Bekijk originele versie : Lang leve Hollands glorie!
Lang leve Hollands glorie!
Integratie zus, integratie zo, hoe je het wendt of keert, het toverwoord van de twintigste eeuw is “integratie”. Als je maar voldoende integreert in de Nederlandse samenleving, dan volgt acceptatie vanzelf. Yeah right…maak dat de kat maar wijs! Jarenlang heb ik mezelf voorgehouden dat het aan ons eigen volkje (lees: Marokkanen) lag, en dat als wij maar netjes de taal gingen leren en de Nederlandse omgangen ons enigszins eigen maakten, alles op zijn pootjes terecht zou komen. Helaas blijkt vandaag de dag het tegendeel waar te zijn.
In de 23 jaar dat ik in gastvrij kikkerland verblijf heb ik menig pleidooi gehouden voor mijn puberende en ietwat ‘barbaarse’ landgenoten (lees: Marokkanen). Het grote aantal verdedigingen maakten dat ik er zo gedreven in werd, dat ik er bijna mijn boterham met jongbelegen kaas mee kon gaan verdienen.
Terwijl mijn protestantse buurvrouw vol lof predikt over haar Marokkaanse buren, klaagt mijn katholieke buurman voor de zoveelste keer over die asociale buitenlanders naast hem, omdat ze teveel knoflook in hun eten gebruiken en op onchristelijke tijden hun maaltijd nuttigen. Integratie betekent dus waarschijnlijk niet alleen netjes ABN kunnen spreken en weten hoe de Nederlandse normen en waarden zijn, maar ook deze normen en waarden volledig overnemen. Met andere woorden, gooi je eigen normen en waarden vooral overboord, doe dat maffe hoofddoekje af (doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg…), en ruil je tagine in voor een grote pan, waarin je naar hartelust boerenkool met worst en hutspot kunt voorbereiden.
Oké, ik weet hoe ik in mijn omgang met mijn medelanders moet zijn, ik spreek ABN, en ik ken zelfs het Nederlandse volkslied uit mijn hoofd! Verwacht alleen niet dat ik ook nog eens dat potje hutspot minimaal een keer in de week ga consumeren of met kerst als een ware hypocriet naar de avondmis ga. Nee Hollandse buurman, ik ben blij met mijn tagine rijkelijk gevuld met groentes, vlees, kruiden en specerijen. Nee beste Nederlandse collega, ik plaats geen kerstboom in mijn huis met kerst, want ik ben geen belijder van het Christendom, maar van de Islam.
Ja geloof het of niet, zelfs deze ingeburgerde trut is voor sommige autochtonen niet volledig geïntegreerd. Nog dagelijks word ik geconfronteerd met uitlatingen waarvan een subtiele ondertoon verraadt dat ze alles behalve vriendelijk bedoeld zijn. Ondanks het feit dat ik zelfs in Oudhollandse kledij heb rond gehuppeld, vindt menig autochtoon mij niet meer dan een rare snuiter afkomstig uit een land van achterlijke normen en waarden.
“Ik begrijp het niet, ik ben toch ook Marokkaan en doe nog geen vlieg kwaad?!”, zei ik laatst tegen één van mijn collega´s, toen de zoveelste discussie over het losgeslagen Marokkaanse volk op tafel kwam. Mijn collega probeerde me gerust te stellen door me te zeggen dat hij mij niet zag als Marokkaan, maar als één van hen. Ik was in zijn ogen zo goed geïntegreerd, omdat ik het Nederlands beter beheers dan de gemiddelde Nederlander, en bijna belangrijker, ik me Nederlands-correct kleed!! Hij kijkt me dan ook nog eens vol trots aan, alsof hij mij het grootste compliment ooit heeft gedaan. Als goed onderwezen burgertroela vraag ik hem wat hij verstaat onder Marokkanen.
