubbel door de mand.
De eerste de beste moslim die vanaf nu wat negatiefs over Israel te melden heeft, kan ik alleen nog maar uitlachen om zoveel hypocrisie!
Tsja, maar die moslims die daar uitgemoord worden zijn natuurlijk alleen maar zwarte afrikaanse moslims. Het zijn geen edele arabieren. Dus eigenlijk is er gewoon niets aan de hand hè?
Het gaat hier gewoon om rascistische etnische zuiveringen.
Er zijn gewoon geen woorden voor.
en dat blijkt wel. want er is nog geen moslim die hier op gereageerd heeft (met uitzondering van één afkeurende smiley).
ibtisamc
11-07-2004, 13:02
Origineel gepost door luis_in_de_pels
Tsja, maar die moslims die daar uitgemoord worden zijn natuurlijk alleen maar zwarte afrikaanse moslims. Het zijn geen edele arabieren. Dus eigenlijk is er gewoon niets aan de hand hè?
Het gaat hier gewoon om rascistische etnische zuiveringen.
Hoorde ik de racist luidkeels roepen :rolleyes: !
ibtisamc
11-07-2004, 13:03
Origineel gepost door Ononono
Niet alleen in Sudan maar in vrijwel geheel Afrika rukken de barbaarse moslimbendes op.
Van welke bron heb je dit vernomen?
Ben uiterst benieuwd!
luis_in_de_pels
11-07-2004, 13:21
Origineel gepost door ibtisamc
Hoorde ik de racist luidkeels roepen :rolleyes: !
Je kunt alles tegen me zeggen, maar niet dat ik een racist ben.
Dat vat ik op als een zware belediging. Maarja, je kent me niet dus je zult wel niet beter weten.
Reageer liever inhoudelijk op het drama wat zich daar in Darfur afspeelt. Of heb jij ook geen woorden voor de wandaden die die Arabieren daar uitvreten?
Sephiroth
11-07-2004, 16:18
En wederom zwijgt de Arabische wereld. 10.000 doden hebben de arabische broeders inmiddels op hun geweten. Maar de arabieren schreeuwen alleen als er een palestijn vermoord word (wat ik ook volledig terecht vind).
En het westen kan de troep weer op gaan ruimen. Wij beginnen maar vast met het sturen van 27 miljoen euro.
Werkelijk schandalig wat daar gebeurd. Het is het meest bloedige conflict wat er op het moment heerst in de wereld. Er zijn al meer doden gevallen dan in Irak sinds het begin van de laatste inval door de Amerikanen. Maar nu houden alle anti westerse schreeuwlelijkerds wijselijk hun bek.
Aanpakken die moslimregering in Khartoum. Een stel vuile moordenaars is het.
Stelletje hypocrieten zijn het. Het westen mag niet bemoeien, maar tegelijkertijd ruimen ze hun eigen rotzooi niet op. En waarom niet? Omdat het moslim 'broeders' zijn.
Mo_ReSpEcT
11-07-2004, 16:27
the world, what to do
what to do
some much problems
luis_in_de_pels
11-07-2004, 16:36
Origineel gepost door Mo_ReSpEcT
the world, what to do
what to do
some much problems
Inderdaad "so much problems".
Maar waarom maken veel mensen zich alleen maar heel druk om een burenruzie in het midden oosten terwijl elders 10.000 mensen worden afgeslacht?
luis_in_de_pels
11-07-2004, 22:15
Tsja, persoonlijk vind ik 10.000 moslimdoden in een paar maanden en miljoenen mensen op dit moment veel erger dan die ordinaire burenruzie in Israël.
Kassadar
11-07-2004, 23:26
Westen zou er niet mee moeten bemoeien die worden toch gezien als bezetters als ze hulp aan bieden.
luis_in_de_pels
12-07-2004, 07:01
Origineel gepost door Kassadar
Westen zou er niet mee moeten bemoeien die worden toch gezien als bezetters als ze hulp aan bieden.
Tsja, het westen heeft zich lange tijd op de vlakte gehouden en zich er niet mee bemoeit.
Met als gevolg dat er nu dus 10.000 doden zijn.
In de ogen van de Arabische wereld kan het westen het dus blijkbaar nooit goed doen.
Als ze ingrijpen voordat er doden vallen zijn het bezetters.
Grijpen ze pas in als er al 10.000 doden zijn gevallen dan krijgen ze het verwijt dat ze te laat waren en dat de dood van 10.000 moslims hun schuld is.
Ik vraag me wederom waar de Arabische en moslim broeders zijn nu hun zwarte Afrikaanse moslim broeders worden afgeslacht?
Of hebben die het te druk met die burenruzie in Palestina?
Ik vraag me wederom waar de Arabische en moslim broeders zijn nu hun zwarte Afrikaanse moslim broeders worden afgeslacht?
Of hebben die het te druk met die burenruzie in Palestina?
