Bekijk originele versie : Christenweduwe in Jordanië moet haar kinderen afstaan aan moslimbroer.
ISTANBUL - Een islamitische rechtbank in Jordanië heeft een door Rawan, de 15-jarige dochter van de christelijke Jordaanse weduwe Siham Qandah, aangespannen rechtszaak tegen haar oom, een overtuigd moslim, niet ontvankelijk verklaard. Rawan had de rechtbank met klem verzocht haar oom het voogdijschap
over haar en haar jongere broer Fadi (14) niet toe te kennen.
Dit bovenstaande stukje is het eerste deel van een artikel uit het reformatorisch dagblad van 7 juli 2004. Voor het lezen van het hele artikel:
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=104905
Dit onderstaande artikel van 18 juli 2002 is van open doors. Dit heb ik gekopiëerd ter verduidelijking van bovenstaande.
Jongstleden april kreeg mevrouw Qandah een officieel schrijven van de rechtbank waarin stond dat de plaatselijke overheid bevoegd was met onmiddellijke ingang het voogdijschap over haar dochter Rawan van 13 en haar 12-jarige zoon Fadi over te dragen aan een familielid, die voorzitter is in de moskee.
De twee kinderen hadden hun oom nog maar één keer eerder gezien. Dat was jaren geleden. Zijn vrouw en kinderen hadden ze nog nooit ontmoet. Meteen toen Qandah het nieuws hoorde, dook ze met haar twee kinderen onder.
Reden voor de plotselinge actie van de overheid is een document, gedateerd 29 juli 1991. Daarin staat dat Qandahs man Djibreen drie jaar voor zijn dood in het geheim overging tot de islam. En volgens de islamitische wetgeving worden in zo’n
geval zijn minderjarige kinderen automatisch ook moslim, ongeacht de geloofsovertuiging van hun moeder.
Twee islamitische getuigen hadden het document getekend. De handtekening van Qandahs man ontbreekt echter, of het zou het onduidelijke kruisje moeten zijn.
Maar Djibreen wás geen analfabeet. En nooit had hij, aldus zijn weduwe, laten merken dat hij moslim was geworden. Integendeel, als VN-militair was hij zelfs met verlof overgekomen om de doop van zijn tweede kind mee te maken. In november 1994 overleed hij. Hij kreeg een christelijke begrafenis en ligt op het christelijke kerkhof van Husn. „Hoe kan hij ons drie jaar voor de gek hebben gehouden?” aldus Qandah.
Ze voelde er niets voor om het islamitische gerechtshof van Husn een voogd voor haar kinderen te laten aanwijzen, dus vroeg ze haar tot de islam bekeerde broer of hij toeziend voogd wilde worden. Door zijn overgang was deze inmiddels vervreemd van zijn familie, wat bijvoorbeeld tot uitdrukking kwam in de islamitische naam die hij had aangenomen: Abdullah al-Muhtadi, ”de bekeerling”. „Hij is onze bloedbroeder, en we dachten dat hij zou voldoen aan de wettelijke eisen om voogd over mijn kinderen te zijn”, dacht Qandah.
In april 1995 benoemde het hof haar broer tot toeziend voogd. Maar al een paar maanden later kreeg Qandah daar spijt van. Bijna nooit maakte Al-Muhtadi de maandelijkse uitkeringen over. Later begon hij ook bezwaar te maken tegen het feit dat haar kinderen op een christelijke school zaten.
In mei 1998 stapte Al-Muhtadi naar de rechter en eiste hij het volledige voogdijschap voor zich op, alsook dat de kinderen naar de islamitische school zouden gaan.
Drie jaren van juridisch touwtrekken volgden. Al die tijd verzekerde Qandahs islamitische advocaat haar dat zij de zaak zou winnen en permanent voogdijschap over haar kinderen zou krijgen.
Om duistere redenen weigerde het -christelijke- orthodoxe kerkelijke hof echter zich het lot van Qandah aan te trekken. Op 5 mei vorig jaar verklaarde dit dat het voorgaande besluiten introk en de zaak doorverwees naar het shariahof. Op 21 juni deed het gerechtshof van Irbid uitspraak. Besloten werd dat Qandah het voogdijschap aan haar islamitische broer moest overdragen. Op 22 januari 2002 bevestigde het hof van beroep in Irbid deze uitspraak.