Tja, nou moet je van een bekrompen geest niet veel verwachten, maar ik had minstens gerekend op een antwoord bestaande uit een lidwoord, zelfstandig naamwoord en werkwoord, eventueel aangevuld met een bijvoeglijk naamwoord en hulpwerkwoord. Echter kon deze welbespraakte individu niets anders dan zijn non-verbale communicatievaardigheden tentoonstellen. Ondanks het feit dat ik als super ingeburgerde Fatima geen paranormale gaven bezit, kon ik op één of andere onverklaarbare wijze uit zijn gezichtsuitdrukking wel opmaken wat zijn antwoord was geweest als hij niet politiek-correct was opgevoed.
Door: Fatiha L.
Ja, ik heb ook vaak last van mijn buren.
Ik wordt vaak gediscrimineerd omdat ik mijn muziek te hard aan heb. Ik moet me zeker aanpassen aan hun normen en waarden.
Met andere woorden. Stop met zeiken Fatima en ga wat nuttigs doen.
Origineel gepost door ____
Lang leve Hollands glorie!
Integratie zus, integratie zo, hoe je het wendt of keert, het toverwoord van de twintigste eeuw is “integratie”. Als je maar voldoende integreert in de Nederlandse samenleving, dan volgt acceptatie vanzelf. Yeah right…maak dat de kat maar wijs! Jarenlang heb ik mezelf voorgehouden dat het aan ons eigen volkje (lees: Marokkanen) lag, en dat als wij maar netjes de taal gingen leren en de Nederlandse omgangen ons enigszins eigen maakten, alles op zijn pootjes terecht zou komen. Helaas blijkt vandaag de dag het tegendeel waar te zijn.
In de 23 jaar dat ik in gastvrij kikkerland verblijf heb ik menig pleidooi gehouden voor mijn puberende en ietwat ‘barbaarse’ landgenoten (lees: Marokkanen). Het grote aantal verdedigingen maakten dat ik er zo gedreven in werd, dat ik er bijna mijn boterham met jongbelegen kaas mee kon gaan verdienen.
Terwijl mijn protestantse buurvrouw vol lof predikt over haar Marokkaanse buren, klaagt mijn katholieke buurman voor de zoveelste keer over die asociale buitenlanders naast hem, omdat ze teveel knoflook in hun eten gebruiken en op onchristelijke tijden hun maaltijd nuttigen. Integratie betekent dus waarschijnlijk niet alleen netjes ABN kunnen spreken en weten hoe de Nederlandse normen en waarden zijn, maar ook deze normen en waarden volledig overnemen. Met andere woorden, gooi je eigen normen en waarden vooral overboord, doe dat maffe hoofddoekje af (doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg…), en ruil je tagine in voor een grote pan, waarin je naar hartelust boerenkool met worst en hutspot kunt voorbereiden.
Oké, ik weet hoe ik in mijn omgang met mijn medelanders moet zijn, ik spreek ABN, en ik ken zelfs het Nederlandse volkslied uit mijn hoofd! Verwacht alleen niet dat ik ook nog eens dat potje hutspot minimaal een keer in de week ga consumeren of met kerst als een ware hypocriet naar de avondmis ga. Nee Hollandse buurman, ik ben blij met mijn tagine rijkelijk gevuld met groentes, vlees, kruiden en specerijen. Nee beste Nederlandse collega, ik plaats geen kerstboom in mijn huis met kerst, want ik ben geen belijder van het Christendom, maar van de Islam.
Ja geloof het of niet, zelfs deze ingeburgerde trut is voor sommige autochtonen niet volledig geïntegreerd. Nog dagelijks word ik geconfronteerd met uitlatingen waarvan een subtiele ondertoon verraadt dat ze alles behalve vriendelijk bedoeld zijn. Ondanks het feit dat ik zelfs in Oudhollandse kledij heb rond gehuppeld, vindt menig autochtoon mij niet meer dan een rare snuiter afkomstig uit een land van achterlijke normen en waarden.
