Bekijk originele versie : Waarom wil ELK VOLK hun eugen MOSKEE???
Dat vraag ik me wel eens af! Bijv. in Waalwijk staat een mooie Indonesisch/Molukse moskee met koepel en minaret, nu wordt daar dus ook een Turkse moskee moskee gebouwd. Het zal mij niet verbazen als de Marokkaanse gemeenschap over 2 jaar ook een eigen moskee gaat bouwen. Als alle moslims een zijn, waarom dan wel aparte moskeeen?
Wie kan mij dit uitleggen?
Ik denk omdat er toch verschilletjes zijn in geloof en zeker in cultuur en taal.
Onder christenen zie je in Nederland ook veel verschillende kerken: katholieke en protestante, en die protestante zijn ook weer eindeloos onderverdeeld. Pfff. Vermoeiend. En dan heb je ook nog de niet (van oorsprong) Nederlandse christelijke kerken. PFFFFF. Nog vermoeiender.
Verdeeld of divers ? Taal verschillen.
Zolang alles volgens de wet verloopt, is het niet erg.
Een grote algemene moskee voor iedereen, klinkt wel heel mooi, maar als mensen zich er vervolgens niet thuisvoelen en wegblijven, dan toch maar liever allemaal eigen moskeetjes.
Salaam Nehedar,
Eindelijk een interessante onderwerp!
Iedereen heeft zijn eigen visie, hier is mijn visie:
Het is eigenlijk gek maar toch gebeurt het, alle gemeenschappen wil zijn eigen moskee hebben terwijl als de SALAT wordt gebeden dan is het ARABISCH, het maakt dan niet uit wat je afkomst is en zo zal het zijn tot de dag der oordeel.
het grootste probleem is de taal.
de Madhab (wetscholen).
mensen kijken je altijd vreemd aan als je naar een niet vertrouwd moskee gaat.
mensen voelen zich niet op zijn gemak in een vreemd moskee.
Kolonel_Major
05-12-2002, 16:56
Ja vanwege taalproblemen, zoals al eerder is gezegd.....hoewel dat eigenlijk ook onzin is hoor, we bidden allemaal in het arabisch, dus ik zie niet in waarom ze niet bij elkaar kunnen zitten :confused:
Maar ja, bij de preek van de imam is het wel een probleem, alle turken en molukkers en weet ik veel wat nog meer, begrijpen meestal geen reet van het arabisch... :rolleyes:
Ken zat mensen die van een ander nationaliteit zijn, en naar n moskee gaan waar veel marokkanen komen en omgkeerd komt het ook voor.
Het is niet het gebed wat het probleem is, het is meestal de taal waarin de Imaam spreekt.
In zaandam, is er jaren geleden ook gebruikt gemaakt van de turkse moskee, toen abu ratib werd uitgenodigd om te komen zingen ( islm lof liederen).
Er is niet sprake van verdeeldheid of segregatie. Kwestie van diversiteit en een kwestie hoe je er naar wil kijken.
Onze meest gemeenschappelijke gebedsplaats is Mekka.
Stel dat alle moskeen gemeenschappelijk waren, dan was het weer waarom zijn moslims zo star etc.
Het is nooit goed.
miss_kreta
18-01-2003, 03:03
Ik zie niets stars aan gemeenschappelijke moskeeën. Het zou wellicht de verschillende moslims dichter bij elkaar kunnen brengen.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.