Hoewel een moeder het recht heeft haar kinderen op te voeden, vond het hof dat Qandah had bewezen „ongeschikt te zijn als voogdes over haar kinderen -wettelijk moslim, red.- omdat zij hen islamitische rituelen en onderwijs onthield. Hen naar een christelijke school sturen, christelijk onderricht geven en meenemen naar de kerk is tegenstrijdig aan wat onder betrouwbaar wordt verstaan ”, aldus het hof.
Het hof van cassatie in de hoofdstad Amman verklaarde op 28 februari 2002 met de eerdere uitspraken in te stemmen. Qandah moest haar twee kinderen overdragen. Hun namen staan nu vermeld in de computers van de immigratiedienst, wat betekent dat zij het land nooit kunnen verlaten.
Wanhopig zocht Qandah de laatste maanden hulp bij de hoogste juridische en religieuze instanties. „Of je wordt zelf moslim, of je staat je kinderen af”, werd haar te verstaan gegeven. Geen van beide is voor haar een optie.
De zaak-Qandah heeft intussen veel internationale publiciteit gekregen. Te veel, in de ogen van de Jordaanse overheid, weet Open Doors nog te melden. „Inmiddels heeft Qandah een gesprek gehad met ambtenaren van de inlichtingendienst, die haar beloofden dat zij een oplossing voor het probleem
zouden vinden. Zij heeft weer hoop en is teruggekeerd naar huis in Husn.”
Als christen trek ik me haar probleem aan. Maar wat vinden de moslims onder ons hiervan? Vinden jullie dit eerlijk?
Groetjes Perez
Bent_Fes
09-07-2004, 20:15
Ik vind het werkelijk nergens opslaan, begrijp er eigenlijk niks van?? Elk kind heeft recht om te worden opgevoed door zijn/haar eigen moeder, de kinderen zijn jaren bij hun moeder en dan worden ze bij haar weg gehaald, en dat word door een rechtbank zomaar beslist?? Het doet er niet toe of de moeder christelijk, joods of weet ik veel wat is...het is gewoon wreed!
Origineel gepost door Perez
Als christen trek ik me haar probleem aan. Maar wat vinden de moslims onder ons hiervan? Vinden jullie dit eerlijk?
Groetjes Perez
Als mens trek ik me haar probleem ook aan.
"En volgens de islamitische wetgeving worden in zo’n
geval zijn minderjarige kinderen automatisch ook moslim, ongeacht de geloofsovertuiging van hun moeder."
Een wetgeving die bepaalt wat voor godsdienst een kind "krijgt".
De regel in de Koran dat godsdienst geen dwang kent is men blijkbaar hier spontaan vergeten.
Je hebt gelijk Grendel.
Als mens!!!!
...moet je je het leed aantrekken van ieder ander mens. Niet alleen van je medegeloofsgenoten.
Bent Fes, bedankt voor je reactie. Ik hoop dat alle moslims het daarin met je eens zijn. Ik heb zelf ook de moslims leren kennen die net zo zouden reageren als jij.
Maar soms lees ik reacties van moslims hier, dat ik bijna niet kan geloven wat ik lees. En nu vroeg ik me af. Zouden ze bestaan?? Moslims die het rechtvaardig vinden deze kinderen tegen hun wil bij hun moeder weg te trekken? Ik hoop het niet.
Ach en dan nog, denk ik dat deze moslims dan niet goed islamitisch bezig zijn. Zijn de ouders niet heel belangrijk in de islam?
Origineel gepost door Bent_Fes
Ik vind het werkelijk nergens opslaan, begrijp er eigenlijk niks van?? Elk kind heeft recht om te worden opgevoed door zijn/haar eigen moeder, de kinderen zijn jaren bij hun moeder en dan worden ze bij haar weg gehaald, en dat word door een rechtbank zomaar beslist?? Het doet er niet toe of de moeder christelijk, joods of weet ik veel wat is...het is gewoon wreed!
:goedzo:
Hmmm... Fok it. Dan wordt je toch moslim?!
Erwin, dan moet je je God verloochenen. Dat zou ik niet kunnen. Dan zou ik nog liever het helemaal in handen van God leren leggen en mogen weten dat Hij wel voor mijn kinderen zorgt ook al kan ik het zelf niet doen. Ook al zou m'n hart scheuren. Maar dan mag ik weten dat het Gods weg is en dat Hij ook voor mij zou zorgen.