“Ik begrijp het niet, ik ben toch ook Marokkaan en doe nog geen vlieg kwaad?!”, zei ik laatst tegen één van mijn collega´s, toen de zoveelste discussie over het losgeslagen Marokkaanse volk op tafel kwam. Mijn collega probeerde me gerust te stellen door me te zeggen dat hij mij niet zag als Marokkaan, maar als één van hen. Ik was in zijn ogen zo goed geïntegreerd, omdat ik het Nederlands beter beheers dan de gemiddelde Nederlander, en bijna belangrijker, ik me Nederlands-correct kleed!! Hij kijkt me dan ook nog eens vol trots aan, alsof hij mij het grootste compliment ooit heeft gedaan. Als goed onderwezen burgertroela vraag ik hem wat hij verstaat onder Marokkanen.
Tja, nou moet je van een bekrompen geest niet veel verwachten, maar ik had minstens gerekend op een antwoord bestaande uit een lidwoord, zelfstandig naamwoord en werkwoord, eventueel aangevuld met een bijvoeglijk naamwoord en hulpwerkwoord. Echter kon deze welbespraakte individu niets anders dan zijn non-verbale communicatievaardigheden tentoonstellen. Ondanks het feit dat ik als super ingeburgerde Fatima geen paranormale gaven bezit, kon ik op één of andere onverklaarbare wijze uit zijn gezichtsuitdrukking wel opmaken wat zijn antwoord was geweest als hij niet politiek-correct was opgevoed.
Door: Fatiha L.
Fatiha L.
je hebt pech.
En jouw verhaal is niet maatgevend, mocht je dat willen :D
Ik heb Marokkaanse gehoofddoekte en ongehoofddoekte collega's.
En ze gaan met plezier naar hun werk met een merendeel aan collega's van autochtone afkomt.
Het werkplezier van deze chebba's bent bladi is enorm :D
Sommigen accepteren zelf niet dat ze Nederlander zijn; verkaast blijkt een groot scheldwoord, Nederlands is uiteraard niet de 1ste taal en de partner mag natuurlijk niet uit Nederland komen.....maar verwachten wel dat anderen hun meteen als Nederlander zien :maf2:
Origineel gepost door Jassino
Mooi stukje tekst, kan me er helemaal in vinden. Jouw gedachtegang ervaar ik min of meer ook op werk. Ik hoor welen bekrompen opmerkingen als; 'jaaa, jij bent een GOEIE Marokkaan of 'jij bent zeker hier geboren' of 'jij bent geen echte Marokkaan' zij bedoelen dit als compliment maar beseffen niet dat ze me diep beledigen.
Dat ligt aan jouzelf (niet huilen svp).
Er spelen meer factoren mee bij acceptatie op de werkvloer dan wat voor achterlijke omgeving je vandaan komt.
Je begrijpt wel wat ik bedoel J. :D
Origineel gepost door Tijn
Sommigen accepteren zelf niet dat ze Nederlander zijn; verkaast blijkt een groot scheldwoord, Nederlands is uiteraard niet de 1ste taal en de partner mag natuurlijk niet uit Nederland komen.....maar verwachten wel dat anderen hun meteen als Nederlander zien :maf2:
Vandaag heeft Amina01 iets meegemaakt, dat haar hele dag heeft verpest. Amina01 vertrekt richting bushalte om de bus te nemen. Aangekomen aan de bushalte, kloddernat, staan een 15tal andere mensen te wachten. Beleefd vraagt ze aan één van de medelandgenoten of de bus al een tijdje te laat is, waarop geen reactie wordt gegeven. Amina01 denkt, "don't worry, ze kennen het ook, een zonnige dag en dit hebben we vandaag niet mee" Amina01 was samen met een vriendin.