Nee die hebben het te druk om een jonge moeder met haar baby in een treun te molesteren, haar kleding aan stront te snijden, haar buik onder kladden met hakenkruizen en haar haar af te knippen, waarbij ze bij het weggaan de kinderwagen omtrapten. :kwaad:
ibtisamc
12-07-2004, 13:25
Reageer liever inhoudelijk op het drama wat zich daar in Darfur afspeelt. Of heb jij ook geen woorden voor de wandaden die die Arabieren daar uitvreten?
Antwoord jij nu maar eerst is op mijn vraag!
Niet alleen in Sudan maar in vrijwel geheel Afrika rukken de barbaarse moslimbendes op.
Ben uiterst benieuwd!
luis_in_de_pels
12-07-2004, 13:50
Origineel gepost door ibtisamc
Antwoord jij nu maar eerst is op mijn vraag!
Ben uiterst benieuwd!
Dit staat overal in de media. Zelfs Koffi Annan van de VN houdt zich er momenteel zeer intensief persoonlijk mee bezig.
Kijk maar eens op de achtergronden op het NOS nieuws.
http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/darfur_faq.html
Niet schrikken, want de waarheid is keihard.
Arabische moslims die andere moslims afslachten omdat ze een iets andere cultuur hebben en zwart zijn.
Even een kort stukje tekst als voorbeeld?
De officiële lezing van de Sudanese regering is dat er een opstand is uitgebroken onder de zwarte boerenbevolking in Darfur. De rebellen van het Sudanese Bevrijdingsleger (SLA) en de Beweging voor Gerechtigheid en Gelijkheid (Jem) houden zich schuil tussen de plaatselijke bevolking, en de burgers zijn het onfortuinlijke slachtoffer van pogingen om de opstand de kop in te drukken. De wapenstilstand die de regering met de SLA en de Jem tekende op 8 april, heeft het geweld niet beëindigd.
De honderdduizenden vluchtelingen vertellen waarnemers een ander verhaal. Daarin spelen de Janjaweed een hoofdrol. Deze milities van Arabische nomaden op paarden en kamelen overvallen de dorpen van Darfur, doden de mannen, verkrachten de vrouwen en meisjes en steken de huizen in brand.
Zeker is dat zij invallen doen die neerkomen op een etnische zuivering. Die lijkt te slagen. Ruim eenzesde van de bevolking van Darfur is inmiddels verdreven. Dit gebeurt bovendien met steun van de uit Arabieren bestaande regering in Khartoem. Vaak gaat het geweld van de Janjaweed gepaard met bombardementen door de Sudanese luchtmacht. De Sudanese regering ontkent ronduit de milities te steunen en beweert de Janjaweed juist te beschouwen en aan te pakken als misdadigers.
De kiem van het conflict in Darfur ligt in de botsende leefwijzen van de twee volken in de regio. De zwarte Afrikaanse inwoners zijn boeren, gebonden aan hun traditionele landbouwgebieden. In hetzelfde gebied trekken Arabische nomaden rond met hun vee.
De verhouding tussen de twee etnische groepen is altijd gespannen geweest, omdat zij elkaar het gebruik van schaarse natuurlijke hulpbronnen als water en vruchtbaar land betwisten. De regering van de arabische president Omar al-Bashir heeft het wankele evenwicht verstoord met een ideologische campagne voor arabisatie van het gebied.
De zwarte bevolking beschuldigt Bashir ervan de problemen van Darfur te negeren en de expansie van de arabische nomaden te steunen. Daarvan raakt inmiddels ook de internationale gemeenschap overtuigd.
Ter informatie, die regering is Khartoem is een streng islamitische regering, die onder andere de sharia weer heeft ingevoerd.
Iets minder naar al die schotelzenders en iets meer naar de Nederlandse TV kijken. Dan zie je ook de reclamespotjes voorbij komen van Giro 555. Daarin wordt ons westerlingen weer gevraagd om geld te storten om de miljoenen mensen die voor deze moordpartijen op de vlucht zijn geslagen te helpen.
appie666
12-07-2004, 14:06
Dit staat overal in de media. Zelfs Koffi Annan van de VN houdt zich er momenteel zeer intensief persoonlijk mee bezig.
Kijk maar eens op de achtergronden op het NOS nieuws.
http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/darfur_faq.html
Niet schrikken, want de waarheid is keihard.
Arabische moslims die andere moslims afslachten omdat ze een iets andere cultuur hebben en zwart zijn.
Even een kort stukje tekst als voorbeeld?
Ter informatie, die regering is Khartoem is een streng islamitische regering, die onder andere de sharia weer heeft ingevoerd.
Iets minder naar al die schotelzenders en iets meer naar de Nederlandse TV kijken. Dan zie je ook de reclamespotjes voorbij komen van Giro 555. Daarin wordt ons westerlingen weer gevraagd om geld te storten om de miljoenen mensen die voor deze moordpartijen op de vlucht zijn geslagen te helpen.
De vraag is nog steeds onbeantwoord ;)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.