Wel zou ik zoveel mogelijk bij m'n kinderen zijn. Ook al zouden ze me bond en blauw slaan of in de gevangenis gooien. Als ik m'n kinderen maar geen verdriet ermee zou doen en als ik maar niet in woorden of schrijven iets zou moeten waarmee ik mijn God zou verloochenen.
Wat je met je tong spreekt hoeft niet uit je hart te komen.
Origineel gepost door Erwin
Hmmm... Fok it. Dan wordt je toch moslim?!
Nee dat is geen optie Erwin. Dat zit zo diep, daar kun je niet om jokken ook niet om aan deze touw(kind)trekkerij te omzeilen.
Jij bent geboren en gelooft (het raakvlak "geloven") wat jezelf wilt. En nu door veranderde omstandigheden "moet" je van geloof veranderen. In hemelsnaam dat is het naarste wat je kunt overkomen.
Bovendien kan een moeder haar kinderen opvoeden, maar niet beslissen wat zij moeten gaan geloven.
Doordat die oom hun moeder nu zo piszakt, denk ik dat de kinderen nu juist niet naar zijn geloof zullen toetrekken.
Want juist zijn gedrag verziekt hun leven al een heleboel jaren.
Het is een grove schande dat een regering hieraan meedoet, die zich juist na buiten zich democraties wil tonen .
Humbuck dus. :(
Ik ben blij met deze soort reacties.
Maar weet je wat ik nu nog mis??
De mening (afkeuring / niet weten / instemming) van degenen die als moslim zijn opgevoed en er nu ook zelf voor kiezen moslim te zijn.
Ja, Bent Fes heeft gereageerd, TOPPIE ! Nu de rest nog.
'geboren' moslims waar ben je? Ik vraag je mening!
Sorry dat ik m'n eigen topic weer naar boven haal, maar ik wil nog graag de mening van onder andere moslims die dit al van kinds af aan zijn.
Alvast bedankt
Perez
MetalsaLadY
11-07-2004, 03:10
SelaaM
Ik GeeF BenT_Fes Helemaal gelijk, het is wreed.
Je kan niet leven zonder moederliefde- dat bestaat gewoon niet. Iedereen heeft recht om moeder liefde te kennen ongeacht het geloof of de achtergrond. Hopelijk komt alles goed en BenT_fes goed gesproken meid :D
ma3ma salama
Het schijnt dat het gros op dit forum zich geen mening weet te vormen over dit nare gebeuren in jordanie.
Kom mensen laat wat van je horen!!!!
Metalsalady bedankt voor je mening.
Gelukkig heb ik nog niemand gehoord die zoiets normaal vind.
En gave oma, bedankt voor je oproep. Geef je lieve Ambertje een dikke knuffel van me?
zinne_dinne_nr1
12-07-2004, 12:56
Origineel gepost door Perez
Ik ben blij met deze soort reacties.
Maar weet je wat ik nu nog mis??
De mening (afkeuring / niet weten / instemming) van degenen die als moslim zijn opgevoed en er nu ook zelf voor kiezen moslim te zijn.
Ja, Bent Fes heeft gereageerd, TOPPIE ! Nu de rest nog.
'geboren' moslims waar ben je? Ik vraag je mening!
Ik ben als moslim opgevoed, maar dat betekent niet dat ik het niet wreed vind dat een moeder haar kind moet afstaan, ongeacht haar geloof.
Ik heb vaak films gezien waarin dit soort dingen gebeuren, voornamelijk oma's die het kind willen opvoeden. Zodra de moeder/vader iemand als voogd aanwijst krijgt die persoon ook rechten over het kind. Het is duidelijk dat deze oom zijn rechten misbruikt. In zijn ogen zal hij denk ik doen wat hij het beste vindt (namelijk als het zijn eigen kinderen waren dan zouden ze ook niet naar een christelijke school mogen gaan) en als voogd is hij verantwoordelijk voor (een islamitische) opvoeding van die kinderen.
Wat ik niet begrijp is waarom die christelijk hof haar verzoek heeft afgewezen? Het is logisch dat bij een islamitische hof die de sharia gebruikt de islam voor alle gevoelens gaan en dus ook voor de moedergevoelens. Maar als christenen/joden in een moslimland wonen hebben zij ook rechten. Helaas ken ik de sharia en de rechten van deze personen niet dus ik weet niet met welk recht haar kinderen zijn afgenomen. Ik zou ook niet weten wat ik in haar geval zou moeten doen. Rechtvaardigheid is soms ver te zoeken.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.