Bedoeling is niet om een verhaal neer te typen, dus kort zijn. Voor het eerst voelt Amina01 een samenhorigheid, echter blijkt het niet al te positief te zijn, het gaat namelijk over wie in België mag wonen en wie niet. Amina01 kon nog goed uitmaken over welke bevolking het gaat. Het was schrijnend om daar te staan, Amina01 en haar vriendin worden aangesproken als "golle" en "golle", waarop Amina01 en haar vriendin vriendelijk bedanken voor een gesprek waarin ze zich niet kunnen plaatsen.
Bon, om af te sluiten. Nu vroeg of vraagt Amina01 zich nog steeds af. Stinken Belgen? of stinkt het hier zo erg van stinkerds? ik vond deze uitspraak best goed "wat zou ik worden als ik naar ginder moest verhuizen" Waarop een antwoord werd gegeven, je zou in ieder geval de zon gratis krijgen. Amina01 voegde er nog aan toe, "ga in je broek pissen, drink een goei jupilereke en als ge begint te stinken, zeg, potverdorie, het stinkt hier van de Marokkanen"
Eigelijk wou ik naar dit punt komen, van de 15 aanwezigen, waren er twee aan het zeveren tegen de 11 anderen. Allen 11 waren het volledig eens met elkander. Wat een gemeenschap. Is dit de Belgische samenleving? Wat een schande!
Gegroet,
Origineel gepost door ZooFree
Ewa ...grendel...Jrirari boef...;)
Skoet leihdiek jij mag het weten maar niemand anders leihdiek
;)
Ouagha A Ghay ;)
beste mensen, diegenen die zo reageren (ik weet, er zijn er meer dan we kunnen tellen) zijn meestal social laag ontwikkeld. Duuuuus moeten "we" ons daar wat van aantrekken???
Weet voor deze gehele stoet mensen kwamen eerst de mensen uit indonesia moet je die vragen wat die mensen hebben gehoord bij aankomst en bij de rest van hunleven hier.
Maar ze hebben wel de lekkere kookgewoontes overgenomen.
Voorheen kenden ze alleen rijst met boter en suiker.
Och ja.
Maar zoals jullie weten heeft mijn dochter(half holland/half marokkaans) een dochter. Nu kwam ik een kennis tegen die het toch wat mooi vond dat een marokkaans meisje(mijn dochter dus) zo een mooie hollandse (ehum ze moest eens weten) naam aan haar dochterje heeft gegeven. Pff mijn dochter werd er dus niet koud of warm door. Haar comentaar "ach ze weet nu eenmaal niet beter".
Ik proef hier homo-liefde.
geloof me het zit wel heel diep :jammer:
Wat zit diep? andermans lu.l in zijn kont?
o.a.
.
Als jij onder de definitie 'acceptatie' verstaat dat je kont moet geven op kantoor dan heb jij het niet helemaal begrepen ookal vind je het lekker.
Nogmaals Jassinootje,
kontgeven is een onderdeel van jouw familiegeschiedenis,
ga dat nou niet meteen projecteren op alle Marokkanen.
Aan de andere kant :D , je bent toch een generalisatie-idioot :D
Ik proef hier homo-liefde.
Je vrouw ligt al een paar uur op je te wachten in bed.
Die PC kun je ook uitzetten, Jassino-del-klaoui :D
Die tong waarmee je homo-liefde kan proeven moet je maar eens voor andere doeleinden gebruiken (je vrouw bijvoorbeeld, dan lacht ze ook eens :D )
Origineel gepost door ____
geloof me het zit wel heel diep :jammer:
...nog even geduld,
dan kom jij ook aan de beurt.
Maar niet gaan huilen dat het pijn doet :D
Wat zit diep? andermans lu.l in zijn kont?
Met die 8 cm van jou zal je nooit "diep" gaan :D
http://www.groterejan.nl/engine.asp?action=home
Sterkte ;)
loubna321
07-07-2004, 23:34
Met die 8 cm van jou zal je nooit "diep" gaan
How do you know? :D
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.